Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle ja lapsille luvattu suihkukäynnit vanhimman lapseni kotona, nyt tytär alkoi perua puheitaan

Vierailija
14.05.2025 |

Minulla siis tilanne, että olen huonossa rahatilanteessa oleva kahden 12-vuotiaan lapsen yksinhuoltaja. Vanhin lapseni on aikuinen, joka nyt kotiäitinä kahden lapsen kanssa, nuorempi lapsi vasta 1-vuotias.

Minulla on vesimaksu kulutuksen mukaan ja suihkukäynneistä tulee valtavat laskut, vaikka sulkisimme hanan saippuoinnin ajaksi ja vaikka olemme käyttäneet niin kylmää vettä kuin mahdollista. Suihkussa ei ole myöskään käyty joka päivä.

Sovimme sitten aikuisen tyttären kanssa, että voimme käydä hänen luonaan suihkussa aina kun haluamme, välimatkaa on noin 1 km. Hänellä vesimaksu kuuluu vuokraan ja minulla on muutenkin vara-avain ja nyt myös nuoremmilla lapsilla on ollut vuoden alusta asti yhteinen vara-avain tähän vanhimman lapseni asuntoon.

Esimerkiksi aamuisin olen voinut kaupoille mentäessä käydä suihkussa tai sitten kaupoilla käynnin jälkeen. Lapset ovat joskus lähteneet aiemmin kouluun ja käyneet ennen koulupäivää suihkussa tai sitten koulupäivän jälkeen. Viikonloppuisin olemme tulleet suihkuun jne.

Olemme käyttäneet lämmintä vettä ihan reilusti, koska olemme hytisseet noin vuoden tuolla omassa suihkussa ennen kuin sovimme tästä suihkujärjestelystä vanhimman lapseni kanssa. Hoidan myös hänen lapsiaan, joten mielestäni sopimus oli reilu kaikkia kohtaan. Minulla oli myös pelko, että lapsia alettaisiin kiusaamaan koulussa, kun molemmille alkoi tulla jo suoranaista suihkupelkoa, kun siihen kylmään suihkuun meno ällötti ja pelotti.

Omat pyyhkeet olen tuonut tyttären asunnolle ja välillä myös suihkusaippuaa.

Nyt tytär on sanonut, että suihkuravaaminen alkanut häiritsemään häntä, kun asuntoon tullaan omilla avaimilla. Olen kyllä pyrkinyt laittamaan whatapp-viestin kun olen tulossa suihkuun ja lapsillekin sanonut, että laittavat sen whatsappin kun ovat tulossa. Tytär sanoi, että jos kävisimme enää vain kerran viikossa suihkussa siellä, mutta se tuntuu pahalta, kun lapsetkin ovat selvästi nauttineet, että vesi on lämmintä ja on puhdas olo.

Olen kuitenkin hoitanut lapsenlapsia mukisematta ja en ole koskaan laskenut paljonko on rahaa mennyt esimerkiksi heidän syömisiin ym. kun ovat olleet minun luona hoidossa. En ole myöskään pyytänyt palkkaa lastenlasten hoidosta.

Minusta tuntuu pahalta, että juuri kun saimme elämämme takaisin ja puhtaan olon, niin nyt tämä arjen luksus vietäisiin meiltä pois. Varsinkin lasten vuoksi tuntuu pahalta. Mitä mieltä olette. Onko tyttäreni kohtuuton tuossa vaatimuksessaan?

Kommentit (321)

Vierailija
221/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ruveta peseytymään pesuvatiin otetuilla vesillä. 40 litraaa per nokka per peseytymiskerta tekee kuukaudessa päivittäisellä peseytymisellä n.30 euroa. Ja oikeasti tuota pienemmälläkin vesimäärällä pärjää. Juu ja en ihmettele, jos AP tyttärelle käy rasitteeksi omilla avaimilla ramppaavat äiti ja pikkusisarukset.

Vierailija
222/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär tuskin on tarkoittanut, että kaikki kolme ramppaatte päivittäin mennen tullen omilla avaimilla kuin hollitupaan.

Ahneella on paskanen loppu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? Oon itse työssäkäyvä ja todellakin pitää säästellä jatkuvasti vesilaskussa ja sähkölaskussa. Itse käyn suihkussa vain töissä sekä salilla johon mulla on kuukausikortti. Näin jätän vedenkäyttöön varaa lapsille. Kodinkoneet on uusia ja niissäA-B energialuokat joten kulutus on mahd pientä. 

Vierailija
224/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max kerran viikossa kaikki kolme kerrallaan suihkukylään olis ollut kohtuullista, mutta ap:n äly ei riitä tällaista hahmottamaan.

Vierailija
225/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä noita 12-vuotiaitakin alkaa tilanne nolottaa. Teini lähtee koulusta ja kaverit kysyy mihin menet, no siskon luokse suihkuun. Mene ap vaikka leipäjonoon ellet jo käy siellä, laita säästyneet rahat edes lasten suihkuihin, peseydy itse kylmällä jos tarvii. Tai syöt itse lähinnä kaurapuuroa ja laitat säästyneet rahat lasten suihkuun. Tai sitten selvität tilanteen sossulle. Tyttäresi saa häädön noiden teidän suihkujen takia.

Vierailija
226/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? "

Koska on hankala uskoa että noin niukalla vedenkäytöllä sitä saisi kulumaan niin paljon. Ja varsinkaan että juuri suihku olisi se joka kuluttaa sen veden.

Enemmän epäilisin että perhessä vedellään vessaa jatkuvasti. Sillä voi saada yllättävän ison kulutuksen jos jokainen perheessä ramppaa pienellä pissalla vähän väliä.

Vierailija
227/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kyllä noita 12-vuotiaitakin alkaa tilanne nolottaa. Teini lähtee koulusta ja kaverit kysyy mihin menet, no siskon luokse suihkuun. Mene ap vaikka leipäjonoon ellet jo käy siellä, laita säästyneet rahat edes lasten suihkuihin, peseydy itse kylmällä jos tarvii. Tai syöt itse lähinnä kaurapuuroa ja laitat säästyneet rahat lasten suihkuun. Tai sitten selvität tilanteen sossulle. Tyttäresi saa häädön noiden teidän suihkujen takia.

Mua vi-tuttaa tuo käsitys teini-iästä! 12 vuotias ei ole teini vaan murrosikäinen. Meillä on teini, täyttää tälle vuotta 18. 

Vierailija
228/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää miksi ihmiset pitää tätä provona? Oon itse työssäkäyvä ja todellakin pitää säästellä jatkuvasti vesilaskussa ja sähkölaskussa. Itse käyn suihkussa vain töissä sekä salilla johon mulla on kuukausikortti. Näin jätän vedenkäyttöön varaa lapsille. Kodinkoneet on uusia ja niissäA-B energialuokat joten kulutus on mahd pientä. 

Maksatatko vesilaskusi lapsellasi kuten ap tekee, sillä tasausmaksu tulee varmasti perässä tyttärelle? 

Säästäminen on eri asia kuin hyväksikäyttäminen. Ap voi käydä suihkussa kotonaan nopeasti ja säästää vettä kotonaan, mutta ei ole oikein maksattaa perheensä kuluja tyttärellään. 

Vierailija
229/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela taitaa hyväksyä asumistukeen asumiskuluihin 30 euroa/henkilö/kk vesimaksua ja jos tätä enemmän kuluttaa se on mielestäni jo turhaa veden kanssa lotraamista. Lapsiperheissä käsin tiskauksessa voi kulua  paljon vettä ja nykyaikana, kun vesi veloitetaan kulutuksen mukaan vuokranantajat saisivat kyllä varustaa asunnot astianpesukoneilla. Perheiden teinien suihkussa käymistä on syytä rajoittaa jos eivät muuten opi pärjäämään suihkussa vähemmällä veden käytöllä.

Vierailija
230/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on sama porukka aukomassa päätään ap:lle, jotka ei veskissä käydessään ehdi päivystää Meghanin haukkumaketjua niin valittavat täällä. Lähtee niin paskat energiat tstä porukasta.

Vierailija
231/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka edes ajattelisi sitä, että pyytäisi rahaa lastenlasten hoidosta!!

Jokaisella on oikeus kotirauhaan. Maksa itse omat vetesi! Lasten pitää päästä omassa kotona lämpimäån suihkuun.

Jos ei ole varaa maksaa lämpimästä vedestä ja kertoo, että ruokkii omien lasten lisäksi lapsenlapset. Eihän ap kertonutkaan lasten hoidosta vaan ruokinnasta. Kaikesta huolimatta, itse en kehtaisi perheineni mennä suihkuun muualle.

Vierailija
232/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun apn tyttö saanut omat lapset just päiväunille ja sitten nää 12-vuotiaat paukkaa sisään mökäämään kylppäriin. 

Hanki ap arjen luksuksesi ihan itse!

Vierailija
233/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin vuoto tekee paljon vuodessa.  Yhtenä vuotena olin vähän välinpitämätön, keittiön hana tihkui ja vessanpönttö tihkui.  Ei tullut huoltoon soitettua. Kyllä joulukuussa heräsin kun maksoin useamman kympin, n 70 tasauslaskua.

Senjälkee olen aina saanut takaisin 18 euroa/henkilö maksusta.

Vierailija
234/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on sama porukka aukomassa päätään ap:lle, jotka ei veskissä käydessään ehdi päivystää Meghanin haukkumaketjua niin valittavat täällä. Lähtee niin paskat energiat tstä porukasta.

Ap hyväksikäyttää vanhinta tytärtään ja itkee nillittää kun tytär asettaa rajat sille hyväksikäytölle. 

Vain samankaltaiset toisten lompakolla loisijat puolustavat. 

Vierailija
235/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asutteko te Porvossa?

Helsingissä asumme

T. ap

Onko vesi ja lämminvesi Helsingissä sitten kallista?

On kallista, 4,45 euroa/kuutio kylmää vettä ja 9 euroa/kuutio lämmintä vettä. Tosiaan noin vuoden asuimme tässä asunnossa ennen tätä suihkujärjestelyä ja laskut oli koko ajan 3 henkilöltä yli 60 euroa/kk, vaikka käytin vaatteiden pesuun pesutupaa ja suihkussa kävin minä noin 5 päivän välein ja lapset vähän useammin ehkä joka 3. päivä. Aina niin kylmää vettä kuin mitä vaan pystyi käyttämään.

T. ap

Eli pääsääntöisesti käytätte kylmää vettä. Oletetaan siis, että lämmintä vettä kuluu kuukaudessa 1 kuutio ja kylmää sitten 11,4 kuutiota, joka on yhteensä noin tuon 60 €. Tämä tekee siis 11 461 litraa kuukaudessa ja 369 litraa päivässä.

Aika paljon.

Vierailija
236/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinun nyt omassa kodissasi täytyy käydä suihkussa ja maksaa siitä. Tytär luuli varmaan että kerran viikossa käytte. Sinun elämänhallinnan puute ei ole aikuisen lapsesi ongelma. Harmi vaan että on niiden muiden. Säästä jostain muusta ne vesirahat. Ja ota ihmeessä palkka kun vahdit lapsenlapsia!

Vierailija
237/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on mahdollista, että minulla on samanhintainen vesi (asun kyllä yksin) mutta lasku aina n.10e/kk. Mulla on pitkät hiukset ja en sammuta suihkua saippuoinnin ajaksi vaan ihan huoletta käyn suihkussa joka päivä. Pelkästään hoitoaineen saamisessa tähän päähän kestää tovi. Mulla on kyllä sellainen vettäsäästävä suihkupää, joka asunnossa oli jo, kokeilkaa sellaista? 

Ostin vuosi sitten Lidlistä vedensäästösuihkupään ja se auttoi kyllä hieman, ehkä noin 15-20 euroa sain laskusta pois, sitä ennen lasku oli pienellä vedenkulutuksella ja pääasiasssa kylmällä vedellä jopa 80 euroa, sitten sain sen tuohon reiluun 60 euroon mikä oli ennen tätä tyttären asunnon suihkujärjestelyä.

T. ap

Paljonko sun vesilaskun sitte pitäis olla? Katson, että tuo 60€ kattaa kaiken käyttämänne veden. Meillä okt ja maksamme kaiken hulevesineen ja lasku on 101€/kk. Asumme paikkakunnalla, jossa kallis vesi. Meillä pääsääntöisesti 3 henkilöä käyttää vettä. Toisinaan meillä käyttää vettä 4-5 henkilöä. Emme ole rikkaita ja noijun joka kerta tuota laskua, koska muualla vesi ois halvempaa. Siskoilla ja vanhemmillani on huomattavasti halvempaa. Asuvat eri paikkakunnalla. 

Vierailija
238/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä sekoile

Vierailija
239/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomioi, että vaikka tyttären vuokraan nyt kuuluu myös vesi, se voi hyvin äkkiä muuttua erikseen maksettavaksi veden kulutuksen huomattavasti noustua. Ymmärrän myös kyllästymisen, jos kuljetaan omilla avaimilla asuntoon miten sattuu. Parempi olisi sopia ihan tietty päivä ja kellonaika koska mennään, ja muuten pysytään pois. Tyttärellä on oikeus omaan elämäänsä ja kotirauhaansa.

Näinpä, ja jos tuosta jää kiinni ei hyvä heilu. Ihme ettei ole jo tullut selvityspyyntöä tyttärellesi siitä, miksi vettä menee noin paljon.

Tuo on ihan verrattavissa varastamiseen, ja tällaisen käytöksen takia on vähentynyt se, että vesi ja/tai sähkö kuuluu vuokraan.

Varastamistahan tuo on, mutta oikeasti veden vuokraan kuuluminen on vähentynyt myös siksi, että viimeiset kymmenkunta vuotta myös saneerauksissa on pitänyt laittaa asuntoihin vesimittarit kylmälle ja lämpimälle vedelle. Ja jos mittaus joka tapauksessa on, niin samahan sitä on hyödyntää laskutukseen, vettä kun tuppaa (vähemmän yllättäen) kulumaan vähemmän, mikäli siitä joutuu ihan oikeasti itse maksamaan, eikä se sulaudu vaan koko taloyhtiön kulutukseen.

Tyttärellä on tuurilla asunto jossa mittausta ei ole lainkaan. Sillon kulutuksen nousua ei huomaa, tai sitä ei ainakaan voi yksilöidä tiettyyn asuntoon.

Jos sä AP olet ihan oikeasti tosissaan tuon sun aloituksen kanssa, niin yritä ymmärtää, että sulla ei ole oikeutta käyttää tyttären asuntoa suihkupaikkana, tytär on maksanut vain oman kulutuksensa (johon sisältyy satunnaiset vieraat toki), ei mitään koko suvun kylpyläpalvelua.

Ja vinkkinä oman asunnon vedenkulutukseen, hanki vettä säästävä suihkupää. Sellaisella ja säästävällä vedenkäytöllä kyllä peseytyy jo alle 20l/suihkuttelukerta, mutta se ei tietenkään sisällä mitään höyrykylpyä, vaan ihan peseytymisen. Ja vaikka koko osuus olisi lämmintä vettä (mitä se ei ole) jää suihkun hinnaksi vain 0,18 euroa.

Vierailija
240/321 |
15.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua vi-tuttaa tuo käsitys teini-iästä! 12 vuotias ei ole teini vaan murrosikäinen. Meillä on teini, täyttää tälle vuotta 18. 

No jos ajatellaan tilanteen jatkuvan ennallaan, niin vuoden päästä lapset 13-vuotiaina käyvät yhä siskon luona suihkussa. Ajattelinkin, että tilanteen nolottavuus vain ehkä pahenee vuoden parin sisään, riippuen vähän ympäristöstä millainen sosiaalinen paine on. Ap:n pitää nyt ajatella lapsiaan, omista menoistaan voi säästää kaiken.