Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan
Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.
Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.
Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.
Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.
Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.
Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.
Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.
Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.
Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?
Kommentit (321)
Vierailija kirjoitti:
Kesällä voitte peseytyä luonnonvesissä ja talvella lumella. Ette tarvitse pesuaineita, koska teillä ei ole varaa syödä niin, että rasvoittuisitte juurikaan. Hikeäkään tuskin on, jos et töitä tee.
Jos haluatte välillä luxusta talvella, voit lämmittää lunta kattilalla. Sopivan lämpöinen vesi vatiin ja tukan pesu siinä.
Julmuri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä noita 12-vuotiaitakin alkaa tilanne nolottaa. Teini lähtee koulusta ja kaverit kysyy mihin menet, no siskon luokse suihkuun. Mene ap vaikka leipäjonoon ellet jo käy siellä, laita säästyneet rahat edes lasten suihkuihin, peseydy itse kylmällä jos tarvii. Tai syöt itse lähinnä kaurapuuroa ja laitat säästyneet rahat lasten suihkuun. Tai sitten selvität tilanteen sossulle. Tyttäresi saa häädön noiden teidän suihkujen takia.
Mua vi-tuttaa tuo käsitys teini-iästä! 12 vuotias ei ole teini vaan murrosikäinen. Meillä on teini, täyttää tälle vuotta 18.
Ja minua vi-tuttaa ihmiset, jotka ei älyä yhtään, mistä joku yleissana juontuu, koska on skipattu pakolliset kielten opiskelut. Käännäpä ruotsista suomeen 13, 14, 15, 16 ja 17, sieltä se selitys tulee. 12-vuotias on siis esiteini ja jo lain
Nyt ollaan Suomessa! Mikäli 12 vuotias on esiteini, minkä ikäinen on murrosikäinen?! Esiteini jo nimensä veroisesti on esiteini, ei teini. Pidän pääni, minun kohta 18 vuotias on teini ja oli 12 vuotiaana murrosikäinen. Saa myös sinua vi-tuttaa. Ja taitaa nyt vi-tuttaa enemmän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä noita 12-vuotiaitakin alkaa tilanne nolottaa. Teini lähtee koulusta ja kaverit kysyy mihin menet, no siskon luokse suihkuun. Mene ap vaikka leipäjonoon ellet jo käy siellä, laita säästyneet rahat edes lasten suihkuihin, peseydy itse kylmällä jos tarvii. Tai syöt itse lähinnä kaurapuuroa ja laitat säästyneet rahat lasten suihkuun. Tai sitten selvität tilanteen sossulle. Tyttäresi saa häädön noiden teidän suihkujen takia.
Mua vi-tuttaa tuo käsitys teini-iästä! 12 vuotias ei ole teini vaan murrosikäinen. Meillä on teini, täyttää tälle vuotta 18.
Ja minua vi-tuttaa ihmiset, jotka ei älyä yhtään, mistä joku yleissana juontuu, koska on skipattu pakolliset kielten opiskelut. Käännäpä ruotsista suomeen 13, 14, 15, 16 ja 17, sieltä se selitys tulee. 12-vuotias on siis esiteini ja jo lain
Lain mukaan alle 18- vuotias on alaikäinen. Eli tälle vuotta 18 täyttävä ei ole vielä täysi-ikäinen. Ajat muuttuu, myös pakollisten kielten luku. Et sitten vi-tutukseltasi osannut ajatella, että en ole ihan just koulusta päässy. Olen eri vuosituhannella kouluni käynyt.
vm-71
Ostat ämpärin ja kuupan tai teet kuupan leikkaamalla muovisesta pullosta yläisan pois. Sitten kuumennat kattilallisen vettä, jonka tyhjennät ämpäriin ja kylmää vettä lisäksi, että saat vedestä pesulämmintä. Säästät rahaa, kun vettä ei mene paljon, voit muistella vanhoja hyviä sauna-aikoja ja välit tyttäreen pysyvät asiallisina.
Kannattaa varmaan etsiä yleensäkin halvempi kämppä, Hekan uudis,- ja perusparannuskohteet ovat järjestäen kalliimpia kuten varmaan tiedätkin. Halvempi vuokra niin raha riittää siihen vesilaskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? "
Koska on hankala uskoa että noin niukalla vedenkäytöllä sitä saisi kulumaan niin paljon. Ja varsinkaan että juuri suihku olisi se joka kuluttaa sen veden.
Enemmän epäilisin että perhessä vedellään vessaa jatkuvasti. Sillä voi saada yllättävän ison kulutuksen jos jokainen perheessä ramppaa pienellä pissalla vähän väliä.
Ja tottakai kaikki astiat huuhdellaan kuumalla vedellä ennen kuin laitetaan koneeseen. Ja sitä kuumaa vettä pitää joka hanan avauksella aina odotella sen 5-10 sekuntia jolloin mittari rallattaa kokoajan.
En tiedä kuumasta, mutta lämpimällä vedellä kyllä. Mitä vähemmän lämmintä vettä käytetään, sitä varmemmin putket tukkeutuu ajan myötä. Veikkaan, että lämpimän veden käyttö tulee pitemmän päälle halvemmaksi kuin putkimies.
Päivittäin riittää minuutin suihku - pari kertaa viikossa voi tukevammin pestä.
En ymmärrä, miksi suihkussa käynnistä voi tulla koko suvun ongelma.
Ennen vanhaan käytiin saunassa kerran viikossa. Kokeilepa sitä.
Mitä jos peseytyisi niin kuin pihasaunassa eli astiaan lämmintä vettä n. 10 l ja siitä sitten napolla käyttää pesuun. Sillä tavoin saa säästettyä vettä vs. juoksevan veden alla pikasuihkuttelu.
Osta munakello kylppäriin. Ajastat ajan jonka suihkussa saa olla. Vettä kuluu vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä satuile enempää porvootar, menet kohta enemmän sekaisin kuin jo olet. Maksat joka tapauksessa vesiennakon, joka on sama joka kuukausi, olet sitten omistaja tai vuokralainen. Tasoitukset vedessä tulee taloyhtiön oman sovitun käytännön mukaan, yleisin kaksi kertaa vuodessa. Jos ei hölvää vettä ruoanlaitossa ja lattioiden pesemisessä, kolme henkeä voi käydä huoletta pari kolme kertaa viikossa vartin lämpimässä suihkussa sen kummemmin vesihanaa sulkematta ja vielä tuolloin yleensä ennakoista jää palautettavaa. Suihkuttomina päivinä voi pestä lavuaarissa kainalonsa ja naamansa jne.
Meillä ei tule mitään ennakkoa vaan aina kuukauden päätteeksi tulee todellinen vesilasku kulutuksen mukaan. Juuri tänään katsoin netistä, että huhtikuun vedenkulutus vain 8 euroa, kun suihkua emme ole juuri käyttäneet. Pyyk
Se hanako sen veden lämmittää? Huoltomiehenä en ole kuullut tälläisestä. Yleensä on kaukolämpö, tai varaaja.
Tuleekohan käymään niin, että käyntienne ansiosta tyttäresi taloyhtiön vesilaskut nousevat, joten lisäys tulee lopulta osakkeen omistajalle ja sitten tietysti näkyy vuokrankorotuksena tyttärellesi. Onhan teitä kuitenkin kolme henkilöä monta kertaa/viikko.
Lisäksi kerroit huolettomasta vedenkäytöstä!
Miksi naapuriyhtiön pitäisi kustantaa suihkuttelusi? Häpeä!
Jos et ole trolli, niin ihmettelen todella. Ei kukaan jaksa pitää kotonaan ovet aina avoinna suihkussa kävijöille.
Käytte uimahallilla kerran viikossa, niin saatte liikuntaa samalla. Budjetoitte suihkukäynnit menoihin. Normaali kulutus henkeä kohti on 20-30e/kk, ja siihen sisältyy nopea suihku lähes joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Tuleekohan käymään niin, että käyntienne ansiosta tyttäresi taloyhtiön vesilaskut nousevat, joten lisäys tulee lopulta osakkeen omistajalle ja sitten tietysti näkyy vuokrankorotuksena tyttärellesi. Onhan teitä kuitenkin kolme henkilöä monta kertaa/viikko.
Lisäksi kerroit huolettomasta vedenkäytöstä!
Miksi naapuriyhtiön pitäisi kustantaa suihkuttelusi? Häpeä!
mutta kun on luvattu ja minulla on oma pyyhe
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä asunut taloyhtiössä, jossa on omat vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Asuuko joku muu Helsingissä noin?
