Miksi työttömät ei halua kouluttautua jotta he saisivat töitä?
Työtön makaa vain kotona ja odottaa että työnantaja tulee kotoa hakemaan töihin ja työtön luulee että ei tarvitse kouluttautua.
Minun mielestä työttömiä pitää aktivoida jotta he kouluttautuvat ja muuttavat työn perässä koska niin me muut eli normaalit ihmiset teemme.
Kommentit (101)
AIVOTTOMAN ÄÄLIÖN AIVOPIERU HETI AAMUSTA. TYÖTTÖMÄT NÄYTTÄVÄT OLEVAN SULLE PAKKOMIELLE JOTEN HAE APUA.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Työkkärissä on työryhmä, joka päättää saatko luvan opiskeluun eli tukeeko uusi tutkinto työllistymistäsi.
Olen parin vuoden päästä eläkkeellä. Lopetin opiskelun hiljattain. Opiskeluaikana tein pätkätöitä. Oli helppo irtisanoutua tai kieltäytyä töistä. Oman alan töitä ei ole enkä niitä enää saa. Pätlätyötkin vähenee.
Lupaan olla kunnon kansalainen ja pärjätä 600lla.
Niin. Ehkä eivät pääse koulutuksiin. Ainakaan TE-koulutuksiin.
Riittääkö AMK-tutkinto ja pari muuta tutkintoa?
Työkkäri tue köyhälle lisäopintoja.
Minä kouluttauduin työttömänä omalla rahalla ja nyt on opintolaina maksettavana eikä töitä. En makaa sohvalla. En omista sohvaa.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole ymmärrystä työttömän todellisuudesta. Suuri osa haluaa kouluttautua, mutta ei ole varaa. Jos ei saa opiskella työttömyyspäivärahalla, opintotuki on paljon pienempi.
Opintotukea ei saa, jos sen on jo käyttänyt.
Mulle ammatinvalintaosykologi TE-toimistossa taannoin ehdotti keittiöalaa, tosta vaan ehdotti. No, se eukko sanoikin että hän on juuri jäämässä eläkkeelle.... Ei siis ollut motivoitunut... Ootti vaan eläkettään.
Onko keittiöala hyvä? Mä oon kuullu ettei. Ja mulla on jo koulutus toiselle alalle, mut valitettavasti tämän seudun rekrytoijat ko tehtäviin vetävät ns kotiin päin etenkin kun TE-kurssi suoltaa kuin liukuhihnalta...
Se avo-psykologi olikin oikein TE-toimiston paneutuvan asiantuntijuuden tyyppiesimerkki. Ja kun sen psykologin piti se tapaaminen kiireesti jollakin konstilla päättää, se kävi hakemassa vasraanoton jostain pöytälaatikosta jonkin työllistämistukipaikan ilmoituksen, kotisairaanhoidon toimistotehtävät.... Juu, niin tyhmä olin, että soitin.... Ja eihän siellä konttisen byroossa mitään paikkaa ollut auki, tätetty jo...
Työvoimatoimisto Raision tapaan. Ja aatelkaa, Raisio sai toimiston uudistuksessa jälleen!
Aloitus on vähän sama kuin kysyisiä, miksi jokainen siivooja tai bussikuski tai vastaava ei ole koko elämänsä aika kouluttautunut vaan tekee vaan sitä matalapalkkatyötään loppuun saakka.
Nämä eivät ole käyneet kouluja ennen kuin ovat lähteneet työelämään, miksi he tekisivät sen nyt?
Kun niitä työpaikkoja ei riitä kaikille. Työpaikkoja on kertakaikkiaan liian vähän. Työttömiä liian paljon. Korkeakoulutettujakin on ennätysmäärä työttömänä. Ja kyllä ihan jokainen ammatti - ihminen työtä kaipaa ja tarvitsee. Alkoholistikin on usein ruvennut ryyppäämään pitkällisen työttömyyden vuoksi. Tämän ketjun aloittaja aloitti ihan vittumaisuuttaan tästä aiheesta jankkaamisen. Kaikki tietää, millä tolalla työttömyys suomessa on. Ja Orpo vain ajaa rikkaiden asiaa. Hullu äijä.
Kun ei mikään koulutus takaa mitään työpaikkaa, meillähän on tuhansia insinöörejä ja tohtoreitakin työttömänä.
Lisäksi kun kouluttautuu ammattiin vaikka 50 vuotiaana, niin kaikki palkkaa mielummin 20-30 vuottta kyseistä työtä tehneen kokeneen osaajan, kuin suoraan koulun penkiltä sellaisen, jota kukaan ei ehdi neuvotmaan ja mikään ei toimi.
Ei kaikki työttömät ole nuoria,idioottimaista kouluttaa yli viisikymppisiä ( koulutus maksaa),joten ne opiskelupaikat suosiolla nuoremmille.Jotenkin järjetöntä,että eläkeikää lähestyvät vievät opiskelupaikan nuorilta.
Opiskelin kuntoutustuella. Vaihdoin pakosta ammatin fyysisen sairauden takia.
T. 50+
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole ymmärrystä työttömän todellisuudesta. Suuri osa haluaa kouluttautua, mutta ei ole varaa. Jos ei saa opiskella työttömyyspäivärahalla, opintotuki on paljon pienempi.
No sillä pienellä opintotuella ne työssäkäyvätkin on opiskelleet. Miksi ihmeessä sinun opiskelusta pitäisi maksaa enemmän?
Olen siivooja ja olen ammatinvalintani tehnyt.
Valtio päätti kuitenkin tuoda tännä tuhansia afrikkalaisia siivoojia, joten minäkin menetin kilpailutuksen yhteydessä työni.
Koska valtio päätti toimillaan tehdä minusta työttömän, olen hyvällä omalla tunnolla työtön.
Otan siivoustyötä vastaan jos tarjotaan, enpä ole kelvannut, eikä ole entiset kollegatkaan, kun kävin entiselllä työpaikka, siellä siivoaa 2 tummaa kaveria ja minä ja kollegani ollaan työttöminä.
Uudelleenkouluttautumisen kautta... Hah.
Minulla on jo 2 ammattia, kumpaakaan en ole jaksanut valmistuttuani tehdä. Uutta ammattia en voi opiskella, koska hallitus ei anna tukea kuin sen alan lisäkoulutuksiin, johon on jo joku pätevyys hankittuna.
No, itselläni ne pätevyydet eivät valitettavsti ole enää voimassa, koska olen niistä hommista ollut yli 10 vuotta pois, enkä ole ammattitaitoja pitänyt yllä aloihin, joissa en edes ole työskennellyt!!!! Joten tämä hallitus on tyhmä kuin saapas.
Nyt teen osa-aikaista työtä, joka hiukan sivuaa noita koulutuksiani, olematta kumpaakaan. Kokopäivätyötä ei siinä työssä ole.
Voi kuule, olen minä kouluttautunut. Töitäkin tehnyt vuosikymmeniä.
Työttömänä ollessani olen myös kouluttautunut. Salaa, sillä tarvitsen rahaa elämiseen. Pelkkä opiskelu ei pidä ketään hengissä. Työkkäristä on niin vaikea saada lupaa opintoihin, että sen tien kanssa piti luovuttaa. Jouduin irtisanomaan saamani opiskelupaikan ank:ssa, sillä olisin joutunut opiskelemaan ilman mitään tuloja.
Suoritun sitten opinnot etänä ulkomaisessa oppilaitoksessa. Niistä opinnoista en kertonut työkkärille yhtään mitään.
Töitä ei kuitenkaan ole löytänyt.
Elämä on. Ehkä jopa AP oppii joskus jotain.
En makaa kotona, vaan matkustelen.