Kaikki työttömät työkokeiluun
Onko tässä uusin yritys nyky hallitukselta siivota työttömien määrää tilastoissa?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi töihin ilman palkkaa. Älkää kukaan muukaan suostuko. Se on pelkkää hyväksikäyttöä.
Työkokeilussa ei olla töissä, siellä ollaan ohjaajan opastuksella tutustumassa alaan tai ammattiin. Vain työttömät kuvittelevat, että he ovat töissä tai että heidän pitää tehdä jotain. Kannattaa lukea sopimus ja itse kertoa, mihin asioihin haluaa kokeilussa tutustua. Ja nekin asiat selkeästi, ei "työt kaupassa" vaan "kassatyöt, varastokirjanpito, saapuvan tavaran vastaanotto, hevi-osastosta huolehtiminen" jne. Kaikki työt tehdään yhdessä toisen kanssa, mitään ei tarvitse tehdä ilman ohjaajaa, ei edes hyllytystä.
Entä KÄYTÄNNÖSSÄ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 000 työtöntä työkokeilussa tulee maksamaan yhteiskunnalle yli 59,4 miljoonaa lisää yhteiskunnalle kuukaudessa.
Oletteko varmoja, että haluatte kaikki työttömät työkokeiluihin? Lisäksi työkokeilijat sitovat kokeilupaikassaan yhden ihmisen työpanoksen työkokeilijan valvojana.
Työttömiä on 150 000 suomessa ja työkokeilussa oleva saa 9 euroa lisää työttömyyspäivärahaan jos on työkokeilussa. Oletko varma että haluat lukita tyhmän lausuntosi?
Joka tapauksessa se maksaa yhteiskunnalle lisää, pelkkien tukien lisäksi. Työtön pitää myös vakuuttaa työkokeilun ajaksi, pelkkä yhdeksän euron lisä ei kata kustannuksia yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu saa kestää korkeintaan 6 kk.
Olen ihmetellyt mitä sen jälkeen tapahtuu?
Olisko sitten se kuuluisa ja paljon mainostettu suden hetki?
Et taida tietää mitä suden hetki tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Jonku, jolle maksetaan on hoidettava perehdytys työhön, sekä kaikki muu byrokratia siinä ympärillä.
Ei tehdä perehdytystä, niin miten luulet jonkun pystyvän mihinkään? Ai niin, työkokeilussa ei ole tarkoituskaan tehdä, vaan katsella miltä ala näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi töihin ilman palkkaa. Älkää kukaan muukaan suostuko. Se on pelkkää hyväksikäyttöä.
Mulle työkkäri tätä ehdotti. Sanoin että olen valmis max 1kk työkokeiluun ja tämän jälkeen yritys joko palkkaa minut palkkatuella/normaalisti tai ei. 1kk aikana selviää riittävän hyvin olenko sopiva henkilö tehtävään ja minulle se onko työ ja yritys minulle sopiva. Missään nimessä ei kannata lähteä 6kk ilmaiseen orjatyöhön jota yrityksen hyödyntävät sumeilematta. Jos googlaa niin löytää tiedon niistä yrityksistä jotka ottavat työkokeiluhin mutteivät koskaaan palkkaa ketään vaan ottavat seuraavan ilmaisen orjan.
Minä olin coronarian kautta ammatillisessa kuntoutuksessa joka toteutettiin työkokeiluna. Työpaikan pomo käytännössä orjuutti minua, pakotti tekemään todella raskaita hommia kylmiltään, ei antanut pitää taukoa, yritti pakottaa vielä ylitöihin mutta siinä pidin pintani enkä suostunut.
Corinarian omaohjaaja tuli käymään siellä ja kysyi miten on mennyt. Pomo kehui minua vuolaasti ja sanoi että loistavasti on mennyt. No minä en jaksanut enää montaa viikkoa sitä että heti kun aamulla raotin työpaikan ovea niin päädyin keskelle sirkusta ja minua revittiin joka suuntaan. Lopetin siihen. Jos olisin oikeasti ollut niin hyvä kun pomo antoi ymmärtää niin hän olisi palkannut minut töihin. Koska työntekijöitä oli liian vähän jo silloin kun minä olin siellä lisänä.
Vierailija kirjoitti:
Jonku, jolle maksetaan on hoidettava perehdytys työhön, sekä kaikki muu byrokratia siinä ympärillä.
Byrokratia on varmasti iso syy miksi korkeakoulutetut ei työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
300 000 työtöntä työkokeilussa tulee maksamaan yhteiskunnalle yli 59,4 miljoonaa lisää yhteiskunnalle kuukaudessa.
Oletteko varmoja, että haluatte kaikki työttömät työkokeiluihin? Lisäksi työkokeilijat sitovat kokeilupaikassaan yhden ihmisen työpanoksen työkokeilijan valvojana.
Työttömiä on 150 000 suomessa ja työkokeilussa oleva saa 9 euroa lisää työttömyyspäivärahaan jos on työkokeilussa. Oletko varma että haluat lukita tyhmän lausuntosi?
Joka tapauksessa se maksaa yhteiskunnalle lisää, pelkkien tukien lisäksi. Työtön pitää myös vakuuttaa työkokeilun ajaksi, pelkkä yhdeksän euron lisä ei kata kustannuksia yhteiskunnalle.
Valtio vakuuttaa työkokeiluun osallistuvan ja siitä ei tule kuluja työnantajalle. Haluatko osoittaa tietämättömyyttäsi lisää asiassa? Se 9 euroa tulee työttömälle ei yhteiskunnalle. Tunnetko itsesi neliöksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Byrokratia on varmasti iso syy miksi korkeakoulutetut ei työllisty.
Matalasti koulutetut keksi byrokratian?
Työkokeilussa ei olla töissä, siellä ollaan ohjaajan opastuksella tutustumassa alaan tai ammattiin.
Todellakin se työkokeilija on TÖISSÄ siellä, vieläpä ILMAISEKSI. Siinäkin paikassa missä minä oli aikanani, oli työkokeilussa yksi henkilö ja siellä se ihan teki PALKATONTA TYÖTÄ. Samaa, mistä muille maksettiin. Eikä ollut jotain ohjaajaa vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle työkkäri tätä ehdotti. Sanoin että olen valmis max 1kk työkokeiluun ja tämän jälkeen yritys joko palkkaa minut palkkatuella/normaalisti tai ei. 1kk aikana selviää riittävän hyvin olenko sopiva henkilö tehtävään ja minulle se onko työ ja yritys minulle sopiva. Missään nimessä ei kannata lähteä 6kk ilmaiseen orjatyöhön jota yrityksen hyödyntävät sumeilematta. Jos googlaa niin löytää tiedon niistä yrityksistä jotka ottavat työkokeiluhin mutteivät koskaaan palkkaa ketään vaan ottavat seuraavan ilmaisen orjan.
Kummallista että syytät yrityksiä. Itse työttömät tulevat niitä paikkoja kysymään ja haluavat tulla koska muuten heidät painostetaan vielä epämielyttävimpiin
Sehän on ihan reilu peli että työtön ja yritys kummatkin tietävät että työtön ei tule palkkatöitä yrityksestä saamaan kun työharjoittelu loppuu. Pääasia tässä se että kummatkin ymmärtävät missä mennään ja hyväksyvät tämän. Mutta ei ole reilua esittää että yritys olisi palkkaamassa harjoittelun jälkeen jos eivät siihen pysty.
Sopii ministeriksi ministerin paikalle pääsis lukemaan mitä siellä on päätetty ja kenen ohjaamana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työpaikoilla pitäisi muutenkin siirtyä kokeilumalliin. Joka toinen vuosi olisi työkokeilua ja joka toinen vuosi olisi harjoittelua. Ei tarvita liittoja eikä kassoja.
Työkokeilu ja harjoittelu on sama asia.
Ei ole. Työkokeilu on tarkoitettu työttömille nuorille, jotka haluavat ennen ammatinvalintaa käydä katsomassa jotain alaa. Työharjoittelu on opintoihin oleellisesti liittyvä osuus, josta ei saa palkkaa. Siksi työkkärit järjestää eri tahojen kanssa pikkukursseja, joihin kuuluu ilmaistyöharjoittelu muutaman kuukauden aikana.
Minulla on tällainen idea, kertokaa mielipiteitä:
Palkataan kaikki työttömät puhelinmyyjiksi Neste Oy:lle. He soittelevat Trafista saatavilla olevalle listalle ajokortin haltijoita ja kyselevät, että missäs sitä on viimeksi käytä tankkaamassa. Jos vastaus sattuisi olemaan joku muu kuin Neste, niin he kertovat kohdehenkilölle mitä kaikkea hyvää Nesteellä tankkaamisesta seuraa: rahat eivät mene johonkin venäläiselle sijoitusyhtiölle, huoltovarmuus paranee, saa Plussapisteitä ja ties mitä. Tankkaa sinäkin seuraavalla kerralla Nesteellä.
Ai mistä heidän palkkansa maksettaisiin? Nostamalla polttoaineiden hintoja tietenkin, jokaisella yhtiöllä. He ovat ehkä Nesteen palveluksessa, mutta jos pelkästään Nesteen hintoja nostettaisiin, niin kyseessä olisi kilpailun vääristäminen ja Suomi joutuisi EU-tuomioistuimeen.
Ei sinne kaikkia juoppoja etc tarvitse ottaa, kuka senkin taas maksaa, eikös tämä ole se vanha laulu.
Saa vapaasti olla työtön jos omat varat sallii !
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ei varallisuus salli, niin saa olla vapaasti työssäkäyvä. Miksi tämä ei toteudu käytännössä? Ai niin, työnantajat vastustaa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin nimitys ei kyllä ole työtön vaan joku muu. Myöskään työnhakuvelvollisuutta ei ole, jos siitä ei makseta.
Vierailija kirjoitti:
Mene kouluun, typerä kakara.
Näitähän on tehty jo iät ajat.
Ohjaajan avuksi työpajoille.
Itsellä on työpajaohjaajan koulutus. Virkailija ehdotti työkokeilua, että oppisin alasta.
On nää sekaisin
Ymmärrätkö miltä näyttää CV:ssä pätkä työkokeilusta? =ei jatkoon.
Jos naamioit asian työsuhteeksi, niin se näyttää koeaikapurulta. =ei jatkoon.