Voiko lähihoitaja tehdä sosionomin töitä?
Ilman sosionomin koulutusta? Onks kuinka tarkkaa? Oon lähihoitaja jota kiinnostelee sosionomin työ ja palkka kun ei omat hommat oikein nappaa. Ihan tosissani kysyn 😄
Kommentit (13)
Kyllä he tekevät samojakin töitä esim lasten sijaishuollossa. Palkkakin on jossain sama. Itse olen sijaishuollossa töissä yksityisellä ja lähihoitajan ja sosionomin palkka on eri, mutta työ ihan samaa.
Mitä tarkoitat sosionomin töillä? Voivat olla vaikka kehitysvammaisten ohjaajina tai sosiaalitoimessa sosiaalityöntekijän parina ym.
Tuskin voit ohittaa minkään alan koulutusvaatimuksia vain siksi että kiinnostaa. Ellei työnantaja ole täysi idiootti.
Pysy vaan lähiksenä, siihen sulla just ja just riittää rahkeet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä he tekevät samojakin töitä esim lasten sijaishuollossa. Palkkakin on jossain sama. Itse olen sijaishuollossa töissä yksityisellä ja lähihoitajan ja sosionomin palkka on eri, mutta työ ihan samaa.
Mitä tarkoitat sosionomin töillä? Voivat olla vaikka kehitysvammaisten ohjaajina tai sosiaalitoimessa sosiaalityöntekijän parina ym.
Lähihoitaja voi tehdä LÄHIHOITAJAN työtä noissa hommissa, mutta ei sosionomin työtä. Tätä saa esihenkilönä yhtenään vääntää rautalangasta. Lähihoitaja ja sosionomi ovat täysin eri koulutus. Jos kyseessä on työtehtävä johon täytyy olla AMK-tutkinto, ei sitä voi lähäri hakea. Paljon on kuitenkin hommia, joihin hyväksytään molemmat pätevyydet, mutta niitä puolestaan ei ole sosionomin järkevää hakea. Se on silloin sama kuin pyyhkisi perseensä niillä AMKin papereilla.
Ei. Ei voi kaikkia. Jotain voi. Vaativia asioita tuskin voi käsitellä tai yksin, ainakaan asiakkaille epäedulliseen suuntaan. Tosin nyt sosionimi saattaa noudattaa lakia niin, että tulee epäedullinen kontakti asiakkaalle. Se riippuu ihan missä se on ja mitä.
Tiedän tapauksen, jossa työnantaja valitsi lähihoitajan töihin, joihin vaaditaan vähintään sosionomin AMK:n tutkinto. Tapaus eteni sisäiseen valvontaan ja lähäri joutui luopumaan töistään ja työnantaja sai huomautuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja voi tehdä LÄHIHOITAJAN työtä noissa hommissa, mutta ei sosionomin työtä. Tätä saa esihenkilönä yhtenään vääntää rautalangasta. Lähihoitaja ja sosionomi ovat täysin eri koulutus. Jos kyseessä on työtehtävä johon täytyy olla AMK-tutkinto, ei sitä voi lähäri hakea. Paljon on kuitenkin hommia, joihin hyväksytään molemmat pätevyydet, mutta niitä puolestaan ei ole sosionomin järkevää hakea. Se on silloin sama kuin pyyhkisi perseensä niillä AMKin papereilla.
Meillä töissä nimike on ohjaaja ja sekä lähihoitajat että sosionomit tekevät ihan samaa ohjaajan työtä. Palkat on erit. Samoin olen ollut kehitysvammaisten asumisyksikössä, jossa oli lähihoitajia ja sosionomeja. Kaikki olivat ohjaajia, mutta palkka riippui koulutuksesta.
Samoja töitä tekevät. Sosionomit vain luulevat olevansa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja voi tehdä LÄHIHOITAJAN työtä noissa hommissa, mutta ei sosionomin työtä. Tätä saa esihenkilönä yhtenään vääntää rautalangasta. Lähihoitaja ja sosionomi ovat täysin eri koulutus. Jos kyseessä on työtehtävä johon täytyy olla AMK-tutkinto, ei sitä voi lähäri hakea. Paljon on kuitenkin hommia, joihin hyväksytään molemmat pätevyydet, mutta niitä puolestaan ei ole sosionomin järkevää hakea. Se on silloin sama kuin pyyhkisi perseensä niillä AMKin papereilla
Ohjaajissakin on usein joko ohjaaja AMK tai pelkkä ohjaaja. Ohjaaja AMK hommiin ei pelkkä lähäri voi tietenkään hakea. Vastuussa ja palkassa on isot erot.
Vierailija kirjoitti:
Samoja töitä tekevät. Sosionomit vain luulevat olevansa jotain.
Tämän tekstin takana ei voi olla kuin matalasti koulutettu ihminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja voi tehdä LÄHIHOITAJAN työtä noissa hommissa, mutta ei sosionomin työtä. Tätä saa esihenkilönä yhtenään vääntää rautalangasta. Lähihoitaja ja sosionomi ovat täysin eri koulutus. Jos kyseessä on työtehtävä johon täytyy olla AMK-tutkinto, ei sitä voi lähäri hakea. Paljon on kuitenkin hommia, joihin hyväksytään molemmat pätevyydet, mutta niitä puolestaan ei ole sosionomin järkevää hakea. Se on silloin sa
Meillä sijaishuollossa on pelkkä ohjaaja - nimike. Palkassa on. N 200€ ero. Vastuu ihan sama kaikilla.
Työpaikkalmoituksissa on sote alan perustutkinto tai amk - tutkinto vastimuksena. Esimies pitää lukua siitä, että löytyy sekä amk ja perustutkinnon suorittaneita.
Jos työpaikkailmoutuksessa on mainittu pätevyysvaatimuksena sote-alan perustutkinto TAI amk-tutkinto, voit hakea. Et huom. hae silloinkaan sosionomiksi, vaan ihan sitä omaa perustutkintoa vastaaviin tehtäviin. Jos työpaikkailmoutuksessa lukee pätevyysvaatimuksena vain AMK-tutkinto, et tietenkään voi hakea. Asia on yksinkertainen.
Mitä ttua nyt taas