Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi miehet ajattelevat, että herrasmiehen käytös ja tasa-arvo ovat toisiaan poissulkevia?

Vierailija
08.05.2025 |

Kyllähän herrasmies voi ihan yhtä hyvin olla tasa-arvon kannattaja parisuhteessaan myös. 

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska oven avaaminen on vielä 2025 niin kuuma peruna, jaan teille sattumuksen viime vuosituhannen akateemisista piireistä.

Erehdyin avaamaan oven kahdelle nuorelle naiselle yliopiston päärakennuksella. Tämän seksistisen törkeilyni seurauksena minulta kysyttiin luulenko, että naiset eivät osaa avata ovea itse?!

Tähän olikin jo suorastaan pakko vastata, etta oven avaaminen saattaa jo sujua, mutta ilmeiseti avoimesta ovesta kulkeminen ei ihan vielä onnistu.

Naisten suullinen vastine täytti kunnian loukkauksen tunnusmerkistön.

Valitettavasti en ottanut opikseni ja olen jatkanut naisten heteronormatiivista (sortava, paha) patriarkaalista (sortava, paha) sekä hyväntahtoista (alistava, paha) seksististä (sortava, paha) naisten (oletus, paha) kohtelua eli edes joidenkin hyvien tapojen ylläpitoa.

Vierailija
142/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin ajattelevilla se herrasmiehen käytös on päälleliimattua, ehdollista teeskentelyä. Kuin se meemi "times I respected women". Aito herrasmies on sellainen aina ja kaikkia kohtaan.

Jos tälläistä sivistynyttä käytöstä ei kuitenkaan odoteta eikä vaadita naisilta, niin mitä tasa-arvoa sellainen on?

Tietenkin laskelmoiva hyvä käytös vaikutelman luomiseksi on luonnehäiriöiselle ominaista esittämistä molemmin puolin. Ja tämähän paljastuu aina.

Mä olen 46, joten katson asiaa tästä keski-ikäkuplasta. Mun näkökulmasta naisilta on aina vaadittu hyvää käytöstä, meitähän nimenomaan kehutaan lapsesta saakka siitä, että ollaan kilttejä. Ei ole olemassa sanontaa "tytöt ovat tyttöjä", mikä olisi antanut vapaalipun käyttäytyä huonosti. 

Pahuksen lainaukset...136, toki näin. Tarkoitukseni ei suinkaan ollut antaa vaikutelmaa, että pojat olisi jätetty kasvattamatta. Mistäs niitä herrasmiehiä muutoin tulisi. :) Mulla ei ole veljiä eikä poikaa, vastaukseni tyttökeskeisyys juontaa omasta elämästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska oven avaaminen on vielä 2025 niin kuuma peruna, jaan teille sattumuksen viime vuosituhannen akateemisista piireistä.

Erehdyin avaamaan oven kahdelle nuorelle naiselle yliopiston päärakennuksella. Tämän seksistisen törkeilyni seurauksena minulta kysyttiin luulenko, että naiset eivät osaa avata ovea itse?!

Tähän olikin jo suorastaan pakko vastata, etta oven avaaminen saattaa jo sujua, mutta ilmeiseti avoimesta ovesta kulkeminen ei ihan vielä onnistu.

Valitettavasti en ottanut opikseni ja olen jatkanut naisten heteronormatiivista (sortava, paha) patriarkaalista (sortava, paha) sekä hyväntahtoista (alistava, paha) seksististä (sortava, paha) naisten (oletus, paha) kohtelua eli edes joidenkin hyvien tapojen ylläpitoa.

Koukeroisuus sikseen, toivottavasti olet tämän vuosituhannen puolella törmännyt jo moniin naisiin ja miehiin, jotka kiittävät kohteliaisuudesta ja toivottavasti pistävät sen vuorollaan eteenpäin. Be the change you want to see in the world, sanoi eräs kyseenalainen mies aikanaan. Hyvät tavat kaunistavat, ja komistavat.

Vierailija
144/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset näin ajattelevat eivätkä miehet. Naiset ovat voimaantuneita ja suuttuvat mikäli heille avaa oven, tarjoaa ruoan tai vaikkapa auttaa kantamaan ostoskassia.

Saattavat suuttua siitäkin, että ei avaa ovea, tarjoa ruokaa tai auta kantamaan ostoksia.

Sellaista se on naisten kanssa.

Vierailija
145/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt.

Vierailija
146/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, että jouduit kokemaan tuon. Arvostan naisena hyviä tapoja ja huomioimista, ja nuo tietyt sukupuolisidonnaiset tavat ovat mielestäni viehättäviä. Nolostuttaa niiden naisten puolesta, jotka ärsyyntyvät tuollaisesta. Pitää osata erottaa ystävällisyys ja alentuvuus.

Itse pidän ovea auki vanhoille ihmisille sukupuolesta riippumatta. Silloin tällöin ne vanhat miehet kursailevat ja nolostelevat sitä, ja teen sitten miten haluavat (ts. menen itse ensin).

Vierailija
147/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä enempi kulttuurissa on tasa-arvoa, sitä rumemmaksi aika miesmäiseksi naisetkin muuttu. Jännä juttu, kulttuureissa joissa tasa-arvon perään ei vouhotusta, miehet ovat herrasmiehiä ja naiset naisellisia. Katsokaa vain ympärillenne täällä Suomessa,  niin näette eron.

Niin se on. Ei ole kulttuuria, joissa olisi perinteiset roolit ja tätä nyky-Suomen "woketasa-arvoa". Sellaista ei vaan maailmasta löydy. Ja siihen on syynsä. Se on joko/tai.

Vierailija
148/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa. Elääkö Suomi jossain tasapäistämissimulaatiossa.

Herrasmiesmäisyydestäkin voidaan tehdä "tasa-arvo ongelma".

Kerro: mikä erottaa "herrasmiesmäisyyden" normaaleista käytöstavoista

Vierailija
149/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset sukupuoliroolit ei ole tasa-arvoisia ja naiset tasa-arvoa vaativat. Tasa-arvon myötä menetimme herrasmiesmäisen käytöksen kun se ei ole tasa-arvoista

Miten esim. oven avaaminen naiselle tai treffeillä tarjoaminen ovat tasa-arvon kanssa ristiriidassa? Seuraako siitä, että avaa oven naiselle jotenkin vaatimus, että naista pitää alistaa?

Nainen pystyy itsekin avaamaan oven, ei häntä tarvitse suojella. Naisella on omat rahat, miksei hän tarjoa? 

Naisena ainakin avaan itse oven kaikille itseäni heikommassa asemassa ryhmille eli: äidit lastenvaunujen kanssa,  vanhukset, mies tai nainen kainolosauvoilla tms. Sehän on mielestäni itsestään selvää.

Aika hemmetin typerää olis mun 60 kiloisen naisen kurkun paksui

Sun arjen täytyy olla todella vaikeaa, kun ovien aukaiseminenkin kuulostaa hyvin vaivalloiselta puuhalta.

"Riuhtoa auki" 🤣

Lapsillekaan se ei tuota ongelmaa..

Vierailija
150/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 44. V. myös olen tässä kuplassa, ja allekirjoitan ekan viestin ajatuksen. Herrasmiesmäisyys on oikein vanhan ajan hyvää kasvatusta, jota saivat herraskaisten perheitten pojat. Siihen sisältyi huomaavaisuus. Rahvaan pojat eivät saaneet ihan niin paljon tapakasvatusta. Tyttöjen kuului olla kilttejä kaikissa luokissa. 

Juu oli Peppipitkätossuja kirjoissa, mutta se ei vahvaa kiltin tytön normia muuttanut mihinkään, ennenkuin ihan nykyään.

Siltä pohjalta herrasmiesmäisyyden ajatus on hyvinkin tasa-arvoinen. Kun tytöt ( naiset) ovat jo lähtökohtaisesti " kilttejä", herrasmies vastaa tähän olemalla myös "kiltti", siis huomaavainen, kohtelias, auttavainen ym. 

Tosielämässä tavallisten ihmisten keskuudessa toimii vielä aika hyvin, jos vaikka omaa, buumeri-ikäisten työpaikkaani ajattelen.

Tämä sylky-oksennus-ryönäviemäri-palsta jätetään ulos otannasta...

Tokihan sen voi alistavaan muotoon vääntää, niinkuin kaiken hyvän, mutta ongelma ei ole silloin missään sukupuolisanastossa, termeissä, eikä rooleissa, vaan ihan jokaisen omassa pahuudessa ja itsekkyydessä, jolle annetaan periksi. Kummankin sukupuolen kohdalla tasa-arvoisesti. Eikä se ongelma ratkeaa millään sanojen yököttelyllä, sensuroinnilla, tai sukupuolien häivyttämisellä. 

Vierailija
151/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani, että jouduit kokemaan tuon.

Kerrotko mitä sukupuolisidonnaisia tapoja itse naisena toteutat aktiivisesti?

Ohis, nainen

Vierailija
152/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perinteiset sukupuoliroolit ei ole tasa-arvoisia ja naiset tasa-arvoa vaativat. Tasa-arvon myötä menetimme herrasmiesmäisen käytöksen kun se ei ole tasa-arvoista

Miten esim. oven avaaminen naiselle tai treffeillä tarjoaminen ovat tasa-arvon kanssa ristiriidassa? Seuraako siitä, että avaa oven naiselle jotenkin vaatimus, että naista pitää alistaa?

En avaa ovea naiselle, vaan avaan oven ihmisille. Ihan sama pidänkö ovea aukia miehelle/naiselle/nuorelle/vanhalle. Minusta tuo on vanhanaikaista ajattelua, että miehen pitäisi elättää naista. 

Vierailija
153/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suureen oviväittelyyn, olen ikäni tarjonnut naiselle avointa ovea, jos hän on osunut yhtaikaa kohdalle. Opetettiin jo lapsena peruskohteliaisuutena. En siis suhtaudu tähän toimenpiteeseen ystävällisyytenä, vaan kohteliaisuutena. 

Vierailija
154/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä käytös ja toisen kunnioitus nimenomaan on tasa-arvoa.

Mutta voin mä alkaa läimiä oven pikku piipittäjäpoikien naamallekin jos se mielestäsi on tasa-arvoa. Kiilata eteesi parkkipaikalla ja viedä ruutusi.

Huudella perääsi "hirvee perse" ja "nuoletko", "laihduta", "hymyile vähän, olisit ihan pantava jos naamas ei olisi norsunperse".

Naiset, ryhtykäämne toimeen tasa-arvon nimissä ja tehkäämme nasupoikien elämästä samanlaista kuin naisten. 

Aletaan ahdistella niitä porukalla.  Poju puskaan, housut pois, kuvataan se ja laitetaan kuva someen. "Pasi pillittää ja syytä onkin tuon kropan kanssa".

Moni nainenhan käyttäytyy juuri noin, kuin tuossa kuvasit.

Vierailija
155/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on kohtuutonta että naiset vaativat kaikkea.

Naiset ovat oppineet vaatimaan kaikkea. Eivätkä enää osaa lopettaa.

Voit olla ilman naisia. Ole hyvä.

Niin olenkin. Ihan omasta tahdosta.

Ja kiitos "kohteliaisuudesta".

Kyllä, tuo on sarkasmia.

Kun nuo käytöstavat tuntuvat sinultakin puuttuvan.

Vierailija
156/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset näin ajattelevat eivätkä miehet. Naiset ovat voimaantuneita ja suuttuvat mikäli heille avaa oven, tarjoaa ruoan tai vaikkapa auttaa kantamaan ostoskassia.

Saattavat suuttua siitäkin, että ei avaa ovea, tarjoa ruokaa tai auta kantamaan ostoksia.

Riippuu iästä. Alle nelikymppiset suuttuvat mikäli autetaan. Eivät tarvitse apua eikä sitä saa antaa koska se on alistamista.

Miten vaikea se on kysyä toiselta "voinko auttaa" tai "tarvitsetko apua"? Niin olen itse tehnyt ja toiminut sitten vastauksen mukaan. Kukaan ei ole vielä suuttunut.

Onneksi olkoon. Minulle on taas jopa auottu päätä.

Vierailija
157/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huono käytös korreloi alustan incelien huonon itsetunnon kanssa. Ei nämä äijät ole normaaleja vaan syrjäytyneitä.

Niillä on suuri suu ja pienet aivot."

Onneksi todistit oman ylivertaisuutesi ala-arvoisilla vertauksilla sekä solvaamalla. Taitavat olla ne ainoat asiat, mitä osaat.

Vierailija
158/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herramies on hyväkäytöksinen kaikille. Avaa oven mummolle, miehelle, naiselle ja lapselle. Tarjoaa niille, joille haluaa ja sen mukaan miten rahaa on, vaikkapa ystävälleki oluen. Ja naisissa sama. Lady on tyylikäs, kohtelias ja käyttäytyy hyvin. 

Vierailija
159/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainen pystyy itsekin avaamaan oven, ei häntä tarvitse suojella. Naisella on omat rahat, miksei hän tarjoa? 

Naisena ainakin avaan itse oven kaikille itseäni heikommassa asemassa ryhmille eli: äidit lastenvaunujen kanssa,  vanhukset, mies tai nainen kainolosauvoilla tms. Sehän on mielestäni itsestään selvää.

Aika hemmetin

Nohnoh,  monissa vanhoisssa julkisissa rakenuksissa esim kirkot, rautatieasemat, on yli satakiloisia 3 m korkeita ovia. Koitapa huviksesi itseäsi 1,5 kertaa painavampaa ovea.

Vierailija
160/167 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoh hoijaa. Elääkö Suomi jossain tasapäistämissimulaatiossa.

Herrasmiesmäisyydestäkin voidaan tehdä "tasa-arvo ongelma".

Kerro: mikä erottaa "herrasmiesmäisyyden" normaaleista käytöstavoista

Pitääkö mies toiselle ikäiselleen miehelle ovea? Ehkä joskus mutta ei samalla tavoin kuin naiselle.

Tai näissä on tietty vivahde-ero kun mies on huomaavainen naiselle. Olenko ihan hakoteillä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän