Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
81/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän meinaat saada alle 20€/henkilö kuukauden vesimaksun? Ja takaisin suihkuun🤣

Mun taloyhtiö Järvenpäässä 18 €/hlö/kk. Ostamme samaa Helsingin Veden tuotetta.

Vierailija
82/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs ap saiot tehdä kun tyttäresi vesimaksu sitten yllättäen nouseekin huimasti jatkuvan kasvaneen vedenkulutuksen vuoksi? Kenen luokse aiot sitten änkeä suihkuun?

Jospa vesimaksu kuuluu vuokraan.

Jos vedenkulutus nousee, niin siinä tapauksessa vuokranantaja nostaa vuokraa. Niin yksinkertaista se on. T. kuuden asunto-osakkeen omistaja ja vuokranantaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talossa on pesutupa, siellä on varmaan myös yhteissauna. Miksette suihkuttele siellä?

Nykyään monet saunat on sähkölukolla lukittu silloin, kun ei ole saunavuoroja. Syynä juuri, että ihmiset kävisi säästösyistä siellä, ettei tarvi omaa suihkua käyttää.

Vierailija
84/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin en niele tätä, että vanhin tyttäresi on jo aikuinen ja sitten sinulla muka taaperoita joista nuorin 1 vuotias. Tämä 1 vuotiaskin siis käy avaimella omin päin vanhimman lapsesi kotona suihkussa. Tuon ikäiset kyllä ennen kylvetettiin pesuvadissa.....

Vierailija
85/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö talossa ole ilmaista lenkki saunaa naisille ja miehille kerran viikossa jossa voisi peseytyä? 

Vierailija
86/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sukulaiset tulee vaikka viikoksi kyläilemään, niin täytyykö heidän mennä jonnekin muualle suihkuun, esim. uimahalliin? Ettei vaan vesimaksut nouse asukkailla.

Vierailija
87/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko te Porvossa?

Helsingissä asumme

T. ap

Onko vesi ja lämminvesi Helsingissä sitten kallista?

On kallista, 4,45 euroa/kuutio kylmää vettä ja 9 euroa/kuutio lämmintä vettä. Tosiaan noin vuoden asuimme tässä asunnossa ennen tätä suihkujärjestelyä ja laskut oli koko ajan 3 henkilöltä yli 60 euroa/kk, vaikka käytin vaatteiden pesuun pesutupaa ja suihkussa kävin minä noin 5 päivän välein ja lapset vähän useammin ehkä joka 3. päivä. Aina niin kylmää vettä kuin mitä vaan pystyi käyttämään.

T. ap

Pötyä.

https://julkaisu.hsy.fi/vesihuollon-hinnasto-ja-palvelumaksuhinnasto-20…

Vierailija
88/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinun tai tyttären taloyhtiössä olemassa sauna ja saunavuorot? Halvemmaksi varmaan tulisi varata kerran viikossa vuoro ja suihkutella siellä sitten kunnolla. Sen lisäksi riittää suihku kerran viikossa omassa kodissa. Vettä ja rahaa säästyy ja kaikki ovat tyytyväisiä.

Vierailija
89/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomioi, että vaikka tyttären vuokraan nyt kuuluu myös vesi, se voi hyvin äkkiä muuttua erikseen maksettavaksi veden kulutuksen huomattavasti noustua. Ymmärrän myös kyllästymisen, jos kuljetaan omilla avaimilla asuntoon miten sattuu. Parempi olisi sopia ihan tietty päivä ja kellonaika koska mennään, ja muuten pysytään pois. Tyttärellä on oikeus omaan elämäänsä ja kotirauhaansa.

Joo ja tuo ei myöskään ole taloyhtiön järjestyssääntöjen mukaista, että vieraat käyvät sielä suihkuttelemassa.

Onko teidän taloyhtiössä saunatupaa? Itsellä on ja sinne pääsee avaimella myös sauna-aikojen ulkopuolella. Ei sitäkään tuollaiseen käyttöön ole tarkoitettu, mutta mieluummin oma yhtiö ja tyttärelle kotirauha.

Vierailija
90/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö talossa ole ilmaista lenkki saunaa naisille ja miehille kerran viikossa jossa voisi peseytyä? 

Ei ole olemassa ilmaista lenkkisaunaa. Sen vedenkulutuksen maksaa taloyhtiö, joka perii vedenkulutuksen oaskkailta vastikkeissa ja sitten osakkaat perivät sen vuokrana vuokralaisilta. Viimeinen lenkkisaunan maksaja on aina vuokralainen. T. Sama kuuden osakkeen omistaja ja vuokranantaja.

Vierailija
91/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko te Porvossa?

Helsingissä asumme

T. ap

On kallista, 4,45 euroa/kuutio kylmää vettä ja 9 euroa/kuutio lämmintä vettä. Tosiaan noin vuoden asuimme tässä asunnossa ennen tätä suihkujärjestelyä ja laskut oli koko ajan 3 henkilöltä yli 60 euroa/kk, vaikka käytin vaatteiden pesuun pesutupaa ja suihkussa kävin minä noin 5 päivän välein ja lapset vähän useammin ehkä joka 3. päivä. Aina niin kylmää vettä kuin mitä vaan pystyi käyttämään.

T. ap

Pötyä.

https://julkaisu.hsy.fi/vesihuollon-hinnasto-ja-palvelumaksuhinnasto-20…

HSY:llä ja Hekalla on omat hinnastonsa.

Vierailija
92/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö ap, ettei vesi ole ilmaista tyttäresikään taloyhtiössä? Nyt muut asukkaat maksavat siitä, että tyttäresi koko suku käy hänellä suihkussa. Olen varma, että tilanne johtaa joko vuokrien tai vesimaksun korotukseen. Jos naapurit ilmoittavat suihkutrafiikista eteenpäin, tyttäresi saa häädön ja maksun kulutetusta vedestä.

Tätä myös mietin, että voi olla iso syy tyttären muuttuneeseen mieleen. Jos siellä käy säännöllisesti samat ihmiset omilla avaimilla ja aina kuuluu suihkun kohina, niin kyllä naapurit alkaa siihen puuttua. Eiköhän nyt ap kannata säästää jostain muusta tai haalia jostain lisää rahaa, jotta voitte käydä kotona lämpimässä suihkussa. (Vaikkakin lyhyessä, saippuoinnin ajaksi suihkun sammuttaen.) En lukenut koko ketjua, mutta onhan tuo älytön tilanne. En tarkoita olla ilkeä.

Vierailija
93/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin en niele tätä, että vanhin tyttäresi on jo aikuinen ja sitten sinulla muka taaperoita joista nuorin 1 vuotias. Tämä 1 vuotiaskin siis käy avaimella omin päin vanhimman lapsesi kotona suihkussa. Tuon ikäiset kyllä ennen kylvetettiin pesuvadissa.....

Et tainnut ajatuksella lukea? Tyttärellä ne pienet lapset ovat ja ap:llä 2 12vuotiasta! 

Vierailija
94/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä uskon, että tämä aloitus on totta, mun ystävätär asuu Hekalla ja jankkaa näitä samoja. Muuten ihana tyyppi. 

Minä olen entinen pienituloinen, nykyisin hyvätuloinen. Asun miehen ja teinipojan sekä koirien kanssa 10 v vanhassa ok-talossa 200 km Stadista. Meillä n. 300/kk vesi. Toki painepesurilla mies pesee jotain, pestään mattoja jne. Mutta hirveän kallista, naapureilla sama. 

Ap: käykää kerran viikossa tyttären luona. Hermot ja välit menee kaikilla muuten. Jos olisin sun tytär, maksaisin esim poikien vesilaskut vaikka synttärilahjaksi. Kyllä täytyy saada suihkuttaa, ei kauan mutta kuumalla vedellä! 

Voitko saada toimeentulotukea tai diakoniatyöstä apua. Jos tuntisin sut, maksaisin sun vesilaskut.

Vierailija
95/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko te Porvossa?

Helsingissä asumme

T. ap

T. ap

Entäs tiskaaminen ja vessassa ravaaminen? Niihinkin kuluu vettä. Tuo on ihan normaali kulutus mitä teillä menee, paljonko on säästynyt kun käytte muualla suihkussa? Entäs uimahalli, onko lähellä, jos kävisitte viikonloppusaunassa uimahallissa.

Vierailija
96/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekan vesihinnasto:

Kylmän veden hinta 4,45 € / m

Lämpimän veden hinta 9,00 € / m

https://www.hekaoy.fi/asumisen-aikana/vesimaksut/

Vierailija
97/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se luetun ymmärtäminen. Ap on (väittää olevansa) kahden 12-vuotiaan yh, jolla on jo aikuinenkin tytär joka on kotiäiti kahdelle lapselle joista toinen on 1-vuotias.

Vierailija
98/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos talossa on pesutupa, siellä on varmaan myös yhteissauna. Miksette suihkuttele siellä?

Ei taloyhtiöissä pääse yhteissaunaan kuin omilla vuoroilla tai esim. yhteiseen lenkkisaunaan. Ovet ovat yleensä kiinni aikalukoilla, aukenevat vasta vuorojen aikaan. Muutenhan siellä olisi jatkuva ralli.

Vierailija
99/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?

Lisäksi uimahallin sarjalippu olisi aika edullinen.

Trollihan tämä on, mutta aika viihdyttävää ajatella, että olette saaneet noin hurjat vesilaskut aikaan. Meillä on vesimittari vain vedelle ylipäätään enkä ole vielä onnistunut saamaan yli 25 euron vesilaskua kuukaudessa, yleenä noin 20 euroa on riittänyt.

Muuten - kai te käytte vessassa sillä tyttärellä iltaisin? Lapsethan pääsee koulussa vessaan, mutta säästöä tulee jo siitä, että kipaisette klo 18 tienoilla kaikki kilometrin päähän kakalle.

"En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?"

Jokaisessa modernissa kaukolämpötaloudessa Suomen maassa todellakin on kaksi vesimittaria: kylmä ja kuuma. 

Jos taloon/huoneistoon tulee vain kylmä vesi, on yksi mittari. Tällöin asukas lämmittää itse käyttövetensä esim sähköllä (varaajalla) tai kaasulla (kaasuboileri). Joillain on takka, jossa käyttöveden lämmitysputkisto.

Vierailija
100/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos sukulaiset tulee vaikka viikoksi kyläilemään, niin täytyykö heidän mennä jonnekin muualle suihkuun, esim. uimahalliin? Ettei vaan vesimaksut nouse asukkailla.

Kyllä se fiksua ainakin olisi. Paras juttu, jos on kulutukseen perustuva laskutus, niin jokainen maksaa omansa eikä toiset kyttää.