Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa jo äitienpäivä kun täytyy mennä anoppilaan, missä kaikki miehen sukulaiset haukkuu minun leipomiset.

Vierailija
07.05.2025 |

Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. Sunnuntaina koko miehen suku tulee mummilaan kahville ja minä tarjoilen leipomisiani.  Joku suolainen piirakka pellillinen, jossa sieniä tai kylmäsavulohta, täytekakkuja pari kappaletta, kinuskipaloja, korvspuusteja, pikkuleipiä ja tuulihattuja, joihin teen täytteet ja vispaan kermat sunnuntaina aamulla. Juomiksi kahvia ja limuja, kuoharia ja liköörejä. Minä ja mies ei juoda alkoa, mutta anopille ja miehen sukulaisille maistuu.

Kun vieraat tulee mummilaan alkaa valitus: miten täällä on p*sk*ista ette sitten viittineet siivota; ai jaa ei ol viälä kahvia pöydässä, ootta tulleetkin nukkumaan. Ja sitten kahvipöydässä alkaa kommentointi: hyi miten imelätä, meiän perttu ei tykkää elä syö perttu imelätä torttua, kauhia miten on imelää kermavaahtoa en tykkää imelästä miksei oo vehnästä, muori tykkäis niin vehnäsestä miksei oo enempi vehnästä?

No olihan siinä mun korvapuustit.

Hyi kauhee miten paljon voita sokeria ja kanelia. Oot ihan pilannu nämä korvapuustit, mikset laittanu vehnästä kun muori niin tykkää vehnäsestä.

ja hyi en syö sieniä tiäkkö Lorvinsuolla kuolj kolme kun söivät sieniä ette työ hesalaiset ymmärrä sieniä, en syö eläkä anni laita muorille piirakkaa siinä on sieniä ei tiijä mitä on hesalaiset poimineet.

Ja kun vieraat on lähteneet, siivotaan taas paikat ja lähetään ajelemaan 340 km takaisin kotiin.

Kommentit (340)

Vierailija
221/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu tässä ap, on vähentäminen. On kiva että sinulla on suhde olemassa haurastuvaan anoppiisi. 

Itse tekisin niin, että kävisin anopin luona 4-5 viikonloppua vuodessa. Ihan tavallisia yhdessäoloja, siivoustekemistä ja saunomista. Arkiruokaa mukaan tai siellä laitettuna. 

Äitienpäivänä en järjestäisi tuollaisia suureellisia pitoja ja siivouskin maltillisemmaksi. Tilaisin pitopalvelulta karjalanpaistin, salaatin, riisipiirakoita, munavoin ja yhden kakun. Lauantaille vaikka anopin lempikeittoa valmiiksi tehtynä. Kohtaat sen ihmisen kanssa, joka suhtautuu sinuun suopeasti. Siitä voi olla tyytyväinen sitten kun anoppi ei enää muista.

Ei nuo sukulaiset tarvitse juhlia, etkä tule onnistumaan oikeanlaisten järjestämisessä koska heillä on jo ns. oliivi tai kapsikset nenässä. Joku perinneruoka tosiaan ja sillä siisti. Eli purkaisin tuota kuviota ja lisäisin tavallisia käyntejä niin kauan kuin anoppia on.

Vierailija
222/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa ne leipomukset kyseisen paikkakunnan leipomosta ja käy ne mentyäs hakemassa, samoin voit tilata sinne paikallisen siivoojan, kalliimpaa tosin mutta säästät itseäsi. Näin minä teen.938

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle iskisi noidannuoli päivää ennen kuin pitäisi lähteä. Kovasti haluisin lähteä anoppilaan piikomaan, mutta selkä ei kestä, sori siitä. Mies saisi lähteä kylvettämään äitiään. 

Vierailija
224/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus oon äitienpäivänä käyny huoltiksilla tankkaamassa. Kyllä niin näyttää oudolta kun mummuja ja äitejä viedään sinne syömään buffet. Loukkaus se minusta on avuttomilta miehiltä ja pojilta ja tyttäriltä.

Vierailija
225/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap.tä ahdistaa, mutta silti pitää mennä? Miksi? Elämässä ei ole muuta pakkoa, kuin kuolla. Kyläilyt ei ole pakollisia. 

Vierailija
226/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt oli kyllä paska provo.

Vierailija
227/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Provo. Ei yksikään nainen tuollaiseen kohteluun enää suostuisi.

Joo, me eletään 2000 lukua

Vierailija
228/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pisteet siitä että haluat leipoa anopille. Käykää useammin ja leivo ja laita silloin teille kolmelle. Stressaamatta. Aina synttärinä ja äitienpäivänä sitten nimenomaan älä leivo itse, vaan jos kerta suku pamahtaa paikalle arvostelemaan, niin mies ostaa ihan kaiken pitopalvelulta. On jo aika jos ette enää nuoria ole. Mumma arvostaa enemmän aikaa ja yhdessä nauramista, usko pois.

