Syötiinkö sinun lapsuudessasi salaatteja tai kasviksia arkisin aterioilla?
Muistelen, että omassa lapsuudessa ruoka oli perunaa ja kastiketta, mutta harvoin mitään kasviksia sen kanssa.
Kommentit (66)
Syötiin.
Vähintäänkin puolukkasurvoksella höystettyä porkkanaraastetta.
Olen syntynyt 1971.
Täytyy sanoa, että äitini laittoi aikaan ja koulutustaustaansa(kansa+kansalaiskoulu) nähden monipuolista ja ravitsevaa ruokaa.
Meillä oli pieni lypsykarjatila ja äidille kasvimaa oli rakas. Talvella vihreää ostettiinntoki kaupasta. Kiinankaali oli kasarilla varmaan tavallisin salaattiaines.
t: nimim. Assburger
Syötiin, mutta itse en halunnut niitä syödä voimakkaasti haisevan salaattikastikkeen vuoksi. Olisin paljon mieluummin syönyt salaatit ihan vain kuiviltaan, ja silloin kun kastikkeetonta salaattia oli tarjolla, saatoin sitä ottaa.
Oli kasviksia ruuan kanssa ja hedelmä korissa. Olen syntynyt 1980.
Tottakai syötiin, kuten myös marjoja ja hedelmiä.
Ysärillä meillä ei syöty ikinä salaattia ruoan kanssa. Ei kertaakaan. Ruokana oli joko jauhelihakeittoa tai ruskeaa kastiketta ja perunaa. Joskus uunimakkara ja muusi.
Joku juhla tehtiin iso vadillinen riisi-tonnikala-purjo-"salaattia".
Kyllä on ollut vaikeaa oppia syömää aikuisena lisäkesalaatteja.
Kesällä oli kurkkua ja tomaattia, joskus myös vihreää salaattia. Talvella taas suolakurkkua ja joskus etikkapunajuurta. Appelsiinia ja omenia syötiin.
Salaatteja ei 70-luvulla talvella oikein saanut, mutta kyllä niitä kesäaikaan syötiin. Talvella oltiin enemmän juuresten, kaalien ja säilöttyjen marjojen varassa. Juures- ja kaaliraasteita oli usein, ja marjoja käytettiin paljon eri tavoin.
Koulussakin raasteet ja juurespalat olivat tavallinen lisuke ruuan kanssa.
Kyllä. Joka aterialla oli salaatti tai pilkottuja vihanneksia, samaa tapaa olen jatkanut omien lasten kanssa. Vm -71
60-luvulla sunnuntaisin tillilihaa, lisukkeena etikkakurkkuja.
Meillä oli 50-luvulla joka päivä hienoja salaatteja. Ja hyvin terveellisiä ruokia. Äiti oli tukkukaupassa töissä, kellarissa oli laatikoittain appelsiineja ja omenoita. Pallojuustot ja emmental juustot olivat kokonaisina paloina kellarin hyllyllä.
Kasvikset olivat omasta maasta. Silakoita oli usein. Isä jauhoi ne ja teki kalapihvejä. Meillä oli poikkeuksellisen valistunut perhe. Ei kenenkään muun kotona ollut vastaavaa.
Kurkku- ja tomaattiviipaleita oli aterian kyljessä. Joskus harvemmin myös lehtisalaattia tai porkkanaraastetta.
Meillä saatiin aina yksi hedelmä välipalaksi koulun jälkeen. Aika usein appelsiini. Marjoja syötiin ja kerättiin paljon, omassa pihassa kasvoi omenoita, karviaisia, viinirypäleitä ja vadelmia. Kasvimaa oli mistä haettiin vihanneksia leivän päälle ja porkkanoita säilöttiin kellarissa. Puolukkahilloa oli aina saatavilla. Se säilyi kellarissa kevääseen asti isossa saavissa. Salaatteja ei tehty, mutta syötiin kasviksia paloina ja porkkanaraastetta. Tykkäsin kovasti tuoreista kasviksista ja hain niitä suoraan syötäväksi kasvimaalta. Meillä oli talon seinässä ulkohana ja siinä huuhtelin enimmät mullat.
Olen täysin perusterve kuusikymppinen.
Ei syöty. Itsetehtyä puolukkahilloa oli aina lähes joka ruuan kanssa. Ei tietty keiton kanssa. Salaattia ei syöty ikinä.
Raasteita oli. Ja keitettyjä pakastevihanneksia.
En kyllä muista mutta mielestäni ei, usein oli jotain isäni töiden jälkeen tekemää perunoita ja makkarakastiketta tms. yksinkertaista kotiruokaa mutta en kyllä muista että ikinä olisi ollut mitään salaattia tai kasviksia.
Porkkanaraastetta syötiin minun lapsuudessani. Kiinankaali tuli 80-luvulla, eikä kukaan tajunnut että se on parempaa keitossa ja pataruoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ysärillä meillä ei syöty ikinä salaattia ruoan kanssa. Ei kertaakaan. Ruokana oli joko jauhelihakeittoa tai ruskeaa kastiketta ja perunaa. Joskus uunimakkara ja muusi.
Joku juhla tehtiin iso vadillinen riisi-tonnikala-purjo-"salaattia".
Kyllä on ollut vaikeaa oppia syömää aikuisena lisäkesalaatteja.
Mitä aineksia tulee riisi tonnikala salaattiin? Kuulostaa herkulliselta.
Ei näkynyt vihanneksia eikä salaatteja pöydässä. -80 luku.
Ei mitään nykyaikaisia 15 raaka-aineen salaatteja, mutta ruokapöytään katettiin aina kurkkua, tomaattia, porkkanaraastetta, suolakurkkua, etikkapunajuurta, puolukkahilloa omille pienille lautasilleen minihaarukan kera. Mutta vasta 2000 eteenpäin tais tulla ruokalistaan ainakin perus kanasalaatti.