Reservin ikäraja nostetaan 65 vuoteen. Linkki
Ei koske nykyisiä kuuskymppisiä vaan alkaa ikäluokasta 1966.
Itse olen sitä mieltä, että reservin kokoa olisi pitänyt kasvattaa lisäämällä nuoria miehiä sinne.
Tiedättekö, että on olemassa "esiarmeijan" tyyppinen, joka valmistelee armeijaan menoa.
Tiedän yhden, joka kävi tuon armeijaan valmistavan koulutuksen. Oli sen jälkeen menossa innokkaasti.
Tiedän myös yhden joka olisi halunnut käydä armeijan, mutta ei jotenkin psyykkisesti pärjännyt siellä ja lähti parin viikon päästä pois. Isänsä suuttui valtavasti.
Ja sitten tiedän yhden, jonka lääkäri-isä järjesti asperger-pojalleen vapautuksen. (Poika on älykäs, mutta sillä on hankaluuksia olla porukassa, jollei saa olla omaehtoinen.)
Yhä useammalle pitäisi neuvoa tuo armeijaan edeltävä koulutus.
Ennen viime sotaa sen tehtävän teki sotilaspojat, jonne moni kuului ennen täysi-ikäisyyttä.
Naiset saisi olla vapaaehtoispohjalta. Naisen kroppa ja lihakset ovat aina keskimäärin heikommat kuin miehillä.
Kommentit (161)
Nato nauraa millainen lammaskansa Suomi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut on tällä hetkellä varattu kriisin ajaksi työnantajan palveluun, olen res. vänrikki. Ex on syntynyt -66 ja nykyinen avopuoliso -73 ja eivät ole mitään ikäloppuja tai sairauden runtelemia vaan liikkuvia, hyväkuntoisia ihmisiä
N48
Etpä sä niillä vänrikin nappuloilla mitään tekiskään, ku ei kukaan miespuolinen sotilas tottele sua sodassa eikä halua sun johdettavaks.
Mutta pakollinen asepalvelus pitäisi naisten kuitenkin suorittaa??? Kommenttisi kertoo vain siitä, miten vähän te miehet arvostatte naisia. Turha itkeä tällä palstalla naisettomuutta, kun lähtökohta on tämä.
Ilman naista on elo kaikin puolin rennompaa ja mukavampaa! En vaihtaisi tätä tilannetta mihinkään!
Me emme tosiaankaan a
Puhu omasta puolestasi. Siviiliammatissani johdan miesvaltaista yksikköä ja hyvin pyyhkii. Se, että johdan sodan aikana miehiä (ja naisia) ei muutu siitä sen kummemmaksi. Itse kohtelen ihmisiä ensisijaisesti ihmisenä, ihan sama kumpaa sukupuolta on
toinen rva res. vänrikki
Järjellisesti siis vasta nykyajan koulutuksen saaneiden palvelus ikää voi nostaa. Nimittäin ennen euroja ajan koulutukset on jo vanhaa . Joten vain nykyajan miesten reserviläiset voi suorittaa kertauksia 60-65 ikään asti . Ukrainan sota muutti koko systeemin aseitten osalta ja tekniikan. Joten te nyt nuoret saatte näihin koulutuksen ja osaatte nämä uudet laitteet. Ei tarvi tosiaan esittää tyhmyyttään tyylillä päätöksillä. Venäjän armeija käyttää etulinjassa vankeja ja muumaalaisia.
Sitä minä vaan että kuka muka pitää tehtaat ja ylipäätään yhteiskunnan pyörimässä jos 18-65 vuotiaat miehet ja osa naisistakin on armeijan palveluksessa?
Niin iso osa yli 50-vuotiaistakin on nykyään ties millä työkyvyttömyyseläkkeellä että noinkohan 60-65 vuotiaistakaan on armeijan rasittavissa hommissa enemmän haittaa kuin hyötyä maanpuolustukselle? Eivät ole ihan siistiä sisätyötä.
Sellainen nuorimies tai aikuinen jolla on joku ylivilkkaus tai kyky tehdä yksin voidaan aina käyttää etulnjassa ja nopeutta vaativissa tehtävissä. Nimittäin on paljon töitä ja tehtäviä missä oltava lonely Rider. Yksinäinen ratsastaja nimittäin käy itsenäiseen ajatteluun vaadittavien kykyjen ja työn tekijäksi. Toki ryhmässä on vaikeampaa kun pitää ajatella koko joukkoa. Mutta näitä supertyyppejä tarvitaan ehdottomasti ! Ne osaa ja tietää itse.
Kyllähän sitä jaksaisi jotain takalinjan taavin huoltojuttuja tehdä vanhanakin.
