Syötiinkö sinun lapsuudessasi salaatteja tai kasviksia arkisin aterioilla?
Muistelen, että omassa lapsuudessa ruoka oli perunaa ja kastiketta, mutta harvoin mitään kasviksia sen kanssa.
Kommentit (66)
Onpas meidän perhe ollut poikkeuksellinen kun aivan aina oli salaattia. Ja myös paljon kasviksia ruuanvalmistuksessa. Ilmankos tykkään kasviksista ja olen omatkin lapset opettanut tykkäämään niistä
En muista kasviksia,vain perunaa ja lihakastiketta, joskus mietinkin kun maalla asuttiin niin vähän syötiin kasviksia. Emme viljelleet vaan vanhemmat oli palkkatöissä.
Todella harvoin oli salaattia. Vain kesällä, jos oli. Silloinkin se oli kyllästetty kermaviilillä tai jollain öljyllä.
Ei tehty erikseen salaattia arkena. Oli hedelmiä ja vihanneksia. 70-80-luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Onpas meidän perhe ollut poikkeuksellinen kun aivan aina oli salaattia. Ja myös paljon kasviksia ruuanvalmistuksessa. Ilmankos tykkään kasviksista ja olen omatkin lapset opettanut tykkäämään niistä
Ei se vaikka lapsuuden perheessä olisi tuputtettu mitä tahansa takaa sitä, että niistä tykkää myös aikuisena. Meillä hilloa tungettiin joka paikkaan. Ei ruokaa tai jälkiruokaa, että joku ällö hillo ei olisi kuulunut siihen. Hyvä kun ei väkisin tungettu suuhun. Aikuisena olen vihannut kaikkia hilloja. Meinaan saada raivarin kun joku aikuinen ihminen mankuu hilloa.
Ei, salaatin virkaa toimitti säilykepunajuuret ja suolakurkut ja samaa menoa äidillä kyllä edelleen.
80-90 luvuilla maalla:
porkkanaraaste, herneet
keitetyt porkkanat, ehkä joskus kukka- ja parsakaali
säilötyt punajuuret
kiinankaali-tomaatti-kurkku-hemapa-salaatti, myöhemmin kiinankaali vaihtui salaatteihin
pöydällä oli usein kipollinen porkkana, lanttu tai naurispaloja, sai rouskutella kun mieli teki
kurkkua leivälle
kiisselit, marjarahkat ja marjapuurot vakiovälipaloja
banaani, omena ja appelsiini suht vakiokamaa, ysärillä sai jo laajemmin ja hedelmäsalaatti oli herkkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se vaikka lapsuuden perheessä olisi tuputtettu mitä tahansa takaa sitä, että niistä tykkää myös aikuisena. Meillä hilloa tungettiin joka paikkaan. Ei ruokaa tai jälkiruokaa, että joku ällö hillo ei olisi kuulunut siihen. Hyvä kun ei väkisin tungettu suuhun. Aikuisena olen vihannut kaikkia hilloja. Meinaan saada raivarin kun joku aikuinen ihminen mankuu hilloa.
Mites teillä se tunteiden ilmaisu kotona meni ?
Kyllä. Viljelimme vihanneksia, joten niitä tuli syötyä paljon.
Koitin äsken vähän Googlata, mutta en nopeasti löytänyt niin ajattelin kysyä teiltä . Miten Sydänsalaatti eroaa kiinankaalista, paitsi kooltaan ? Entä bechamel- ja valkokastike ?
Meillä äiti oli emäntäkoulun käynyt, jo 60-luvulla aterialla oli vihanneksia tai juureksia. Saatoin olla aikoinaan luokkani ainoa ekaluokkalainen, joka oli jo kotona syönyt lantturaastetta, jossa oli appelsiinia.
Ei ollut salaattia. Joskus oli muutama kurkunviipale ja tomaatinpaloja lautasella. Mutta porkkanaraastetta oli aika usein. Näin jälkeenpäin ihailen että äiti jaksoi isolle perheelle raastaa niitä porkkanoita, itse en jaksaisi.
Kyllä taisi olla aina jotain tuoretta kotona tarjolla, koska muistan rippileirillä ihmetelleeni ateriaa, jolla tarjottiin vain pääruoka, siis jotain perunaa ja kastiketta. Ja leipää varmasti oli lisäksi. Ei ollenkaan salaattia tms. Muistan, miten outoa oli syödä niin, ruoka oli raskasta ja tylsää. Ihminen on tapojensa orja.
Syötiin, kurkkua, tomaattia, porkkanoita, kukkakaalia, salaatteja yms.
90-luvulla.
Hyvin vähän oli jotain lautasen reunalla.
Syötiin.
60-luvulla kesäisin syötiin lehtisalaattia, joka oli jonkinlaisessa etikkavesiliemessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ketään voi opettaa tykkäämään kasviksista.
Niistä tykkää tai ei tykkää.
70-luvulla mamma laittoi paljon raasteita, erilaisia salaatteja, tuoretta kaalia, punajuurta, kurkkua ja tomaattia. Avokadoakin oli, mutta en muista oliko jo 70-luvulla vai myöhemmin. Söimme paljon marjoja ja hedelmiä. Mamman suosikki oli kiwi ja faijan greippi.
Kesällä mansikoita koska Suonenjoella oli toisen vanhemman sukulaisilla mansikkatila ja meidän kesämökki siinä lähellä jonne ajettiin joka toinen vko kesäisin. Omenoita oli, porkkanaa ja herneitä. Aika yksinappista oli ruoka tuohon aikaan. Kurkkua oli myös, ja appelsiineja. Banaaneja tuli jossain vaiheessa.