Ruoka italiassa on pettymys
Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka olette löytäneet loistavia ravintoloita Italiasta tai vaikka muualtakin niin laittakaa tänne vinkkinne, kaupunki, ravintolan nimi ja vielä annos mitä söitte.
Itse saan ravintoloissa niin Suomessa kuin ulkomaillakin yleensä huonoa ja mautonta ruokaa, mautonta pastaa mauttomalla kastikkeella, salaattia joka pääasiassa vain jäävuorisalaattia, tai sitten jonkin annoksen jossa ranskalaisia perunoita, minimaalinen määrä vetisiksi keitettyjä tai mustaksi grillattuja vihanneksia ja ruotoinen kuiva kala, mauton pala kanaa tai sitkeä lihanpala.
Mikä ravintola Suomessa myy ruotoista kalaa?
Voi herranen aika, jotkut kalat nyt vaan valmistetaan ruotoineen, niin Italiassa, Espanjassa kuin Kreikassakin, se on valmistustapa... Jos ei tykkää, niin kannattaa tarjoilijalta kysyä miten kal
Ei niiltä tarjoilijoilta voi kysyä mitään kun ne sivistymättömät moukat etelä-euroopassa ei osaa englantia
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on turkkilaisia pitserioita, hyviä runsastäytteisiä pitsoja.
En ole nähnyt yhtään paikkaa, josta saisi turkkilaisia pitsoja - toki turkkilaisten pyörittämiä pitserioita, joista saa jonkinlaista mukaeltua (määrä korvaa laadun) italialaista pizzaa löytyy joka niemestä ja notkosta.
Jos pääsisin Italiaan, pyrkisin syömään siellä paljon pizzaa, eri ravintoloissa, että muodostuisi hyvä kokonaiskuva.
Espanjassa ollessani söin italialaisessa ravintolassa lasagnen, ja se oli suussa sulavaa. Se tuotiin pöytään siinä vuoassa jossa se oli paistettu. Jokaiselle ruokailijalle oma pieni lasagnevuoka.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Makuasia tämäkin . Itse olen enemmän mieltynyt aasialaiseen ruokaan, erityisesti Japanin, Vietnamin ja Korean keittiöihin. Italialainen ruoka on siihen nähden melko pliisua, siihen ei kulu esim chili, inkivääri eikä runsas valkosipuli. Siksikin koen, että ei ole niin ihmeellistä. Kreikkalainen ja Espanjalainen keittiö on mielestäni parempi ja vaihtelevampi. Aikoinaan tuli paljonkin käytyä Italiassa sekä työn että vapaa ajan puolesta, paremmatkin keittiöt tuli nähtyä mutta valitettavasti omaan makuun aika mitäänsanomattomat maut, toki jos tykkää ihan perusmauista, niin sitten ehkä , itselleni se ei riitä.
No jaa, itse rakastan molempia. Niin etelä-Euroopan hienostuneita herkkiä makuja kuin Aasian voimakkaitakin. Lähi-Idän herkut siinä välissä
Ei niitä voi edes vertailla, kaikille on aikansa ja paikkansa. Kaikkia noita syödään meillä viikoittain
Ei niiltä tarjoilijoilta voi kysyä mitään kun ne sivistymättömät moukat etelä-euroopassa ei osaa englantia
Oletko todella itse niin sivistymätön ettet edes osaa italiaa??
Ongelma italiassa on se että siellä ei ole missään mitään muuta tarjolla kuin italialaista keittiötä. Kuka jaksaa viikon putkeen mättää niitä samoja italosafkoja?
Mä olen esimerkiksi Pariisissa syönyt hyvää kiinalaista ja Malagassa hyvän dönerin, mutta Italiassa on mahdotonta edes löytää mitään muita kuin ns. kotimaisia ravintoloita
Vierailija kirjoitti:
Ongelma italiassa on se että siellä ei ole missään mitään muuta tarjolla kuin italialaista keittiötä. Kuka jaksaa viikon putkeen mättää niitä samoja italosafkoja?
Mä olen esimerkiksi Pariisissa syönyt hyvää kiinalaista ja Malagassa hyvän dönerin, mutta Italiassa on mahdotonta edes löytää mitään muita kuin ns. kotimaisia ravintoloita
Kuka haluaa jotain kebua??
On nyt kumma jos ei viikkoa selviä ilman karvakäsimättöä.
Samoja kokemuksia, semmoista mössöä vaan. Lasagnea, pastaa ja pizzaa. Miten ihmeessä niitten vatsat edes toimii ilman minkäänlaista kuitua?
Vierailija kirjoitti:
Häh? AInakin kiinalaisia ravointoloita on joka nurkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka haluaa jotain kebua??
On nyt kumma jos ei viikkoa selviä ilman karvakäsimättöä.
Se on nykyään hipstereiden tekemää hifistelyruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö........ Miksi menet turistirysiin? Katso minne paikalliset menee. Pikkukylien trattoriat ihan parhaita. Italiassa löydät kaikkea, kalaa, lihaa, kasviksia jne. jne.
Ihan mautonta ruokaa niissä pikkutrattorioissakin on. Italiassa on hyvät raaka-aineet, mutta keittotaito on hyvin pliisua. Leivokset ovat hyviä ja drinkit, mutta pihivt ja pastat mautonta ja yliarvostettua. Pizzoissakaan ei ole täytettä niin paljoa, että sokkona voisi sanoa mitä siinä on. Ja kyllä pizzassa pitää olla täytettä enemmän kuin pohjaa.
Puhut krapularieskasta, jota lähinnä mätetään uuvatin näköisenä kännistä turpeaan lärviin.
Jos puhutaan napolilaisesta pizzasta, niin laadukkailla raaka-aineilla ja oikein nostatettuun pohjataikinaan tehtynä, sekä oikeasti kuumassa uunissa paistettuna tällainen lätty on aivan ylivertainen makujensa puolesta, kuin yksikään "Alanya Kebabin" tekele.
Samaa mieltä. Oli iso pettymys molemmilla kerroilla kun olen Italiassa käynyt.
Ap on niin tietämätön juntti, että hävettää
Lyhyellä reissulla ei ehdi etsimään hyviä ruokapaikkoja. Itsellenikin Rooman ruokataso oli kova pettymys, mutta ehkä tuo johtuu siitä, että turisti helposti menee turistiravintoloihin.
Japani oli positiivinenyllätys. Kaikkialta löytää helposti hyvää ja erittäin vaihtelevaa ruokaa. Siellä ei tullut tunnetta turistirysässä huiputtamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ap on niin tietämätön juntti, että hävettää
Ruokahistoriasta tietämätön juntti täällä toistelee satuja Italian 2000 vuotisesta ruokakulttuurista :D Koko Italiaa käsitteenä ei ole edes ollut kuin vähän päälle 150 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö........ Miksi menet turistirysiin? Katso minne paikalliset menee. Pikkukylien trattoriat ihan parhaita. Italiassa löydät kaikkea, kalaa, lihaa, kasviksia jne. jne.
Ihan mautonta ruokaa niissä pikkutrattorioissakin on. Italiassa on hyvät raaka-aineet, mutta keittotaito on hyvin pliisua. Leivokset ovat hyviä ja drinkit, mutta pihivt ja pastat mautonta ja yliarvostettua. Pizzoissakaan ei ole täytettä niin paljoa, että sokkona voisi sanoa mitä siinä on. Ja kyllä pizzassa pitää olla täytettä enemmän kuin pohjaa.
Puhut krapularieskasta, jota lähinnä mätetään uuvatin näköisenä kännistä turpeaan lärviin.
Jos puhutaan napolilaisesta pizzasta, niin laadukkailla raaka-aineilla ja oikein nostatettuun pohjataikinaan tehtynä, sekä oikeasti kuumassa uunissa paistettuna tällainen lätty on aiva
Olen syönyt ainakin kaksikymmentä pizzaa italiassa, eikä ne ole mitään jumalten ruokaa. Pizzassa pohja on kuljetusalusta hyville täytteille. Italiassa ei ole esimerkiksi kunnolista homejuustoa (Stilton) ja siksi siellä ei saada esimerkiksi ananakselle sopivaa makuparia. Italialaiseen kulttuuriin tietysti kuuluu kiistää ongelma sanomalla, ettei ananas kuulu pizzaan. Gorgonzola taas ei sovellu oikein minkään muun täytteen kanssa yhteen ja on muutenkin parhaimmillaan lusikoituna suoraan suuhun. Yleisongelma italialaisessa ruuassa on kuitenkin mauttomuus. Maut ovat hyviä, mutta niitä on aivan liian vähän.
Se mauttomuus on juuri Italialaiset ruoan salaisuus. Sopii Matti Vanhasillekin kun ei ole 'liian voimakkaasti maustettua'.
Italiassa on tullut syötyä aina todella paljon kasviksia ja lisukkeeksi lihaa tai kalaa. Pizzat ja pastat olen jättänyt väliin. Niin ja tuoreet hedelmät hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sitten mitään muuta ravintoloista tai kaupoista löytänyt?
Minulle eka kertaa Italiaan kesällä matkaavana saa laittaa vinkkejä hyvistä annoksista. Menemme Pohjois-italian alueelle, ymmärtääkseni myös alueella on merkitystä siihen mitä eritoten kannattaa syödä.
Pohjois-Italiassa Idässä Dolomiittien alueella ja Tirolissa ruoka on saksalaisvaikutteista. Lännessä taas Ranskan Savoyardin vaikutus ruokaan on merkittävä.
Oletko homppeli?