Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan
Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.
Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.
Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.
Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.
Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.
Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.
Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.
Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.
Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en niele tätä, että vanhin tyttäresi on jo aikuinen ja sitten sinulla muka taaperoita joista nuorin 1 vuotias. Tämä 1 vuotiaskin siis käy avaimella omin päin vanhimman lapsesi kotona suihkussa. Tuon ikäiset kyllä ennen kylvetettiin pesuvadissa.....
Eiku sillä vanhimmalla lapsella se 1 vuotias ja apllä 12 vuotiaat 🤭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä noita 12-vuotiaitakin alkaa tilanne nolottaa. Teini lähtee koulusta ja kaverit kysyy mihin menet, no siskon luokse suihkuun. Mene ap vaikka leipäjonoon ellet jo käy siellä, laita säästyneet rahat edes lasten suihkuihin, peseydy itse kylmällä jos tarvii. Tai syöt itse lähinnä kaurapuuroa ja laitat säästyneet rahat lasten suihkuun. Tai sitten selvität tilanteen sossulle. Tyttäresi saa häädön noiden teidän suihkujen takia.
Mua vi-tuttaa tuo käsitys teini-iästä! 12 vuotias ei ole teini vaan murrosikäinen. Meillä on teini, täyttää tälle vuotta 18.
Ja minua vi-tuttaa ihmiset, jotka ei älyä yhtään, mistä joku yleissana juontuu, koska on skipattu pakolliset kielten opiskelut. Käännäpä ruotsista suomeen 13, 14, 15, 16 ja 17, sieltä se selitys tulee. 12-vuotias on siis esiteini ja jo lainsäädännön mukaan 18-vuotias on täysi-ikäinen eli aikuinen. Lisäksi teini ja murrosikäinen ovat yksi ja sama asia eli ovat synonyymejä. Ymmärrätkö edes tuota?
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? Oon itse työssäkäyvä ja todellakin pitää säästellä jatkuvasti vesilaskussa ja sähkölaskussa. Itse käyn suihkussa vain töissä sekä salilla johon mulla on kuukausikortti. Näin jätän vedenkäyttöön varaa lapsille. Kodinkoneet on uusia ja niissäA-B energialuokat joten kulutus on mahd pientä.
Siksi koska aikuisen ihmisen pitäisi ymmärtää, että hän ei ole ensinnäkään oikeutettu käyttämään jatkuvasti suihkua asunnossa jonka vesimaksua ei ole maksanut. Toiseksi pitäisi ymmärtää, että ei se aikuinen tytär tykkää siitä, että jatkuvasti joku pyörii omilla avaimilla nurkissa. Ja kolmanneksi tuossa oikein hekumoidaan sillä, miten pitkiä ja kuumia suihkuja otetaan, vaikka niistä ei makseta mitään ja tämä viimeistään varmistaa sen provoksi.
Sä taas maksat salista ja siihen maksuun kuuluu suihkut, ei siinä ole mitään väärää. Ja töissäkin sulla on varmasti oikeus käydä suihkussa.
Vierailija kirjoitti:
En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? Oon itse työssäkäyvä ja todellakin pitää säästellä jatkuvasti vesilaskussa ja sähkölaskussa. Itse käyn suihkussa vain töissä sekä salilla johon mulla on kuukausikortti. Näin jätän vedenkäyttöön varaa lapsille. Kodinkoneet on uusia ja niissäA-B energialuokat joten kulutus on mahd pientä.
On se kyllä kauheaa, jos ihmisillä ei enää ole lupa peseytyä kotona, kun se on tehty liian kalliiksi. Tiedän, että on olemassa vettä tuhlaavia ihmisiä. Kerran oli naapuriasunto, jossa oltiin suihkussa monta kertaa joka päivä. Siellä asui useampi henkilö, mutta silti kummastelin sitä vedenkäyttöä. Silloin ei vielä ollut näitä asuntokohtaisia mittareita. Jos ajatellaan koko maapalloa, niin vesi on hyödyke, josta on valtava pula. Siinä mielessä on hyvä Suomessa asuvien oppia, että vettä ei käytetän turhaan, kun jossain toisessa maassa köyhät käyttävät viimeiset roponsa saadakseen juomakelpoista vettä kotiin.
Jos Ap ei ole trolli niin hän on ainakin sairaalloisen pihi ja saita. Kiinteä vesimaksukin on ollut koko euroajan yli 20 euroa-30 euroa kuukaudessa per asukas eli 20 vuotta jo.
Vierailija kirjoitti:
"En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? "
Koska on hankala uskoa että noin niukalla vedenkäytöllä sitä saisi kulumaan niin paljon. Ja varsinkaan että juuri suihku olisi se joka kuluttaa sen veden.
Enemmän epäilisin että perhessä vedellään vessaa jatkuvasti. Sillä voi saada yllättävän ison kulutuksen jos jokainen perheessä ramppaa pienellä pissalla vähän väliä.
Ja tottakai kaikki astiat huuhdellaan kuumalla vedellä ennen kuin laitetaan koneeseen. Ja sitä kuumaa vettä pitää joka hanan avauksella aina odotella sen 5-10 sekuntia jolloin mittari rallattaa kokoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö talossa ole ilmaista lenkki saunaa naisille ja miehille kerran viikossa jossa voisi peseytyä?
Ei ole olemassa ilmaista lenkkisaunaa. Sen vedenkulutuksen maksaa taloyhtiö, joka perii vedenkulutuksen oaskkailta vastikkeissa ja sitten osakkaat perivät sen vuokrana vuokralaisilta. Viimeinen lenkkisaunan maksaja on aina vuokralainen. T. Sama kuuden osakkeen omistaja ja vuokranantaja.
Jokainen täyspäinen ymmärtää asiat vaikkei olisikaan vuokranantaja. Ihan kokemusta on veden kuluttajana ja maksajana niin vuokralaisena, osakkeenomistajana että okt:n omistajana.
vm-71
kohta valitat kun vanhin tyttäresi muutti luoksenne kun vuokrat nousivat huimasti normi lämmin vesi on 15-20e kuutio. olet tosi demari sinä porsit ja porsastelet muiden piikkiin.
et edes kerran päivässä mutta kauppaan mennessä ja tullessa :D en pitäs määkään yhteyttä teihin
Missä on lasten isä, miksi lapset eivät mene isän luokse pesuille, elämänhallinta ap hukassa, olisiko lasun paikka ? Kylmät suihkut on lasten kaltoin kohtelua, tyttärelläsi ei ole mitään velvollisuutta huolehtia sinun ja lastesi peseytymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vettä kuluu muuhunkin kuin vain suihkussa käyntiin. Pese kerran viikossa pyykkiä koneellinen ja jos on astianpesukone niin pese 1-2:kertaa viikossa. Ootko varma että ei ole mitään vuotoja missään? Lisäksi kädet pestään nopeasti haaleassa vedessä ja muutenkaan ei muuhun sitä vettä lutrata.
Kyllä meillä pestään kädet lämpimässä vedessä. Saippuoinnin ajaksi suljetaan vesihana. Saippua ei lähde käsistä haalealla vedellä.
Tyttären päivä: ennen koulua kaksi sisarista tulevat suihkuun. Äiti ennen kauppaan menoa: tulen suihkuun. Illalla vielä siskosten ja äidin iltasuihkut.
Kuinka rajaton ja kontrollloiva voi ihminen olla. :O Eihän KUKAAN halua että omassa asunnossa tulee kun mikäkin rautatieasema missä ei ole enää mitään kontrollia siitä miten siellä kuljetaan. :O Ja ap vielä traumatisoi lapset kontrolloimalla suihkussa käyntiä ja laittamalla heidät ravaamaan suihkussa muualla. Hanki ap apua, tilanne ei ole normaali eikä siinä ole pelkästä rahasta kyse. Tekisin itse lasun jos lapset ei saisi peseytyä kotona normaalisti.
