Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos ihminen kuolee, mitä häneltä yli jääneille reseptilääkkeille pitää tehdä?

Vierailija
14.05.2025 |

Roskiin vaan kun saa kierrättääkään? Jos vaikka joukossa on potenssilääkkeitä, joissa on vielä hyvin päiväystäkin jäljellä? Saako ottaa itselle tai jakaa perinnöksi?

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vein paikalliseen vanhainkotiin. Sairaanhoitajat jakavat asukkaille, jotka käyttävät ko lääkettä.

Ei voi käyttää laitoksissakaan, koska siellä ei voi 100 %:n varmuudella tietää, onko lääkkeet säilytetty oikeassa lämpötilassa ymv. Hävitettäväksi siis joutuisivat sairaaloissa ja palvelutaloissakin.

Vierailija
42/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan käyttöön otin niin särkylääkkeet kuin tulehduskipulääkkeetkin. Magnesiumtabletit ei apteekin purkissa ole sen ihmeellisempiä kuin kaupan hyllyssäkään. Samoin otin omaan käyttöön kaikki perusvoiteet. Apteekkiin olisi voinut palauttaa superkalliit sydänlääkkeet (joista ei saa Kela-korvausta), ne annoin äidin tutulle, jolla on sama lääkitys.

Ohjeen mukaan pitäisi tehdä sitä ja tätä, mutta toistaiseksi järjen käyttö on näissäkin sallittu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo anna tarvitsijoille ja loput popsit itse, pihan linnuille jämät.

Vierailija
44/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon kipulääkkeet yms huumaavat myyntiin ja erektiolääkkeet käyttöön

Vierailija
45/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tietenkin myyt ne netissä tarvitseville.

Vierailija
46/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apteekkiin hävitykseen, ei roskiin! Päätyvät vesistöihin roskiksesta...

Lääkkeet ei ole kuolinpesän omaisuutta, joten hakematta jääneet maksetut lääkkeet menee apteekista hävitykseen eikä niitä ole mahdollista saada kuolinpesälle. Kuolinpesän tulisi myös hävittää vainajan lääkkeet. 

Saada kuolinpesälle??? Ihan ne voi sieltä kaapista napata mukaansa, ei niitä perukirjaan merkitä 😄😄😄

niin? Olen eri, mutta luetun ymmärtäminen, ohoi????????

Vierailija
47/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ymmärrän, miksi täällä kaikki ovat työttömiä.

Sullakaan ei päässä liiku mitään, kun kysyt näin tyhmiä.

Vie apteekkiin.

Vierailija
48/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan normaalisti pitää toimia, niin kuin omienkin vanhentuneiden tms lääkkeiden kanssa. Kerätään johonkin pussiin tai astiaan ja viedään apteekkiin, niissä on yleensä joku astia, mihin ne voi pudottaa tai voi antaa  henkilökunnalle.

Tai sekajätteeseen niiku useimmat oikeasti tekee

korjaus: idiootit tekevät.

Vierailija
49/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kokeiltiin laittaa nitroja lintulaudalle.

Puistosta voi sopivilla rauhoittavilla saada pyydystettyä sorsia.

Vierailija
50/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika iso epäkohta siinä ettei lääkkeitä voi toimittaa eteenpäin vaikka ne olisivat avaamattomina pakkauksessa ja käyttöaikaa jäljellä kuukausia tai jopa vuosia. Olisin itse mielelläni antanut ilmaiseksi tarvitseville mutta sellaista järjestelmää ei ole olemassa. Minulla olisi ollut vuosien mittaan yhteensä monien tuhansien eurojen edestä pois annettavaa. Syynä monien omaisten kuolemat, yllättävät lääkeallergiat ym. Moni lääke on kaiken lisäksi yksittäispakattu joten paketin aloittaminenkaan ei haittaa.

Siihen on ihan syynsä miksi lääkkeiden kanssa ollaan erityisen tarkkana ja on tuollaisia määräyksiä olemassa. Lääkkeiden jokainen vaihe tulee olla jäljitettävissä raaka-aineiden valmistuspaikasta lähtien aina siihen hetkeen asti kun ne apteekissa myydään asiakkaalle. Sillä hetkellä kun asiakas astuu ulos apteekista tämä jäljitettävyysketju katkeaa. Eihän sitä voi tietää miten niitä lääkkeitä on esimerkiksi säilytetty sillä aikaa kun ne on ollut jossain vanhuksen omassa jemmassa. Siksi avaamatonkaan pakkaus ei ole mikään tae siitä että lääke yhä täysin vastaa sitä mitä purkin päällä sanotaan.

Vierailija
51/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tullut mieleenikään ottaa käyttöön äidiltäni jälkeenjääneitä  voimakkaita syöpä kipu lääkkeitään. Kun voimat antoi myöten, niin kyllä niiden pääteasema oli apteekki.

No joo, mutta kyllä vahvoja kipulääkkeitä  käyttävät muutkin kuin syöpäpotilaat, eli käytökelpoisia voivat olla 

Vierailija
52/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viemäriin kaadoin. Jätevesissä on niin paljon huumejäämiä, ettei siellä jotkut sydän- ja verenpainelääkkeet tunnu missään.

Vierailija
53/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vein paikalliseen vanhainkotiin. Sairaanhoitajat jakavat asukkaille, jotka käyttävät ko lääkettä. 

Outoa jos ottivat käyttöön. Meillä jäi kuolinpesään valtava määrä avaamattomia vaippa- ym. laatikoita. Mikään laitos ei niitä huolinut tai sanoivat, etteivät saa ottaa niitä. Soittelin ja jopa kävin kyselemässä. Ei kelvannut joten roskiin meni.

Vierailija
54/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa jos ottivat käyttöön. Meillä jäi kuolinpesään valtava määrä avaamattomia vaippa- ym. laatikoita. Mikään laitos ei niitä huolinut tai sanoivat, etteivät saa ottaa niitä. Soittelin ja jopa kävin kyselemässä. Ei kelvannut joten roskiin meni.

Olen huomannut paikkakunnan roskalavaryhmässä ilmoituksia : annetaan aikuisten vaippoja.  Aina on näkynyt hakija ilmoittautuvan. Eikö mikään hyväntekeväisyyskirppari,  kontti, fida, huolinut.

Minusta outoa että vuoden vaipat toimitetaan kerralla.  Minne ne vanhuksilla sopii.

Vierailija
55/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut paikkakunnan roskalavaryhmässä ilmoituksia : annetaan aikuisten vaippoja.  Aina on näkynyt hakija ilmoittautuvan. Eikö mikään hyväntekeväisyyskirppari,  kontti, fida, huolinut.

Minusta outoa että vuoden vaipat toimitetaan kerralla.  Minne ne vanhuksilla sopii.

Ja tavallaan tuhlausta kun niitä voi jäädä monen kuukauden tarve käyttämättä.  Tietysti jakelukin maksaa, en tiedä tuodaanko kotiin vai hakeeko ne asiakkaan taho.

Vierailija
56/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisit myynyt vaipat kirpparilla.

Vierailija
57/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos niissä on jotain tarpeellista, kukaan ei tule valvomaan käyttääkö niitä itse. Kyllä mä otin isän jäämistöstä esim. kunnon kipulääkkeitä, kun joskus on tarve eikä viitsi hyvin satunnaiseen tarpeeseen reseptiä hakea. Mutta apteekkiin hävitettäväksi muuten.

Mainitsemasi "kunnon kipulääkkeen" annostelu itse saattaa olla aikamoisen ongelmallista ja vaikutukset yllätyksellisiä.

Parempi kun ei lähde toiselle määrättyjä kipu- tai muita lääkkeitä kokeilemaan, saattaa olla peräti yllättäviä ja ei toivottuja vaikutuksia ja seurauksia.

Vierailija
58/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaisin ne joita käytän itsekin ja samoin sisarukset. Esim tavalliset särkylääkkeet. Loput apteekkiin. Ei kukaan meistä käytä sydänlääkkeitä yms mitä äidillä on. 

Vierailija
59/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi tullut mieleenikään ottaa käyttöön äidiltäni jälkeenjääneitä  voimakkaita syöpä kipu lääkkeitään. Kun voimat antoi myöten, niin kyllä niiden pääteasema oli apteekki.

No joo, mutta kyllä vahvoja kipulääkkeitä  käyttävät muutkin kuin syöpäpotilaat, eli käytökelpoisia voivat olla 

Et voi mitenkään verrata syöpä kipuja oikein mihinkään. Jokaisella ja jokaiselle kohdennetut kipulääkkeet. Vai meinaatko että hammas särkyyn käy syöpä kipuun tarkoitetut lääkkeet. 😳😳

Vierailija
60/66 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et voi mitenkään verrata syöpä kipuja oikein mihinkään. Jokaisella ja jokaiselle kohdennetut kipulääkkeet. Vai meinaatko että hammas särkyyn käy syöpä kipuun tarkoitetut lääkkeet. 😳😳

Ainakin minulle on määrätty hammassärkyyn samoja lääkkeitä kuin veljelleni loppuvaiheen syövän kipuihin. Kai ne lääkärit sitten luulee, että sama lääke tehoaa kipuun kuin kipuun luissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän