Olen treenannut tavoitteellisesti monta kuukautta ja nyt kaduttaa
Olen käynyt salilla kuukausia ja pt ohjeiden mukaan tehnyt sarjat. Halusin parempaan fyysiseen kuntoon, pitää painon normaalina ja estää iän myötä lisääntyvää lihaskatoa.
Kun kokeilin viime kesän vaatteita, kaikki mahtuvat päälle mutta reidet jatakapuoli kiristävät. Joissain housuissa myös pohkeet. Yläosat muuten mahtuvat hyvin, mutta hartiat ja käsivarret kinnaavat. Halusin naiselliset, pehmeät piirteet mutta muutuin laatikkomalliseksi lihaskimpuksi. Luulin ettei näin kävisi tällaiselle 45 vuotiaalle täti-ihmiselle, joka syö normaalisti eikä harrasta mitään proteiinitankkauksia. Reidet ja takapuoli etenkin ovat massiiviset nykyään. En ihan tätä hakenut.
Kommentit (106)
Nelikymppinen nainen keräisi kilotolkulla lihasta jokusessa kuukaudessa? Juuei. Oot lihonut. (Nelikymppinen treenaava nainen itsekin)
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään, että olisit muutaman kuukauden treenillä kasvattanut mitenkään merkittävää lihasmassaa kroppaasi.
Ap:n kannattaa hakeutua fyysiselle alalle, sillä geenit viittaavat vahvaan lihaskasvuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut spagettikäsivarsiäijät täällä uikuttaa. Itse en käy salilla, koska reisiin tulee liikaa massaa todella nopeasti.
Sama. Mulla on aina reidet kasvaneet ihan mitättömällä treenillä. Joskus puhuin tästä täällä ja kaikki vouhkasivat että ei varmasti enää kasva jos ikää on yli 40. No uskaltauduin sitten salille ja kuinka ollakaan, nyt on taas ihan mahtireidet. Tykkäisin itse reilusti kapeammista mutta minkäs teet. Ja ikäkin on lähempänä 50 kuin 40.
No jos ihanteena on jotkut 90-luvun nuoruuden anorektiset tikkujalat, niin kai ne urheleivan ihmisen jalat tuntuu joltain mahtireisiltä. Oikeasti laittakaapa mittoja näistä mahtireisistä, niin nähdään miten valtavat reidet kasvaa mitättömällä treenillä.
No mun reide
Todella normaalin kokoiset reidet, ymmärrän jos mennään yli 70 senttiin niin voi puhua mahtireisistä. Ehkä sinulla on vain joku hahmotushäiriö kehonkuvassa ja näet reitesi isompana kuin ne ovatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja täällä. Kyllä mullekin kävi samoin puolessa vuodessa. Kämmenkin leveni ilmeisesti maven takia. Kai siihen käteen tulee muutoksia, kun tekee monta kertaa viikossa sarjaa 90 kilolla. Mutta nyt mun kädet näyttää jotenkin miehekkäältä, mistä en kyllä tykkää.
Vähensin salia ja lisäsin muuta liikuntaa. Oli kiva olla voimakas, mutta en tykännyt olla sellainen skroden näköinen.
Kasvoiko ihan kämmenluut vai kämmenlihakset miten se kämmen leveni? Ja kenen keksimässä ohjelmassa tehdään mavea monta kertaa viikossa? On kyllä yksipuolinen treeniohjelma ollut, ihme jos tuosta on edes keho palautunut seuraavaan treeniin, mutta pt:t voi nykyään olla mitä vaan puoskareita ja naiset ostaa kun mainostetaan pepputreeniä.
Kämmen on leveämpi painojen nostelusta. En ole missään röntgenkuvissa käynyt, että osaisin sulle analysoida mistä se johtuu. Eikö tämä ole ihan tutkittu normijuttu, että raskasta fyysistä työtä tekevillä on suuremmat kädet kuin vaikka toimistotyöläisellä? Mainitusta syystä esim miesten käden koko on pienentynyt, koska eivät altistu raskaalle työlle.
Pari kertaa viikossa mavea ei ole liikaa, jos treenikertoja on viisi. Älä jaksa esittää mitään asiantuntijaa. Et ole selvästi salia nähnytkään.
Vierailija kirjoitti:
Treenaaminen ei kovin äkkiä tee naista lihaskimpuksi. Baba Lybeckistä ja Natalie Bartholdista ei vuosien treenaamisen jälkeen näe mitään lihaksikkuutta jos on löysät peittävät vaatteet päällä.
Tuliko mieleen, että naisilla on erilaisia kehotyyppejä? Joillakin se lihas kasvaa ja näkyy helpommin. Koska Baballa ei näy, niin kellään muullakaan ei voi näkyä? Hieno päätelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut spagettikäsivarsiäijät täällä uikuttaa. Itse en käy salilla, koska reisiin tulee liikaa massaa todella nopeasti.
Sama. Mulla on aina reidet kasvaneet ihan mitättömällä treenillä. Joskus puhuin tästä täällä ja kaikki vouhkasivat että ei varmasti enää kasva jos ikää on yli 40. No uskaltauduin sitten salille ja kuinka ollakaan, nyt on taas ihan mahtireidet. Tykkäisin itse reilusti kapeammista mutta minkäs teet. Ja ikäkin on lähempänä 50 kuin 40.
No jos ihanteena on jotkut 90-luvun nuoruuden anorektiset tikkujalat, niin kai ne urheleivan ihmisen jalat tuntuu joltain mahtireisiltä. Oikeasti laittakaapa mittoja näistä mahtireisistä, niin nähdään miten valtavat reidet kasvaa mitättömäll
Todella normaalin kokoiset reidet, ymmärrän jos mennään yli 70 senttiin niin voi puhua mahtireisistä. Ehkä sinulla on vain joku hahmotushäiriö kehonkuvassa ja näet reitesi isompana kuin ne ovatkaan.
Ok, en tiennyt että "mahtireidet" on joku virallinen termi jota käyttääkseen reisien pitää ylittää joku tarkka mitta. Luulin itse asiassa keksineeni sanan tuossa hetkessä itse kun sitä käytin. Tarkoitin vain sitä, että kapeahkot reiteni ovat kasvaneet salikäynneillä silminnähden vaikka yleisesti sanotaan ettei keski-ikäisellä lihas kasva. Olkoon niin, ettei reiteni sitten ole mahtireidet mutta yhtä kaikki ne ovat isontuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellisiä kommentteja täällä. Kyllä mullekin kävi samoin puolessa vuodessa. Kämmenkin leveni ilmeisesti maven takia. Kai siihen käteen tulee muutoksia, kun tekee monta kertaa viikossa sarjaa 90 kilolla. Mutta nyt mun kädet näyttää jotenkin miehekkäältä, mistä en kyllä tykkää.
Vähensin salia ja lisäsin muuta liikuntaa. Oli kiva olla voimakas, mutta en tykännyt olla sellainen skroden näköinen.
Kasvoiko ihan kämmenluut vai kämmenlihakset miten se kämmen leveni? Ja kenen keksimässä ohjelmassa tehdään mavea monta kertaa viikossa? On kyllä yksipuolinen treeniohjelma ollut, ihme jos tuosta on edes keho palautunut seuraavaan treeniin, mutta pt:t voi nykyään olla mitä vaan puoskareita ja naiset ostaa kun mainostetaan pepputreeniä.
