Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääkaupunkiseutulaiset osaa matkustaa julkisilla?

Vierailija
12.05.2025 |

Esim. kun pitää vaihtaa paikallisjunasta ratikkaan metroon tai bussiin. Minä eksyisin  jonnekkin kudoksiin. 

Tv. Turkulainen

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin olen selvinnyt New Yorkissa, Tokiossa ja Lontoossakin. En kokenut Helsinkiäkään hankalana. Terkuin kainuulainen

Vierailija
42/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla julkisilla liikkuminen on superhelppoa verrattuna liikkumiseen Turussa kävellen :D

Saati funikulaarilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on selkeää liikkua, niin myös täällä vilkkaamnassa Kööpenhaminassa.

Vierailija
44/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei. Jossain New Yorkissa, Lontoossa tai Pariisissa katoaisit lopullisesti. 😆 Mistä näitä sikiää?

Vierailija
45/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lataa HSL app ja käytä sen reittiopasta. Samalla saat ostettua liput. Sitä tässä joskus ihmettelin, että mitenkähän sitä aikoinaan osasi kulkea täällä jonnekin tuntemattomaan paikkaan julkisisilla kun oli vain se reittiaikataulukirja! Nyt on muuten todella helppoa!

Vai aikataulukirja ja reittikartta? Silloin kyseltiin myös kuskeilta, millä pysäkillä pitää jäädä, jos haluaa vaihtaa tiettyyn linjaan. 

Harva niistä puhuu enää suomea.

Vierailija
46/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Onhan siellä jopa 1 metrolinja joka sahaa samaa rataa edestakas..

Vierailija
47/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen aika tuhlauksena maksaa 6 € edestakaisesta lipusta, jos mahdollisuus saada kyytikin. 

Itsellä ei tulisi mieleenkään maksaa kuutta euroa edestakaisesta matka pk-seudulla asuvana, kun 60 eurolla kuussa saa jatkuvasti voimassa olevan lipun. 

Toki jos vain istut kotona odottamassa puolisoa viemään kaikkialle, niin se on toinen juttu. Mutta toisaalta, monenko autoilukulut jää alle tuon 60 euron kuussa. 

Minä puolestani en matkusta koko ajan vaan tarvitsen lippua vain välillä. Joten arvoa matkakortille ja sillä sitten.

Vierailija
48/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HSL sovellus puhelimeen. Ei ole vaikeaa.

Mitä jos ne sovellukset ja äpit eivät toimi löytääkö sitten minnekkään?

Jos ei ole älypuhelinta, saa palvelupisteestä paperisia reittikarttoja. Reittikarttoja on nähtävillä myös asemilla ja pysäkeillä.

Vierailija
49/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailla on kaikki metrot täynnä ulkomaalaisia kuten Helsingissäkin.

Vierailija
50/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vanhanaikainen ja tutkin linjakarttoja ja päättelen siitä sitten. Näin matkoillakin.

En yleensä eksy ja on hyvä suuntavaisto. 

Suosittelen vähempää riippuvuutta laitteista kuten myös HPS.stä ja yrittämään orientoitumaan paikkoihin ja ilmansuuntiin.

Vierailija
51/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näen aika tuhlauksena maksaa 6 € edestakaisesta lipusta, jos mahdollisuus saada kyytikin. 

Itsellä ei tulisi mieleenkään maksaa kuutta euroa edestakaisesta matka pk-seudulla asuvana, kun 60 eurolla kuussa saa jatkuvasti voimassa olevan lipun. 

Toki jos vain istut kotona odottamassa puolisoa viemään kaikkialle, niin se on toinen juttu. Mutta toisaalta, monenko autoilukulut jää alle tuon 60 euron kuussa. 

Minä puolestani en matkusta koko ajan vaan tarvitsen lippua vain välillä. Joten arvoa matkakortille ja sillä sitten.

Helsingissä siihen matkustamiseen kuluu valtaosa ajasta. 20km matka taittuu julkisilla kätevästi 2 tunnissa.

Vierailija
52/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ennen kaikki matkat Helsingissä  nelosen raitiovaunulla, mutta nyt nelonen menee Linnanmäelle ja on koko ajan jollain poikkeusreitillä. Kaikki käyttämäni julkiset välineet ovat olleet niin pitkää poikkeusreiteillä, etten enää osaa liikkua muulla kuin autolla.

Matka meiltä Länsi-Helsingistä keskustaan julkisilla kestää suunnilleen yhtä kauan kuin sähköautolla Lahteen tai Hämeenlinnaan ja maksaa n. 2,5 kertaa enemmän. Joten tei niin kuin muutkin kotiseudllani. Luovuin kokonaan julkisten kuukausilipusta.

