Tämän takia et koskaan jää omistusasunnossa voitolle.
Tässä laskelmassa oletetaan:
Asunnon hinta: 230 000 €
Omarahoitus (10 %): 23 000 €
Lainattava summa: 207 000 €
Lainan kesto: 25 vuotta (300 kk)
Lainan korko: Euribor + 1,2 % marginaali
- Minimikorko: 2,3 % (Euribor 1,1 %)
- Keskikorko: 3,7 % (Euribor 2,5 %)
- Maksimikorko: 4,5 % (Euribor 3,3 %)
Inflaatio: 2,9 % (keskiarvo 1,8 %4 %)
Muut kuukausikulut:
- Yhtiövastike: 250 €/kk
- Vesi: 30 €/kk
- Sähkö: 25 €/kk
- Yhteensä: 305 €/kk
Remontit 25 vuodessa:
- Putkiremontti: 20 000 €
- Julkisivuremontti: 30 000 €
- Sähköautovalmius: 5 000 €
- Muut remontit: 15 000 €
Yhteensä: 70 000 € (inflaatiokorotettu 98 500 €)
1. Lainan kokonaiskustannus eri korkotasoilla
Lasketaan annuiteettierät ja korkomenot eri koroilla.
a) Minimikorko (2,3 %)
- Kuukausierä:
Kokonaiskustannus: 915 € x 300 = 274 500 €
b) Keskikorko (3,7 %)
- Kuukausierä:
- Kokonaiskustannus: 1 055 € x 300 = 316 500 €
c) Maksimikorko (4,5 %)
- Kuukausierä:
- Kokonaiskustannus: 1 144 € x 300 = 343 200 €
2. Muut kuukausikulut (inflaatiokorotettu)
- Peruskuukausikulut: 305 €/kk
- 25 vuoden kustannus (2,9 % inflaatio): 131,760 €
3. Remontit (inflaatiokorotettu)
- Putkiremontti (vuonna 10): 26 500 €
- Julkisivuremontti (vuonna 15): 46 000 €
- Muut remontit (vuonna 20): 26 000 €
- Yhteensä: 98 500 €
4. Kokonaiskustannukset 25 vuodessa
a) Minimikorko (2,3 %)
- Laina: 274 500 €
- Kuukausikulut: 131 760 €
- Remontit: 98 500 €
- Yhteensä: 504 760 €
b) Keskikorko (3,7 %)
- Laina: 316 500 €
- Yhteensä: 546 760 €
c) Maksimikorko (4,5 %)
- Laina: 343 200 €
- **Yhteensä: 573 460 €
5. Asunnon myyntihinta tuottotavoitteilla
a) Nollatuotto (kulut katettu)
- Keskimääräinen korko (3,7 %): 546 760 €
- Omarahoitus (23 000 €) pitää sisällyttää: 569 760 €
b) 10 % tuotto
- Myyntihinta: 626 700 €
Yhteenveto
- Lainanottajan kokonaiskustannukset 25 vuodessa:
- Minimi (2,3 % korko): 504 760 €
- Keskimäärin (3,7 % korko): 546 760 €
- Enimmillään (4,5 % korko): 573 460 €
- Nollatuoton myyntihinta: noin 570 000 €
- 10 % tuoton myyntihinta: noin 627 000 €
Huomioitavaa:
- Laskelmat ovat likimääräisiä (korot ja inflaatio voivat vaihdella).
- Asunnon arvonnousu/lasku ei ole huomioitu.
- Verot, vakuutukset ja muut kulut puuttuvat.
- Jos asunnon arvo nousee alle 2,9 % vuodessa, reaalinen tuotto voi olla negatiivinen.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vain typerys luulee, että omistusasuminen tai asuntosijoittaminen toisi voittoa.
Paljonko voittaa autokaupoilla, paljonko voitat harrastuksilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea voi olettaa ja kun olettaa väärin, niin lopputulos on väärä. Esim. Ihan hillittömän pitkä laina-aika, pankki kiittää koronmaksuostanne.
Uusi omakotitalo ja laina maksettiin pois noin 10 vuodessa ilman ongelmia.
Enemmistö ottaa 25 vuotta lainaa ellei ole hyvätuloinen.
Juu, otin minäkin, mutta maksoin sen kuitenkin 12 vuodessa.
Se nyt on aina tapauskohtaista. Taloyhtiössä asuminen on aina riski. Kun siellä hyvälläkin alueella voi olla monenlaista viheltäjää. Varakkaita jotka jättää laskunsa maksamatta. Minusta kuitenkin jokainen valitsee asumismuotona itse ja jos voi, itselleen sopivimman. Miksi sitä muille tarvitsee puolustella, asui sitten linnassa, risumajassa tai missä tahansa siltä väliltä samoin kuin asunnon osakkeet tai talon voi omistaa tai sitten ei. Ihan sama.