Kriisipuhelin päivystää suomeksi 24/7 numerossa 09 2525 0111. Ruotsinkielinen linja 09 2525 0112 ja englanninkielinen linja 09 2525 0116 ovat auki päivystysaikoina. Katso kielilinjojen päivystysajat.
Nuorille suunnattu Sekasin-chat auki joka päivä: mape klo 924, lasu klo 1524. sekasin.fi (uusi välilehti).
Aikuisille suunnattu MIELI Kriisichat auki make klo 1519 ja to klo 1521. tukinet.net (uusi välilehti)
Kriisikeskukset ympäri Suomen antavat keskusteluapua kasvokkain ja etäyhteyksin. mieli.fi/ajanvaraus
Täyspöljä. Siitä päätellen ehta persutrolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitte sitten samantien käyttämään tyttären tarjousta väärin.
Lotraatte ja kuljette miten sattuu.
Jospa teet uuden esityksen, että te kolme käytte samaan aikaan siellä suihkussa. Kahdesti viikossa. Kolmen suihkut kestää 30 minsaa. Ei mitään lämmittelyitä, vaan pesut ja pois.
Kotona voitte välipäivinä tehdä pesulappu ja alapääpesut.
Jos itsellä olis ikinä noin järjetön tilanne, niin käytäs kimpassa kaksosten kanssa. Mä pesisin heidät ja itseni. 20 minsaa.
Toki kävin itse töissä suihkussa ja lapset koulussa. Ja olishan niillä isä ja isovanhemmatkin, mun sisko. Kaverit huomioon ottaen. Rasite olisi joka toinen viikko per tapaus.
Kiitokseksi kokkaisin ja siivosin joka kerta, tarvittaessa hoitaisin lapsia. Enkä nyt ainakaan kiristäisi avulla. Olisin nöyrä ja kiitollinen.
Mut haluaako ne 12 v:t kä
Eipä tullut mieleenkään. 🤭 Itellä kun on nuorimmat 10v kaksostytöt ja kyllä suihkutellaan (saunotaankin) yhdessä.
Tuossa tilanteessa en ehkä edes kyselis. Pointtina olla tehokas ja puhdasta pitää tulla.
Lillukan varsia, kun eihän kellään voi olla noin typerää tilannetta oikeesti.
Hyvä Provo. Ihmiset kinastelee hinnoista sivutolkulla. 😉
"Minulle on luvattu" kuulostaa ihan Hennalta: "Elämäni ollaan pilattu".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttoon asti, voisko lämmittää vettä kattilassa ja/tai vedenkeittimessä ja laittaa vatiin/saaviin? Siitä nappopesut. Osittain voi pestä sillä kylmällä vedellä mut viimeiset huuhtelut lämpimällä, niin tulee kivempi fiilis ja jotain mitä odottaa hytisemisen jälkeen. Sitä en keksi miten sais lämmintä vettä pidettyä valmiudessa lämpimänä.
10L sanko lämmintä vettä maksaa aplle hanasta noin 7 senttiä. Sähköllä lämmitetty kylmä vesi tulee kalliimmaksi, älypää.
Joo, mutta siitä kasvaa sähkölasku, ei vesilasku.
Molemmista tulee lasku! Lämmitetty kylmä vesi maksaa.
Kai otat perunoiden keitinveden talteen?
Sitä voi käyttää astioiden esihuuhteluun.
Lopuksi sillä vedellä voi kastella kukat.
Niin ap tais kirjoittaa. Nousee se vesimaksu tuolla käytöllä. Ruokakuntaan merkitty tietty määrä henkilöitä, mutta kulutus vastaa kolme lisää.