Kämmen on leveämpi painojen nostelusta. En ole missää
Ei kiinnosta keulia omilla mavepainoilla netissä (olen käynyt kilpailemassa asti), mutta kämmen ei silti ole kasvanut yhtään, ei painavissa mavetreeneissä eikä fyysisessä työssä. Pari kertaa viikossa vs. useita kertoja viikossa on muuten eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Treenaaminen ei kovin äkkiä tee naista lihaskimpuksi. Baba Lybeckistä ja Natalie Bartholdista ei vuosien treenaamisen jälkeen näe mitään lihaksikkuutta jos on löysät peittävät vaatteet päällä.
No ei kenestäkään näe lihaksikkuutta jos on löydät peittävät vaatteet päällä.
Toinen juttu on myös se, että ihminen voi olla yhtä aikaa lihaksikas ja rasvainen. Näen salilla paljon etenkin naisia, jotka nostaa ihan hirveitä määriä mutta lihakset eivät näy koska lihasten päällä on paljon rasvaa. Silti ne lihakset ovat siellä eli he ovat lihaskimppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä rimppareidet naisella tekee vanhan näköiseksi, koska kaikilla vanhoilla naisilla on luisevat reidet. Jos reisissäsi on siis massaa, niin se on mun mielestä hyvä.
Kyllä vanhoilla naisilla tuppaa olemaan ennemminkin lihavat reidet kuin laihat...
Näin on, siis olkoonpa vanhoilla naisilla ihan minkälaiset reidet hyvänsä, ne ovat Rumat! Ihan jo naamastaankin ovat rumia, ja käsistä ja jaloista ja mahasta ja takapuolesta.
Oma kokemus, olin kaksikymppisenä navettaharjoittelussa kuukauden, tilalla, jossa lanta siirtyi kottikärryillä ja rehupaalit kantamalla, ja kun tuli kotiinlähdön aika, eivät hanskat mahtuneet käteen. Minulle tulee tosin lihaksia naiseksi helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus, olin kaksikymppisenä navettaharjoittelussa kuukauden, tilalla, jossa lanta siirtyi kottikärryillä ja rehupaalit kantamalla, ja kun tuli kotiinlähdön aika, eivät hanskat mahtuneet käteen. Minulle tulee tosin lihaksia naiseksi helpolla.
Kuka tästä valehtelusta hyötyy millään tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole vaan reilusti ylpeä sun vahvasta kehosta! Kuten ruikutuksen määrästä voi päätellä, niin useimmilla täällä kommentoivilla ei kasva lihas ollenkaan. Olisivat varmasti kateellisia sun mahtireisistä.
Kiitos! Kivasti sanottu!
Se on totta että monella ei lihas näkyvästi kasva. Ei kuitenkaan pitäisi kuvitella että sama koskee kaikkia. Olen joskus lukenut sellaisen selityksen, että keski-iässä ei enää pysty lisäämään kehon maksimilihasmäärää mutta pystyy palauttamaan kehon siihen mitä se on joskus ollut, tai ainakin lähelle sitä. Mutta ei siis enempään. Eli jos on ikänsä ollut lihakseton, on aika vaikea tulla lihaksikkaaksi keski-iässä. Jos on ollut joskus lihaksikas, keho muistaa ja tuon tilan voi vielä palauttaa.
Itse olen teininä ollut sm-tason hiihtäjä ja reisien valtava kasvu oli silloin mulle jotenkin kova pala. (Ottaen vielä huomioon sen ajan kauneusihanteet). Lähellä viittäkymppiä luulin tosiaan ettei lihakset enää iän takia kasvaisi, mutta niinpä vaan olivat pienellä treenillä lähes samassa kuosissa kuin kilpahiihtoaikoina. Enää ulkonäkö ei tietenkään ole niin iso juttu, ja onhan se vanhuuden varalle kiva kun reisissä on voimaa joten en sinänsä valita.
Vierailija kirjoitti:
Tuliko sormiin joku nestepöhö vai miksi kädet näin turposivat, ehkä olit allerginen jollekin maatilalla? Toivottavasti ei ollut mikään vakava sairaus, kämmenen ja sormen lihakset ei kyllä kuukaudessa kasva niin ettei hanskat mahdu käteen. Työhanskoja jos on yhtään käyttänyt, niin kyllä ne ajan mittaan tuppaa kulumaan ja venymään, joten yleensä on käytön jälkeen väljemmät kuin paketista vedettynä.
Minulla on vyötärö kavennut ja vatsalihaksia tullut näkyviin jo muutaman kuukauden treenillä. Samoin reisilihaksia. En kylläkään ole mikään lihaskimppu vaan hoikka jo alun perinkin, minkä takia lihakset erottuu nopeasti. Käsissä myös näkyy lihakset nopeasti kun ei ole rasvaa niissä. Keski-ikää lähestyvä perheenäiti olen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vyötärö kavennut ja vatsalihaksia tullut näkyviin jo muutaman kuukauden treenillä. Samoin reisilihaksia. En kylläkään ole mikään lihaskimppu vaan hoikka jo alun perinkin, minkä takia lihakset erottuu nopeasti. Käsissä myös näkyy lihakset nopeasti kun ei ole rasvaa niissä. Keski-ikää lähestyvä perheenäiti olen.
Onneksi olkoon! Saliharjoittelu on siitä motivoivaa että useimmat kehittyy alkuun hyvinkin nopeasti. Itselle kävi myös näin. On aivan paskapuhetta etteikö tämä koskisi myös keski-ikäisiä naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestä rimppareidet naisella tekee vanhan näköiseksi, koska kaikilla vanhoilla naisilla on luisevat reidet. Jos reisissäsi on siis massaa, niin se on mun mielestä hyvä.
Kyllä vanhoilla naisilla tuppaa olemaan ennemminkin lihavat reidet kuin laihat...
Normaalipainoisilla vanhoilla naisilla on ainakin laihat reidet, sellaisia meistä kakusta tulee jos ei lihota kaiheasti vanhana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on, siis olkoonpa vanhoilla naisilla ihan minkälaiset reidet hyvänsä, ne ovat Rumat! Ihan jo naamastaankin ovat rumia, ja käsistä ja jaloista ja mahasta ja takapuolesta.
Sinäkin tulet vanhaksi ja rumaksi, olisit sitten mies tai nainen. Se on väistämätön kohtalo kaikilla elävillä, jos vanhaksi elää. Jokainen hengenveto vie sinut lähemmäksi tuota kohtaloa, elämä on lyhyt.
Mulla on PCOS eli tutkitusti hieman keskivertoa korkeammat testotasot naiselle (ei kuitenkaan lähellekään miesten lukemia) ja geenitestin tehneenä lihassolut voimasolutyyppisiä. Lihassolut siis muodostuvat kaikilla geneettisesti pitkiin kestävyystyyppisiin, sekamuotoisiin, ja pulleisiin voimatyyppisiin. Noin puolet ihmisistä omaavat kestävyystyypin solut, ja loput jakautuvat sekamuotoisten ja voimatyyppisten välillä (voimatyyppisiä uskotaan esiintyvän näistä vähiten).
Näin ollen, saan keski-ikäisenäkin lihasta kasvatettua nopeasti. Nyt en ole kolmeen kuukauteen päässyt salille ja reiden ympärys on kaventunut kolme senttiä.
Sikäli kyllä kannustaisin aloittajaa jatkamaan voiman (ja lihaksen) kasvatusta, sillä etenkin ikääntyessä se voi olla merkitsevää sen suhteen, pystytkö kävelemään portaita, kantamaan ostoskasseja, tai ylipäänsä pysymään toimintakykyisenä ja elinvoimaisena.
Ole vaan reilusti ylpeä sun vahvasta kehosta! Kuten ruikutuksen määrästä voi päätellä, niin useimmilla täällä kommentoivilla ei kasva lihas ollenkaan. Olisivat varmasti kateellisia sun mahtireisistä.