Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Juokseminen ei ole mikään välttämätön perustoiminto", sanoi lääkäri

Vierailija
09.05.2025 |

Mielipiteitä? Näin sanoi terveyskeskuslääkäri muutoin aktiiviselle ja perusterveelle naiselle, joka ei käytännössä pysty kohdunlaskeuman ja siitä aiheutuvan virtsankarkailun vuoksi juoksemaan, eikä julkisen sektorin tarjoama 1 x fysioterapeutin ohjausta jumppaohjeineen vaikuttanut asiaan mitenkään. 

Että onko se tosiaan näin, juoksemista tai mitään muuta urheilulajia, joka sitä sisältää (mm. melkein mikä vain pallopeli), ei tarvitse voida harrastaa? Tai omien pienten lasten kanssa ei tarvitse voida liikkua muuten kuin kävelemällä, joka käytännössä tarkoittaa sitä, ettei pienten mutta silti jo suhteellisen vauhdikkaiden lasten kanssa voi lähteä pyöräilemään ollenkaan? 

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä olisit sitten halunnut? Yhteiskunnan piikkiin satojatuhansia maksavat hoidot että sinä pääset helpommalla ettei sinun tarvi tunnollisesti seurata niitä jumppaohjeita? 

Ei se jumppa auta kaikissa tapauksissa. Joskus ainoa mikä auttaa, on leikkaus. Mutta nykyisellä säästölinjalla asianmukaista hoitoa ei tunnu saavan kuin omalla rahalla. 

Vierailija
22/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun siis itselläni ei ole ongelmana pelkästään mikään juoksu_lenkkeily_, jota varten voisi valmistautua vessakäynnein ja suojin, vaan ihan jo se, että voisi lasten kanssa intoutua pihalla hippaleikkiin miettimättä, minkä väriset housut mulla on jalassa, että näkyykö pissatahrat heti vai ei. Että semmoista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja syntyvyys pitäis saada nousuun. Ei tällä menolla kun äitien terveydestä ei välitetä tippaakaan!

Vierailija
24/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän matkan juoksu, huonolla juoksutekniikalla ja alustaan sopimattomilla kengillä, yli satakiloiselle, ei ole mikään perustoiminto. Kävely on terveellisempää.

Vierailija
25/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkän matkan juoksu, huonolla juoksutekniikalla ja alustaan sopimattomilla kengillä, yli satakiloiselle, ei ole mikään perustoiminto. Kävely on terveellisempää.

Ihan muutaman kilometrin juoksulenkeistä ja juoksenteluista mm. pihaleikkien yhteydessä tässä haaveilen, lenkkarit jalassa ja normaalipainoisena. En tiedä, miksi ajattelet huonojen kenkien tai huonon juoksutekniikan aiheuttavan kohdunlaskeuman oiretta? 

Vierailija
26/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella ei nykyisin hoidettaisi oikein mitään. Itselläni oli hermopinne kädessä. Rannekanavaoireyhtymä. Aivan saatanan kivulias ja jouduin syömään Lyricaa, joka pistää pään sekaisin ja aiheuttaa riippuvuutta. Julkisen puolen lääkärin (joka ei koskaan nähnyt minua) ei ollut tarpeeksi paha hermopinne enkä ollut tarpeeksi kipeä. Olin työkyvytön kuukausia. Kun julkiselta tuli päätös, että voin mennä kiireettömään jonoon, niin maksoin itse yksityisellä leikkauksen. Odotin leikkausta kolme viikkoa, koska lääkärin loma osui juuri siihen. Kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen olin taas työkykyinen ja käsi ei ole vaivannut ollenkaan sen jälkeen.

Tästä nyt 2v. Julkisen jonossa saattaisin muuten olla edelleen. Mutta ei kaikilla ole varaa maksaa sitä hoitoa mitä tarvitsee. Ja olen kuvitellut, että suomalainen yhteiskunta on hyvinvointiyhteiskunta, jossa ihmisten vaivat hoidetaan. Mutta ei kyllä ole enää.

Vierailija
27/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lasten kanssa tarvitse olla urheiluvalmentaja. Kuka saanut tuollaista päähänsä. Esim.  serkullani, jolla neljä lasta, ei mitään vaivoja, mitta silti ei oikein ikinä harrastanut mitään liikuntaa, muuta kun kävelyä, eikä sitäkään sillä tavalla urheilumaisesti.  

En sitten tiedä, kuinka paljon kaikki vanhemmat toimitusjohtajasta roskakuskin varsinaisesti urheilevat lastensa kanssa vapaa-ajalla? Tiedän monia, joiden liikkuminen kodin ulkopuolella   on lähinnä ollut varsinkin pienten lasten kanssa  sitä, että mennään puistoon tai ehkä joku kävelylenkki koiran kanssa.  

Ei ka kukaan tosissaan mieti,  että jos näin on, niin tilanne on jotenkin järkyttävän haitallinen lapselle? Johan se olisi sitten jo lasun käsikirjassa vanhemman liikkumattomuus tai liikunnan harrastamattomuus huolena. Siellä on kyllä ihan toisenlaiset asiat huolina.  Tuskin alle kouluikäisten kanssa edes hirveän vauhdikasta liikuntaa voi harrastaa.

Suurin osa lapsista liikkuu kouluikäisenä, joko harrastuksessaan tai sitten kaverien kanssa, joko pelaten jotain pallopelejä, pyöräillen tai muuten  vaan hengaillen. On huolestuttavampaa jos lapsella ei ole mahdollisuutta tuohon kavereiden kanssa.

Pitää myös ottaa huomioon, että jotkut lapset eivät itse halua liikuntaharrastusten,vaikka vanhempi  kannustaisi siihen. Itselläni ollut sama ongelma. Toivoisin että lapseni harrastaisi edelleen jalkapalloa, mutta ei itse halunnut mm.  bussilla liikkua treenipaikoille talvella, vaikka olisin opastanut ja mennyt mukaan. Annettiin sitten lopettaa harrastus. Huhut kulkivat kohdallamme: Ei haluttu maksaa harrastuksesta: paskaa, ei haluttu kuskata autolla tai bussilla: paskaa! Mutta mikä sen kivempaa väittää tuollaista kun vanhemmat on mustamaalauksen ja valheiden  kohde. 

Pelkästään se, että vanhempi ei harrasta liikuntaa ei voi toimia syyllistäväbä tekijänä siitä, jos lapsi ei harrasta liikuntaa. Onhan niitä montakin lasta, jotka harrastavat, vaikka vanhempi ei.   

Kaikki liikunta tietenkin kotiinpäin. 

Vierailija
28/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jumpat ei tehoa, pyydä toisen lääkärin mielipide. 

Itsellä suuret rinnat estää juoksemisen. Ei auta liivit kahdet ei kolmetkaan, on epämukavaa. Olisikin rintakehässä kokonaan vaan ei, roikkuu vaan.  Mutta. Olen harjoitellut pikakävelytekniikkaa jossa joku osa jaloista on maassa kokoajan, eli varsinaista iskua maahan ei tule missään vaiheessa. Olen jopa kävellyt hölkkääjän ohi reippaalla vauhdilla. Kädet koukussa kuin juoksussa, ettei nyrkki/painopiste/heiluri mene sivulinjan taakse. 

Vierailija
29/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän näistä ap edustaa? Sinällään olet ihan oikeassa, mutta ei liity ketjun aiheeseen mitenkään.

Vierailija
30/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla noin sanottiin, kun meni ristiside polvesta 21-vuotiaana. Että kun en ole mikään urheilija, niin ei tarvitse leikata, kyllä se rauhalliseen arkielämään riittää ilmankin. Ja pitkään menikin ihan hyvin, kun alkuun antoi rauhassa toipua. Pystyin jopa harrastamaan agilityä koiran kanssa, missä pitää juosta. Mutta nelikymppisenä alkoi siinä polvessa sitten nivelrikko vaivata, ja nyt 50 veenä odotelen keinonivelleikkaukseen.

No nivelrikko tulee varmaan 90% ihmisistä kenelle aiemmin, knelle vähän myöhemmin. Nivelrikon kanssa pystyy elämään ja liikehän on lääke kaikkeen, myös siihen nivelrikkoon.

Vierailija
31/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella ei nykyisin hoidettaisi oikein mitään. Itselläni oli hermopinne kädessä. Rannekanavaoireyhtymä. Aivan saatanan kivulias ja jouduin syömään Lyricaa, joka pistää pään sekaisin ja aiheuttaa riippuvuutta. Julkisen puolen lääkärin (joka ei koskaan nähnyt minua) ei ollut tarpeeksi paha hermopinne enkä ollut tarpeeksi kipeä. Olin työkyvytön kuukausia. Kun julkiselta tuli päätös, että voin mennä kiireettömään jonoon, niin maksoin itse yksityisellä leikkauksen. Odotin leikkausta kolme viikkoa, koska lääkärin loma osui juuri siihen. Kaksi viikkoa leikkauksen jälkeen olin taas työkykyinen ja käsi ei ole vaivannut ollenkaan sen jälkeen.

Tästä nyt 2v. Julkisen jonossa saattaisin muuten olla edelleen. Mutta ei kaikilla ole varaa maksaa sitä hoitoa mitä tarvitsee. Ja olen kuvitellut, että suomalainen yhteiskunta on hyvinvointiyhteiskunta, jossa ihmisten vaivat hoidetaan. Mutta ei kyllä ole enää.

Tällaiseksi tämä on mennyt. Minäpä jouduin yksityiselle syöpähoitoihin ja -leikkaukseen, koska julkinen ei hoida. Aivan hevon kukkua heidän selitykset, ettei voisi hoitaa enää parantavasti. Kaikki syöpäisä alue saatiin lääkehoidon jälkeen leikattua ja patologinen hoitovaste täydellinen. Ei etäpesäkkeitä. 