Noita päätöksiä tekevät ei elä han reaalissa eikä nää kokonaisuuksia. Jätetään nyt kaikki vanhat ihmiset näistä rauhaan. Nykynuoret voi nostaa omaa ikäänsä vaikka 100 vuoteen. Mutta näitä vanhojen koulutuksien saaneita ei kyllä kiusata eikä myös nosteta mitään ikää missään. Nykynuoret on ne joilla on vastuu heistä itsestään ja joilla on uudet koulutukset. Jätä nyt teitä ennen syntyneet rauhaan kaikessa. Hölmöläiset.
Tämä ikärajan nostaminen on varmasti kiva juttu niiden mielenkiintoiseen sijoituspaikkaan päässeiden ja johtajakoulutuksen käyneiden (lue yleensä upseereiden) mielestä. Raskaat hommat voi aina delegoida alaisille tai varusmiehille, niin on kiva karttapöydän ääressä suunnitella operaatioita ja saunoa kerholla porukalla ja siihen vielä konjakit sitten lopuksi päälle.
Näin rivimiehenä odottelin jo ihan tervetulleena tuota viidenkympin rajaa ettei tarvitse enää edes teoriassa miettiä rintamalle tai aktiivipalvelukseen joutumista. Mitä joku kuuskymppinen keskimäärin ikäluokkaansa edustava äijä oikein tuo lisäarvoa? Nyt ei puhuta mistään erikoisjoukkoreiskoista, jotka vielä pappaiässä aloittaa päivän 10 km lenkillä.
Jos reservin ikärajan nosto toteutuu, niin saisi sitten antaa mahdollisuuden myös suorittaa järkevästi lisää natsoja. Itse olin ihan poikanen kun kävin intin ja lopputulos oli sitten sen mukainen vaikka kunnialla loppuun suoritinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä voi olla 13 vuoden päästä vielä taistelukunnossa kun kroppa on rikki jo nyt?
M52
Kuntoilu ja laihduttaminen pitää hyvässä kunnossa 65-vuotiaaksi saakka lähes koko väestön.
Miten se auttaa tuohon nivelrikkoisiin olkapäihin ja polvivammaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä jaksaisi jotain takalinjan taavin huoltojuttuja tehdä vanhanakin.
Niitä huoltojuttuja voi halutessaan tehdä ihan siviilinäkin maanpuolustusvelvollisuuden kautta.
Vierailija kirjoitti:
C-paperit 🐭
= Vapautus rauhanajan palveluksesta. Sotatilanteessa hommia kyllä löytyy, vaikka miinanpolkijana.
Vierailija kirjoitti:
Sitä minä vaan että kuka muka pitää tehtaat ja ylipäätään yhteiskunnan pyörimässä jos 18-65 vuotiaat miehet ja osa naisistakin on armeijan palveluksessa?
Niin iso osa yli 50-vuotiaistakin on nykyään ties millä työkyvyttömyyseläkkeellä että noinkohan 60-65 vuotiaistakaan on armeijan rasittavissa hommissa enemmän haittaa kuin hyötyä maanpuolustukselle? Eivät ole ihan siistiä sisätyötä.
Tehtaat? Yhteiskunta?
Kortistossa on ikänsä takia yhteiskunnasta heitettyjä 200 000 keski-ikäistä koulutettua miestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomatkaa, että esim pelastustöitä tekevien palomiesten joukossa ei ole ainoatakaan naista. Siihen on fyysinen syy.
Sodassa tulee aina tilanteita, joissa nainen jää alakynteen. Esim kun pitää vetäytyä jne.
On kuitenkin oikein, että halutessaan hyväkuntoiset naiset voivat osallistua.
Mut se ei oo oikein et ne miehet pakotetaan armeijaan jotka ei sinne haluais mennä
Asepalvelus on KAIKKIEN miesten velvollisuus!
Karkurit kuuluu ampua!
No jos vanha kaarti revitään rintamalle on tilanne jo aika pitkälle menetetty (vrt. Berliini 1945).
Ei -66 syntyneet vielä rollaattoreilla kulje. Ihan on mies parhaassa iässä vielä.
Ei se mitään haittaa, että olla varauduttu pahimman varalle. Vaikka sellaista hätää ei koskaan tulisikaan mikä toivottavaa onkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne mihinkään taistelukentälle menekään vaan huoltotehtäviin.
Minä lähden Ruotsiin.
Minulla on sellainen sodanajan sijoituspaikka, että siitä voisi osallistua hommaan vaikka 80 v ja taidan tarjoutua vapaaehtoisena jos tarve ikinä tulee.
Jaa, että nyt olenkin sitten taas reservissä? No, tuskin tulevat täältä ulkomailta asti noutamaan, jos on tarvetta.
Sun arvostus tai sen puute tai mielipiteet ei kiinnosta tippaakaan. Vaikka kuinka kuvittelet olevasi jotain erinomaista mielipiteinesi niin olet ihan tavallinen vellihousu