Lisäksi uimahallin sarjalippu olisi aika edullinen.
Trollihan tämä on, mutta aika viihdyttävää ajatella, että olette saaneet noin hurjat vesilaskut aikaan. Meillä on vesimittari vain vedelle ylipäätään enkä ole vielä onnistunut saamaan yli 25 euron vesilaskua kuukaudessa, yleenä noin 20 euroa on riittänyt.
Muuten - kai te käytte vessassa sillä tyttärellä iltaisin? Lapsethan pääsee koulussa vessaan, mutta säästöä tulee jo siitä, että kipaisette klo 18 tienoilla kaikki kilometrin päähän kakalle.
Kyllä kylmä ja kuuma vesi laskutetaan erikseen. Ihan normi käytäntö.
En nyt ota kantaa siihen että onko syy hyvä. Mutta esim. omalla isälläni ei ole lämminvesivaraajaa, eikä talvella jaksanut kantaa puita. Säästää varaaja varten nyt ja käy meillä kaksi kertaa viikossa suihkussa ja kerran saunassa. Ei häiritse tai tulisi mieleen kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutteko te Porvossa?
Helsingissä asumme
T. ap
Onko vesi ja lämminvesi Helsingissä sitten kallista?
On kallista, 4,45 euroa/kuutio kylmää vettä ja 9 euroa/kuutio lämmintä vettä. Tosiaan noin vuoden asuimme tässä asunnossa ennen tätä suihkujärjestelyä ja laskut oli koko ajan 3 henkilöltä yli 60 euroa/kk, vaikka käytin vaatteiden pesuun pesutupaa ja suihkussa kävin minä noin 5 päivän välein ja lapset vähän useammin ehkä joka 3. päivä. Aina niin kylmää vettä kuin mitä vaan pystyi käyttämään.
T. ap
Eli pääsääntöisesti käytätte kylmää vettä. Oletetaan siis, että lämmintä vettä kuluu kuukaudessa 1 kuutio ja kylmää sitten 11,4 kuutiota, joka on yhteensä noin tuon 60 €. Tämä tekee siis 11 461 litraa kuukaudessa ja 369 litraa päivässä.
Aika paljon.
Miten te jaksatte, aloitus on provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? "
Koska on hankala uskoa että noin niukalla vedenkäytöllä sitä saisi kulumaan niin paljon. Ja varsinkaan että juuri suihku olisi se joka kuluttaa sen veden.
Enemmän epäilisin että perhessä vedellään vessaa jatkuvasti. Sillä voi saada yllättävän ison kulutuksen jos jokainen perheessä ramppaa pienellä pissalla vähän väliä.
Ja tottakai kaikki astiat huuhdellaan kuumalla vedellä ennen kuin laitetaan koneeseen. Ja sitä kuumaa vettä pitää joka hanan avauksella aina odotella sen 5-10 sekuntia jolloin mittari rallattaa kokoajan.
En tiedä kuumasta, mutta lämpimällä vedellä kyllä. Mitä vähemmän lämmintä vettä käytetään, sitä varmemmin putket tukkeutuu ajan myötä. Veikkaan, että lämpimän veden käyttö tulee pitemmän
Mitä todennäköisemmin se astianpesukone poistaa kuuman pesuvesilitkunsa ihan siihen samaan vesilukkoon mihin menee vedet altaastakin. On siis järkevämpää pestä astiat kuumalla ohjelmalla ja jättää tuo turha lämpimällä huuhtelu pois. Pesutulokseen sillä huuhtelulla ei ole vaikutusta jos käyttää kunnon ohjelmaa.
Jos erikseen haluaa lämmintä laskea viemärien takia, se kannattaa ennemmin tehdä oikeasti kuumalla vedellä ja kertaluontoisemmin. Esimerkiksi niin, että keittää perunat todella reilussa vedessä ja kaataa sen kiehuvan kuumana altaaseen lopuksi. Sellainen hiukan lämmin vesi jolla muutama astia huuhdellaan, on jo viemäriin vähän syvemmälle ehtiessään jäähtynyt niin kylmäksi, ettei se vie rasvaa mihinkään suuntaan.
Haiskahtaa provolta tämä ap:n aloitus