Reservin ikäraja nostetaan 65 vuoteen. Linkki
Ei koske nykyisiä kuuskymppisiä vaan alkaa ikäluokasta 1966.
Itse olen sitä mieltä, että reservin kokoa olisi pitänyt kasvattaa lisäämällä nuoria miehiä sinne.
Tiedättekö, että on olemassa "esiarmeijan" tyyppinen, joka valmistelee armeijaan menoa.
Tiedän yhden, joka kävi tuon armeijaan valmistavan koulutuksen. Oli sen jälkeen menossa innokkaasti.
Tiedän myös yhden joka olisi halunnut käydä armeijan, mutta ei jotenkin psyykkisesti pärjännyt siellä ja lähti parin viikon päästä pois. Isänsä suuttui valtavasti.
Ja sitten tiedän yhden, jonka lääkäri-isä järjesti asperger-pojalleen vapautuksen. (Poika on älykäs, mutta sillä on hankaluuksia olla porukassa, jollei saa olla omaehtoinen.)
Yhä useammalle pitäisi neuvoa tuo armeijaan edeltävä koulutus.
Ennen viime sotaa sen tehtävän teki sotilaspojat, jonne moni kuului ennen täysi-ikäisyyttä.
Naiset saisi olla vapaaehtoispohjalta. Naisen kroppa ja lihakset ovat aina keskimäärin heikommat kuin miehillä.
Kommentit (161)
Miten sitä voi olla 13 vuoden päästä vielä taistelukunnossa kun kroppa on rikki jo nyt?
M52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erotkaa vaan reservistä jos olette yli 50v. Eipä täällä taida pian olla edes mitään puolustettavaa, kun kansaa muutenkin orjuutetaan ja rikkaat saavat kaiken.
Mä suostun sotimaan vaan siinä tapauksessa että hallituksessa ei oo vihervasemmistopuolueita (sdp, vihr, vas)
eli sä oot rysssssä, siellä sotivat hallituksen ja hallitsijan puolesta. TÄÄLLÄ MAAN PUOLESTA, siinä on vissi ero. Hallitukset ja hallitsijat tulee ja menee, maa on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Linkitä tähän kyseiset tutkimukset, kiitos.
Yhtään lasta ei olisi tähän maailmaan synnytetty, jos näin olisi. Miehet eivät kestä edes kuukautiskipu- saatikka synnytyskipusimulaattorissa.
Olen ikäni hoitanut juuri leikattujen potilaiden kipuja, ja miehet tarvitsevat enemmän kipulääkettä ja kivunhoitoa, kuin naiset. Kaikkein sitkeimpiä ovat vanhat naiset.
L
Mihin perustuu ajatus miesten kestämättömyydestä em kipujen simulaatiossa? Miehet tarvitsevat enemmän kipulääkkeitä, koska lääkkeen tehokkuus on suoraan suhteessa sen pitäisuuteen verenkierrossa ja miehet painavat keskimäärin enemmän sekä suurempi osuus painosta on lihasta.
Ei ne mihinkään taistelukentälle menekään vaan huoltotehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä voi olla 13 vuoden päästä vielä taistelukunnossa kun kroppa on rikki jo nyt?
M52
Kuntoilu ja laihduttaminen pitää hyvässä kunnossa 65-vuotiaaksi saakka lähes koko väestön.
Vierailija kirjoitti:
Miten monisairaat yli 50-vuotiaat pärjäävät rintamalla? Miten järjestetään lääkitys oikeaan aikaan?
Tätä mietin minäkin. Kaikille ei riitä kirjoituspöytä- ja keittiöhommia.
Itse olen sellaisen koulutuksen saanut, että minulle tuli jo noin 10 vuotta sitten esikunnasta kirje, että reservi-ikärajani on nostettu 65 ikävuoteen. Lisäksi oli pitkä lista ohjeita, miten pitää palveluskykyä yllä.
Vierailija kirjoitti:
M52
Otat pleikkaohjaimen ja ohjaat dronet kohteeseen voit vaikka makoillessa hoitaa homman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtään lasta ei olisi tähän maailmaan synnytetty, jos näin olisi. Miehet eivät kestä edes kuukautiskipu- saatikka synnytyskipusimulaattorissa.
Olen ikäni hoitanut juuri leikattujen potilaiden kipuja, ja miehet tarvitsevat enemmän kipulääkettä ja kivunhoitoa, kuin naiset. Kaikkein sitkeimpiä ovat vanhat naiset.
L
Mihin perustuu ajatus miesten kestämättömyydestä em kipujen simulaatiossa? Miehet tarvitsevat enemmän kipulääkkeitä, koska lääkkeen tehokkuus on suoraan suhteessa sen pitäisuuteen verenkierrossa ja miehet painavat keskimäärin enemmän sekä suurempi osuus painosta on lihasta.
Heroiini takaisin apteekkeihin ilman reseptiä kuten ennenkin oli ja sotien jälkeen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on tällä hetkellä varattu kriisin ajaksi työnantajan palveluun, olen res. vänrikki. Ex on syntynyt -66 ja nykyinen avopuoliso -73 ja eivät ole mitään ikäloppuja tai sairauden runtelemia vaan liikkuvia, hyväkuntoisia ihmisiä
N48
Etpä sä niillä vänrikin nappuloilla mitään tekiskään, ku ei kukaan miespuolinen sotilas tottele sua sodassa eikä halua sun johdettavaks.
Mutta pakollinen asepalvelus pitäisi naisten kuitenkin suorittaa??? Kommenttisi kertoo vain siitä, miten vähän te miehet arvostatte naisia. Turha itkeä tällä palstalla naisettomuutta, kun lähtökohta on tämä.
Ilman naista on elo kaikin puolin rennompaa ja mukavampaa! En vaihtaisi tätä tilannetta mihinkään!
Me emme tosiaankaan arvosta naisia sotaväessä vähääkään! Niistä on joukossa pelkkää harmia ja kiusaa!
Sensijaan naiset tulisi kutsuntojen kautta velvoittaa toimimaan tukitoimissa, kuten muonituksessa, sairaanhoidossa, vaatehuollossa, logistiikassa yms. korvaamassa viime sotien aikana toiminutta, suuresti kunnioittamaamme Lotta Swärd-järjestöä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M52
Otat pleikkaohjaimen ja ohjaat dronet kohteeseen voit vaikka makoillessa hoitaa homman.
Suurimmalla osalla droneista on vain muutaman kilometrin kantama, joten kannat sen dronen keskelle metsää ja siitä lähdet ohjaamaan kohti vihollista. Sen jälkeen voi tosiaan makoilla ilmasuojassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
L
Heroiini takaisin apteekkeihin ilman reseptiä kuten ennenkin oli ja sotien jälkeen o
Apteekkikorsuun pitkät juoksuhautojen mittaiset jonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ei koske minua. Täytän lokakuussa 65 ja uusi laki astuu voimaan 1.1.2026.
Passin kesto kymmeneen vuoteen vaatii useamman vuoden , miksihän ?
Virkamiesten pitää käyttää koko ensi vuoden palaveripulla-budjetti kun tuli se jo anottua ja myönnettyä? Sehän ei julkisella sektorilla tapahdu ikinä että joku virasto ei käyttäisi kaikkea myönnettyä määrärahaa joka vuosi.
Aika monta vuotta on menty alle myönnettyjen määrärahojen. Osa niistä on palautunut hallinnonalan ministeriölle ja osa on siirtomäärärahoina, jotta voidaan viedä kehityshankkeet loppuun. Kyllä jokainen euro käytetään harkiten ja tehokkaasti, tiedostaen, että ne on veronmaksajilta saatu.
Mun ukki lähetettiin jatkosodan alussa rintamalta kotiin kun täytti 40v, koko ikäluokka kotiutettiin. Nytkö käy reserviin paljon tuota vanhemmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko ne sinne hätämuonaksi, vai mitä ne siellä tekee? Keskiverto 65v on niin kankea jo, että melkoinen kivirekihän se on, jos niitä tungetaan nuorempien joukkoon.
Villi arvaukseni olisi että yli viisikymppiset toimivat vartiointitehtävissä ja huoltohommissa. Niistä vapautuu sitten nuorempaa väkeä oikeisiin sotahommiin.
Ei taida olla niin paljon tarvetta vartioimiselle ja huoltamiselle.
Suurin osa sodanajan joukoista on huoltoa. Ilman huoltoa ei ole ruokaa, polttoainetta tai ammuksia.
Ymmärrätkö kuinka paljon on suomessa keski-ikäisiä miehiä. Pelkästään kortistossa 200 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on tällä hetkellä varattu kriisin ajaksi työnantajan palveluun, olen res. vänrikki. Ex on syntynyt -66 ja nykyinen avopuoliso -73 ja eivät ole mitään ikäloppuja tai sairauden runtelemia vaan liikkuvia, hyväkuntoisia ihmisiä
N48
Etpä sä niillä vänrikin nappuloilla mitään tekiskään, ku ei kukaan miespuolinen sotilas tottele sua sodassa eikä halua sun johdettavaks.
Älä jaksa, iso mies
Enpä tiedä sen nöyryyttävämpää kohtaloa ku joutua sotaan naisen käskytettäväks. Meen mielummin vankilaan
Rehellisesti sanottuna ihmisen pitää olla aivan helevetin tyhmä, jos sillä on
"Ei joukkueen/ryhmänjohtaminen mitä reservin johtajat tekee oo mitään atomifysiikkaa jota vois osata hyvin tai huonosti"
Et totisesti tiedä, mistä puhut!
Yks tuttu armeijan käynyt ketä on keski-ikäinen sanoi ettei puhettakaan että hän jaksaisi nykyään tehdä niitä hommia mitä armeijassa teki aikoinaan nuorena niin miten 65-vuotiaat jaksaa samoja armeija tehtäviä kuin nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten monisairaat yli 50-vuotiaat pärjäävät rintamalla? Miten järjestetään lääkitys oikeaan aikaan?
Jos olisit lukenut asiaa koskevaa uutisointia, tietäisit ettei ketään monisairasta olla lähettämässä rintamalle.
RINTAMAA ei ole olemassa vaan se on liikkuvaa sodankäyntiä. Suomessa on rajaa vasten 3-6 kohtaa josta voi yrittää tulla. Ne ovat tiedossa.
Ja me wanhat gubbet olemme huollossa.
Oikein hyvä jos nostetaan. Reserviläisjärjestöissä on kaikenikäisiä suomalaisia miehiä ja naisia harjoittelemassa ja harrastamassa, mutta myös paljon 50-65 vuotiaita jotka edelleen harjoittelevat aktiivisesti ja pitävät kunnostaan huolta. Olisihan se hullua että poikkeusoloissa heidän panostaan ei kuitenkaan hyödynnettäisi.
60 vuotiasta ei kannata ehkä laittaa etulinjan fyysisempiin tehtäviin, mutta ne voivat hyvin toimia esim turvaamis, kuljetus, huolto, esikunta, vartiointi ja koulutustehtävissä kauempana etulinjasta.
Kaikkihan näki ruudulta mitä Immun ikäisille miehille käy, kun menee Stagalan ikäisen kanssa taistelemaan?
Muutama sekunti ja pimeys vallitsee. Ei mitään järkeä laittaa pappoja taistelemaan. Yli 35 saisi pysyä pois taistelukentiltä.