Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruoka italiassa on pettymys

Vierailija
08.05.2025 |

Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?

Kommentit (463)

Vierailija
61/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt Italiassa useita kertoja, mutta hyvin harvoin olen pastaa syönyt. Syön aina paljon kasviksia, kalaa, mereneläviä ja lihaa. 

Vierailija
62/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa ruokatarjonta, makupaletit ja tuoreus on kyllä huikeaa. Italialainen ruoka mielestäni yliarvostettua ja kliseistä, itse italialaiset mesovat siitä eniten ja ylimielisesti.

Ranskalainen keittiö on kulinarismin perusta, mutta 1800-luvulle sekin juontaa pääasiassa juurensa.

Millä perusteella? En usko, että japanilaiset ovat ottaneet mitään mallia Ranskasta. Japanilaiset panostavat ruokaan laadun ja terveellisyyden kautta. Myös vietnamilainen ruoka on erinomaisen maistuvaa ja raikasta. Ranskalaisessa ruoassa toistuu punainen liha, juustot, voilla läträäminen ja vaaleat leivät. 

Ranskan gastronomialla on monisatavuotiset juuret. Kalaa, äyriäisiä, etanoita, simpukoita, sammakoita, paljon kasviksia ja yrttejä. Myös lihaa, joka rahvaalle oli harvinaisempaa aiemmin historiassa, ellei ollut itse kasvatettuja (ja omistettuja) tuotantoeläimiä. Lihaa söi vain ylimystö pääsääntöisesti. Siellähän, jos rahvas metsästi itse eläimen (jonkun maalta, ja aatelisto+kirkko+kuninkaalliset omisti ne) siitä sai kuolemantuomion. Köyhä kansa on luonut ranskalaisen laadukkaan gastronomian. Ja ne osterit, sammakonreidet ja muut muuttui sittemmin maukkautensa takia herrojenkin herkuiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei miljoonakaupungeista löydä hyvää ruokaa, kannattaa ehkä vilkaista peiliin? Jossain Sallassa on vähän toinen juttu, kun ei ole vaihtoehtoja.

Vierailija
64/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa ruoka-ainekset vaan on kauttaaltaan laadukkaampia! Ja upea hinta-laatusuhde

Lähiruoka on todellista lähiruokaa omalta kylältä ja hinnaltaan jokaisen saatavissa. Suomessa tuplahintaista mutta laatu ei sen parempaa kuin marketissakaan. 

Tomaatit ohutkuorisia ja herkullisia, pienet kesäkurpitsat kukkineen maukkaita ja rapeita, hedelmät makeita ja ihania! Olen syönyt 2-3 cantaloupemelonia viikossa nyt 2kk, ihan taivaallista kun saa syöntikypsää. Suomessa maistuu vain raa'alle kurkulle. 

Ruanlaitossa käytetää paljon tuoreita yrttejä jotka antaa ihanan maun. Liha - sitä ei voi sanoin kuvata!!! Mureaa, maukasta - syömme paljon carne crudoa ilman mausteita kun jo lihassa on niin ihana maku! Leikkele- ja juustovalikoima uskomaton!

Terkut Italiasta:) 

Vierailija
65/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italialainen korkeatasoinen ruokakulttuuri ainakin 2500 vuotta vanhaa.

Suomalainen ruokakulttuuri lopetettiin ja tilalle otettiin surkeaa kopiota italiasta ja muista maista. Suomalaista ruokaa on todella vähän

Vanhaa juu, korkeatasoisuudesta voi olla montaa eri mieltä. Muinoin Roomassa vedeltiin sitä mätää kalakastiketta garumia joka paikassa.  Tomaatti saatiin lännestä vasta 1500 luvulla,  käyttöön otettiin muutama sata vuotta sitten.

1800-luvulla vielä keskusteltiin onko tomaatti syötäväksi kelpaava vai myrkyllinen. Italialaisen ruokakulttuurin pitkät perinteet on täyttä tuubaa.

Ensimmäinen julkaistu tomaattikastikkeen resepti on Napolista vuodelta 1694 ja tuskinpa kyseessä oli mikään ensimmäinen yritys käyttää "myrkyllistä" kasvia ravintona.

Vierailija
66/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Simppelit, mutta hyvänlaatuiset raaka-aineet. Italialainen mieheni on aina ihan kauhuissaan, kun lukee suomalaisia reseptejä, joihin tulee miljoonaa sorttia kaikkea.

Italiassa on sanonta, että jos ruoka vaatii yli 5 ainesosaa, kokilla on jotain peiteltävää/salattavaa.

Vierailija
67/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa ruokatarjonta, makupaletit ja tuoreus on kyllä huikeaa. Italialainen ruoka mielestäni yliarvostettua ja kliseistä, itse italialaiset mesovat siitä eniten ja ylimielisesti.

Ranskalainen keittiö on kulinarismin perusta, mutta 1800-luvulle sekin juontaa pääasiassa juurensa.

Ranskalainen keittiö on saanut vahvoja vaikutteita italialaisesta keittiöstä mm. renessanssin aikaan (ja juu, ei ollut Katarina de Medici vaan mm. laaja joukko maahan muuttaneita italialaisia ammatilaisia ja yrittäjiä).

Vierailija
68/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin heidän viljansa on paljon parempaa kuin täällä kasvava. Maukkaampaa ja helpommin sulavaa.

Vierailija
69/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi Suomessa on turkkilaisia pitserioita, hyviä runsastäytteisiä pitsoja. 

Vierailija
70/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaas sitten, mitä se HYVÄ italialainen ruoka on.

No vaikkapa perinteinen naudan vatsalaukku pilkottuna ja yrteillä hyvin maustettuna. Serkkuni asuu Roomassa ja aina syödään hyvin, pasta, lasagne ja pizza ovat ainoastaan alkuruokia, niiden jälkeen vasta ryhdytään ruokailemaan, kun on pahin nälkäkiukku taltutettu...ankkaa, possua, nautaa jne paljon kasviksia, keväällä ihania voikukanlehtiä pannussa jne. 

Vierailija
71/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia tämäkin . Itse olen enemmän mieltynyt aasialaiseen ruokaan, erityisesti Japanin, Vietnamin ja Korean keittiöihin. Italialainen ruoka on siihen nähden melko pliisua, siihen ei kulu esim chili, inkivääri eikä runsas valkosipuli. Siksikin koen, että ei ole niin ihmeellistä. Kreikkalainen ja Espanjalainen keittiö on mielestäni parempi ja vaihtelevampi. Aikoinaan tuli paljonkin käytyä Italiassa sekä työn että vapaa ajan puolesta, paremmatkin keittiöt tuli nähtyä mutta valitettavasti omaan makuun aika mitäänsanomattomat maut, toki jos tykkää ihan perusmauista, niin sitten ehkä , itselleni se ei riitä.

Vierailija
72/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen julkaistu resepti varmaan mutta idea pöllitty Meksikosta ja Perusta. Italia ei ole mikään tomaattikastikkeen synnyinmaa.

Vierailija
73/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet valinnut ravintolat väärin.

Vierailija
74/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen julkaistu resepti varmaan mutta idea pöllitty Meksikosta ja Perusta. Italia ei ole mikään tomaattikastikkeen synnyinmaa.

Se ensimmäinen oli nimellä 'espanjalainen kastike'. Tomaatin syöminen yleistyi Italiassakin vasta 1850 jälkeen.

Vierailija
75/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskalainen keittiö on saanut vahvoja vaikutteita italialaisesta keittiöstä mm. renessanssin aikaan (ja juu, ei ollut Katarina de Medici vaan mm. laaja joukko maahan muuttaneita italialaisia ammatilaisia ja yrittäjiä).

Juu, ei ole. Suurin osa ranskalaisen keittiönkin resepteistä on 1800-luvulta tai uudempia.

Vierailija
76/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokakulttuuri kehittynyt sielläpäin tuhansia vuosia ja hedelmällinen maaperä kasvisten ja esim oliivin viljelylle. Kyllä siinä tietotaito kehittyy. Suomessa keskitytty selviämiseen ja sotimiseen. Ruotsissakin ruokakulttuuri pidemmällä, koska he eivät juuri ole olleet sodissa ja ovat tällöin keskittyneet muihin kehitystä edistäviin toimiin. 

