Ruoka italiassa on pettymys
Olen ollut monta kertaa italiassa ja sen saarilla, ruoka on valitettavasti ollut pertymys. Joka päivää kaikki ihan samaa: pastaa, pizza ja tomaatti-mozzarella salaataatti. Kuka jaksaa syödä päivä tätä samaa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Jos noin suppeesti valitsee, niin oma valinta.
Ehkä parhaat kala- ja kasvisruuat Italiassa syönyt. Turkin kanssa kilpailee.
Sairastan keliakiaa ja olen tomaattille allerginen. Se pikkasen rajaa Italian kokemusta, mutta kylläisenä olen siellä matkustellut.
Turkki mainittu. Barbaarit, jotka maustavat ruokaa. Onneksi sentään et Marokossa tai Libyassa ole käynyt.
Oon paljon reissannut ja täytyy myöntää että kaikista mauttomimman ja huonoimman pizzan olen ihme kyllä syönyt juurikin Italiassa!
Vierailija kirjoitti:
Oon paljon reissannut ja täytyy myöntää että kaikista mauttomimman ja huonoimman pizzan olen ihme kyllä syönyt juurikin Italiassa!
Samoin, Roomassa juna-asemanlähettyvillä.
Åizza from hell.
🤮
Vierailija kirjoitti:
Minä taas parhaimman. Tästä tosin aikaa 30 vuotta.
Keskimäärin olen ollut lukuisilla italian reissuilla tyytyväinen ruokaan. Muutamissa turistirysissä on tullut paha pettymys. Mm venetsiassa eksyttiin nälissään turistien huijaus ravintolaan. Tilattiin pizzat joita sai odottaa pitkääään. Ja kun ne tuli, tuli myös ikävä saarioisen roiskeläppää. Niin surkea pläjäys oli pizzan kuvatus. Vähän takinaa venytelty epämääräisesti, rläppää pienempi täytettä hyvin vähän. Mutta hintaa oli euroissa 22€. Muutenkin paikka näytti mafioosien tukikohdalta.
Silti tuoltahan ne pizzat sun muut on tännekin tulleet. Täälläkin normiruokaa ollut kauan joten ei ihme ettei se enää tuollakaan tunnu miltään, jos vertaa siihen että pizzaa ei täällä saisi vaan vedettäisiin edelleen klimppisoppaa tai läskisoosia. Mutta napolissa on yleisesti tunnettu maailman paras pizzeria. Ei ole tosin tullut testattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hulvaton ketju! Täällä on kulinaristit moittimassa yhtä maailman parhaimmista keittiöistä. Olisi metkaa nähdä mitä teillä kotona syödään. Ja parhaasta päästä oli tuo italialainen viini. Onko se vähän niin kuin suomalainen kossu, vain yhtä lajia? Kannattaa nyt vähän sivistää itseään ennen kuin tekee itsensä naurunalaiseksi esittämällä suurtakin viiniasiantuntijaa
Italialaiset viinit on kyllä ihan tunnustetusti melko kalliita. Joskin moninpaikoin myös korkealaatuisia. Amaronea nautiskelisin kaikki päivät jos olisi pinkka kunnossa. Barolot on oudon kalliita Suomessa, ei niinkään Italiassa tai esim Saksassa. Sangiovese pohjaiset viinit ovat minun makuun vähän vaatimattomia. Jotkut Merlot blandikset italialaisina erinomaisia, Alkosta ei jostain syystä näitä saa. Kuten ei Brunelloakaan, yksi tai kaksi pulloa taitaa olla saatavilla, ihan hirveän kalliita. Ripasso
Ai niin, unohdin pahoitella etten ole tutustunut niihin edullisempiin italialaisiin viineihin ihan nimen, tuottajan ja rypäleen tasolla vaikka toki tiedän että niitäkin on. Myönnän, olen ennakkoluuloinen ja italiassakin usein talon viiniin piheyksissäni sortunut, joten epäilen edullisempien viinien olevan varsin vaatimattomia.
Veneton maakunnassa on toki useita isoja viinitiloja, joilla on oma ravintola ja siellä tarjoiltu "talon viini" vähän toista luokkaa. Menu taas ihastuttavan rustiikkinen:
-leikkelelautanen ja artisokkaa
-Gnudi
-Bistecca Fiorentina
-Dolci
Vierailija kirjoitti:
Keskimäärin olen ollut lukuisilla italian reissuilla tyytyväinen ruokaan. Muutamissa turistirysissä on tullut paha pettymys. Mm venetsiassa eksyttiin nälissään turistien huijaus ravintolaan. Tilattiin pizzat joita sai odottaa pitkääään. Ja kun ne tuli, tuli myös ikävä saarioisen roiskeläppää. Niin surkea pläjäys oli pizzan kuvatus. Vähän takinaa venytelty epämääräisesti, rläppää pienempi täytettä hyvin vähän. Mutta hintaa oli euroissa 22€. Muutenkin paikka näytti mafioosien tukikohdalta.
Silti tuoltahan ne pizzat sun muut on tännekin tulleet. Täälläkin normiruokaa ollut kauan joten ei ihme ettei se enää tuollakaan tunnu miltään, jos vertaa siihen että pizzaa ei täällä saisi vaan vedettäisiin edelleen klimppisoppaa tai läskisoosia. Mutta napolissa on yleisesti tunnettu maailman paras pizzeria. Ei ole tosin tullut testattua.
1970-luvulla kun pizza rantautui Suomeen, tuli parhaat tekijät Italiasta ja pizzat olivat kyllä hyviä. Sitten tulivat suomalaiset tekijät ja pizzat olivat yhä hyviä. Milleniumin aikaan alettiin hintasotaan ja pizzoista tuli halpatuotetta kunnes nyt sitten 20-luvulla sitä on alettu hifistelemään kulttiruuaksi ja hinta on periaatteessa lämpimälle tomaattileivälle hilattu kahteenkymppiin. Itse söin Dennisissä ennen Kapea jo pizzaa ja sehän oli kyllä parempi kuin Italiassa nykyään. Nykyisin on näitä hapanjuuripizzoja suolattomilla täytteillä. Ei niillä päästä samalle tasolle, koska täytteet ovat jätetty sivuseikaksi ja päätähti on se pohja ja pelkistettynä vehnäjauho. Mutta uskallan väittää, että kun pizzaan laitetaan kunnon savukinkku, kunnon meetwusti, ripaus emmentalia, parmesania ja loput kermajuustoa, niin orgasmi lentää kuin Sherwoodin metsässä riippumatta siitä onko taikina venytetty vai kaulattu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten matkustat sinne italiaan, ap?
Niin siis halusin mennä sinne lomalle. Miksi en olisi sinne matkustanut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hulvaton ketju! Täällä on kulinaristit moittimassa yhtä maailman parhaimmista keittiöistä. Olisi metkaa nähdä mitä teillä kotona syödään. Ja parhaasta päästä oli tuo italialainen viini. Onko se vähän niin kuin suomalainen kossu, vain yhtä lajia? Kannattaa nyt vähän sivistää itseään ennen kuin tekee itsensä naurunalaiseksi esittämällä suurtakin viiniasiantuntijaa
Italialaiset viinit on kyllä ihan tunnustetusti melko kalliita. Joskin moninpaikoin myös korkealaatuisia. Amaronea nautiskelisin kaikki päivät jos olisi pinkka kunnossa. Barolot on oudon kalliita Suomessa, ei niinkään Italiassa tai esim Saksassa. Sangiovese pohjaiset viinit ovat minun makuun vähän vaatimattomia. Jotkut Merlot blandikset italialaisina erinomaisia, Alkosta ei jostain syystä näitä saa. Kuten ei Brunelloakaan, yksi tai kaksi pulloa tai
Fiorentina ei ole Toscanaa nähnytkään, joten diipadaapa sulle.
"Fiorentina ei ole Toscanaa nähnytkään, joten diipadaapa sulle."
Hämmentävä kommenti. Siis Firenze ei ole Toscanassa? eikä pihviä Firenzen tapaan tarjoilla missään muualla, kuten mainitsemassani Veneton maakunnassa, vai mitähän mahdat yrittää sanoa? Vähän sama kun sanoisi ettei Kuopio ole savoa nähnytkään eikä kalakukkoa saa hämeestä 😅
Tässä ketjussa monella selvästi luetun ymmärtämisessä ongelmia: AP ei väittänyt että italiassa ruoka olisi huonoa tai että suomalainen ruoka ja pizza olisi parempaa etc.
Mutta se vaan on fakta että italiassa ruoka on paljon ykstoikkoisempaa kuin naapuri maissa tai melkein missä tahansa päin maailmaa. Italiassa saa pelkästään italialaista ruokaa ja joka paikassa samat simmpelit pihvit, risotot, bruscetat; pizzat ja pastat. Eli käytännössä koko italian ruokalistan syö läpi n. 2 päivässä jos ottaa joka aterialla alkuruoka, väliruoka ja pääruoka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma italiassa on se että siellä ei ole missään mitään muuta tarjolla kuin italialaista keittiötä. Kuka jaksaa viikon putkeen mättää niitä samoja italosafkoja?
Mä olen esimerkiksi Pariisissa syönyt hyvää kiinalaista ja Malagassa hyvän dönerin, mutta Italiassa on mahdotonta edes löytää mitään muita kuin ns. kotimaisia ravintoloita
Missä tuppukylässä mahdat olla käynyt. Kyllä Italiasta löytyy kaikkia etnisiä ravintoloita kuin muualtakin ja kaupan päälle vielä fuusiota. Pitää vain osata etsiä ja sehän älysovellusten aikakaudella ei ole edes vaikeaa. Taso toki vaihtelee kuten muuallakin.