Vierailija
229/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikitään, että aloitus on totta, niin tässä muutama vinkki aloittajalle: lopeta heittopussina oleminen. Sano suorat sanat miehen sukulaisille. Tai voit olla jopa leipomatta ja lähtemättä satojen kilometrien päähän siivoamaan ja kylvettämään anoppia. Käske myös miehesi kasvattaa munat, että hän saisi jatkossa puolustettua puolisoaan.

Vierailija
230/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lopettanut leipomukset kaikkiin suuntiin. Jos meille tullaan niin silloin tarjoan kunnon ruokaa, eli kalaa ja kasviksia ja kahvin kanssa jonkun yhden asian. Lämmin ruoka leppoistaa ihmiset ja jaksavat ajaa hutuuttaa taas pitkin maata eteenpäin. Pääsääntöisesti sukulaisilla on kuitenkin aika huono maku ja rehellisesti ovat ihan pizza ja kebab porukkaa. Ei sellaisille kannata laittaa.

Vierailija
231/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi miehesi käy äitinsä luona noin vähän vuodessa? Se on tämön purkamisessa oleellisinta.

Vierailija
232/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle iskisi noidannuoli päivää ennen kuin pitäisi lähteä. Kovasti haluisin lähteä anoppilaan piikomaan, mutta selkä ei kestä, sori siitä. Mies saisi lähteä kylvettämään äitiään. 

Neljä veljeä ja kaksi siskoa siinä lähellä anopin arjesta huolehtimassa.

Maisterpoika käy kaksi kertaa vuodessa aloittajan kertomuksen mukaan ja tekee sitten kovasti numeroa kuinka sitten siivotaan ja saumotetasn ja viedään paljon ruokia ja alkoholia.

En ymmärrä noin isoja äitienpäiviä.  Äidilläni oli 8 lasta, yksiössä asui vanhana.  Toivoikin että älkää tulko kaikki käymään samana päivänä,  nähdään joskus  toisella kertaa.  Ja niinn tehtiin.

Kortti laitettiin , silloin vielä oli sellainen tapa.  Soitettiin kun hänelle hankittiin puhelin, siis lankasellainen, siihen aikaan 80-luvulla 

Vierailija
233/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus oon äitienpäivänä käyny huoltiksilla tankkaamassa. Kyllä niin näyttää oudolta kun mummuja ja äitejä viedään sinne syömään buffet. Loukkaus se minusta on avuttomilta miehiltä ja pojilta ja tyttäriltä.

Jos ei ole varaa parempaan?

Vierailija
234/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itä-Suomeen ja Karjaloihin tuollainen laittaminen on pesiytynyt yhä. Mutta pääasia olisi, että miehesi visiitti äitinsä luona ei olisi tuollainen spektaakkeli, vaan tavallistaisitte käynnit. Johan tuosta jää veljille ja siskoille todella omituiset muistotkin. Jos on Itä-Suomi kyseessä niin ei kyllä mitään tuulihattuja sinne. Hämeen suuntaan ehkä joo.

Vierailija
235/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. "

Monta päivää vanha täytekakku ei kyllä kuulosta kovinkaan houkuttelevalta.

Ja kuka siitä anopista kaikki muut ajat huolehtii vai pääseekö hän saunaan vain kerran vuodessa? Eikö siellä kukaan muu siivoa milloinkaan? Kannattaa ehkä panostaa leipomisen sijaan koti- ja siivousavun hankkimiseen anopille.

Vierailija
236/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et vieläkään ole kertonut mikseivät miehesi sisarukset hoida tarjoiluja.

Vierailija
237/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sut pyysi tekemään nuo asiat, se anoppi vai ?

Jos ei pyydetty, älä tee. Äläkä mee.

Vierailija
238/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. "

Monta päivää vanha täytekakku ei kyllä kuulosta kovinkaan houkuttelevalta.

Ja kuka siitä anopista kaikki muut ajat huolehtii vai pääseekö hän saunaan vain kerran vuodessa? Eikö siellä kukaan muu siivoa milloinkaan? Kannattaa ehkä panostaa leipomisen sijaan koti- ja siivousavun hankkimiseen anopille.

Lähellä asuvat neljä veljeä ja kaksi siskoa.   Kaks kertaa vuodessa on helsingissä asuvan vuoro ja sit näytetään junteille.

Vierailija
239/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä moni neuvoo ap:tä ostamaan ne herkut  anopilleen ja tämän lapsille seuraaville äitienpäiville. Neuvo ihmetyttää. 

Onko siis mitenkin yleistä, että jos äidillä on  5 lasta(kuten tässä tapauksessa kai oli)  niin miniä on se, joka tuo tarjottavat ÄITIENPÄIVÄ pöytään. Kukaan äidin omista lapsista ei eväänsä heilauta???

Ja vielä sekin, että kukaan ei tuon miniän tekeleistä  edes tykkää, silti vuodesta toiseen mennnään tuolla  kaavalla, outoa, mutta kukin tavallaan.

Ps tuosta porukasta ei kukaan taida olla erityisen järkevä, 

Tarinan ainoa järkevä on aloittajan miehen ex-puoliso, koska on lähtenyt lätkimään toksisen suvun ja passuuttavan miehen luota. 

Vierailija
240/340 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niissä on ihan hyvää ruokaa, ei ole loukkaus ketään kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi