Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuntuu että nykyisin mies on perheessä lähinnä siittäjä ja maksaja, ei kumppani eikä isä?

Vierailija
13.05.2025 |

Tämä ei ole katkera avautuminen vaan vilpitön kysymys. Olen katsellut lähipiirissäni useita perheitä sisko, ystävät, tuttavat. Kaavasta on tullut pelottavan tuttu:

Mies halusi lapsia, mutta nyt häntä pidetään lähinnä riesana.

Hän saa kyllä maksaa, mutta ei päättää.

Vauvan synnyttyä hänestä tulee ylimääräinen kuin joku ulkopuolinen assistentti joka saa osallistua jos äiti niin suvaitsee.

Jos hän haluaa omaa aikaa, hän on itsekäs. Jos äiti haluaa, se on voimaantumista.

Yhdessä perheessä mies yritti järjestää vauvasta hoitoa että he pääsisivät hetkeksi kahdestaan. Vastaus: Tämä on nyt mun ja vauvan aikaa, et sä voi viedä meitä mihinkään.

Toisessa mies ehdotti nukkumavuorojen vuorottelua. Se tulkittiin hylkäämiseksi ja tunnekylmyydeksi.

Ja sitten ihmetellään miksi miehet etääntyvät, lamaantuvat, pettävät tai vetäytyvät kokonaan.

Ehkä he eivät etäänny ehkä heidät työnnetään ulos.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä muut ihmiset voi toiselle määritellä vastuita ja rooleja. Mies voi ihan itse olla kumppani ja isä, eikä odottaa lapaset sojottaen että joku määrää hänelle jonkin roolin.

Minun lähipiirissä miehet ovat lähes poikkeuksetta hyviä isejä ja puolisoja, ja on vaikea keksiä, miten joku toinen voisi muuttaa heidän luonnettaan niin perustavanlaatuisesti. 

Heh. Alistaminen ja alistuminen kaksi eri asiaa. Miehen osa ei ole tuollaisessa tilanteessa helppo, koska mies menettää erossa enemmän. Alistuminen on siis helpoin ratkaisu.

Mitä mies menettää erossa enemmän?

Niinpä. Loinen menettää. Ei mies, eikä nainen oletusarvoisesti menetä enempää eikä vähempää.

Lasten ja talouden osalta miehellä enemmän menetettävää. Ihan tutkittu tosiasia.

Vierailija
62/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän mies on koko maailmanhistorian ollut. Mies teki työt jotta nainen voisi olla kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten elämä on niin mustavalkoista nykyisin. Ainoa millä on väliä on seuraajien määrä instassa. Miehet sun muut ovat vain väline siihen. Halutaan komea ja rikas mies mutta ei siitä miehestä itsessään välitetä. Esimerkkinä kiira korpi joka paljastui umpilesboksi. Noh, saipahan hienot kuvat instaan "unelmahäistään".

Korpi on bi.

Vierailija
64/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä muut ihmiset voi toiselle määritellä vastuita ja rooleja. Mies voi ihan itse olla kumppani ja isä, eikä odottaa lapaset sojottaen että joku määrää hänelle jonkin roolin.

Minun lähipiirissä miehet ovat lähes poikkeuksetta hyviä isejä ja puolisoja, ja on vaikea keksiä, miten joku toinen voisi muuttaa heidän luonnettaan niin perustavanlaatuisesti. 

Heh. Alistaminen ja alistuminen kaksi eri asiaa. Miehen osa ei ole tuollaisessa tilanteessa helppo, koska mies menettää erossa enemmän. Alistuminen on siis helpoin ratkaisu.

Mitä mies menettää erossa enemmän?

Kysytkö nyt ihan vakavissaan? Oletko niin pihalla?

Kyllä, mitä sillä tarkoitat?

Vierailija
65/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän mies on koko maailmanhistorian ollut. Mies teki työt jotta nainen voisi olla kotona.

TÄSSÄ NÄIN on totuus

Tämä modernien miesvauvojen vinkuminen siitä etteivät he ole äitejä tai vauvoja on jotakin aivan ihmeellistä. En voi käsittää.

Vierailija
66/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten minä näen päivittäin miehiä ulkoilemassa lastensa kanssa. Miehet ottavat nykyisin enemmän osaa lasten hoitoon mitä minun lapsuudessani 60-luvulla. Silloin ei tullut kuulonkaan, että mies olisi viettänyt aikaa lastensa kanssa, työnnellyt lastenrattaita tai pessyt muksujensa takamuksia. 

Kun olin vauva 60-luvulla, meillä oli ensimmäisen elinvuoteni ajan vanha talo, jossa oli kantovesi.  Pyykkejä käytiin huuhtomassa lähteellä.  Äiti kertoi, että kyläläiset olivat huuli pyöreänä, kun isäni kävi huuhtomassa siellä pestyjä harsovaippojani.  Isä oli kuitenkin sen verran miehinen ja arvostettu mies kylällä, että eivät kehdanneet nostaa sellaista meteliä kuin varmaan mieli teki.  Ja kun oma esikoiseni syntyi 90-luvun alussa, appeni sanoi että miehen ei ole soveliasta työntää lastenvaunuja.  

Niin ne ajat muuttuvat ja hyvä niin. Nykyisät suurimmaksi osaksi osallistuvat lastensa hoitoon siinä missä äiditkin.  Toki jotkut äidit arvostelullaan tekevät sen vaikeaksi.

Vierailija
67/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten elämä on niin mustavalkoista nykyisin. Ainoa millä on väliä on seuraajien määrä instassa. Miehet sun muut ovat vain väline siihen. Halutaan komea ja rikas mies mutta ei siitä miehestä itsessään välitetä. Esimerkkinä kiira korpi joka paljastui umpilesboksi. Noh, saipahan hienot kuvat instaan "unelmahäistään".

Juku, taas yksi, jonka mielestä tavallinen suomalainen nainen on joku instassa pyörivä julkkis. 

Vierailija
68/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten minä näen päivittäin miehiä ulkoilemassa lastensa kanssa. Miehet ottavat nykyisin enemmän osaa lasten hoitoon mitä minun lapsuudessani 60-luvulla. Silloin ei tullut kuulonkaan, että mies olisi viettänyt aikaa lastensa kanssa, työnnellyt lastenrattaita tai pessyt muksujensa takamuksia. 

Kun olin vauva 60-luvulla, meillä oli ensimmäisen elinvuoteni ajan vanha talo, jossa oli kantovesi.  Pyykkejä käytiin huuhtomassa lähteellä.  Äiti kertoi, että kyläläiset olivat huuli pyöreänä, kun isäni kävi huuhtomassa siellä pestyjä harsovaippojani.  Isä oli kuitenkin sen verran miehinen ja arvostettu mies kylällä, että eivät kehdanneet nostaa sellaista meteliä kuin varmaan mieli teki.  Ja kun oma esikoiseni syntyi 90-luvun alussa, appeni sanoi että miehen ei ole soveliasta työntää lastenvaunuja.  

Niin ne ajat muuttuvat ja hyvä niin.

Lapsellakin on omat tarpeensa. Nukkua äidin vieressä, saada rintamaitoa. On paljon asioita, mitä mies ei yksinkertaisesti voi tehdä. Voi toki vaihtaa vaipan ja työntää vaunuja, mutta nämäkin pitää tehdä vasta sitten kun lapsi kokee miehen turvalliseksi. Lasta ei saisi erottaa emostaan ollenkaan, voi kokea sen hylkäämisenä. Eivät ne mitään kiviä ole, vaan eläviä olentoja jotka ovat ohjelmoitu toimimaan tietyllä tavalla imettävään emoonsa kiintyen.

Asiaa on myös tutkittu ja miehillä aktivoituu eri aivoalueet esimerkiksi vauvoja hoitaessa, kuin naisilla. Heillä ei yksinkertaisesti ole sitä primitiivistä hoivavaistoa, mitä naisella, koska me olemme nisäkkäitä. Haluaako tarjota lapselle robottimaista sinne päin -hoitoa miehen taholta vai sitä aitoa äidinrakkautta, no jokainen päättää tämän itse.

Minä olen päättänyt etten synnytä nykyiseen lainsäädäntöön, missä miehen ja naisen eroa vanhempana ei ole olemassakaan. Jos kerran eroa ei ole, synnyttäkööt miehet.

Vierailija
69/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin vauva 60-luvulla, meillä oli ensimmäisen elinvuoteni ajan vanha talo, jossa oli kantovesi.  Pyykkejä käytiin huuhtomassa lähteellä.  Äiti kertoi, että kyläläiset olivat huuli pyöreänä, kun isäni kävi huuhtomassa siellä pestyjä harsovaippojani.  Isä oli kuitenkin sen verran miehinen ja arvostettu mies kylällä, että eivät kehdanneet nostaa sellaista meteliä kuin varmaan mieli teki.  Ja kun oma esikoiseni syntyi 90-luvun alussa, appeni sanoi että miehen ei ole soveliasta työntää lastenvaunuja. &nb

Ei sinua kukaan paksuksi panisikaan. Jankutat tuota samaa miesvihaasi palstalla päivät pääksytysten, useissa ketjuissa. Vapaaehtoinen lapsettomuus on sinun kohdallasi ihan sanahelinää.

Vierailija
70/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tilanne on täysin päinvastainen kuin aloittajan kuvaus. 

Miehet ENNEN olivat pelkkiä siittäjiä ja maksajia. Muistan, miten mun lapsuudenkodissa kasarin lopussa ja ysärin alussa äiti kävi täyspäiväisesti töissä JA sen lisäksi hoiti kolme kakaraa, koiran, ruuanlaiton, omakotitalon pihatöineen päivineen. Isä kävi vain töissä ja valitti miksi äiti on aina niin pahalla tuulella. Isä oli yrittäjä ja esimerkiksi ysärillä konkurssin partaalla, joten äiti oli se joka toi taloon tasaisen rahavirran jonka avulla pärjättiin vaikka isän yritys silloin tällöin teki raakaa miinusta. Eli isä ei oikeastaan ollut edes se maksaja kuin toisinaan hyvinä kuukausina. Ajan tapaan kuului myös se että miehen ikäänkuin kuului valittaa vaimosta ja lapsista "pallona jalassa".

NYKYÄÄN taas mun ikäluokan miehet on täysillä mukana isyydessä: synnäriltä asti osallistutaan yövalvomisiin, ja jos nainen onkin kiinni vauvassa niin mies hoitaa kodin ja ruuanlaiton valittamatta. Ollaan kiinnostuneita lasten asioista ja täysin perillä lääkäriajoista ym. Hommat hoidetaan ja lapset asetetaan ykkösprioriteetiksi. Vaimoa ja lapsia ylistetään eikä heistä puhuta ikinä rumasti, vaan ylpeydellä.

Vierailija
71/71 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies elää omaa elämäänsä ja jättää kodin ja lapset yksin naisen hoidettavaksi, tosin osallistuu osaan talouden kuluista.

Tämän seurauksena vaimosta ja lapsista muodostuu tiivis yksikkö ja mies uhriutuu olevansa pelkkä lompakko perheelleen, kun ei mitään muuta vaivaudu olemaan. Yhyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän