Olen treenannut tavoitteellisesti monta kuukautta ja nyt kaduttaa
Olen käynyt salilla kuukausia ja pt ohjeiden mukaan tehnyt sarjat. Halusin parempaan fyysiseen kuntoon, pitää painon normaalina ja estää iän myötä lisääntyvää lihaskatoa.
Kun kokeilin viime kesän vaatteita, kaikki mahtuvat päälle mutta reidet jatakapuoli kiristävät. Joissain housuissa myös pohkeet. Yläosat muuten mahtuvat hyvin, mutta hartiat ja käsivarret kinnaavat. Halusin naiselliset, pehmeät piirteet mutta muutuin laatikkomalliseksi lihaskimpuksi. Luulin ettei näin kävisi tällaiselle 45 vuotiaalle täti-ihmiselle, joka syö normaalisti eikä harrasta mitään proteiinitankkauksia. Reidet ja takapuoli etenkin ovat massiiviset nykyään. En ihan tätä hakenut.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on PCOS eli tutkitusti hieman keskivertoa korkeammat testotasot naiselle (ei kuitenkaan lähellekään miesten lukemia) ja geenitestin tehneenä lihassolut voimasolutyyppisiä. Lihassolut siis muodostuvat kaikilla geneettisesti pitkiin kestävyystyyppisiin, sekamuotoisiin, ja pulleisiin voimatyyppisiin. Noin puolet ihmisistä omaavat kestävyystyypin solut, ja loput jakautuvat sekamuotoisten ja voimatyyppisten välillä (voimatyyppisiä uskotaan esiintyvän näistä vähiten).
Näin ollen, saan keski-ikäisenäkin lihasta kasvatettua nopeasti. Nyt en ole kolmeen kuukauteen päässyt salille ja reiden ympärys on kaventunut kolme senttiä.
Sikäli kyllä kannustaisin aloittajaa jatkamaan voiman (ja lihaksen) kasvatusta, sillä etenkin ikääntyessä se voi olla merkitsevää sen suhteen, pystytkö kävelemään portaita, kantamaan ostoskasseja, tai ylipäänsä pysymään toimintakykyisenä ja elinvoimaisena.
Lisäys, tietysti säännöllinen harjoittelu myös lisää lihaksiin nestettä, eli tuo 3cm surkastuminen ei koske pelkkää lihasta. Ja tietysti aiempi harjoittelutausta ja "lihasmuisti" auttaa palauttamaan aiemman tason nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot geneettinen lahjakkuus. Harva pystyy muutamassa kuukaudessa kasvattamaan lihasmassaa valtavasti. Paljonko sun paino on noussut?
6-7 kiloa.
Tuo alkaa olla maksimi määrä lihasmassa, jonka saa kasvatettua vuodessa
Huom. maksimi, kun nimenomaan pyritään kasvattamaan maksimaalinen määrä lihasmassaa. Ja että keski-ikäinen täti-ihminen tekee tuon muutamassa kuukaudessa?
Tämä "naisen ei kannata treenata koska muuttuu Hulkiksi" on palstatarina, jolla ylipainoiset pullansyöjät perustelevat saamattomuuttaan.
Haluatko mieluummin hyvän ryhdin ja vahvan rintakehän, vai mahtua niihin anorektikoille tarkoitettuihin halpavaatteisiin?
Mä oon vähän kateellinen :) Mä oon treenannut tavoitteellisesti kymmenisen vuotta ja mä oon ihan samassa painossa kuin aloittaessani :D Okei, kehonkoostumus on muuttunut jonkun verran (rasvaprosentti on tippunut 26 -> 16) mutta aina oon tuskastellut sitä että muut saa samalla tai pienemmälläkin panostuksella paljon enemmän tulosta aikaan. Mä en vaan taida osata syödä riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Harmi ettei AP:sta kuulu mitään, olisin halunnut saada itsekin jotain vinkkejä kesäkuntoon pääsemiseksi.
Sori, olin salilla. Vasta nyt pääsin katsomaan vastauksia. Oli persepäivä.
Muutamassa kuukaudessa saat kasvatettua pari sataa grammaa lihasta. Korkeintaan yhden kilon, ja se olisi jo aivan poikkeuksellisen kova tulos.
Olet vain lihonut.