Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
41/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n suihku sijaitsee taatusti Porvoossa.

1/5

Vierailija
42/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on elämän tarkoitus? En minä jaksaisi ravata suihkussa jossain kylässä jatkuvasti. Joku mukavuus elämässä pitää olla. Ymmärrän, ettei halua tuhlata, mutta tulee ap:sta mieleen sairaalloinen piheys. Näitähän on, jotka käy työpaikalla suihkussa, että säästää muutaman Euron kuukaudessa. Säälittävää. 

Etkä sinä tai kukaan Suomessa tee konkurssia vesilaskun takia, jos sitä vettä ei tuhlaa tolkuttomasti. Miksi ihmeessä siellä pitää tajuttomia aikoja seistä? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vesi on kyllä kallista. Meidän taloudessa 2 aikuista ja vesimaksu on kuukaudessa noin 100€. Käymme joka toinen päivä suihkussa ja vedetään vessakin harvemmin. Kakkoshädän jälkeen kuitenkin joka kerta. Pyykinpesukone on päällä 1-2 kertaa viikossa. En tiedä miten tässä enää vettä säästää. Hanat ja vessanpänttö eivät vuoda jos joku sitä miettii. Asutaan Helsingissä vuokralla.

Kyllä, juuri tämä. Vesi on todella kallista eikä suihkussa voi enää käydä normaalisti. Asutteko tekin Hekalla?

T. ap

Kyllä Hekalla asutaan. Tuntuu ihan kuin Heka ottaisi välistä rahaa omaan taskuunsa.

Vierailija
44/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuu aivan saletisti haarat levälläön pöntöllä ja bideesuihku alapäähän suunnattuna aina kun aikaa.

Vierailija
45/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä satuile enempää porvootar, menet kohta enemmän sekaisin kuin jo olet. Maksat joka tapauksessa vesiennakon, joka on sama joka kuukausi, olet sitten omistaja tai vuokralainen. Tasoitukset vedessä tulee taloyhtiön oman sovitun käytännön mukaan, yleisin kaksi kertaa vuodessa. Jos ei hölvää vettä ruoanlaitossa ja lattioiden pesemisessä, kolme henkeä voi käydä huoletta pari kolme kertaa viikossa vartin lämpimässä suihkussa sen kummemmin vesihanaa sulkematta ja vielä tuolloin yleensä ennakoista jää palautettavaa. Suihkuttomina päivinä voi pestä lavuaarissa kainalonsa ja naamansa jne.

Meillä ei tule mitään ennakkoa vaan aina kuukauden päätteeksi tulee todellinen vesilasku kulutuksen mukaan. Juuri tänään katsoin netistä, että huhtikuun vedenkulutus vain 8 euroa, kun suihkua emme ole juuri käyttäneet. Pyykitkin pestään lähes joka kerta pesutuvassa ellei

Voi sinua pököpäätä. Kun katkaisee hanan saippuoinnin ajaksi ja suihkun laittaa uudelleen päälle, se hana alkaa uudelleen lämmittämään sitä vettä ja monesti sitä lämpöä joutuu vielä muutenkin säätelemään. Oikeasti se ei säästä yhtään vesilaskua, päin vastoin monessa taloyhtiössä nostaa sitä vesilaskua. Itse saippuoidessani etupuolta suihkutan selkääni ja selkään harjalla saippuaa laittaessani suihkutan etupuolta, suihkutan kroppaa samalla kun hieron shampoota päähän jne.

Vierailija
46/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä kyllä keksit hyviä ja monipuolisia aiheita. Näitä on ihan viihdyttävä lukea.

Vierailija
47/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja täysin sekaisin. Lapset eivät tarvitse kahta suihkua päivässä normi elämässä. Ennen nukkumaan menoa päivän pölyt pois ja aamulla ei ole tarvetta. Kehtaakin valittaa itse aiheutetusta ongelmasta, joka olisi helposti korjattavissa normaalilla suihkukäyttäytymisellä. Heti putoaisi vesilasku 50%.

Lapset eivät käy suihkussa kahdesti päivässä. Lapset käyvät korkeintaan kerran päivässä suihkussa eikä aina sitäkään. Mutta välillä voivat käydä aamulla ja joku toinen päivä illalla. Lapsetkin ovat välillä mukavuuden haluisia ja eivät jaksa lähteä siskonsa luo suihkuun sinne kilometrin päähän. Samoin heillä yhteinen avain ja tytär ei kotona niin ei toinen heistä aina pääsisikään, kun vuorottelevat sen avaimen kanssa kummalla se on hallussa.

T. ap

Vierailija
48/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on mahdollista, että minulla on samanhintainen vesi (asun kyllä yksin) mutta lasku aina n.10e/kk. Mulla on pitkät hiukset ja en sammuta suihkua saippuoinnin ajaksi vaan ihan huoletta käyn suihkussa joka päivä. Pelkästään hoitoaineen saamisessa tähän päähän kestää tovi. Mulla on kyllä sellainen vettäsäästävä suihkupää, joka asunnossa oli jo, kokeilkaa sellaista? 

Vierailija
49/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen työni kautta satoja vuokrasopimuksia vuodessa ympäri Suomen. Sinun vesilaskusi 3 henkilöltä on siis ollut siinä vähän reilut 60e/kk. 

Monet maksavat kiinteän vesimaksun 27e tai jopa 30e henkilöltä kuukaudessa. Nyt vain sinne kotiin ja lämpimään suihkuun. Et voi "varastaa" toisen taloyhtiön vettä, koska siellä tulevat kyllä vesimaksut muuttumaan kun veden kulutus kovasti nousee. 

