Miten pääkaupunkiseutulaiset osaa matkustaa julkisilla?
Esim. kun pitää vaihtaa paikallisjunasta ratikkaan metroon tai bussiin. Minä eksyisin jonnekkin kudoksiin.
Tv. Turkulainen
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Olen maalta, minulla ei ole HSL appia. Ostan yleensä päivälipun automaatista Itiksestä, jonne käytän autoni ja sitten vaan julkisiin. Hyvin olen pärjännyt metrossa ratikassa ja bussissa. Kertaakaan en ole eksynyt. Perille olen päässyt.
HSL on ilmoittanut kohta poistavansa lippuautomaatit. Perustelee kai sillä että kertaliput voi ostaa pian sirukortilla. Mitenkähän päiväliput - pitää etsiä R-kioski jotka nekin useilta asemilta lopetettu. Ellei sitten HSL lopeta koko päivälippua. Yleensä kaikki HSL:n palvelujen alasajot se tulkitsee "palvelujen parantamisina".
.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat sen että julkisissa tulee vasemmistolainen fiilis,siksi en itse käytä.
Lol, ei voi olla todellista, että näin ajattelevia ihmisiä on olemassa!
Kauan sitten istun Länsiväylää pitkinistuvassa bussissa, johon tuli pukumies, tällä oli suuri tarve suureen ääneen selittää, että en mä tietysti muuten tähän bussiin tulisi mutta kun auto hajosi, niin noloa!! Olisin luullut että tuollaiset dinosaurukset olisivat jo six feet under.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Jossain New Yorkissa, Lontoossa tai Pariisissa katoaisit lopullisesti. 😆 Mistä näitä sikiää?
Pariisin metro on helppo, mutta minusta Lontoon metrossa ei turisti voi mitenkään selvitä ilman appsia. New Yorkissa en ole käynyt.
Enpä ole tullut käyttäneeksi mitään appia Lontoossa käydessäni, aina olen löytänyt sinne minne olen halunnut, vaikka on joutunut vaihtamaankin kulkuneuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei. Jossain New Yorkissa, Lontoossa tai Pariisissa katoaisit lopullisesti. 😆 Mistä näitä sikiää?
Pariisin metro on helppo, mutta minusta Lontoon metrossa ei turisti voi mitenkään selvitä ilman appsia. New Yorkissa en ole käynyt.
Enpä ole tullut käyttäneeksi mitään appia Lontoossa käydessäni, aina olen löytänyt sinne minne olen halunnut, vaikka on joutunut vaihtamaankin kulkuneuvoa.
Lontoon metrossa liikkuminen on yllättävän helppoa ilman appiakin. Metroasemat on hyvin opastettu, linjat on selkeästi värikoodattuja, ja asemilla on karttoja kaikkialla. Kaikilla suuremmilla ja turistien suosimilla asemilla on myös henkilökuntaa neuvomassa.
Turkulainen ei osaa reittisiunnittelua reittioposita ja aikatauluja käyttäen. Vielä hankalampaa turkulaiselle on käyttää netistä löytyvää hsl:n reittiopas-sovellusta. Älypuhelimesta ei voi mainita, älypuhelin on kallis. Mut hsl:n liikennevälineissäkin on nykyään pysäkkikuulutuksia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele, ennen ei ollut appeja tai mobiililaitteits, mut Lontoon maanalaisessa linjakartat ja bussilinjatkin helpot.
Turkulaista vain jännittää sieltä Suomen Pariisista muualle lähteminen!
Joskus tuntuu siltä, että ihmiset heittäytyvät tahallaan avuttomiksi. On aika naurettavaa, jos ei muka selviä Helsingin kokoisen keskisuuren (tai keskipienen?) kaupungin julkisesta liikenteestä. Systeemi on hyvin yksinkertainen: matkustat vyöhykelipulla x minuuttia millä tahansa välineellä vyöhykkeen sisällä.
Kun kerran kysyitn niin ilmeisesti paremmin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Turkulainen ei osaa reittisiunnittelua reittioposita ja aikatauluja käyttäen. Vielä hankalampaa turkulaiselle on käyttää netistä löytyvää hsl:n reittiopas-sovellusta. Älypuhelimesta ei voi mainita, älypuhelin on kallis. Mut hsl:n liikennevälineissäkin on nykyään pysäkkikuulutuksia...
Öööö, reittioppaita - reittioposita..... Ööööööööö
Helposti. Oletko heikkolahjainen ap?
Ymmärrän, että busseilla kulkeminen ja vaihdot busseilla ovat sekavia joskus, mutta jos ei junalla ja metrolla osaa kulkea niin täytyy olla vikaa korvien välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa HSL app ja käytä sen reittiopasta. Samalla saat ostettua liput. Sitä tässä joskus ihmettelin, että mitenkähän sitä aikoinaan osasi kulkea täällä jonnekin tuntemattomaan paikkaan julkisisilla kun oli vain se reittiaikataulukirja! Nyt on muuten todella helppoa!
Vai aikataulukirja ja reittikartta? Silloin kyseltiin myös kuskeilta, millä pysäkillä pitää jäädä, jos haluaa vaihtaa tiettyyn linjaan.
Harva niistä puhuu enää suomea.
Ja silloin kun olivat vielä päasiassa suomenkielisiä suomalaisia, niin eivät kyllä auttaneet vaikka kysyttiin!
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Oletko heikkolahjainen ap?
Ei hän varmaan ole, mutta häntä vain jännittää vieraaseen suureen kaupunkiin meneminen!
Vierailija kirjoitti:
Siis eksyisin kadoksiin tai johonkin.
Tv. Turkulainen
Nyt voi kerrankin käyttää sanontaa "kyl määki Turuus". jos joku sanoisi että pitää matkustaa Raadelmasta Jäkärlän kautta Kohmoon niin eipä se sujuisi.
Helsinkiläisillä on jonkinlainen ajatus pääasiallisista bussireiteistä omasta kaupunginosasta keskustaan, tai ehkä työpaikalta kotiin, mutta jos pitää matkustaa Kaivopuistosta Kaivokselaan (jotka on ihan eri paikoissa) tai Myllypurosta Myllytielle (jotka on ihan eri paikoissa) niin katsotaan HSL:n (liikennelaitos) sovelluksesta tai Google mapsista että millä busseilla mennään ja missä vaihdetaan.
Raitiovaunu- ja metrolinjat on samassa sovelluksessa.
Lisäksi monet kulkee pyörällä ja kantakaupungissa toki kävellen. Täällä on moneen paikkaan hyvä pyörätie, niin että menen pyörällä töihin kesät talvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näen aika tuhlauksena maksaa 6 € edestakaisesta lipusta, jos mahdollisuus saada kyytikin.
Itsellä ei tulisi mieleenkään maksaa kuutta euroa edestakaisesta matka pk-seudulla asuvana, kun 60 eurolla kuussa saa jatkuvasti voimassa olevan lipun.
Toki jos vain istut kotona odottamassa puolisoa viemään kaikkialle, niin se on toinen juttu. Mutta toisaalta, monenko autoilukulut jää alle tuon 60 euron kuussa.
Moniko autoilija joutuu istumaan kustulla penkillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattele, ennen ei ollut appeja tai mobiililaitteits, mut Lontoon maanalaisessa linjakartat ja bussilinjatkin helpot.
Turkulaista vain jännittää sieltä Suomen Pariisista muualle lähteminen!
No nythän hän ol saanut vinkkejä niin voi lähteä liikkeelle. :-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa HSL app ja käytä sen reittiopasta. Samalla saat ostettua liput. Sitä tässä joskus ihmettelin, että mitenkähän sitä aikoinaan osasi kulkea täällä jonnekin tuntemattomaan paikkaan julkisisilla kun oli vain se reittiaikataulukirja! Nyt on muuten todella helppoa!
Vai aikataulukirja ja reittikartta? Silloin kyseltiin myös kuskeilta, millä pysäkillä pitää jäädä, jos haluaa vaihtaa tiettyyn linjaan.
Sitten elämäänsä kyllästyneen näköinen kuski osoitti sormella lappua, jossa luki "puhelu kuljettajan kanssa kielletty" :D onneksi joku matkustajista osasi yleensä auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis eksyisin kadoksiin tai johonkin.
Tv. Turkulainen
Siis sää kun eksysisit.
Miten osaat käyttää föliä? Vai et kulje sillä koskaan tai ainakaan vaihda bussia? Siellä toimii reittihaku ihan niinkuin Turussakin.
Heinäkuun alussa et varmaan enää pääse mihinkään, kun runkolinjat korvaavat kaikki entiset linjat.