Miksei hallitus peru 300 e suojaosan poistoa työttömiltä ja palauta vuorotteluvapaata?
Niiden menot tulevat takaisin maksetuiksi työpaikkoina ja verotuloina.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vuorotteluvapaasta en osaa sanoa. Kaipa se oli liian kallis luksus tähän taloustilanteeseen. Ja itse olisin ollut näin 45-vuotiaana saamapuolella, mutta ei nyt mahda mitään.
Mutta tuo osa-aikaisuuden kompensointi työttömyyskorvauksista: sitähän kaupan ala ja ravintola-ala käyttivät väärin! Ei voi mennä niin, että ensin huudetaan 5 vuotta pitkin mediaa, että pa skakaupat ei tarjoa kuin osa-aikaisia sopimuksia, sitten kun työministeriö yrittää tehdä asialle jotain niin sekin meni väärin. Veronmaksaja siis auttoi kauppaa "huonossa" kannattavuudessaan järjestelemään työntekijöitä ruuhkahuippujen mukaan ja välttelemään etuja kuten täydet vuosilomat ja tätä joku nyt kaipailee takaisin? No osuuskauppa varmaa ainakin kaipaa..
Jos henkilö on vain osatyökykyinen niin korvaukset osatyökyvyttömyydestä tulee aivan eri lähteestä ja eri harkinnan kautta kuin työttömyyskorvaukse
Suojaosan poisto ei lisännyt töitä kun ihmiset ei uskalla kuluttaa ja työttömyys nousee. Hallitus ampuu koko ajan itseään jalkaan mutta oikeistoideologia on sumentanut vähänkin järjen! Verotulot saadaan kasvuun vain työllä ja työllistämisellä mutta idioottihallitus leikkaa Suomen hengiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vuorotteluvapaasta en osaa sanoa. Kaipa se oli liian kallis luksus tähän taloustilanteeseen. Ja itse olisin ollut näin 45-vuotiaana saamapuolella, mutta ei nyt mahda mitään.
Mutta tuo osa-aikaisuuden kompensointi työttömyyskorvauksista: sitähän kaupan ala ja ravintola-ala käyttivät väärin! Ei voi mennä niin, että ensin huudetaan 5 vuotta pitkin mediaa, että pa skakaupat ei tarjoa kuin osa-aikaisia sopimuksia, sitten kun työministeriö yrittää tehdä asialle jotain niin sekin meni väärin. Veronmaksaja siis auttoi kauppaa "huonossa" kannattavuudessaan järjestelemään työntekijöitä ruuhkahuippujen mukaan ja välttelemään etuja kuten täydet vuosilomat ja tätä joku nyt kaipailee takaisin? No osuuskauppa varmaa ainakin kaipaa..
Jos henkilö on vain osatyökykyinen niin korvaukset osatyökyvyttömyydestä tulee aivan eri lähteestä ja eri harkinnan kautta kuin työttömyyskorvaukse
"VOITKO KERTOA KUINKA PALJON KOKOAIKA TYÖT ON LISÄÄNTYNEET KAUPAN ALALLA SUOJAOSAN POISTON JÄLKEEN ITSE VÄITÄN ETTÄ EI YHTÄÄN."
en osaa sanoa, meillä on nyt yleisesti heikko työtilanne.
Mutta mitäs sitten käy kun yhä useampi preferoi kokoaikaista työtä ja työvoiman tarjonta vähenee? Noo, ennen vanhaanhan kauppa saattoi ajatella, että Etelä-Aasiassa on reippaita tyttöjä jonoksi asti tulossa tilalle..mutta onko? Työperäisen mmuuton tulorajaa on nostettu, veronmaksajat eivät enää turvaakaan palkkojen alaspolkijoiden elatusta työnantajien puolesta.
Tässä on yksi syy, miksi eri etuuksia pitäisi poistaa kylmästi. Tulevat hieman kalliiksi.
https://www.kela.fi/ajankohtaista/pricewaterhousecoopers-business-servi…
"Niin kyllä minä tiedän että on viljalti henkilöitä jotka kokevat etteivät tule kuulluksi työkyvyttömyytensä kanssa ja ainoa tuen lähde on työttömyysetuudet tai toimeentulotuki. Mutta haluat siis väkisin pitää kiinni tilanteestasi? Vai olisiko parempi että työkyvyn arviointia ja arviointiin pääsyä parannettaisi?"
Eivät tule kuulluksi? Mulla on ihan työterveyslääkärin lausunnot siitä, että olen osatyökykyinen. En tiedä millä tavalla nyt pidän väkisin kiinni tilanteestani. Voitko vähän avata? Meinaatko, etten ole vaan älynnyt hakeutua työkyvyn arviointiin vai mikä sulla oli tässä ajatuksena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä työpaikoilla on varaa maksaa myös sen lomailijan sijaisen palkka. Mistähän voisi hyvinkin johtua?
Työpaikat ei vaan maksa sille lomailijalle palkkaa, sille sijaisellekin usein pienempää kuin lomailijalle. Mikä siis on pointtisi?
Nämä on julkisen sektorin töitä. Eli veronmaksajat maksaa siitä, että joku lomailee omasta työstään. Tämän veikkaisin olleen pointin.
🇺🇦🇮🇱
Ei tuosta suojaosasta ainakaan ole mitään hyötyä, koska kyllä joku muu ne työt tekee, jos jollekin ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
No kun työttömät pitää kannustaa töihin! Vieläpä kokopäivätöihin. Ja vuorotteluvapaa ei kuulemma kannata, koska siihen vapaalaisen tilalle palkattavalle maksetaan pienempää palkkaa, jolloin saadaan vähemmän verotuloja.
No kun niitä työpaikkoja ei ole kaikille! Eikä VARSINKAAN kokopäivätöitä. Tule jo pois sieltä 80-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
"Niin kyllä minä tiedän että on viljalti henkilöitä jotka kokevat etteivät tule kuulluksi työkyvyttömyytensä kanssa ja ainoa tuen lähde on työttömyysetuudet tai toimeentulotuki. Mutta haluat siis väkisin pitää kiinni tilanteestasi? Vai olisiko parempi että työkyvyn arviointia ja arviointiin pääsyä parannettaisi?"
Eivät tule kuulluksi? Mulla on ihan työterveyslääkärin lausunnot siitä, että olen osatyökykyinen. En tiedä millä tavalla nyt pidän väkisin kiinni tilanteestani. Voitko vähän avata? Meinaatko, etten ole vaan älynnyt hakeutua työkyvyn arviointiin vai mikä sulla oli tässä ajatuksena?
"
Kun sairauspäivärahaa on maksettu 60 päivää, Kelan tulee viimeistään selvittää etuudenhakijan kuntoutustarve. Etuudenhakija saa kelasta kirjeen, jossa kerrotaan kuntoutuksen vaihtoehdoista ja järjestäjistä.
Kun sairauspäivärahaa on maksettu 90 päivää, työntekijän pitää toimittaa Kelaan työterveyshuollon lausunto, jossa on arvio jäljellä olevasta työkyvystä ja työssä jatkamisen mahdollisuudesta.
Tarvittaessa lausunto työssäjatkamisen mahdollisuuksista on laadittava myös ennen 150 tai 230 sairauspäivärahapäivää."
--> osasairauspäiväraha
--> kuntoutus
--> mahdollinen osatyökykyisen palkkatuki
Et ole saanut näitä arviointeja ja tukitoimia? Tee kantelu, nämä turvaa laki!
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kyllä työpaikoilla on varaa maksaa myös sen lomailijan sijaisen palkka. Mistähän voisi hyvinkin johtua?
Työpaikat ei vaan maksa sille lomailijalle palkkaa, sille sijaisellekin usein pienempää kuin lomailijalle. Mikä siis on pointtisi?
Nämä on julkisen sektorin töitä. Eli veronmaksajat maksaa siitä, että joku lomailee omasta työstään. Tämän veikkaisin olleen pointin.
On turhaa vastakkainasettelua: jos ja kun työntekijä ei ala saikuttaa uupumuksen vuoksi +50 v jälkeen, on vuorotteluvapaa työnantajille vain järkevä keino parantaa työssäjaksamista sinne 65+ eläkeikään asti! Mutta tämä hallitus vetelee työntekijää litsareilla jatkuvasti, eikä tajua paskaakaan työkyvyn ylläpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuosta suojaosasta ainakaan ole mitään hyötyä, koska kyllä joku muu ne työt tekee, jos jollekin ei kelpaa.
No eipä muuten tee kun pienien silppujen tekeminen on vähentynyt merkittävästi suojaosan poiston jälkeen sen näkee suoraan tilastoista.
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaksi ovatkin asioita, joissa mielestäni hallitus teki väärin.
Toisaalta ymmärrän tuon suojaosuuden poiston: miksi tekisin pidempää työpäivää, jos saan saman rahan vähemmilläkin työtunneilla? Mutta samalla osatyökykyiset pitäisi saada töihin.
Vuorotteluvapaata ja opintovapaata taas käytettiin väärin. Minulla on kaveri, jolla on kolme kk-tutkimtoa ja oli opettaja. Joka vuosi oli vuorotellen jommalla kummalla vapaalla. Opiskeli jotain pilipalijuttuja, jotaa pääsi töistään pois.
Äläpä jauha paskaa! Vuorotteluvapaalla oli ehtoja, että piti olla välillä 10 vuotta töissä. Opintovapaa ei ollut subjektiivinen oikeus todellakaan joka vuosi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Kun sairauspäivärahaa on maksettu 60 päivää, Kelan tulee viimeistään selvittää etuudenhakijan kuntoutustarve. Etuudenhakija saa kelasta kirjeen, jossa kerrotaan kuntoutuksen vaihtoehdoista ja järjestäjistä.
Kun sairauspäi
--> osasairauspäiväraha
--> kuntoutus
--> mahdollinen osatyökykyisen palkkatuki
Et ole saanut näitä arviointeja ja tukitoimia? Tee kantelu, nämä turvaa laki!
Eivät nuo tukitoimet ole mikään automaatio. Niistä päättävä taho voi todeta, että ihminen on täysin työkykyinen eikä ole oikeutettu kuntoutukseen edes osapäiväisesti vaikka lääkäri olisi eri mieltä. Sellaista se on monella tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä etuuksia ei olisi pitänyt koskaan ollakaan. Hyvä, että poistuivat.
Perustele.
KAUHEA PORU SUOJAOSASTA!
Ilmaista rahaa pitää saada! Tiedän muutaman jotka eivät viitsi tehdä sitten enempää, ei puhetta kokoaikatyöstä vaikka tarjolla olisi. Eli heille EI SUOJAOSAA!
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrohan nyt vielä se pointti niin että siinä on joku tolkku. Veronmaksajille on siis väitetysti jotenkin kalliimpaa maksaa sen pitkäaikaistyöttömän jatkuva lomailu kuin se, että vuorotteluvapaalla oleva saa pitää hetken lomaa työstään jotta jaksaa jatkaa eläkeikään asti, sillä aikaa kun pitkäaikaistyötön kerrankin tekee töitä eikä saa sitä veronmaksajien maksamaa rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo kaksi ovatkin asioita, joissa mielestäni hallitus teki väärin.
Toisaalta ymmärrän tuon suojaosuuden poiston: miksi tekisin pidempää työpäivää, jos saan saman rahan vähemmilläkin työtunneilla? Mutta samalla osatyökykyiset pitäisi saada töihin.
Vuorotteluvapaata ja opintovapaata taas käytettiin väärin. Minulla on kaveri, jolla on kolme kk-tutkimtoa ja oli opettaja. Joka vuosi oli vuorotellen jommalla kummalla vapaalla. Opiskeli jotain pilipalijuttuja, jotaa pääsi töistään pois.
Äläpä jauha paskaa! Vuorotteluvapaalla oli ehtoja, että piti olla välillä 10 vuotta töissä. Opintovapaa ei ollut subjektiivinen oikeus todellakaan joka vuosi!!
Hallitus poisti opintovapaan, koska se kerääntyi samoille yksilöille, ja nämä yksilöt olivat korkeakoulutettuja.
Kun vanhustenhoito on ajettu kriisiin, vuorotteluvapaa olisi ollut mahdollisuus olla omien vanhempien tukena elämän loppuvaiheessa mutta kun empatia on kirous politiikassa, pitää ihmisten kärsimystä lisätä, paitsi jo valmiiksi umpirikkaiden, jotka voivat ostaa kaikki palvelunsa kallilla yksityiseltä!!
Marinin hallitus poisti puolestaan ns eläkeputken, eli kolme vuotta ennen eläköitymisikää irtisanotun työttömyyskorvauksen lisäpäivät:
"Työttömyysturvan lisäpäivät, tunnetummin eläkeputki tai työttömyysputki, poistuvat käytöstä vuoden 2023 alusta."
En muista tämän herättäneen tällaista arvostelua. En yhtään kyllä keksi miksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttu, joka ei ole saanut mitään lausuntoa lääkäriltä ettei ole kokopäivätyökykyinen. Sanonut vain työkkäriin ettei jaksa enempää ja sillä saanut tuet. Ihan uskomatonta väärinkäyttöä
Tätä olsii voitu vaikka kehittää ja viedä eteenpäin koska tässä on tosiaan hyvä esimerkki win-win tilanteesta.