Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
201/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi tyttäresi hoksata että käytät röyhkeästi tilaisuuttasi hyväksesi ja lotraat sillä vedellä oikein urakalla ja siksi perui tuon "palvelun"... 

Ihan oikein tehty tyttäreltäsi. 

Nyt vaan avaimet pois koko lokkikatraalta tai lukkojen vaihto. 

Vierailija
202/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovitte suihkupäivän ja kellonajan milloin tulette suihkuun.

On todellakin rasittavaa, suorastaan hirveää, jos porukkaa ramppaa kotiin omilla avaimilla suihkuun milloin sattuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole varaa maksaa vesilaskuja, pyydä sosiaalitoimesta apua. He arvioivat taloudellisen tilanteesi ja antavat tukea, jos huomaavat että taloudellinen tilanteesi todella on sitä ettei suihkussa olisi varaa käydä.

Minulla herää huoli sinun lapsista. Kuka helvetti käskee lapsensa käymään kylmässä suihkussa? 😢 

Vierailija
204/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen suihkussakäynti on tarpeetonta. Minä en nyt ole käynyt suihkussa kahteen kuukauteen 

Vierailija
205/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jospa alkaisit käyttämään sitä lämmintä vettä ja pyydät hoitopalkkiota ruokineen, kun lapsenlapsia hoidat. Toki ymmärrän tytärtäsi siinä, kun oma rauha katoaa. En minäkään jaksaisi, vaikka hyväntahtoinen olenkin. 

Vierailija
206/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko se joka osti hiustenleikkausvälineet? Ja hyvää hyvyyttäsi menet kaverisi kotiin avaimella sisään ilman lupaa? Ja leikkaat hänen hiukset? 

Vierailija
207/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene taaperon ja isompien lasten kanssa uimahalliin. Siellä on saunakin. Jos olisit mun äiti niin ilmoittaisin itseni orvoksi. Ei  tollasta jaksais. 

Vierailija
208/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aikuinen tytär ei halua kustantaa kahden iltatähti-lapsesi ja sinun vesimaksuja. Et voi käyttää lastasi hyväksesi/muiden lasten hyväksi.

Vierailija
209/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lämmittäisin keittimellä vettä, jolla saisi pestyä kainalot, alapesut ja kasvot päivittäin. Sitten 1-2 krt viikossa uimahalliin. Kuivashampoo tarvittaessa pitkin viikkoa. 

Muuten olen kyllä sitä mieltä, että 60 euroa kuukaudessa vesimaksua ei ole paljon. Eikö se kiinteä vesimaksukin olisi 20 euroa per henkilö? Säästä jostain muusta. 

Maksan kiinteää vesimaksua 18 euroa henkilö.  Jos meitä olis kolme olisi se 54 euroa kuussa.

Minulla on myös vesimitgari, kerran vuodessa tulee tasauslasku.  Sain joulun alla 19 euroa hyvitystä.

Normaalisti peseydyn, pesen pyykit, koneeseen sopisi useammankin pyykit samalla vedellä,  tiskikone.

Vierailija
210/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta on kesä voit käydä uimassa luonnon vesissä. Siinä raikastuu.

Vierailija
211/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista jo ap. 

Vauva- palstalla ei ole enää yhtään normaalia, asiallista keskustelua. Pelkkää lapsellista provoa provon perään. Ilmeisesti nämä typerykset saa jotain kiksiä näistä vahä- älyisistä tekeleistään.

Vierailija
212/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on keittiössä kulho tiskipöydällä. Siihen kaadan ensimmäisen vesilasillisen jotta saan sitten kylmää vettä.  Muut "huuhtaisuvedet"  ja ko. Vedellä sitten huuhtelen keittoastiat tai köytän liottamisvetenä.

Yöksi otan lasillisen vettä jääkaappiin.  Jos olisi enemmän väkeä, kannuun.

Kerrostaloissa on usein nk maksuton lenkkisauna.  Meillä maksaa oma vuoro kerran viikossa  10 euroa kuukausi.

Vierailija
213/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko te Porvossa?

Helsingissä asumme

T. ap

Onko vesi ja lämminvesi Helsingissä sitten kallista?

On kallista, 4,45 euroa/kuutio kylmää vettä ja 9 euroa/kuutio lämmintä vettä. Tosiaan noin vuoden asuimme tässä asunnossa ennen tätä suihkujärjestelyä ja laskut oli koko ajan 3 henkilöltä yli 60 euroa/kk, vaikka käytin vaatteiden pesuun pesutupaa ja suihkussa kävin minä noin 5 päivän välein ja lapset vähän useammin ehkä joka 3. päivä. Aina niin kylmää vettä kuin mitä vaan pystyi käyttämään.

T. ap

Hahhah,mä asun seinäjoella ja lämminvesikuutio jätemaksuineen ja veroineen on n. 18e.. Sullahan on halpa vesi.

Vierailija
214/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä siis varastat tyttäresi taloyhtiöltä! 

Vierailija
215/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla vuotaa joku asunnossa, esim. vessa. Käymällä silloin tällöin nopeassa suihkussa ei saa millään kulumaan kuutiokaupalla vettä kuussa. Kuutio on kuitenkin 1000 litraa. 

Jokainen voi katsoa kauanko kestää vaikka suihkussa laskea edes litran verran vettä ja sitten miettiä kauanko siellä pitää viihtyä että saa menemään tuhat litraa.

Vierailija
216/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ap ymmärrät, että vanhimmalle tyttärellesi tulee todennäköisesti tasauslasku vuoden loppuun? Eli hän maksaa nyt vesiennakon, mutta kun kulutus menee yli oletetun määrän, joutuu hän maksamaan sinun ja lastesi vedenkulutuksen. Olet kyllä härski tyyppi. 

Vierailija
217/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SINÄ olet vanhempana velvollinen elättämään lapsesi. Yksi lapsesi ei voi maksella muiden lastesi maksuja! Se on SINUN tehtävä.

Vierailija
218/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka edes ajattelisi sitä, että pyytäisi rahaa lastenlasten hoidosta!!

Jokaisella on oikeus kotirauhaan. Maksa itse omat vetesi! Lasten pitää päästä omassa kotona lämpimäån suihkuun.

Vierailija
219/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä voitte peseytyä luonnonvesissä ja talvella lumella. Ette tarvitse pesuaineita, koska teillä ei ole varaa syödä niin, että rasvoittuisitte juurikaan. Hikeäkään tuskin on, jos et töitä tee. 

Jos haluatte välillä luxusta talvella, voit lämmittää lunta kattilalla. Sopivan lämpöinen vesi vatiin ja tukan pesu siinä. 

Vierailija
220/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista hyväksikäyttöä.