"Juokseminen ei ole mikään välttämätön perustoiminto", sanoi lääkäri
Mielipiteitä? Näin sanoi terveyskeskuslääkäri muutoin aktiiviselle ja perusterveelle naiselle, joka ei käytännössä pysty kohdunlaskeuman ja siitä aiheutuvan virtsankarkailun vuoksi juoksemaan, eikä julkisen sektorin tarjoama 1 x fysioterapeutin ohjausta jumppaohjeineen vaikuttanut asiaan mitenkään.
Että onko se tosiaan näin, juoksemista tai mitään muuta urheilulajia, joka sitä sisältää (mm. melkein mikä vain pallopeli), ei tarvitse voida harrastaa? Tai omien pienten lasten kanssa ei tarvitse voida liikkua muuten kuin kävelemällä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, ettei pienten mutta silti jo suhteellisen vauhdikkaiden lasten kanssa voi lähteä pyöräilemään ollenkaan?
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matkan juoksu, huonolla juoksutekniikalla ja alustaan sopimattomilla kengillä, yli satakiloiselle, ei ole mikään perustoiminto. Kävely on terveellisempää.
Mitähän näistä ap edustaa? Sinällään olet ihan oikeassa, mutta ei liity ketjun aiheeseen mitenkään.
Maailmassa on paljon ihmisiä, joille juokseminen ei ole perustoiminto jo iänkin vuoksi. Ap ei ole juoksemattomuuden kanssa yksin. Korvaavaa ja parempaa liikuntaa löytyy kyllä.
En ymmärrä miksi pitäisi olla kohdun laskeuma juoksemattomuudelle? Miksi ei voi pyöräillä kohdun laskeuman kanssa?
No juurihan hän selitti, että hankaloittaa jo lasten kanssa puuhaamista. Varmaan hän haluaisi olla aktiivinen esimerkki lapsille. Ymmärrän tuskan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
"Anteeksi, mutta oletteko kuulleet asiaan tarkoitetuista, housuihin asennettavista suojista? Niitä mainostetaan televisiossakin. Paljon auttaa myös, kun käy WC:ssä aivan ennen urheilusuoritusta ja nesteyttää enemmän sitten jälkikäteen.
t. Viisikymppinen hieman rempallaan oleva monen lapsen mamma, joka juoksee, potkii palloa, suunnistaa ja pelaa vähän tennistäkin kaiken uhalla."
En jostain syystä pysty lainaamaan viestiä nro 18, joten vastaan näin.
Kyllä olen kuullut. Suoja ei millään tavalla poista sitä inhottavaa lirahtelun tunnetta (sen tuntee ja huomaa kyllä!) eikä sitä, että se emättimestä ulos pursuava kudos hankautuu pikkuhousuja vasten ja menee ihan verisille nirhaumille.
Eikö sitä saa työnnettyö takaisin ja sitten lihaksia treenaamalla pidettyä siellä? Onko se siis irronnut jostakin liitoksistaan, vai mistä on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin käsittämätöntä!! Ei tule lääkärille mieleen, mikä on liikkumattomuuden hinta pitkällä tähtäimellä? Jos nuori ihminen passivoidaan, niin siitähän vasta alkaakin liuta sairauksia joita on kallista hoitaa.
Ai että juokseminen on ainut tapa liikkua. Mieti nyt vähän!
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ei nykyisin hoidettaisi oikein mitään. Itselläni oli hermopinne kädessä. Rannekanavaoireyhtymä. Aivan saatanan kivulias ja jouduin syömään Lyricaa, joka pistää pään sekaisin ja aiheuttaa riippuvuutta. Julkisen puolen lääkärin (joka ei koskaan nähnyt minua) ei ollut tarpeeksi paha hermopinne enkä ollut tarpeeksi kipeä. Olin työkyvytön kuukausia. Kun julkiselta tuli päätös, että voin mennä kiireettömään jonoon, niin maksoin itse yksityisellä leikkauksen. Odotin leikkausta kolme viikkoa, koska lääkärin loma osui juuri siihen. Kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen olin taas työkykyinen ja käsi ei ole vaivannut ollenkaan sen jälkeen.
Tästä nyt 2v. Julkisen jonossa saattaisin muuten olla edelleen. Mutta ei kaikilla ole varaa maksaa sitä hoitoa mitä tarvitsee. Ja olen kuvitellut, että suomalainen yhteiskunta on hyvinvointiyhteiskunta, jossa ihmisten vaivat hoidetaan. Mutta ei kyllä ole enää.
Lääkärien kiireet kyllä ihmetyttää. Kävin viime vuonna terveyskeskuksessa ja juuri nyt ennen vappua huomasin että lääkäri oli kirjoittanut kanta.fi ni jonkinlaisen koosteen koko elämänhistoriastani. Siis ei hoidoista, vaan ihan kaikesta mikä ei liity yhtään mihinkään. Kuin vieraan tarinaa, keksinyt minulle uusia kavereita ym. Oli vielä keikalla terveystalosta, joten ehkä kaupunkia/valtiota saa helposti laskutettua. Mutta ei voi valittaa, ettei kosta sitä jotenkin.
Siis kerjäätkö leikkaukseen pääsemistä vai mikä sinulla on tässä takana?
Passivoituminenkaan ei kuulu kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkän matkan juoksu, huonolla juoksutekniikalla ja alustaan sopimattomilla kengillä, yli satakiloiselle, ei ole mikään perustoiminto. Kävely on terveellisempää.
Mitähän näistä ap edustaa? Sinällään olet ihan oikeassa, mutta ei liity ketjun aiheeseen mitenkään.
Maailmassa on paljon ihmisiä, joille juokseminen ei ole perustoiminto jo iänkin vuoksi. Ap ei ole juoksemattomuuden kanssa yksin. Korvaavaa ja parempaa liikuntaa löytyy kyllä.
En ymmärrä miksi pitäisi olla kohdun laskeuma juoksemattomuudelle? Miksi ei voi pyöräillä kohdun laskeuman kanssa?
Jos osaisit lukea ja ymmärtäisit lukemaasi ja ehkä olisit lukenut tätä ketjua, ymmärtäisit, ettei ap puhunut vain juoksusta harrastuksena, vaan ihan arjessa tapahtu
Korostan, että olen lääkärin kanssa samaa mieltä. Kerrotko miksei voi pyöräillä lasten kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin käsittämätöntä!! Ei tule lääkärille mieleen, mikä on liikkumattomuuden hinta pitkällä tähtäimellä? Jos nuori ihminen passivoidaan, niin siitähän vasta alkaakin liuta sairauksia joita on kallista hoitaa.
Ai että juokseminen on ainut tapa liikkua. Mieti nyt vähän!
Jos sinulla olisi päättelykykyä, tajuaisit, että ongelma koskee paljon laajempaa skaalaa erilaisia liikkumisen muotoja ja ihan tavanomaista arkea. Mieti ite nyt vähän pidemmälle!
Onko sinulle ehdotettu prolapsi rengasta?
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https…
Mene yksityiselle, siellä voivat jopa leikata jos haluat ja sitä tarvitset, mutta se maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhuolto on vastuussa ennen kaikkea yhteiskunnalle ja sitä hallitsevalle eliitille. Rampa ei pysty sotimaan eliittiä vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisella ei nykyisin hoidettaisi oikein mitään. Itselläni oli hermopinne kädessä. Rannekanavaoireyhtymä. Aivan saatanan kivulias ja jouduin syömään Lyricaa, joka pistää pään sekaisin ja aiheuttaa riippuvuutta. Julkisen puolen lääkärin (joka ei koskaan nähnyt minua) ei ollut tarpeeksi paha hermopinne enkä ollut tarpeeksi kipeä. Olin työkyvytön kuukausia. Kun julkiselta tuli päätös, että voin mennä kiireettömään jonoon, niin maksoin itse yksityisellä leikkauksen. Odotin leikkausta kolme viikkoa, koska lääkärin loma osui juuri siihen. Kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen olin taas työkykyinen ja käsi ei ole vaivannut ollenkaan sen jälkeen.
Tästä nyt 2v. Julkisen jonossa saattaisin muuten olla edelleen. Mutta ei kaikilla ole varaa maksaa sitä hoitoa mitä tarvitsee. Ja olen kuvitellut, että suomalainen yhteiskunta on hyvinvointiyhteiskunta, jossa ihmisten vaivat hoidetaan. Mutta ei kyll
Julkisen hoito taitaa olla sitä, että jos se ei haittaa merkittävästi työkykyä, niin ei voi mitään. Ja silti joutuu jonoon. No voihan sitä jonotella.
Itsellä jäi raskaudesta erittäin epämukavia ulkoisia peräpukamia. Kävin julkisella niitä näyttämässä ajatuksena, josko leikkaisivat. Jouduin suostuttelemaan, mutta sain lähetteen. Kipu oli kuitenkin niin inhottava ja asiassa vaan kesti ja kesti, että otin asian omiin käsiin ja hoidin pukamat hemmettiin kotikonstein. Kyllähän siinä vähän hassu olo oli peilin kanssa peräpäätään operoida, mutta voin sanoa myös että tuli aika paljon halvemmaksi ilmeisesti myös kivuttomammaksi, kuin kirurgia. Lähtivät samoilla konsteilla kuin luomia hirtetään, eli kuminauhalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole pystynyt juoksemaan moniin vuosiin. Mutta kyllä reipas kävelylenkki ajaa saman asian. Miksi pitäisi juosta? Sehän on paljon riskialttiimpaa kuin kävely ja varmasti suositeltavampaakin (minulla on ikää 68 v).
Reipas kävelylenkki ei todellakaan aja samaa asiaa.
Mutta ei ainakaan polven nivelet hajoo, juosussahan nivelet on kovilla jatkuvan iskun takia.
Kyllä kävely on hyvää liikuntaa, turha väheksyä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin samaa, kun nilkkamurtuman jälkeen nilkka ei kestänyt juoksemista. Menin yksityiselle leikkaukseen ja nyt juoksen taas. Hakeudu yksityiselle, saat helpommin lähetteen leikkaukseen.
Minulla nilkkamurtuman jälkeen juoksu alkoi sujua hyvin 6 kuukauden jälkeen. Parani itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkinen terveydenhuolto on vastuussa ennen kaikkea yhteiskunnalle ja sitä hallitsevalle eliitille. Rampa ei pysty sotimaan eliittiä vastaan.
Juu, kyseessä on sellainen "orjien terveydenhuolto".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ettei juokse, ei tarkoita millään tavalla passivoitumista. Ihmeellinen kommentti. On olemassa vaikka mitä tapoja liikkua ja pitää itsestään huolta, joihin juokseminen ei liity mitenkään.
Joo, voi käydä salilla (maastaveto pissat houssa) ja uimassa, mutta melkein mikä tahansa aerobinen liikuntalaji jää pois. Tuollainen vaiva rajoittaa monia muitakin lajeja.
Vain oma asenne rajoittaa.
Olen juoksennellut paljon nuorena ja todennut, että siitä tulee vaan sairaaksi. Aina oli joku paikka rikki. Ei ihmistä ole luotu juoksemaan jatkuvasti, eivätkä metsästäjäkeräilijät sinkoilleet metsissä, paitsi joskus petoa pakoon. Paljon hyödyllisempää on pitkät kävelyt vaihtelevassa maastossa. Pyöräily ja uinti ovat myös hyviä lajeja. Lihaskuntoa ja arkiliikkumista unohtamatta.
Vaikka juoksulenkit jättää väliin, ei ihminen välttämättä paikalleen jämähdä.
Ei ehkä välttämätön, mutta kertoo paljon yleiskunnosta ellei pysty kantamaan painoaan juoksussa.
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle, siellä voivat jopa leikata jos haluat ja sitä tarvitset, mutta se maksaa.
Minäkin kallistuisin tähän vaihtoehtoon. Syöpäleikkaukseni maksoi 25000€. Uskon, että ap:n tarvitsema leikkaus ei ole noinkaan kallis.
Todella hieno maa tämä Suomi. Olen maksanut veroja yli 30% veroasteella, ja mitä olen saanut vastineeksi? Paskaa ja hidasta palvelua vakavan sairauden edessä ja lopulta maksan yksityiselle, jotka rohmuavat voitot veroparatiiseihin.
Jos osaisit lukea ja ymmärtäisit lukemaasi ja ehkä olisit lukenut tätä ketjua, ymmärtäisit, ettei ap puhunut vain juoksusta harrastuksena, vaan ihan arjessa tapahtuvista satunnaisista hetkistä, jolloin juoksemista voidaan tarvita.