miten aikuinen nainen voi tulla "vahingossa" raskaaksi?
Tuttavani, ikää reilu 30v, kertoi mulle tässä joku viikko sitten olevansa raskaana, taas ja vahingossa...oli itse niin kovin "järkyttynyt", miten on näin päässyt käymään...
"Vahinko" on hänelle jo kolmas, miestä hänellä ei ole, mutta se nyt ei liene oleellista.
Anyway, miten ihmeessä on mahdollista, että AIKUINEN ihminen, voi edes tulla vahingossa raskaaksi? Ja kun niitä lapsia on ennestäänkin jo, niin luulis osaavan käyttää ehkäsyä.
Yhden vahingon ymmärrän minäkin, jos ihminen olisi vaikkapa nuori, mutta toinen, saatika kolmas? Pitääkö nää naiset muita ihmisiä ihan idiootteina, vai onko ne ite?
Haluaisin vaan tietää, että sattuuko rehellisiä vahinkoja ylipäätään enää aikuisille? onko teille sattunut?
Kommentit (72)
tuttavani tuli vahingossa raskaaksi, vaikka hänellä oli ehkäisynä hormonikierukka. Muistaakseni kierukka oli jotenkin väärin asennettu. Hän joutui tekemään abortin, koska oli samaan aikaan semmoisella lääkityksellä, joka vaikuttaa sikiöön.
Että kyllä se ihan mahdollista on.
tuli mieleen toinenkin tapaus tuttavapiiristä: eräs ystäväni tuli raskaaksi, vaikka lääkäri oli kertonut hänen olevan PCO:n takia hedelmätön. Tavallaan raskaus oli vahinkoraskaus, vaikkakin hyvin iloinen yllätys.
myöskään ikinä uskonut omalle kohdalle. Eikä niin sitten käynytkään, mutta mahdollisuus oli.
Lopetin joulukuussa hormonaalisen ehkäisyn. Tammikuussa oman miehen kanssa puuhastellessa ei asia muistunut kummankaan mieleen. Oltiin syöty hyvä päivällinen ja pullo punaviiniä palan painikkeeksi. Ehkäisyä ei ole tarvinnut mietiskellä 9 vuoteen, ja se vain sitten unohtui koko asia.
Mutta ei näköjään nelikymppinen niin vaan raskaaksi tule, onneksi. Mutta never say never...
Olen aikuinen ja tulin kertapanosta raskaaksi syrjähypyssä.. ei käytetty edes kortsua, vaan "keskeytettyä yhdyntää" joka ei ole minkään valtakunnan ehkäisykeino, tiedän.. eikä äijä sit välttämättä edes vetäny ulos ajoissa kun kerran tulin raskaaksi tästä.
Mä sanoisin vahingoksi, koska tavoitteena ei ollut tulla raskaaksi, vaikka raskautuminen olikiin täysin biologisesti todennäköistä ja ehkäisyn puuttuminen oma moka.
No nyt tästä karmeasta vahingosta (jonka takia meinasin tehdä itsemurhan aikoinani) on kulunut muutamia vuosia ja poikaa en antaisi pois mistään hinnasta. MIeheni on pojalle isä, vaikka tietää että poitsu on syrjähypyn tulos.
- Käytti ehkäisyä, lapsi syntyi ns. sarvet päässä eli kierukka ensin, sitten lapsi.
- Lääkärit olivat sanoneet, että nainen ei koskaan voi saada lapsia. Tuli raskaaksi yli nelikymppisenä, isä yli 60 v. Vauva oli terve.
- Sterilisaatio tehty, tuli silti raskaaksi, koska munanjohtimet olivat kasvaneet uudelleen yhteen. Vauva syntyi.
- Kätilö käytti luomuehkäisymenetelmää (en muista tuotteen nimeä) hormonien pelossaan. Tuli raskaaksi ja sai vauvan, myöhemmin lisää.
Näin aikuiset naiset tulevat vahigossa raskaaksi.
en kuitenkaan liukastunut munan päälle ja muna laeunnut juuri sillä hetkellä. Ennemminkin vauva oli yllätys, lääkärit olivat todenneet mut hedelmättömäksi endon takia enkä seittämään vuoteen/kahessa vakavassa suhteessa ollut käyttänyt ehkäisyä. Sit kolmas mies -> saman tien raskaan.
Tähän kolmanteen mieheen olin oikeasti, ihan aikuisten oikeasti rakastunut ja hän muhun, olen miettinyt monesti sen jälkeen että mikähän kohtalo tää oli...
ei toiminut täälläkään.. et tuossa tuo pieni tuhisia pyörii jaloissa :) oon niin monet kerrat kuullu et tuo pilleri ei toimi, jotenkin en enää usko koko pilleriin..
ehkäisy puuttuu, käyttää pilipali-keinoja (keskeytetty yhdyntä, luomut, varmat päivät tms.), unohtaa pillerin, ei laita rengasta ajoissa, käyttää yliaikaista kierukkaa tai ei vain muista, että ehkäisyä ei ole, niin nämä eivät ole vahinkoja. Ne on huolimattomuutta..
Toinen asia on, jos ehkäisy on oikein prikulleen oikein käytetty, kortsu pettää (ei esim huomaa reikää tms.), niin voidaan puhua vahingosta. Oikein käytettynä oikeiden ehkäisykeinojen teho on niin hyvä, että harvempi oikeasti tulee vahingossa raskaaksi muutoin kuin huolimattomuuttaan. Toki se mahdollista on, mutta siitä huolimatta moni puhuu ehkäisyn pettämisestä vaikka todellinen syy olisikin huolimattomuus ehkäisyn käytössä.
Helpoin ja varmin tapa estää vahinkoraskaus on olla menemättä sänkyyn.
no kolme vahinkoraskautta kuulostaa jo kummalliselta, mutta yhdessä ei ole mitään ihmettelemistä. esim. niinkin yksinkertainen (ja yllättävän yleinen!) syy kuin kierukan pettäminen riittää!
Minulla on hormooni kierukka poika ;) toivoo: Mirena kierukka. Poika nyt alle 2 v
Ehkäisyvälineen luotettavuutta on ollut tapana mitata Pearlin indeksillä. Esim. jos pillereiden Pearlin indeksi on 1, se tarkoittaa oikein käytettynäkin 1 naista sadasta tulee vuoden aikana raskaaksi. Tähän ei ole siis laskettu huolimattoman käytön aiheuttamia raskauksia mukaan. Tämä luku tulee siis testeistä, joissa naiset ottavat valvotusti pillerin joka päivä oikeaan aikaan yms.
Mutta kun rupeatte laskemaan asiaa niin noinkin luotettavalla ehkäisyvälineellä ja ilman huolimattomuustekijää, silti se tarkoittaa pelkästään pillerien käyttäjillä (Suomessa noin 200 000) teoriassa jopa 2000 vahinkoraskautta vuodessa on mahdollista. Todellisuudessa luku on suurempikin, koska ei-valvotuissa oloissa (kuten ym. tutkimuksissa), eli oikeassa elämässä, kaikenlaista tapahtuu.
Ihmisen keho on monimutkainen peli. 100% varmuutta ja luotettavuutta ei vaan ole olemassa. Kun puhutaan ihan käytännössä, niin voihan joku nainen sairastaa vaikkapa ripulitaudin tai oksentaa, eikä tajua, että se voi vaikuttaa pillerin tehoon. Alkoholin- ja huumeidenkäyttö vaikuttaa maksaan, joten nekin voivat heikentää ehkäisyn tehoa. Joillakin voi olla lääkitys krooniseen sairauteen, joka heikentää pillerien tehoa. Moni käyttää luontaistuotteita lääkärille kertomatta, ja nekin voivat heikentää pillerien tehoa. Naisten keho ei vaan toimi kuin kone vaan kaikenlaista voi sattua, hormonitoiminta muuttua, on tietynlainen ruokavalio, geneettinen aineenvaihdunta, on runsaasti ylipainoa (vaikuttaa hormonitoimintaan), ...
Mutta tietysti jos ajattelee että ilman mitään ehkäisyä n. 85 naista/100/vuosi tulee raskaaksi, joten onhan kaikki ehkäisyvälineet aivan eri tasolla ja mitä mahtavin keksintö, vaikke mitään satavarmaa takuuta ole olemassakaan.
Varmaan mahdollista... Minun tuntemani naisen kohdalla kyse on kuitenkin kahdesta "vahingosta", joilla hän pyrki pitämään kiinni hiipuvista suhteistaan. Ensimmäinen mies ei mennyt lankaan, mutta toisella kerralla tärppäsi. Mies on jumissa ja elättää naista, jota ei rakasta. Luulisi, ettei ole kovin ihanteellinen tilanne naisellekaan...
antibioottikuuri voisi heikentää e-pillereiden tehoa (olen lueskellut tutkimuksia, ja joidenkin antibioottien vaikutus on hyvin epämääräinen). Esim itse sain lääkäriltä tiedon, että ei vaikuta tehoon, mutta kuitenkin pakkausselosteessa sanotaan että voi vaikuttaa. Eli jos tällaisessa tilanteessa ei pelaa varman päälle, niin voisi vahinko käydä.
Mutta alkuperäisen ystävän toiminta ei ole oikein fiksun kuuloista.
että ehkäisy pettää. Kaverillani oli kierukka, joka ei pysynyt paikoillaan (tms. tästä on jo monta vuotta, ei voi muistaa). Hän joutui tekemään abortin, koska hänellä oli semmoinen lääkitys, jota ei voinut oman terveytensä takia keskeyttää, mutta joka olisi vaikuttanut sikiöön.
Toisella kaverilla petti ehkäisy myös, tuli pillereistä huolimatta raskaaksi. Raskaus selvisi vasta aika pitkällä, kun kuukautisetkin tulivat normaalisti. Valitettavasti vauva syntyi ennen aikojaan ja kuoli.
Käytä mielikuvitusta!
olen ihan aikuinen (36v), mutta silti paasi kierukka pettamaan. Tulin ihan vahingossa raskaaksi.
Sellaista se elama on eika silla ole ian kanssa tekemista.
Käytettiin ehkäisynä kondomia. Hommien jälkeen huomattiin ihan sattumalta, että kortsu olikin rikki. Noo, minä reippaana tyttönä 7h vahingosta hain jälkiehkäisypillerit, jotka otin ihan kuten kuuluu.
No kuukausi ja tein positiivisen raskaustestin ja sitten syntyikin kaksoset...
Terkkuja vaan tutuille.:)
Mun mielestä tuollainen kun meillä on vahinko, muut on vaan huolimattomuutta. Kyllä jokainen tietää että kertakin ilman ehkäisyä voi aloittaa raskauden, ja keskeytetty yhdyntä on ehkäisynä ihan yhtä tyhjän kanssa, ja varmoihin päiviin luottaminen.
Ja sekään ei ole mikään vahinko jos unohtaa pillerin tai kaksi, ja silti harrastaa kondoomitonta yhdyntää, koska jokainen tietää että pillerin unohdus, vaikka vain kerrankin voi aiheuttaa raskauden, tai siis jos harrastaa seksiä sen kierron aikana.
Kierukasta huolimatta raskaaksi tulevat, pillereita rehellisesti aina ottaneet, kondomin hajoamisesta jne alkavat raskaudet on niitä vahinkoja, ja niitä sattuu oikeesti aika harvoin kellekkään....
sisko oli mennyt sänkyyn jonkun yhden illan hoidon kanssa ja tullut siitä raskaaksi. kortsu oli kuulemma hajonnut. jos muija on niin kännissä että ei tajua mitä tapahtuu niin kai se mies olisi voinut mainita asiasta... Ei hakenut jälkiehkäisyykään ja nyt on uusi yh-äiti.
miten tuo voi olla vahinkoraskaus, kun hehän tiesivät koko ajan että ehkäsy oli pettänyt?