Jos ihminen kuolee, mitä häneltä yli jääneille reseptilääkkeille pitää tehdä?
Roskiin vaan kun saa kierrättääkään? Jos vaikka joukossa on potenssilääkkeitä, joissa on vielä hyvin päiväystäkin jäljellä? Saako ottaa itselle tai jakaa perinnöksi?
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti pitää toimia, niin kuin omienkin vanhentuneiden tms lääkkeiden kanssa. Kerätään johonkin pussiin tai astiaan ja viedään apteekkiin, niissä on yleensä joku astia, mihin ne voi pudottaa tai voi antaa henkilökunnalle.
Tai sekajätteeseen niiku useimmat oikeasti tekee
Ne voi murskata ja tehdä illanistujaisiin kivoja värikkäitä coctaileja, eritoten vahvan alkoholin kanssa moni lääke antaa yllättäviä käänteitä.
On aika iso epäkohta siinä ettei lääkkeitä voi toimittaa eteenpäin vaikka ne olisivat avaamattomina pakkauksessa ja käyttöaikaa jäljellä kuukausia tai jopa vuosia. Olisin itse mielelläni antanut ilmaiseksi tarvitseville mutta sellaista järjestelmää ei ole olemassa. Minulla olisi ollut vuosien mittaan yhteensä monien tuhansien eurojen edestä pois annettavaa. Syynä monien omaisten kuolemat, yllättävät lääkeallergiat ym. Moni lääke on kaiken lisäksi yksittäispakattu joten paketin aloittaminenkaan ei haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalisti pitää toimia, niin kuin omienkin vanhentuneiden tms lääkkeiden kanssa. Kerätään johonkin pussiin tai astiaan ja viedään apteekkiin, niissä on yleensä joku astia, mihin ne voi pudottaa tai voi antaa henkilökunnalle.
No ei todellakaan tee. Jos sinun piireissä tehdään niin kannattaa vähän katsoa miten roskasakissa pyörii.
"Jos ihminen kuolee"!
Ei tarvitse jossitella.
Morfiinit ym. herkut kannattaa popsia parempiin suihin. Myös Xanorit, Xanaxit, Ritalinit ja muut ehdottomasti huuleen!
Ei niiden lääkkeitten perään kukaan viranomainen kysele. Oikea ja jopa ohjeistettu tapa on viedä ne kaikki apteekkiin. Siellä on yleensä sellainen luukku, mihin voi laittaa vanhentuneet ja ylijääneet lääkkeet. Ei luulisi olevan ylivoimaista kenellekään. Kuolinpesissä on paljon hankalampiakin hävitettäviä ja jonkun sekin on kuitenkin tehtävä.
Käyttökelpoiset lääkkeet voi tietysti ottaa omaan käyttöönsä, jos tietää mitä ne on ja mihin tarkoitukseen. Mitään sydänlääkkeitä ja semmoisia en ottaisi, mutta joku buranapurkki varmasti lähtisi omaan käyttöön. Sehän on ihan oma asia mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut, mutta ajattelin että näin tulee hyödynnettyä nämäkin lääkket. Yhteiskunta maksaa niistäkin, elikkä me veronmaksajat
Ajattelit että veronmaksajat siis haluaisi mieluummin kustantaa sinun viihdekäyttöäsi kuin että hävittäisit lääkkeet oikeaoppisesti?
Kaikkia lääkkeitä ei voi viihdekäyttää, ap ei kertonut mitä lääkkeitä löytyy.
Lapsenlapset ottaa ne talteen ja myy kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Ne voi murskata ja tehdä illanistujaisiin kivoja värikkäitä coctaileja, eritoten vahvan alkoholin kanssa moni lääke antaa yllättäviä käänteitä.
Harva lääke antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan tee. Jos sinun piireissä tehdään niin kannattaa vähän katsoa miten roskasakissa pyörii.
Elä sinä vaan vihreissä unelmissa. Minä heitän AIVAN KAIKEN sekajätteisiin. Kahvinporot, elektroniikan, paristot, lääkkeet, tölkit ym ym
Sukulaisten kesken jaetaan tarvitseville ja loput hyväntekeväisyyteen esim. Uffin tai Pelastusarmeijan laatikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elä sinä vaan vihreissä unelmissa. Minä heitän AIVAN KAIKEN sekajätteisiin. Kahvinporot, elektroniikan, paristot, lääkkeet, tölkit ym ym
Ihan tutkimusmielessä, oletko kouluttamaton? Entä työtön? Masentunut?
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka vei avaamattomat käyttökelpoiset lääkepaketit vanhainkotiin. En jättänyt viihdekäyttöön
Vanhainkodissa kuolleiden lääkkeitä ei anneta omaisille. Vaan ehkä menevät apteekkiin takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi tullut mieleenikään ottaa käyttöön äidiltäni jälkeenjääneitä voimakkaita syöpä kipu lääkkeitään. Kun voimat antoi myöten, niin kyllä niiden pääteasema oli apteekki.
Mulle taas tuli hyvinkin mieleen. Jaettiin äidin kipulääkkeet siskon kanssa. Ei olisi tullut mieleenkään heittää pois hyviä vahvoja kipulääkkeitä. Tuli hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tulet tänne oikein pullistelemaan sillä miten typerä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen se, joka vei avaamattomat käyttökelpoiset lääkepaketit vanhainkotiin. En jättänyt viihdekäyttöön
Vanhainkodissa kuolleiden lääkkeitä ei anneta omaisille. Vaan ehkä menevät apteekkiin takaisin.
Apteekkiin hävitettäväksi. En millään jaksa uskoa että joku hoitopaikka ottaisi vastaan ja käyttäisi jonkun reseptilääkkeitä ja syöttäisi asiakkailleen. Eiköhän se olisi laitonta.
Muistatteko kun Lahdessa pieni apteekki uudelleen myi näitä hävitettäväksi tuotuja lääkepakkauksia? Meni luvat omistajalta.
Vierailija kirjoitti:
Me kokeiltiin laittaa nitroja lintulaudalle.
Ette kokeilleet.
Olen sen verran virkku vanhus että vien heti apteekkiin jämät. Ei kasaannu pillerivuorta. Omaisillani ei ainakaan sitä huolta ole.