Vierailija
32/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin käsittämätöntä!! Ei tule lääkärille mieleen, mikä on liikkumattomuuden hinta pitkällä tähtäimellä? Jos nuori ihminen passivoidaan, niin siitähän vasta alkaakin liuta sairauksia joita on kallista hoitaa.

Se ettei juokse, ei tarkoita millään tavalla passivoitumista. Ihmeellinen kommentti. On olemassa vaikka mitä tapoja liikkua ja pitää itsestään huolta, joihin juokseminen ei liity mitenkään.

Niinpä. V... mikä idiootti 😂😂 

Vierailija
33/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärtänyt aloitusta? Onko joku väittänyt, että juokseminen olisi välttämätön perustoiminto tai huolissaan jonkun juoksemattomuudesta?  Miks joku lääkäri  huolestuisi siitä, ellei henkilö itse menisi siitä huolestuneena valittamaan vai onko joku muu mennyt? Joku ei stemmaa taas. 

No onhan sitä kaikenlaista mitä voi ihmetellä. 

Tiedän, että jonkun työttömyyttä on käsitelty sairautena, vakka ei mitään terveyshistoriaa.  Olisiko tuossakin jotain sellaista taustalla ja puhutaan tahalleen ihan muista asioista? 

Vierailija
34/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt oikeasti ongelma. Miettikää miten paljon se vaikuttaa naisen henkiseen terveyteen, kun joutuu ihan koko ajan miettimään. Tulee vaikka kiire bussiin, niin joutuu aina miettimään, että juoksenko ja haisen mahdollisesti pissalta loppupäivän vai myöhästynkö. Ja siis tällaisia vastaavia tilanteita tulee ihmisille lähes päivittäin. Minusta ei voida vaan nostaa käsiä pystyyn ja olla sitä mieltä, että naisen nyt pitää vaan kestää se pissalta haiseminen, jos siihen olisi hoitokin. 

Vierailija
35/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juokseminen on yksi ihmisen perusliikkumisen muodoista. Kyllä sen pitäisi olla mahdollista muutoin terveelle aikuiselle.

Käyppä sanomassa tuo jokaiselle ylipainoiselle ihmiselle että kyllä jokaisen ihmisen pitää pystyä juoksemaan 

Vierailija
36/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa poimia erikseen kommentteja, joten kommentoin yleisesti: JOS HALUAT SYVÄLLISEMPÄÄ PALVELUA, OTA RAHA KÄTEEN JA OSTA PALVELU YKSITYISELTÄ. Minä olen luovuttanut jo vuosikausia sitten julkisen hammashoidon kanssa. En pääse sinne ikinä. Olen ratkaissut ongelman niin, että aina joskus intoudun kokeilemaan, että suvaitaanko minulle tällä kertaa antaa aika vai ei. Siinä välissä varaan itse yksityiseltä ajan tasan silloin kun itse haluan. Samalla tavalla saa hoitoa muihinkin asioihin. Mene rahan kanssa tutkimuksiin ja saat tutkimuksia.

Vierailija
37/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin käsittämätöntä!! Ei tule lääkärille mieleen, mikä on liikkumattomuuden hinta pitkällä tähtäimellä? Jos nuori ihminen passivoidaan, niin siitähän vasta alkaakin liuta sairauksia joita on kallista hoitaa.

Minulla on lonkat hajalla, liikun kävellen, naapurissa toisella on polvet hajalla ja toisella myös lonkat niin kuin minulla pyöräilevät paljon. Hyvin pystyy liikkumaan vaikkei juokse, moni pyörätuoliin joutunut käy kuntosalilla ja uimassa. Eivätkä takuulla juokse 

Vierailija
38/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän näistä ap edustaa? Sinällään olet ihan oikeassa, mutta ei liity ketjun aiheeseen mitenkään.

Maailmassa on paljon ihmisiä, joille juokseminen ei ole perustoiminto jo iänkin vuoksi. Ap ei ole juoksemattomuuden kanssa yksin. Korvaavaa ja parempaa liikuntaa löytyy kyllä. 

En ymmärrä miksi pitäisi olla kohdun laskeuma juoksemattomuudelle? Miksi ei voi pyöräillä kohdun laskeuman kanssa?

Vierailija
39/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juokseminen on yksi ihmisen perusliikkumisen muodoista. Kyllä sen pitäisi olla mahdollista muutoin terveelle aikuiselle.

Käyppä sanomassa tuo jokaiselle ylipainoiselle ihmiselle että kyllä jokaisen ihmisen pitää pystyä juoksemaan 

No miksi tuota ei voisi sanoa? Jos ylipaino estää kevyen hölkkäämisen, hän on sairaalloisen lihava. Juoksemattomuuden ongelmat ovat vielä pientä verrattuna ylipainon aiheuttamiin ongelmiin.

Vierailija
40/102 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, varaisin ajan yksityiselle gynelle. Sieltä toivottavasti lähete julkisen puolen erikoislääkäreille jatkohoitoon.

Terveyskeskuslääkäreiden yksi vastuualue taitaa olla erikoissairaanhoitoon ohjattavien potilasmäärien minimointi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän