Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei hallitus peru 300 e suojaosan poistoa työttömiltä ja palauta vuorotteluvapaata?

Vierailija
08.05.2025 |

Niiden menot tulevat takaisin maksetuiksi työpaikkoina ja verotuloina. 

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta suojaosasta ainakaan ole mitään hyötyä, koska kyllä joku muu ne työt tekee, jos jollekin ei kelpaa.

Tämä on oikein, niiden kuuluu työt saadakin jotka ei hae tukia lisäksi

Vierailija
42/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuosta suojaosasta ainakaan ole mitään hyötyä, koska kyllä joku muu ne työt tekee, jos jollekin ei kelpaa.

No eipä muuten tee kun pienien silppujen tekeminen on vähentynyt merkittävästi suojaosan poiston jälkeen sen näkee suoraan tilastoista.

Minä teen pientä silppua kokoaikatyön päälle! Jotta pärjään lasteni kanssa! En saa mitään tukia, jos kerran tukien päälle ei ole valmis tekemään mitään töitä kun suojaosaa ei ole, niin ylimääräistä rahaa vailla ei sitten ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä etuuksia ei olisi pitänyt koskaan ollakaan. Hyvä, että poistuivat.

Perustele.

Ihmiset selviävät ilman niitäkin. Muita perusteluja ei tarvita.

Vierailija
44/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin kyllä minä tiedän että on viljalti henkilöitä jotka kokevat etteivät tule kuulluksi työkyvyttömyytensä kanssa ja ainoa tuen lähde on työttömyysetuudet tai toimeentulotuki. Mutta haluat siis väkisin pitää kiinni tilanteestasi? Vai olisiko parempi että työkyvyn arviointia ja arviointiin pääsyä parannettaisi?"

Eivät tule kuulluksi? Mulla on ihan työterveyslääkärin lausunnot siitä, että olen osatyökykyinen. En tiedä millä tavalla nyt pidän väkisin kiinni tilanteestani. Voitko vähän avata? Meinaatko, etten ole vaan älynnyt hakeutua työkyvyn arviointiin vai mikä sulla oli tässä ajatuksena?

Minulla on tuttu, joka ei ole saanut mitään lausuntoa lääkäriltä ettei ole kokopäivätyökykyinen. Sanonut vain työkkäriin ettei jaksa enempää ja sillä saanut tuet. Ihan uskomatonta väärinkäyttöä

Mitä väärinkäyttöä se on, jos saa työttömyyspäivärahaa? Siihen on oikeutettu jokainen työtön, kunhan täyttää annetut velvollisuudet. 

Vierailija
45/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010-luvun puoliväliin saakka noin 10-12 prosenttia työttömistä työskenteli pienimuotoisesti. Kun työttömyystuen ja asumistuen suojaosat otettiin käyttöön vuonna 2014 ja 2015, kasvoi pienimuotoisesti työskentelevien osuus vuoteen 2020 mennessä jo 18 prosenttiin.

Vierailija
46/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työllistyminen oli myös kannattavaa suojaosan ansiosta. Ennen suojaosan käyttöönottoa työllistymisveroaste oli Suomessa yleisesti yli 60 prosenttia. Suojaosien käyttöönotto laski työllistymisveroasteita osa-aikaisen työskentelyn osalta monissa tapauksissa noin 20-30 prosenttiin.

Yksinkertaistettuna työllistymisveroaste tarkoittaa osuutta, jonka ihminen menettää työllistymisen tuomasta tulojen kasvusta veroina tai pienentyneinä sosiaalietuuksina.

Tutkimuksen mukaan suojaosan poisto vaikuttaa eniten naisvaltaisiin aloihin, joissa työttömyyden aikainen työskentely on yleisintä. Näitä ovat esimerkiksi terveydenhuolto ja palvelualat.

Vierailija
47/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Niin kyllä minä tiedän että on viljalti henkilöitä jotka kokevat etteivät tule kuulluksi työkyvyttömyytensä kanssa ja ainoa tuen lähde on työttömyysetuudet tai toimeentulotuki. Mutta haluat siis väkisin pitää kiinni tilanteestasi? Vai olisiko parempi että työkyvyn arviointia ja arviointiin pääsyä parannettaisi?"

Eivät tule kuulluksi? Mulla on ihan työterveyslääkärin lausunnot siitä, että olen osatyökykyinen. En tiedä millä tavalla nyt pidän väkisin kiinni tilanteestani. Voitko vähän avata? Meinaatko, etten ole vaan älynnyt hakeutua työkyvyn arviointiin vai mikä sulla oli tässä ajatuksena?

"

Kun sairauspäivärahaa on maksettu 60 päivää, Kelan tulee viimeistään selvittää etuudenhakijan kuntoutustarve. Etuudenhakija saa kelasta kirjeen, jossa kerrotaan kuntoutuksen vaihtoehd

"Eivät nuo tukitoimet ole mikään automaatio. Niistä päättävä taho voi todeta, että ihminen on täysin työkykyinen eikä ole oikeutettu kuntoutukseen edes osapäiväisesti vaikka lääkäri olisi eri mieltä. "

Kuka se on se päättävä taho? Tee kantelu jos sinulla on diagnoosi ja lääkärinlausunto.

Vierailija
48/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ei kuulu kokoomusideologiaan ruokkia köyhiä. Köyhiä kannattaa kyykyttää vaikka se vähän maksaisikin

Ei työssäkäyvä veroja maksava ihminen ole välttämättä köyhä,mutta vuorotteluvapaa ja opintovapaa olisivat parantaneet osaamista ja työssäjaksamista, kun eläkeikää on nostettu! 

Vierailija
49/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan työntekijät maksamaan, että ökyrikkaat saavat miljardin sijoitusrahaa ulkomaille! 

Vierailija
50/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen esimiehet elinkeinoelämän keskusliitossa ei anna siihen lupaa. Onhan EK kirjoittanut hallitusohjelman työelämänosuuden. Se työelämäosuus on kopioitu sanasta sanaan siittä EK:n itse julkaisemasta hallitusohjelmasta

Vierailija
51/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oikein, niiden kuuluu työt saadakin jotka ei hae tukia lisäksi

Miksi yrityksille pitää maksaa 10 miljardia tukia joka vuosi maailman loppuun asti?! Ne pitäisi periä pois voitoista! 

Vierailija
52/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava pm Lindtman ei aio palauttaa näitä, eikä mitään muitakaan säästöjä.

Vierailija
53/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuttu, joka ei ole saanut mitään lausuntoa lääkäriltä ettei ole kokopäivätyökykyinen. Sanonut vain työkkäriin ettei jaksa enempää ja sillä saanut tuet. Ihan uskomatonta väärinkäyttöä

Se on väärinkäyttöä jos ei ole valmis ottamaan kokopäivätyötä vastaan!

Vierailija
54/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työllistyminen oli myös kannattavaa suojaosan ansiosta. Ennen suojaosan käyttöönottoa työllistymisveroaste oli Suomessa yleisesti yli 60 prosenttia. Suojaosien käyttöönotto laski työllistymisveroasteita osa-aikaisen työskentelyn osalta monissa tapauksissa noin 20-30 prosenttiin.

Yksinkertaistettuna työllistymisveroaste tarkoittaa osuutta, jonka ihminen menettää työllistymisen tuomasta tulojen kasvusta veroina tai pienentyneinä sosiaalietuuksina.

Tutkimuksen mukaan suojaosan poisto vaikuttaa eniten naisvaltaisiin aloihin, joissa työttömyyden aikainen työskentely on yleisintä. Näitä ovat esimerkiksi terveydenhuolto ja palvelualat.

Mutta mehän olemme kuulleet tässä kuulemasta päästyämme, että työn teon ilosta on syytäkin maksaa 59% suoraa ansiotuloveroa!

Eikö tämä mene sitten ihan oikein?

Minäpä yksinkertaistan tätä etuuksiin liittyvää lainsäädäntöä jos se on jollekulle epäselvää:

Työttömyyskorvaus on korvaus ajalta jolle yhteiskunta ei ole ponnisteluista huolimatta onnistunut yksilölle tarjoamaan ansiotyötä.

Kuuluuko mielestänne työssäkäyvän saada työttömyyskorvausta?

Kuuluuko 90% kokonaistyöajasta työllistetyn saada korvausta työttömästä ajasta?

80%?

60%?

Miksi ei? Miksi sitten 20% kokonaistyöajasta työllistetyn kuuluisi saada tuoltakin 20% ajalta korvaus? Hänhän on tuolloin työssä.

Vierailija
55/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaa, jaksaa. Antti-boy peruu. 

Vierailija
56/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marinin hallitus poisti puolestaan ns eläkeputken, eli kolme vuotta ennen eläköitymisikää irtisanotun työttömyyskorvauksen lisäpäivät:

"Työttömyysturvan lisäpäivät, tunnetummin eläkeputki tai työttömyysputki, poistuvat käytöstä vuoden 2023 alusta."

En muista tämän herättäneen tällaista arvostelua. En yhtään kyllä keksi miksi ;)

No mutta sehän on sitä parempaa poistamista ja antoihan se aktiivi2 tilalle käski boomeri töihin. Ja kaikki oli vaan niin ihanaa kun se oli sanna, meidän suuri idoli kun poisti kaikki edut, ihanaaa....

Vierailija
57/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä muuten tee kun pienien silppujen tekeminen on vähentynyt merkittävästi suojaosan poiston jälkeen sen näkee suoraan tilastoista.

Minä teen pientä silppua kokoaikatyön päälle! Jotta pärjään lasteni kanssa! En saa mitään tukia, jos kerran tukien päälle ei ole valmis tekemään mitään töitä kun suojaosaa ei ole, niin ylimääräistä rahaa vailla ei sitten ole!

No hetkinen oletko oikeasti noin tyhmä teet siis kokoaikatyötä ja kerrot että et saa suojaosaa no et tietenkään saa kun olet jo kokoaikatöissä.

Vierailija
58/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä pystykään suoraan mistään tilastosta päättelemään, että ne samat työt tehdään isompina silppuina eli toiset osa-aikaiset tekevät ne. Se on ihan oikein, työt paremmin motivoituneille.

Vierailija
59/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaksaa, jaksaa. Antti-boy peruu. 

Sofia ja Minja auttaa Anttia. Ja me kaikki elämme onnellisina elämämme loppuun asti. 

Vierailija
60/161 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"

Kun sairauspäivärahaa on maksettu 60 päivää, Kelan tulee viimeistään selvittää etuudenhakijan kuntoutustarve. Etuudenhakija saa kel

Kuka se on se päättävä taho? Tee kantelu jos sinulla on diagnoosi ja lääkärinlausunto.

Eläkevakuutusyhtiö.