Jo ihan toimeentulotuessa katsotaan 26,40e henkilö kohden sellainen kohtuullinen kulutus ja veden hinta. Voisit kyllä tarjota lapsillesi lämpimän suihkun ja säästää jostain muusta elämän kustannuksista.

Vierailija
50/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?

Lisäksi uimahallin sarjalippu olisi aika edullinen.

Trollihan tämä on, mutta aika viihdyttävää ajatella, että olette saaneet noin hurjat vesilaskut aikaan. Meillä on vesimittari vain vedelle ylipäätään enkä ole vielä onnistunut saamaan yli 25 euron vesilaskua kuukaudessa, yleenä noin 20 euroa on riittänyt.

Muuten - kai te käytte vessassa sillä tyttärellä iltaisin? Lapsethan pääsee koulussa vessaan, mutta säästöä tulee jo siitä, että kipaisette klo 18 tienoilla kaikki kilometrin päähän kakalle.

Asumme Hekalla ja tämä allamainittu järjestely on meidän asunnossa:

Kun vedestä maksetaan kulutukseen perustuen

Osassa Hekan kohteista asukas maksaa vedestä todellisen kulutuksen muka

Ei nuo hinnat mitenkään erityisen korkeita ole. Itse asun etelä-pohjanmaalla ja minulta laskutetaan lämpimästä 11e/ m ja kylmästä 6e/ m

Vierailija
51/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi taloyhtiön muut osakkaat siis joutuvat maksamaan sinun ja lastesi suihkukäynnit? Onko mielestäsi rehellistä toimintaa?

Vierailija
52/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi on kyllä kallista. Meidän taloudessa 2 aikuista ja vesimaksu on kuukaudessa noin 100€. Käymme joka toinen päivä suihkussa ja vedetään vessakin harvemmin. Kakkoshädän jälkeen kuitenkin joka kerta. Pyykinpesukone on päällä 1-2 kertaa viikossa. En tiedä miten tässä enää vettä säästää. Hanat ja vessanpänttö eivät vuoda jos joku sitä miettii. Asutaan Helsingissä vuokralla.

Ei ole mahdollista. Vesimaksut on luokkaa 20€/hlö/kk. Tuhon hintaan haaskaa 5 kuutiota vettä.

Jos oma mittari, teillä juoksee vesi jossain koko ajan. Pönttö vuotaa, hana vuotaa?

Nelihenkinen perheeni kulutti 12 vuodessa 1200 kuutiota vettä, eli 8300 litraa kuukaudessa. Siitä tulee noin 2 kuutiota per hlö/kk. 

Helsingin veden hinnaston mukaan 1 kuutiometri vettä maksaa 4 euroa.

Vierailija
53/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap:n rahat mennyt tatuointeihin ja rakennekynsiin, sekä irtoripsiin? Niistä yleensä tunnistaa köyhät ihmiset.

Vierailija
54/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai  ole tarkoitus että toisen perheen kotiin mennään aina omilla avaimilla.  Kuuluu kyllä soittaa  ovikelloa  ja asukas itse päästää sisään.. Avain on vain varalle ettei jää pakkaseen.  muistan  joskus 60-luvulla minun  yhden poikaystävä  enon perheellä oli silloin tapana kylpeä kylässä.  He tulivat lasten kanssa kylään noinkerran viikossa ja pitivät silloin kylpyhuonetta  vallassaan..Eivät ravannet ovissa  vaan käyttivät suhkua ja ammetta.  Heillä oli 2 poikaa ja pieni  vauva. Saivat heti kohta  uuden asunnon kylpyhuonella  Koskelasta päin.

Vierailija
55/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäresi taloyhtiön muut osakkaat siis joutuvat maksamaan sinun ja lastesi suihkukäynnit? Onko mielestäsi rehellistä toimintaa?

Mistä päätelet, että tytär asuu omassa osakkeessa?

Vierailija
56/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hekalle valitus, että teidän vesimittari on kytketty väärin tai naapurin asuntoon. Itsellä oli sillä tavalla kun ryhdyin ihmettelemään järkyttävää vesilaskua. Asia korjattiin ja summaa soviteltiin. Ymmärrän kyllä, ettei kukaan jaksa elää pidemmän päälle niin, että päivittäin suihkussa ramppaa väkeä, vaikka olisi perheenjäseniäkin. Etenkin jos on vain 1 kylpyhuone ja itselläkin lapsiperhe. Tuo ylimääräistä hösellystä ja epävarmuutta omassa kodissa olemiseen.

Vierailija
57/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sattunu olemaan pippeli pimpissä, kun ootte menneet sinne asuntoon?

Vierailija
58/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n suihku sijaitsee taatusti Porvoossa.

1/5

Se on niinsanottu Kultainen suihku.

-35/5

Vierailija
59/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että minulla on samanhintainen vesi (asun kyllä yksin) mutta lasku aina n.10e/kk. Mulla on pitkät hiukset ja en sammuta suihkua saippuoinnin ajaksi vaan ihan huoletta käyn suihkussa joka päivä. Pelkästään hoitoaineen saamisessa tähän päähän kestää tovi. Mulla on kyllä sellainen vettäsäästävä suihkupää, joka asunnossa oli jo, kokeilkaa sellaista? 

Ostin vuosi sitten Lidlistä vedensäästösuihkupään ja se auttoi kyllä hieman, ehkä noin 15-20 euroa sain laskusta pois, sitä ennen lasku oli pienellä vedenkulutuksella ja pääasiasssa kylmällä vedellä jopa 80 euroa, sitten sain sen tuohon reiluun 60 euroon mikä oli ennen tätä tyttären asunnon suihkujärjestelyä.

T. ap

Vierailija
60/321 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. "

Nämä rahat provoilija olisi voinut laittaa omaan lämpimään veteen ja pyytää, että tytär maksaa omien lastensa ruuat.