En varmaan sais voittoa jos nyt myisin mun kodin mutta tilille tulisi kuitenkin rahaa noin 50 000 e. Jos olisin asunut koko tämän ajan vuokralla niin takuuvuokran saisin takaisin eli varmaan vähä reilu tonnin. On siinä se ero kuitenkin vaikka voittoa ei tulisikaan😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mainitse asumismuoto, josta jää voitolle.
Sijoittamisessa on tarkoitus tehdä tuottoa. Jos ei tee, on huono sijoitus.
Ei ole sijoitus, on mun koti.
Jaa no saatiin kiva asunto halvalla. Itse olemme remontoineet edullisesti omaan makuun. Mitään isoja remontteja ei ole tarvinnut tehdä. Vastike on edullinen. Lainaa oli mutta se maksettiin pois 6 vuodessa. Jossain sitä pitää asua kuitenkin. Vuokralla kun asuu niin senttiäkään ei saa mukaansa. Tai ehkä sen takuuvuokran. Ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin.
Kukaan ei myy asuntoaan voitollaan.
Tuohon vielä kiinteistöverot, vakuutukset ja niiden nousut niin on mahdotonta saada omia pois.
Olen myynyt kolme asuntoa massiivisilla voitoilla, yhteenkään ei tehty mitään mainittavia, tai kalliita remontteja omistusaikanani.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs saat takaisin vuokralla asumisesta?
Tiesimme jo tähän muuttaessamme, että 3 vuoden päästä on muualle muutto edessä. Silloin alkoi myös korkojen nousu ja asuntojen hinnat laskivat kuin lehmänhäntä. Olimme 2 vaiheilla, että ostammeko vastaavan asunnon naapurirapusta ja myymme 3 vuoden päästä pois vai otammeko vuokra-asunnon 3 vuodeksi. No silloin huomasimme vuokrailmoituksen tästä asunnosta, joka siis oli samanlainen kuin minkä meinasimme ostaa, rappu vain oli viereinen. Nyt 3 vuoden päästä taas on samassa taloyhtiössä, mutta toisessa talossa vastaava asunto myynnissä. Hintapyyntö on n. 40 000€ alempi kuin mitä 3 vuotta sitten myynnissä olleessa, eikä tuollakaan hintapyynnöllä ole tarjouksia tullut. Eli voi arvioida, että jos olisimme 3 vuotta sitten ostaneet ja nyt myisimme, takkiin tulisi vähintään n. 40 000€. Vastike on n. 500€, joten siihen olisi mennyt n. 18 000€, kustannukset asumisesta olisivat ilman lainaa olleet siis yli 50 000€. Nyt vuokriin on mennyt reilusti alle 50 000€.
Ei, emme ole saamassa vuokrista senttiäkään takaisin, mutta voitolle jäämme siihen verrattuna, että olisimme asunnon 3 vuodeksi ostaneet. Tämä kaikki tapahtui Helsingin alueella, joten mistään muuttotappiokunnasta ei ole nyt kysymys.
-eri
Vierailija kirjoitti:
En varmaan sais voittoa jos nyt myisin mun kodin mutta tilille tulisi kuitenkin rahaa noin 50 000 e. Jos olisin asunut koko tämän ajan vuokralla niin takuuvuokran saisin takaisin eli varmaan vähä reilu tonnin. On siinä se ero kuitenkin vaikka voittoa ei tulisikaan😄
Aika tiukilla on taloutesi, jos ainoat säästösi ovat seinissä. Itse saan keskimäärin 800-1000 euroa säästöön joka kuukausi, vaikka maksan vuokraa 900 euroa.
AP laski myös sähkön ja veden mukaan. Nehän maksetaan myös vuokralaisen kuluiksi, joten ei voi laskea mukaan. Ap:korot vedetty tarkoituksellisesti yläpäästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapauden. Minun ei tarvitse olla sidottuna asuntolainaan eikä tarvitse murehtia asunnon remonteista yms. kuluista. Kaikkea ei mitata rahassa. Tai minä en ainakaan tee niin.
Ostin yksöni käteisellä reilut 4 vuotta sitten. Putkirempat ja muut tehty. Hinta oli 26000€. Hoitovastike 128€/kk + autopaikka 6€/kk. Lisäksi sähkö ja vesi. Muutaman vuoden asumisen jälkeen jo voitolla vuokra-asumiseen verrattuna, vaikka yksiöni muuttuisi arvottomaksi, mitä ei tapahdu. Näin täällä pikkukaupungissa.
Joten? En halua asua missään peräkylässä. Haluan asua keskellä vilinää ja siellä missä on tapahtumia. Ei kiinnosta peräkylän kihaukset tai markkinat kerran vuodessa.
Vilinät, säpinät ja metelit ovat hieman kehittymättömämmille yksilöille mieluista elinympäristöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika tiukilla on taloutesi, jos ainoat säästösi ovat seinissä. Itse saan keskimäärin 800-1000 euroa säästöön joka kuukausi, vaikka maksan vuokraa 900 euroa.
Sanoinko että on ainoa säästökohde? Vertailin tuossa vain omistusasunnon ja vuokralla-asumisen välillä ja sitä faktaa et pysty poistamaan että mulle jäisi nappiin kymmeniä tuhansia myydessä mutta vuokralla-asumisesta tuulen huuhtomaan perse. Luetun ymmärtäminen hoi! Taidat olla itse katkera vuokra-asuja jonka kaikki rahat menevät kokoajan nouseviin vuokriin😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun tässä lopun ikääni, eli myyntihinnalla ei ole väliä
Kukaan ei voi tietää, missä asuu lopun ikäänsä, ellei ole just kohta lähdössä.
Omistusasunnossa voi, vuokralla ei
Suojeleeko omistusasuminen ennakoimattomalta sairaudelta tai tapaturmalta, jonka vuoksi joudut hoitokotiin 24/7 vuodepotilaaksi.
Itse asiassa tuossa tilanteessa vuokra-asujan tilanne voi olla jopa helpompi kuin omistusasujan. Asunnon vaihtaminen on monesti vuokralaiselle helpompaa kuin omistusasujalle eli et joudukaan pulaan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapauden. Minun ei tarvitse olla sidottuna asuntolainaan eikä tarvitse murehtia asunnon remonteista yms. kuluista. Kaikkea ei mitata rahassa. Tai minä en ainakaan tee niin.
Ostin yksöni käteisellä reilut 4 vuotta sitten. Putkirempat ja muut tehty. Hinta oli 26000€. Hoitovastike 128€/kk + autopaikka 6€/kk. Lisäksi sähkö ja vesi. Muutaman vuoden asumisen jälkeen jo voitolla vuokra-asumiseen verrattuna, vaikka yksiöni muuttuisi arvottomaksi, mitä ei tapahdu. Näin täällä pikkukaupungissa.
Joten? En halua asua missään peräkylässä. Haluan asua keskellä vilinää ja siellä missä on tapahtumia. Ei kiinnosta peräkylän kihaukset tai markkinat
Vilinät, säpinät ja metelit ovat hieman kehittymättömämmille yksilöille mieluista elinympäristöä.
Ihanko itse keksi. 0/5
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea voi olettaa ja kun olettaa väärin, niin lopputulos on väärä. Esim. Ihan hillittömän pitkä laina-aika, pankki kiittää koronmaksuostanne.
Todella tyhmää.
Sillä rahalla olisit tehnyt sijoittamalla isommat tuotot.
Siksi ruotsalaiset pärjäävätkin. Lainat kestää 100 vuotta ja raha käytetään elämiseen, sijoittamiseen jne.
On kyllä keskitytty laskemaan pieteetillä, enkä epäile yhtään tulosta. Mutta laskepa sama 38000 e asunnon hinnalla ja 43000 e remonteilla 14 vuoden aikana. Lainaa ei ole otettu ja kuukausikulut 300 e sisältäen lämmön veden ja sähkön. Työtä on paljon ja välillä veetuttaa ja välillä nauttii, joten sen osalta puntit tasan. Tila ei lopu missään oloissa ja betonikellari väestösuojaksi, jonne tulee vesi ja sähkö ja varauloskäynti löytyy. Hehtaarin rauhallinen tontti. En vaihtaisi, ennen kuin hoitokotiin joudun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella tyhmää.
Sillä rahalla olisit tehnyt sijoittamalla isommat tuotot.
Siksi ruotsalaiset pärjäävätkin. Lainat kestää 100 vuotta ja raha käytetään elämiseen, sijoittamiseen jne.
Eikä lainoja ole tarkoituskaan maksaa takaisin. Mikäs siinä on kuluttaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vapauden? sä maksat vuokran joka kuukausi siitä on vapaus kaukana.
Silloinkin se kuluttaa ihmistä. Elämä näkyy kasvoista jne.