Tuppukylissä välttää ne parjatut turistirysät, vaikka ruoka ei sen kummempaa olekaan. Niissä saa sitä aitoa italialaisjankkia nonnan reseptillä. Italialainen tilliliha on siell
Ei pidä sitten valittaa, ei sitä Suomessakaan kovin kaksinen tarjonta ole Sodankylässä.
Eihän kukaan syö italiassa pizzaa paitsi turisti ja pastakin on aterialla väliruoka.
Italiassa saa paljon parempaa... salaatit, pääruoat, lihat ja kalat. Sellaisia ei Suomessa saa.
Vierailija kirjoitti:
Olin vuosi sitten Pohjois-Italiassa matkalla, jolla kaikki ruokailut oli meille järjestetty, oli vähän sellainen "ruokamatka". Risottoa ja pastaa koko ajan. Ne oli monesti tosi hyviä, mutta olin jotenkin ajatellut, että saadaan paljon kasviksia, kun on suotuisampi ilmasto. Ja siis nimenomaan hyvin valmistettuja ja maustettuja kasviksia. Mutta eipä niitä juuri ollut. Tuli kyllä hiilarikiintiö täyteen!
Ja minä elän täällä VHHna:) Ehkä ne matkanjärjestäjät ajattelivat että suomalaisille tutun makuista ruokaa. Tästä(kään) syystä ei ikinä mitään valmismatkoja!!
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan syö italiassa pizzaa paitsi turisti ja pastakin on aterialla väliruoka.
Italiassa saa paljon parempaa... salaatit, pääruoat, lihat ja kalat. Sellaisia ei Suomessa saa.
Kalat italiassa ihan skeidaa, kaikissa ruodot mukana, fileestä eivät ole siellä kuulleetkaan. Liha on kuivaa, eikä missään mitään sooseja.
Ainakin salaatit ovat hyvin vaatimattomia sekä Italiassa että Ranskassa, vihersalaatti voi olla kirjaimellisesti vain vihreää salaattia/rucolaa, pääruokana salatteja ei pääsääntöisesti kannata tilata, koska se ei ole yleistä paikallisten keskuudessa. Burrata-salaatti on tavallisesti vain iso möhkäle juustoa, rucolan/vihreän salaatin kanssa, kentes väähn tomaattia.Jos joku on monipuolisten salaatti-annoksien ystävä, niitä ei useinkaan Italiasta löydy.
minäpä suomennan:
osso bucoa =häränhäntää tomaattikastikkeessa haudutettuna. Liha mureaa ja herkullista silloin kun onnistuu. Kun ruoka jäähtyy, kellertävä rasva jähmettyy liemen päälle kerrokseksi, se on luuytimestä tullutta rasvaa
fiorentinaa =naudankyljys. Mausteena suolaa ja pippuria
vitello tonnatoa = keitettyä vasikanpaistia ja päällä tonnikala-majoneesikastike. Itse en syö vasikkaa eettisistä syistä joten en myöskään vasikanmaksaa, vitello tonnaton teen joskus huvikseen kalkkunaleikkeestä
carne crudoa =tartarpihvi, siis raakaa jauhelihaa, suolaa, öljyä ja sitruunaa
salsicciaa =makkara scampeja = katkarapu, risottoja =riisiä hiljalleen keitettynä, parmesanjuustoraastetta
branzinoa =kala, vähän kuin kuha tai seipi
orataa =eräänlainen ahven
Ja kymmeniä muita herkkuruokia!
Ja sitä herkummalle kuulostaa mitä eksoottisempi nimi :)
Käännätkö myös italialaiselle
- karjalanpaisti - Stufato di Karelia
tai
- läskisoosi - salsa grassa?
Eiköhän anneta ruokien olla oman nimisiä.
Ps. paras carne crudo ei kaipaa suolaa, pippuria, öljyä eikä sitruunamehua! Syödään sellaisenaan
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi ravintolassa söin suklaamacaronsin jäniksenmaksatahnalla, hasselpähkinäkeksin robiolatahnalla ja tryffelillä, pieniä makeita artisokkia juustokastikkeella ja pähkinöillä, vasikanposkea viinissä ja mansikka semifreddoa mansikkasorbetin ja kuohuviinivaahdon kanssa.
ah,
minä söin viimeksi ravintolassa Viiriäisraguta ja kananpojanmaksaa, Ahvenballotinea, Vasikanfileetä savustetun luuytimen kera ja lopuksi Sitruuna-oliiviöljykakkua raparpericompot'lla.
Joensuussa, Suomen Pohjois-Karjalassa.
Kuulostaa hyvältä. Tuskin selvisit viineineen 70 eurolla