Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan
Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.
Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.
Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.
Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.
Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.
Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.
Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.
Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.
Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?
Kommentit (321)
Se mitä en tässä ketjussa ymmärrä, on nuo nappopesun mainostajat. Suihkulla saa pestyä helpommin pienellä vesimäärällä. Sen voi jokainen kokeilla ihan itse.
10l ämpärin kanssa saa olla kauhoessa todella tarkka, mutta jos samaan ämpäriin laittaa sellaisen akkukäyttöisen pikkusuihkun, on paljon helpompaa saada vesi riittämään yhteen pesukertaan ja jää ylikin.
Toki on helpompaa hallita vedenkulutusta kun näkee ämpärissä sen määrän, mutta kauhalla sitä ei kannata päälleen valella.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ota kantaa siihen että onko syy hyvä. Mutta esim. omalla isälläni ei ole lämminvesivaraajaa, eikä talvella jaksanut kantaa puita. Säästää varaaja varten nyt ja käy meillä kaksi kertaa viikossa suihkussa ja kerran saunassa. Ei häiritse tai tulisi mieleen kieltäytyä.
Onko sinulla kiinteä vesimaksu vai mittarilla kulutuksen mukaan? Jos kiinteä/hlö, maksatko vesimaksun myös isästäsi siltä ajalta kun hän käy teillä pesulla?
Eikö tätä provoa voi jo poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap oletko kysynyt naapuruston joltain naapuruston mieheltä päästäisikö hän teitä suihkuttelemaan? Usein antavat luvan kun sanot että saavat katsella.
Hyvässä lykyssä pervoimmat voisivat jopa maksaa siitä katselusta...
Ap: hommaa vähintää 10 litran vesikanisteria ja hae niillä pesuvesi järvestä. Peseydy vadin ja kuupan avulla, kuten mökeillä peseydytään
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?
Lisäksi uimahallin sarjalippu olisi aika edullinen.
Trollihan tämä on, mutta aika viihdyttävää ajatella, että olette saaneet noin hurjat vesilaskut aikaan. Meillä on vesimittari vain vedelle ylipäätään enkä ole vielä onnistunut saamaan yli 25 euron vesilaskua kuukaudessa, yleenä noin 20 euroa on riittänyt.
Muuten - kai te käytte vessassa sillä tyttärellä iltaisin? Lapsethan pääsee koulussa vessaan, mutta säästöä tulee jo siitä, että kipaisette klo 18 tienoilla kaikki kilometrin päähän kakalle.
Ei kai 60 euroa kolmelta ole hurja lasku? Joissain paikoissa kiinteä vesimaksu per nuppi on yli 20 euroa.
Minäkin asun ap:n tavoin Hekalla ja oma vedenkäyttöni on pientä, mutta kun siirryimme kulutukseen perustuvaan laskutukseen, oli moni naapuri yllättynyt satojen eurojen laskusta (kertymä useammalta kuukaudelta). En ymmärrä, miten laskun suuruus voi tulla yllätyksenä, kun huoneiston seinällä olevasta paneelista pystyy seuraamaan omaa vedenkulutustaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai ap ymmärrät, että vanhimmalle tyttärellesi tulee todennäköisesti tasauslasku vuoden loppuun? Eli hän maksaa nyt vesiennakon, mutta kun kulutus menee yli oletetun määrän, joutuu hän maksamaan sinun ja lastesi vedenkulutuksen. Olet kyllä härski tyyppi.
Tyttärellä vesi kuuluu vuokraan. Yrittäkää nyt muistaa mitä ap tekstissä on sanottu.
Vai että ihan mukisematta. Jos tämä on edes totta, niin kuulostaa lastensuojelun asialta, koska suihkussa käyminen ei ole mitään arjen luksusta vaan perusasia näin hyvinvointivaltiossa. Miksi lapset eivät voi käydä suihkussa koulussa ja sinä uimahallissa? Epäilen aloituksen todenmukaisuutta.
En jaksanut lukea kaikkia kommentteja, ehkä jo moneen kertaan todettu. Mutta on tuo törkeyden huippu käydä naapurissa suihkussa ja maksattaa heillä omat vedenkulutukset. Toisessa tilanteessa tuota nimitetään varastamiseksi.
Ap kertoo, että kolmelta hengeltä veteen menee yht. n. 60 €/kk. Sen verran edullista vesi on vielä Suomessa, että todellakin käytätte vettä enemmän kuin tyyliin kerta viikkoon suihkuun. Minulla, puolisollani ja lapsellamme menee yht. 30 €/kk ja käymme suihkussa päivittäin, tehdään etätöitä, pestään pyykkiä jne. Mitään ei pihistellä, mutta ei myöskään lotrata. Ja kyllä käydään lämpimässä suihkussa. Vesikalusteet eivät vuoda.
Tuo, että käytätte tyttären kiinteää vesimaksua hyväksi, on törkeää. Kiinteät vesimaksut tekevät juuri tämän, että vettä käytetään täysin suruttomasti. Viisaasti vettä käyttävät maksavat toisten lotraamisesta maltaita.
Onneksi nykyään enää vähemmissä määrin on näitä kiinteitä vesimaksuja. Se on vain ja ainoastaan oikein, että jokainen maksaa sen minkä käyttää.
"Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti".
Ei, väite on fiktiota. Maksatte reilusti (= lokkeilematta) itse vetenne.
Oletteko heimolaisia? Tiedän tällaisia tapauksia, joiden koko suku pesee vaatteensa yhden taloyhtiön pesutuvassa. Oletkohan tuota vielä kysynyt tyttäreltäsi? Jos veisit pyykitkin sinne? Ei ihme, että vanhemmalla tyttärelläsi menee hermo.
Ei kukaan normaali ihminen käy suihkussa aamulla ennen kaupoille lähtöä ja heti uudestaan sieltä tullessa. Että provo tämä on.
Mutta vedenkulutukseen kannattaa kyllä kiinnittää huomiota ihan ekologisista syistä. Minusta jokaisessa taloyhtiössä pitäisi olla asuntokohtaiset vesimittarit.
Mahtaa jo tyttären kämpästä tippua tapetitkin seinistä kun lämpimissä suihkuissa jatkuvasti ravataan
Mä käyn uimahallissa 3 kertaa viikossa. Olen käynyt kotona suihkussa tämän vuoden puolella vain kaksi kertaa. Mies sen sijaan lutraa suihkussa välillä jopa monta kertaa päivässä. Jopa ennen ja jälkeen uimahallissa käynnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ap ymmärrät, että vanhimmalle tyttärellesi tulee todennäköisesti tasauslasku vuoden loppuun? Eli hän maksaa nyt vesiennakon, mutta kun kulutus menee yli oletetun määrän, joutuu hän maksamaan sinun ja lastesi vedenkulutuksen. Olet kyllä härski tyyppi.
Tyttärellä vesi kuuluu vuokraan. Yrittäkää nyt muistaa mitä ap tekstissä on sanottu.
Ei kauan kuulu kun kulutus vain lisääntyy.
Miten joku jaksaa tehdä näitä järjettömiä aloituksia?!?
Kerro ap paljonko teillä menee kuukaudessa kuutioita lämpimään ja kylmään veteen.
Vierailija kirjoitti:
Ostat ämpärin ja kuupan tai teet kuupan leikkaamalla muovisesta pullosta yläisan pois. Sitten kuumennat kattilallisen vettä, jonka tyhjennät ämpäriin ja kylmää vettä lisäksi, että saat vedestä pesulämmintä. Säästät rahaa, kun vettä ei mene paljon, voit muistella vanhoja hyviä sauna-aikoja ja välit tyttäreen pysyvät asiallisina.
Voi sen ämpärin saada jostain kaupasta ilmaiseksi jos on joku jonotuspäivä.
minullakin yksinäisellä ennen mittareita vesi lasku 26e/kk kun tuli mittarit olikin 12E/kk forssan op isännöitsijä pyysi kirjallisen selvityksen. soitin ja käskin imemään omaansa. p kone, allas tiski 3kertaa suihkussa vk käyttö ei muuttunut. alkoivat selvittämään koko talon kulutusta käyttö kulminoituu 3 vuokra asuntoon jotka paniikissa vääristä 60_80e laskuista muuttivat mittarittomiin taloihin muiden siivellä elostelemaan.