Ostin auton jolla menen keskustaan töihin. Ostokset teen kuitenkin netissä, Triplassa tai kehän ostareilla kun keskustasta ei enää löydä mitään. Kauppoja on keskustassa kuollut paljon ja valikoima Stokkallakin on supistunut puoleen siitä mitä se joskus oli.

Mies on alkanut käyttää sähköpotkulautaa ja Uberia.

Harmittaa vihervasemmiston pitkä valtakausi valtuustossa kun kaikki on mennyt viimeiset 8 vuotta paljon  huonompaan suuntaan.  Ennen kaikki hoitui kätevästi keskustassa ja kotiin pääsi suoraan raitsikalla. Kävelyäkin tuli enemmän kuin nykysisin.

Vierailija
53/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhanaikainen ja tutkin linjakarttoja ja päättelen siitä sitten. Näin matkoillakin.

En yleensä eksy ja on hyvä suuntavaisto. 

Suosittelen vähempää riippuvuutta laitteista kuten myös HPS.stä ja yrittämään orientoitumaan paikkoihin ja ilmansuuntiin.

Tämä. Ainakin 1 pääkatu, sen nimi, suunta ja paikka mieleen aina kun kävellen suunnistaa.

Eli kun poikkeat siltä, pidät mielessäsi missä suunnassa ja miten päin se kokoajan on niin osaat palata ainakin sille kadulle.

Vierailija
54/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjosin pojalle 18v HSL:n kuukausikorttia eikä hän huolinut sitä. Lippu on kuulemma kallis ja raitsikka (4) toimii nykyisin niin huonosti ja hitaasti ettei kannata. Bussiyhteyksiä meidän kodin läheltä ei ole ollut  vaikka raitsikka on on ollut vuosikausia poikkeusreitillä. Miksiköhän ?

Poika tykkää liikkua kavereiden kanssa porukalla Uberilla. Halvimmillaan Uberin on saanut jollain 7 eurolla ja jos maksajia on 2 tai enemmän se tuleekin jo halvemmaksi kuin raitsikka ja viem paljon nopeammin ja paremmin perille.

Ja sitten kesällä poika liikkuu potkulaudoilla.

Vierailija
55/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maalta, minulla ei ole HSL appia. Ostan yleensä päivälipun automaatista Itiksestä, jonne käytän autoni ja sitten vaan julkisiin. Hyvin olen pärjännyt metrossa ratikassa ja bussissa. Kertaakaan en ole eksynyt. Perille olen päässyt.  

Vierailija
56/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ainakaan 20 vuoteen  käyttänyt julkisia. Meillä kuljetaan omalla autolla töihin  , kauppaan ja muualle. Reitit uskon    osaavani  kun olen täältä syntyisin.  Maksaminen aika  sekavaa. Meillä on molemmilla omat auto ollu aika kauan. Myös muut samalla kadulla kulkevat omilla autoilla.

Vierailija
57/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan muistat sen että julkisissa tulee vasemmistolainen fiilis,siksi en itse käytä.

Siksihän te niitä taksikortteja veronmaksajien rahoilla vingutatte.

Vierailija
58/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyäänhän on tosi helppoa. Riittää kun menee hsl:n sivuille ja kirjoitat osoitteen, minne olet menossa.

Toista se oli 2000-luvun alussa, kun pk-seudulle muutin. Silloin oli ne aikataulukirjat, jotka kulki käsilaukussa mukana, ja taisipa olla vielä eri kirjat Espoossa, Helsingissä,Vantaalla jne.

Silloin tuli kyllä eksyttyä muutamiakin kertoja, ja tajuttua vasta bussissa ettei mene kyllä nyt lähellekään paikkaa minne pitäisi päästä. Mutta aina sitä jotenkin selvisi :D

Vierailija
59/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Okei. Jossain New Yorkissa, Lontoossa tai Pariisissa katoaisit lopullisesti. 😆 Mistä näitä sikiää?

Pariisin metro on helppo, mutta minusta Lontoon metrossa ei turisti voi mitenkään selvitä ilman appsia. New Yorkissa en ole käynyt.

Vierailija
60/79 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lataa HSL app ja käytä sen reittiopasta. Samalla saat ostettua liput. Sitä tässä joskus ihmettelin, että mitenkähän sitä aikoinaan osasi kulkea täällä jonnekin tuntemattomaan paikkaan julkisisilla kun oli vain se reittiaikataulukirja! Nyt on muuten todella helppoa!

siellä reittiaikataulukirjassa taisi onneksi lukea ne kadut mitä kukin bussilinja esim kulki :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi