Kaikki työttömät työkokeiluun
Onko tässä uusin yritys nyky hallitukselta siivota työttömien määrää tilastoissa?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on tarkoitettu esim nuorille, jotka haluavat ennen alavalintapäätöstä käydä katsomassa miltä ala näyttää käytännössä. Työkokeilussa ei saa itsenäisesti tehdä mitään eikä korvata yhdenkään vakinaisen työpanosta.
Kerro ihmeessä missä laissa noin määrätään ja kuka sitä valvoo työharjoittelun aikana?
Ei yritykset halua mitään vaihtuvaa lössiä firman tiloihin. On olemassa tiukat turvallisuussäännökset ja käytännöt. Joissain paikoissa jopa turvallisuusselvitykset.
Jo pelkästään tietoturva ja vakoilun riski on otettava huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi töihin ilman palkkaa. Älkää kukaan muukaan suostuko. Se on pelkkää hyväksikäyttöä.
Itse suostun mielelläni jos se johtaa palkalliseen työsuhteeseen. Meinaatko että yrittäjän pitäisi palkata sinun kaltaisia ihmisiä ilman mitään tietoa sinun osaamisesta tai sinun työ "vieroksunnasta"?
Pääsääntöisesti työkokeilun ei pidä johtaa työsopimukseen kuin niillä, joilla jo on ko, alan ammatillinen koulutus ja jotka ovat 1 kk ajan katsomassa, mitä lisäosaamista pitkän poissaolon jälkeen tarvitaan. Kaikkien muiden on tarkoitus lähteä opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijaa vaivoikseen. Niistä kertyy enemmän kuluja kuin saadaan edes mainehyötyä.
Onko mitään ratkaisua sitten niille jotka eivät pysty valmistumaan korkeakoulusta kun ei saa mistään töitä? Onko kuinka vaikeaa opiskelijan itse luoda yritystä ja maksaako se kuinka paljon vaikka tärkein tavoite ei olisi tuottaa voittoa ainakaan heti tai jos on joku "non-profit" vaan? Näitä ei valitettavasti opetettu täällä korkeakoulussa. Kiitoksia ehdotuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi töihin ilman palkkaa. Älkää kukaan muukaan suostuko. Se on pelkkää hyväksikäyttöä.
Itse suostun mielelläni jos se johtaa palkalliseen työsuhteeseen. Meinaatko että yrittäjän pitäisi palkata sinun kaltaisia ihmisiä ilman mitään tietoa sinun osaamisesta tai sinun työ "vieroksunnasta"?
Ei näihin yleensä työllistytä. Eli täysin turhaa rasitetta niin kokeilijoille kuin yrityksellekkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
98% työnantajista ei suostu ottamaan työkokeilijaa vaivoikseen. Niistä kertyy enemmän kuluja kuin saadaan edes mainehyötyä.
Onko mitään ratkaisua sitten niille jotka eivät pysty valmistumaan korkeakoulusta kun ei saa mistään töitä? Onko kuinka vaikeaa opiskelijan itse luoda yritystä ja maksaako se kuinka paljon vaikka tärkein tavoite ei olisi tuottaa voittoa ainakaan heti tai jos on joku "non-profit" vaan? Näitä ei valitettavasti opetettu täällä korkeakoulussa. Kiitoksia ehdotuksista.
Sitä varten siis vaan että saisi kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu on tarkoitettu esim nuorille, jotka haluavat ennen alavalintapäätöstä käydä katsomassa miltä ala näyttää käytännössä. Työkokeilussa ei saa itsenäisesti tehdä mitään eikä korvata yhdenkään vakinaisen työpanosta.
Kerro ihmeessä missä laissa noin määrätään ja kuka sitä valvoo työharjoittelun aikana?
Työharjoittelun aikana valvojana on se oppilaitos, josta harjoittelija tulee ja työkokeilusta löydät lisätietoja laista julkisesta työ- ja yrityspalvelusta. Suosittelen tutustumaan myös lain esitietoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi opiskelija haluaa työkokeiluun, kun normaalisti hän menisi yritykseen harjoittelijaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu mahdollistaa sen, että työttömät kantavat kortensa yhteiseen kekoon. Työkokeilussa ollessaan työtön muuttuu ongelmasta resurssiksi. Tulisikin säätää laki, että työttömyysturvaa maksetaan vain työkokeilun ajalta.
Siis ihan tosissasi väität että ihmisen pitäisi tehdä töitä 595 palkalla? Mitä jos sinun palkkasi jaetaan useammalle henkolölle niin että saat vain tuon 595? Mitä virkaa sillä nimikkeellä on kun työ on samaa? Miksi sinulle kuuluu mielestäsi maksaa enemmän jos et muillekkaan kunnon korvausta halua?
Sopiva palkka on sellainen että se vastaa työn tuottavuutta. Kukaan ei halua ostaa työtä jos työ on ylihinnoiteltua. Ihan vastaavasti kuin miten vaikkapa maito jäisi kaupassa suurelta osin myymättä jos laki pakottaisi maitopurkin minimihinnaksi 5 euroa.
Jos ihmisen
Kuinka paljon olet itse valmis panostamaan työhösi jos sinulle maksetaan 595€ palkkaa? Veikkaan ettet montaa tuntia tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa ei olla töissä, siellä ollaan ohjaajan opastuksella tutustumassa alaan tai ammattiin. Vain työttömät kuvittelevat, että he ovat töissä tai että heidän pitää tehdä jotain. Kannattaa lukea sopimus ja itse kertoa, mihin asioihin haluaa kokeilussa tutustua. Ja nekin asiat selkeästi, ei "työt kaupassa" vaan "kassatyöt, varastokirjanpito, saapuvan tavaran vastaanotto, hevi-osastosta huolehtiminen" jne. Kaikki työt tehdään yhdessä toisen kanssa, mitään ei tarvitse tehdä ilman ohjaajaa, ei edes hyllytystä.
Kuule, minä olen työtön ja olin aloittamassa työkokeilun niin minä juurikin kuvittelin että olen siellä oppimassa ohjaajan avustuksella, ja sopimuksessa luki myös että minulle kuuluu tunnin pituinen ruokatauko(olin ammatillisessa kuntoutuksessa) niin vielä mitä!
Heti kun aloitin niin yksi vakituinen päästettiin lomalle ja toinen sairastui niin kaikki hommat kaatui minun niskaan, pomo eli se jonka piti olla ohjaajani lähti pois ja jätti minut yksin. Tein käytännössä neljän ihmisen hommat.
Sitten kun siellä oli työvuorossa alaikäinen harjoittelija niin minut jätettiin yksin vastuuseen hänestä. En saanut myöskään pitää taukoa. Alussa sain syödä "lennossa" eli ottaa lautasen tiskin taakse ja syödä silloin kun ei ollut asiakkaita mutta joskus niitä oli niin paljon että en ehtinyt syömään.
Sitten en saanut syödä edes lennossa, vaikka heille oli kaikki lounaat maksettu! Sen jälkeen lähdin sieltä lätkimään enkä ole edes kussut Sen firman suuntaan.
Sanopas, et MISSÄ SELAINEN O ?????? Ei minnekään nyt niin vaan mennä ja sanotaan, et nyt mä tuun töihin. Esim kauppaan. Vai ??? Ei sellaista paikkaa olekaan, minne otettaisiin VAMMAISIA HENKILÖITÄ töihin oikealla palkalla, vaik saisivat mitä tukia tahansa ! Tai en oo sellasest ikin kuullukkaa !
300 000 työtöntä työkokeilussa tulee maksamaan yhteiskunnalle yli 59,4 miljoonaa lisää yhteiskunnalle kuukaudessa.
Oletteko varmoja, että haluatte kaikki työttömät työkokeiluihin? Lisäksi työkokeilijat sitovat kokeilupaikassaan yhden ihmisen työpanoksen työkokeilijan valvojana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työharjoittelun aikana valvojana on se oppilaitos, josta harjoittelija tulee ja työkokeilusta löydät lisätietoja laista julkisesta työ- ja yrityspalvelusta. Suosittelen tutustumaan myös lain esitietoihin.
Voitko käsittää enemmän väärin mistä keskustellaan?
Ennen noihin kokeiluihin painostettiin ihmisiä osaamisesta, kokemuksesta ja koulutuksesta huolimatta. Koko asia meni aivan järjettömäksi.
Nyt samaa yritetään harjoittelu nimikkeellä. Harjoittelua ennen suoritetaan joku nimellinen pikkukurssi, joka on harjoittelijan osaamistason alapuolella.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu mahdollistaa sen, että työttömät kantavat kortensa yhteiseen kekoon. Työkokeilussa ollessaan työtön muuttuu ongelmasta resurssiksi. Tulisikin säätää laki, että työttömyysturvaa maksetaan vain työkokeilun ajalta.
Miten tämä eroaa Neuvostoliitosta?
Vierailija kirjoitti:
Sanopas, et MISSÄ SELAINEN O ?????? Ei minnekään nyt niin vaan mennä ja sanotaan, et nyt mä tuun töihin. Esim kauppaan. Vai ??? Ei sellaista paikkaa olekaan, minne otettaisiin VAMMAISIA HENKILÖITÄ töihin oikealla palkalla, vaik saisivat mitä tukia tahansa ! Tai en oo sellasest ikin kuullukkaa !
Kenen kanssa keskustelet tai mitä kommentoit?
Kaikki työttömät työkokeiluun
Vau mikä idea! Minäkin lähtisin siis osa-aikatyöni jälkeen aina loppupäiväksi kokeilemaan, mitä se työnteko oikein on!
"Työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa jatkossa sakkomaksujen välttämiseen työttömistä.
Vain tes-palkkatyö kelpaa.
Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa jatkossa vuodessa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilu saa kestää korkeintaan 6 kk.
Olen ihmetellyt mitä sen jälkeen tapahtuu?
Tulos tai ulos
Olen inhimillinen ihminen ja ymmärrän täysin inhimillisyyden päälle. Olen kiinnostunut Kelan pääjohtajan tehtävästä. Tehtävä on hyvin kiinnostava.