Miten ihminen voi hankkia toisen lapsen kun yhden kanssa menee kaikki aika ja jaksaminen?
Minulla on vain yksi lapsi. Ja olen aina ihmetellyt miten joku käytännössä pystyy hankkimaan toisen lapsen, tai jopa kolmannen. Kun kokemukseni mukaan jo siihen yhteen lapseen menee niin paljon aikaa, jaksamista ja energiaa, että ei mitenkään voi olla mahdollista selvitä kahdesta lapsesta. Ajalliset ja henkiset resurssit ei vain voisi riittää toisellekin lapselle.
Yhden lapsen kanssa menee joka päivä kaikki työltä liikenevä aika päiväkotikuskauksiin, kasvattamiseen, syömisissä auttamisiin, pipien hoitamiseen, kiukkujen tyynnyttelyyn, pesujen ym hampaiden pesemisten huolehtimisiin, vaatehuoltoon, ruoanlaittoon, sairauksien hoitamisiin, uusien asioiden opettamiseen ihan lapsen asioiden kuuntelemiseen, lääkärikäynteihin, päiväkotipalavereihin jne, että aikaa ei jää yhtään edes itselle vaikka siihen että katsoisi jonkun sarjan tai söisi rauhassa vartin. Niin miten kummassa ihminen kykenee hoitamaan kaksi lasta. Selittäkää.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Jaah. En jaksaisi yhtäkään.
Sama täällä. Sosiaalihuoltajat nappaisi penskan suoraan perseestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä pystykään. Jos toinen vanhempi pystyy olemaan kotona useamman vuoden ja toisen palkalla elää, niin silloin useampi lapsi pienellä ikäerolla on mahdollinen.
Jaa-a. Minä jäin yllättäen leskeksi kolmen alle kouluikäisen yksinhuoltajaksi. Vuosia meni juostessa töissä, päiväkodeissa, kaupassa, pesten ja puunaten hammasta purren. Mutta jaksoin, kun ei vaihtoehtoja ollut. Nyt nuo kolme ovat jo fiksuja nuoria. Ihminen venyy kummasti pakkotilanteessa. Oli se aikaa, jota en kovinkaan kaiholla muistele.
Ei siinä pystykään. Jos toinen vanhempi pystyy olemaan kotona useamman vuoden ja toisen palkalla elää, niin silloin useampi lapsi pienellä ikäerolla on mahdollinen.