Reservin ikäraja nostetaan 65 vuoteen. Linkki
Ei koske nykyisiä kuuskymppisiä vaan alkaa ikäluokasta 1966.
Itse olen sitä mieltä, että reservin kokoa olisi pitänyt kasvattaa lisäämällä nuoria miehiä sinne.
Tiedättekö, että on olemassa "esiarmeijan" tyyppinen, joka valmistelee armeijaan menoa.
Tiedän yhden, joka kävi tuon armeijaan valmistavan koulutuksen. Oli sen jälkeen menossa innokkaasti.
Tiedän myös yhden joka olisi halunnut käydä armeijan, mutta ei jotenkin psyykkisesti pärjännyt siellä ja lähti parin viikon päästä pois. Isänsä suuttui valtavasti.
Ja sitten tiedän yhden, jonka lääkäri-isä järjesti asperger-pojalleen vapautuksen. (Poika on älykäs, mutta sillä on hankaluuksia olla porukassa, jollei saa olla omaehtoinen.)
Yhä useammalle pitäisi neuvoa tuo armeijaan edeltävä koulutus.
Ennen viime sotaa sen tehtävän teki sotilaspojat, jonne moni kuului ennen täysi-ikäisyyttä.
Naiset saisi olla vapaaehtoispohjalta. Naisen kroppa ja lihakset ovat aina keskimäärin heikommat kuin miehillä.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on tällä hetkellä varattu kriisin ajaksi työnantajan palveluun, olen res. vänrikki. Ex on syntynyt -66 ja nykyinen avopuoliso -73 ja eivät ole mitään ikäloppuja tai sairauden runtelemia vaan liikkuvia, hyväkuntoisia ihmisiä
N48
Etpä sä niillä vänrikin nappuloilla mitään tekiskään, ku ei kukaan miespuolinen sotilas tottele sua sodassa eikä halua sun johdettavaks.
Älä jaksa, iso mies
Vierailija kirjoitti:
Jokainen ulkomailla oleva suomalaismies palautetaan.
Ja joku on oikeasti niin tyhmä, että uskoo tuollaiseen satuun?
Tosiasiassa yhtään ketään ei palauteta sotaa käyvään maahan. Eikä kaiken lisäksi asevelvollisuuden pakeneminen ole edes ole rikos maassa, jossa ei sitä asevelvollisuutta ole. Palautukset tapahtuvat yleensäkin vain tilanteessa, jossa teko on rikos sekä lähtömaassa että maassa, jossa oleskelee ja noinhan tuossa tilanteessa ei olisi. Eikä sillä oikeasti ole edes merkitystä johtuen juuri siitä, että maat eivät pakkopalauta sotaa käyviin maihin.
Ei ole muuten palautettu lähteneitä Ukrainaankaan eikä palauteta.
Kohta taas lapsille syötetään pakolla kalanmaksaöljyä että kasvaa, vahva ja voimakas kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on tällä hetkellä varattu kriisin ajaksi työnantajan palveluun, olen res. vänrikki. Ex on syntynyt -66 ja nykyinen avopuoliso -73 ja eivät ole mitään ikäloppuja tai sairauden runtelemia vaan liikkuvia, hyväkuntoisia ihmisiä
N48
Etpä sä niillä vänrikin nappuloilla mitään tekiskään, ku ei kukaan miespuolinen sotilas tottele sua sodassa eikä halua sun johdettavaks.
Älä jaksa, iso mies
Enpä tiedä sen nöyryyttävämpää kohtaloa ku joutua sotaan naisen käskytettäväks. Meen mielummin vankilaan
Ihan voit vapaasti tehdä niin kuin parhaaksi näet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Älä jaksa, iso mies
Enpä tiedä sen nöyryyttävämpää kohtaloa ku joutua sotaan naisen käskytettäväks. Meen mielummin vankilaan
Rehellisesti sanottuna ihmisen pitää olla aivan helevetin tyhmä, jos sillä on väliä, mitä esimiehen jalkojen välissä heiluu tai ei heilu eikä sillä, mitä se esimies osaa ja mitä ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Älä jaksa, iso mies
Rehellisesti sanottuna ihmisen pitää olla aivan helevetin tyhmä, jos sillä on väliä, mitä esimiehen jalkojen välissä heiluu
Ei joukkueen/ryhmänjohtaminen mitä reservin johtajat tekee oo mitään atomifysiikkaa jota vois osata hyvin tai huonosti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Älä jaksa, iso mies
Rehellisesti sanottuna ihmisen pitää olla aivan helevetin tyhmä, jos sillä on
Eli sulle on sitte tärkein se housujen sisältö?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei koske minua. Täytän lokakuussa 65 ja uusi laki astuu voimaan 1.1.2026.
Passin kesto kymmeneen vuoteen vaatii useamman vuoden , miksihän ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Älä jaksa, iso mies
No sinpäs olet uniikki lumihiutale
Vierailija kirjoitti:
Nice. Tämähän tästä vielä eläkeiän noston lisäksi puuttuikin. Tietääpähän, ketä ei ikinä jatkossa äänestä.
M58
Olet ollut reservissä jo vuosikymmeniä,mikä nyt pelottaa.
Minä kun huudan matalalla möreällä äänellä rukit weeer perkele niin jo pysähtyy russakan into hyökäilyyn.
Sitten voidaan nostaa samalla kantahenkilön eläköitymisikää reilusti .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskettaa pääasiallisesti sijoitettuja erikoisosaajia, eipä juuri tavallisia tallaajia.
Ja näinhän se ei tule hyväksytyksi menevässä lakiehdotuksessa lukemaan, vaan näin se myydään kansalle helpommin nieltäväksi. Tulet näkemään.
"Erikoisosaaja" on aika laaja termi. Lääkintämies, sotilaskuljettaja ja asentajat ovat erikoisosaajia. Itseasiassa voin suoraan lisätä myös kenet vaan 60-vuotiaana hyvässä kunnossa olevan, joka on koulutettu johonkin vanhaan asejärjestelmään, joka kaivetaan naftaleenista, kun tappiot kasvaa.
Paperilla luvut näyttää hyvältä mutta luonnossa porukka on vanhentunutta. Määrä ei korvaa laatua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten monisairaat yli 50-vuotiaat pärjäävät rintamalla? Miten järjestetään lääkitys oikeaan aikaan?
Muovikassillinen on lääkkeitä mukana pidettävä, eikä muuta reppuun mahdu. Kunto rapautunut työttömänä pidettynä. Ei pysy tahdissa, eikä maastossa jalka nouse.
Samaan aikaan kanisterit avustajineen pakoilevat bunkkereissaan työhösä vedoten. Ei niitä näy kuin suutaan soittamassa turvallisissa paikoissa Hyvinä aikoina. Ja palkka juoksee. Niitähän sä aiot puolustaa, vai.
Vierailija kirjoitti:
On tieteellinen fakta että naisella on heikompi kivunsieto ja stressinsieto kuin miehillä. Naisille tulee pitää kutsunnat että saadaan käskyketjuun, huoltoon ja miinoja raivaamaan.
Miinoja raivaa raivauspioneerit, joka on raskasta hommaa ja Suomessa johtajan pitää esimerkillä näyttää miten käsky toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Älä jaksa, iso mies
Rehellisesti sanottuna ihmisen pitää olla aivan helevetin tyhmä, jos sillä on
Linkitä tähän kyseiset tutkimukset, kiitos.
Yhtään lasta ei olisi tähän maailmaan synnytetty, jos näin olisi. Miehet eivät kestä edes kuukautiskipu- saatikka synnytyskipusimulaattorissa.
Olen ikäni hoitanut juuri leikattujen potilaiden kipuja, ja miehet tarvitsevat enemmän kipulääkettä ja kivunhoitoa, kuin naiset. Kaikkein sitkeimpiä ovat vanhat naiset.
L
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei koske minua. Täytän lokakuussa 65 ja uusi laki astuu voimaan 1.1.2026.
Passin kesto kymmeneen vuoteen vaatii useamman vuoden , miksihän ?
Virkamiesten pitää käyttää koko ensi vuoden palaveripulla-budjetti kun tuli se jo anottua ja myönnettyä? Sehän ei julkisella sektorilla tapahdu ikinä että joku virasto ei käyttäisi kaikkea myönnettyä määrärahaa joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N48
Mutta pakollinen asepalvelus pitäisi naisten kuitenkin suorittaa??? Kommenttisi kertoo vain siitä, miten vähän te miehet arvostatte naisia. Turha itkeä tällä palstalla naisettomuutta, kun lähtökohta on tämä.
No ei itse asiassa käytetty paljon vaivaa. Otettiin kiinni jos vinkki saatiin. Ei ihan oikeasti kenenkään resurssit kriisissä riitä pistää paljon sotakelpoisia joukkoja karkureiden etsimiseen varsinkin kun kyse on käytännössä sotaponnisteluiden kannalta hyödyttömästä joukosta. Paljon paremmassa käytössä on laittaa ne etsijät sinne sotatoimiin kuin hukata heidän resurssinsa muiden etsimiseen.