Vierailija
77/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten mitään muuta ravintoloista tai kaupoista löytänyt?

Minulle eka kertaa Italiaan kesällä matkaavana saa laittaa vinkkejä hyvistä annoksista. Menemme Pohjois-italian alueelle, ymmärtääkseni myös alueella on merkitystä siihen mitä eritoten kannattaa syödä.

Mun mies on sieltä. Niin kuin joku jo neuvoikin, käy trattoria-ravintoloissa. Tulet rakastamaan kaikkea. Ja pizzat ilmakuivatulla kinkulla, ai että! Mihinkään turistipaikkoihin älä mene.

Vierailija
78/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuasia tämäkin . Itse olen enemmän mieltynyt aasialaiseen ruokaan, erityisesti Japanin, Vietnamin ja Korean keittiöihin. Italialainen ruoka on siihen nähden melko pliisua, siihen ei kulu esim chili, inkivääri eikä runsas valkosipuli. Siksikin koen, että ei ole niin ihmeellistä. Kreikkalainen ja Espanjalainen keittiö on mielestäni parempi ja vaihtelevampi. Aikoinaan tuli paljonkin käytyä Italiassa sekä työn että vapaa ajan puolesta, paremmatkin keittiöt tuli nähtyä mutta valitettavasti omaan makuun aika mitäänsanomattomat maut, toki jos tykkää ihan perusmauista, niin sitten ehkä , itselleni se ei riitä.

Etelä-Italiassa syövät mausteisempaa ja tulisempaa ruokaa.

Japanilainen ruoka se vasta pliisua onkin. Petyin siellä, ramenit mauttomia.

Vierailija
79/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö........ Miksi menet turistirysiin? Katso minne paikalliset menee. Pikkukylien trattoriat ihan parhaita. Italiassa löydät kaikkea, kalaa, lihaa, kasviksia jne. jne.

Ihan mautonta ruokaa niissä pikkutrattorioissakin on. Italiassa on hyvät raaka-aineet, mutta keittotaito on hyvin pliisua. Leivokset ovat hyviä ja drinkit, mutta pihivt ja pastat mautonta ja yliarvostettua. Pizzoissakaan ei ole täytettä niin paljoa, että sokkona voisi sanoa mitä siinä on. Ja kyllä pizzassa pitää olla täytettä enemmän kuin pohjaa.

Pizzan alkuperä on cucina poverassa eli köyhän ruuassa. Pizzaan laitettiin mitä oli - tomaattikastiketta ja juustonkannikoista raastetut jämät. Se teki leivästä vähän maukkaampaa ja ruokaisampaa. Myöhemmin, kun oli varaa pizzan päälle lisättiin siivu kinkkua tms

Suomalaiset mättöpizzan on kauheinta ikinä - listaa kun lukee se kuulostaa siltä kuin kokki olisi vain tyhjentänyt jääkaapista kaiken sekaisin lätyn päälle🤮 Pohja on pehmeä muhju kun liika täyte imeytyy läpi...

Vierailija
80/463 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italialaisille ruoka ja juoma sekä kauneus ovat sydämenasioita. Siksi keskivertoitalialaismiehelle ei ole kauhistus pukeutua kauluspaitaan ja pukuun kun käy ihmisten ilmoilla ja osa osa on innostunut muodista ilman, että kuuluisi seksuaalivähemmistöön. Kulttuuri on kasvattanut siihen, että pitää hallita la bella figura eli käytöstavat ja toisia kunnioittava pukeutuminen kun ollaan muiden kanssa tekemisssä urbaanissa ympäristössä.

Anteeksi mitä? Milläköhän perusteella minä en käyttäisi päivittäin kauluspaitaa sekä toimistolla käydessäni pukua? Tämä ruoka-asia ja muoti ei liity toisiinsa mitenkään.  Mistä pellolta olet kotoisin jos sinusta muodin seuraamisessa ja kauluspaidan käytössä on jotain ihmeellistä 🤣

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi