Miksi työttömät ei halua kouluttautua jotta he saisivat töitä?
Työtön makaa vain kotona ja odottaa että työnantaja tulee kotoa hakemaan töihin ja työtön luulee että ei tarvitse kouluttautua.
Minun mielestä työttömiä pitää aktivoida jotta he kouluttautuvat ja muuttavat työn perässä koska niin me muut eli normaalit ihmiset teemme.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Aloitus on vähän sama kuin kysyisiä, miksi jokainen siivooja tai bussikuski tai vastaava ei ole koko elämänsä aika kouluttautunut vaan tekee vaan sitä matalapalkkatyötään loppuun saakka.
Nämä eivät ole käyneet kouluja ennen kuin ovat lähteneet työelämään, miksi he tekisivät sen nyt?
Moni työnantaja vaatii siivosalan koulutuksen. Mulla on laitoshuoltajan ammattitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ei ole rahaa opiskella. Jos opiskelee, menettää työttömyystuet. Tyhmä systeemi.
Miksi tarvitsee tukia kun opiskelun ohell voi tehdä TÖITÄ?
Töitä ei ole. Siksi yritetään opiskella alalle, jossa niitä olisi. Nykyään ei taida enää missään olla.
Näin se on, töitä ei vain oke. Itse opiskelen alalle jossa oli opintojen alussa erittäin hyvä työtilanne. Nyt vuoden aikana se on muuttunut täysin eli todennäköisesti kortisto kutsuu.
Olisin halunnut opiskella, mutta olisin menettänyt tuet eli ei ollut taloudellisesti mahdollista opiskella. Olen hakenut töitä myös muilta alueilta kuin tämä missä nyt asun.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo 2 ammattia, kumpaakaan en ole jaksanut valmistuttuani tehdä. Uutta ammattia en voi opiskella, koska hallitus ei anna tukea kuin sen alan lisäkoulutuksiin, johon on jo joku pätevyys hankittuna.
No, itselläni ne pätevyydet eivät valitettavsti ole enää voimassa, koska olen niistä hommista ollut yli 10 vuotta pois, enkä ole ammattitaitoja pitänyt yllä aloihin, joissa en edes ole työskennellyt!!!! Joten tämä hallitus on tyhmä kuin saapas.
Nyt teen osa-aikaista työtä, joka hiukan sivuaa noita koulutuksiani, olematta kumpaakaan. Kokopäivätyötä ei siinä työssä ole.
Ihan hyvä ettei haaskata rahaa siihen, että kävisit kolmannen koulutuksen jota sitäkään et luultavasti "jaksaisi tehdä".
Eiks juttu ole niin, että valtion tuella ei voi hankkia kuin yhden ammatin. Ja TE-kurssit ottaa niitä joilla ei ole yhtäkään ammattia. Pitkän työuran tehnyt voi diunariamnateissa, etenkin fyysisen kunnon pettäessä, mennä amk:hon hankkimaan ammattiopettajan pätevyyden,jopa kouluttautumistuella, esim. ravintoala-ala.
Omalla rahalla voi toki hankkia kurssitusta tai vaikka amk tai yamk. Vaatii rahaa. TE-tston rahallinen avustus,jos sitä nykyään edes on, on rajallinen keston, päämäärän ynnä muun suhteen.
Heko heko ! Mullaki o kokin paperit (kun valmistuin, olin 18-v, ja nyt oon 49-v vammainen nainen), eikä mulle vain ole IKIN ollu mitään töitä mistään ! Olen jopa hakenutkin ! Ei vamamisille henkilölle ole töitä oikealla palkalla, mit te NS normaalit henkilöt saatte ! Saamme onneksi kaiken maailman tukia, ja niiden EI PITÄISI vaikuttaa huonoon palkkaan ! Ite saan alinta mahdollista NS palkkaa, VAIN 7 €/ KOKO PV, ja puoli PV (se o muutama tunti....) 3 €. Viikossa se tekee 14 € mulle. Ja ens to o taas palkkapv !!! Vai oletteko ihmiset NÄHNEET vammaisia henkilöitä töissä oikealla palkalla koskaan ? Epäilen suuresti.
Tässä esimerkki perheellisestä työttömästä sairaanhoitajasta, joka aloitti insinööriopinnot ja jättäytyi opintotuelle: https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011224454.html
Haluisin, mutta ainoat vaihtoehdot on työn ohessa tai amikseen opintotuella. Työn ohessa ei onnistu ilman töitä ja amikseen opintotuella lähteminen ja jo ennestään viisinumeroisen opintolainan määrän kasvattaminen ei innosta ilman jonkinlaista varmuutta työllistymisestä varsinkaan, kun on jo ennestään ns. työllistävä tutkinto, jolla on silti ollut enemmän työttömänä kuin töissä. Opintolainan takaisinmaksu haukkaa jo nyt ison osan tuloista.
Normaali ihminen ei suinkaan makoile sohvalla aamua iltaa oli palkollisena tai ei. Jos makoilee on sairas. Mietinkin miten palkkatyössä käyvä tällaista kuvittelee työttömän harrastavan. Onko hänellä halu itse jäädä makoilemaan, kun työt väsyttävät eikä palautumisaikaa järjesty? Omat kokemukseni palkkautumisesta ovat tuloksettomia, koska terveyssyistä jouduin jättämään pitkäaikaisen teollisuustyön. Kouluttauduin ja sain AMK-tutkinnon, mutta työllistymisen esteenä on työkokemuksen puute (harjoittelujaksot eivät riitä). Ehkäpä ikäkin. Vapaaehtoistyöhön palkattomasti olen kelvannut ja uusia työkeikkoja tulossa palkattomasti pitkin kesää. Matkat ja ylläpito kustannetaan ja siinä se. Olen kouluttautunut työnhaun ohessa ja nyt on kuudes koulutus meneillään. Tämä on stressaavaa, mutta yritän opetella rennommaksi. En sentään sohvalla makoilemaan.
Kouluttautumisen rahat on leikattu niin minimiin/kriteerit tiukentunut ettei enää niin vaan työkkärin rahoilla kouluttauduta. Hallituksen ajana malli, että vain kokoaikainen työ on sitä mitä pitää tehdä on ajanut koko työttömyyden ihan katastrofiin. Työtöntä rangaistaan heti jos jotain yrittää. Itsellä esimerkkinä kun olen tehnyt testiasiakkaana käyntejä välillä ja saanut näistä n.10-30e/kk..niin näistäkin nyt kärsii päiväraha ja oli pakko lopettaa ainut mielekäs tekeminen. On järkevämpi mennä toimeentulotuelle kun tehdä yhtään mitään.
Kävin töissä eikä yksikään nainen tarjoutunut menemään treffeille tai harrastamaan seksiä kanssani. Ei yksikään! Vaikka koko ikäni on toitotettu, että jos käyt töissä niin saat parisuhteen ja seksiä.
Jos en kumpaakaan saa, ei valtiokaan saa penniäkään veroja minulta. Työnteosta tulee saada palkkioksi myös onnellinen parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Eiks juttu ole niin, että valtion tuella ei voi hankkia kuin yhden ammatin. Ja TE-kurssit ottaa niitä joilla ei ole yhtäkään ammattia. Pitkän työuran tehnyt voi diunariamnateissa, etenkin fyysisen kunnon pettäessä, mennä amk:hon hankkimaan ammattiopettajan pätevyyden,jopa kouluttautumistuella, esim. ravintoala-ala.
Omalla rahalla voi toki hankkia kurssitusta tai vaikka amk tai yamk. Vaatii rahaa. TE-tston rahallinen avustus,jos sitä nykyään edes on, on rajallinen keston, päämäärän ynnä muun suhteen.
Olisin halunnut hakea opiskelemaan yamk. Se olisi kuitenkin nähty päätoimiseksi opiskeluksi ja en olisi ollut oikeutettu työmarkkinatukeen. Mitään muutakaan tukea en olisi saanut joten jäi vaan haaveeksi. Eli työttömänä on todella haastavaa opiskella vaikka halua olisi.
Ei oo rahaa opiskella.
Eikä koulutus tuo työkokemusta tai rahaa muuttaa
Miksi ap ei halua kouluttautua, että saisi töitä?
Ap makaa vain kotona ja odottaa että työnantaja tulee kotoa hakemaan töihin ja luulee että ei tarvitse kouluttautua.
Minun mielestä ap:tä pitää aktivoida jotta ap kouluttautuisi ja muuttaisi työn perässä koska niin me muut eli normaalit ihmiset teemme.
Useilla työttömillä on koulutus, joillakin jopa useampi. Mutta kun ei kelpaa, niin ei kelpaa. Mistä tulee olettamuksesi että työttömät ovat kouluttamattomia? Päinvastainen tilanne lähempänä todellisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole ymmärrystä työttömän todellisuudesta. Suuri osa haluaa kouluttautua, mutta ei ole varaa. Jos ei saa opiskella työttömyyspäivärahalla, opintotuki on paljon pienempi.
Opintojen ohella voi myös työskennellä jotta ei tarvitse tukia tai opintolainaa.
miksi kukaan opiskelisi jos on työpaikka?
Vierailija kirjoitti:
ap, mihin nykyistäsi parempaan olet työsi ohella kouluttautumassa- kuten "te normaalit teette"?
kuinka korkealla tasolla olet jo, kun olethan koko ikäsi kouluttautunut aina parempaan ja parempaan?
Ja koko ajan muuttanut työn perässä kuten normaalit ihmiset tekevät. Normaalilla ihmisellä ei ole omistusasuntoa/taloa joka sitoo, ei puolisoa jolla työpaikka, ei lapsia joille ei aiheuuta vahinkoa jatkuva muuttaminen ja juurettomuus, kaverisuhteiden aina uudelleen luominen ja joukkoon pääseminen ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Kävin töissä eikä yksikään nainen tarjoutunut menemään treffeille tai harrastamaan seksiä kanssani. Ei yksikään! Vaikka koko ikäni on toitotettu, että jos käyt töissä niin saat parisuhteen ja seksiä.
Jos en kumpaakaan saa, ei valtiokaan saa penniäkään veroja minulta. Työnteosta tulee saada palkkioksi myös onnellinen parisuhde.
🤣
🖕
Voisin opiskella, mutta se on talodellisesti mahdotonta. Kuten moni tuossa aiemmin totesi.
me muut eli normaalit ihmiset
Oletko ihan normaali, jos käyt täällä räksyttämässä muitten työ- ja koulutustilanteista ja neuvomassa, miten muiden pitäisi toimia niiden suhteen? Lapsia ja nuoria ohjataan ura-asioissa ja työpaikkaan hakeutumisessa. Aikuiset tekevät omat päätöksensä.