Ahdistaa jo äitienpäivä kun täytyy mennä anoppilaan, missä kaikki miehen sukulaiset haukkuu minun leipomiset.
Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. Sunnuntaina koko miehen suku tulee mummilaan kahville ja minä tarjoilen leipomisiani. Joku suolainen piirakka pellillinen, jossa sieniä tai kylmäsavulohta, täytekakkuja pari kappaletta, kinuskipaloja, korvspuusteja, pikkuleipiä ja tuulihattuja, joihin teen täytteet ja vispaan kermat sunnuntaina aamulla. Juomiksi kahvia ja limuja, kuoharia ja liköörejä. Minä ja mies ei juoda alkoa, mutta anopille ja miehen sukulaisille maistuu.
Kun vieraat tulee mummilaan alkaa valitus: miten täällä on p*sk*ista ette sitten viittineet siivota; ai jaa ei ol viälä kahvia pöydässä, ootta tulleetkin nukkumaan. Ja sitten kahvipöydässä alkaa kommentointi: hyi miten imelätä, meiän perttu ei tykkää elä syö perttu imelätä torttua, kauhia miten on imelää kermavaahtoa en tykkää imelästä miksei oo vehnästä, muori tykkäis niin vehnäsestä miksei oo enempi vehnästä?
No olihan siinä mun korvapuustit.
Hyi kauhee miten paljon voita sokeria ja kanelia. Oot ihan pilannu nämä korvapuustit, mikset laittanu vehnästä kun muori niin tykkää vehnäsestä.
ja hyi en syö sieniä tiäkkö Lorvinsuolla kuolj kolme kun söivät sieniä ette työ hesalaiset ymmärrä sieniä, en syö eläkä anni laita muorille piirakkaa siinä on sieniä ei tiijä mitä on hesalaiset poimineet.
Ja kun vieraat on lähteneet, siivotaan taas paikat ja lähetään ajelemaan 340 km takaisin kotiin.
Kommentit (340)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomeen ja Karjaloihin tuollainen laittaminen on pesiytynyt yhä. Mutta pääasia olisi, että miehesi visiitti äitinsä luona ei olisi tuollainen spektaakkeli, vaan tavallistaisitte käynnit. Johan tuosta jää veljille ja siskoille todella omituiset muistotkin. Jos on Itä-Suomi kyseessä niin ei kyllä mitään tuulihattuja sinne. Hämeen suuntaan ehkä joo.
Voi luoja mitä ennakkoluuloja:D ja niitä ihan pokkana totena kirjoitellaan. Vai ei Itä-Suomeen tuulihattuja:D
Tuo edellinen on luultavasti aloittajan vastaus omaan satuunsa.
Älä leivo! Vielä parempi kun et mene sinne.
Jos on omia lapsia niin miksi mennä jonnekin hevon kuuseen? Voi viettää oman perheen kesken. Ei ole pakko käydä siellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on päivänselvää. syy on "HESA" eli olette helsinkiläisiä. Sieltä se kaikki paha tulee muualla asuvien mielestä.
Not. Luulen ettet voisi enempää erehtyä.
Ap:n ongelma on helposti hoidettu. Älä mene sinne. Ei tarvitse mennä edes miehen eikä anopin mieliksi. Jää kotiin. Mies voi käydä kotonaan yksinään, jos haluaa. Kaupasta saa pullaa ja kakkua.
Kirjoitit, että sinulla on lapsia edellisestä liitosta, joten kutsu omat lapsesi kylään äitienpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon äitienpäivänä käyny huoltiksilla tankkaamassa. Kyllä niin näyttää oudolta kun mummuja ja äitejä viedään sinne syömään buffet. Loukkaus se minusta on avuttomilta miehiltä ja pojilta ja tyttäriltä.
Jos ei ole varaa parempaan?
Näin varmaan on. Silti voin katsoa asiaa omalta kannaltani ja toivoa terveellisempää ja maukkaampaa ruokaa juuri äideille ja mummoille. Myös papoille, ei se isänpäivänäkään sen parempaa ruokaa ole. Syy on siis minusta huoltiksissa ja siinä ruuassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon äitienpäivänä käyny huoltiksilla tankkaamassa. Kyllä niin näyttää oudolta kun mummuja ja äitejä viedään sinne syömään buffet. Loukkaus se minusta on avuttomilta miehiltä ja pojilta ja tyttäriltä.
Niissä on ihan hyvää ruokaa, ei ole loukkaus ketään kohtaan.
Hyvää ruokaa my ass. Kattokaapa miltä siellä käyvät työporukat näyttää: verensokerit ja kolesterolit varmasti koholla, kaikenlaista ylipainoa ja ongelmaa kehossa. Moni ruoka on pakkasesta lämmitettyä puolivalmistetta kermalla.
Missä sinä näät pelkästään laihoja suomalaisia syömässä, kun puolet kansasta on ylipainoisia?
Itse en harrasta juurikaan ulkonasyömistä(paitsi silloin, ku olen jälkikasvun luona käymässä, silloin käydään ulkona syömässä. Ja yleensä niissä paremmissa paikoissa, ei ABC: llä vaikka sekin minulle kelpaisi) mutta pakko puolustaa tuotakin ruokapaikkaa.
Kesäisin reissussa kun ollaan, tulee usein käytyä noissa ABC yhteudessä olevissa ruokakaupoissa ja siinä samalla näkee nuo noutopöydätkin. Paljon salaatteja ja tuoretta tarjolla. Lämmin ruoka näyttää ihan samalta, kuin missä tahansa paikassa, jossa on seisova pöytä.
Siis varmasti ihan perusruokaa ja monelle juuri sitä oikeasta. Ei kaikki tykkää hienosta annoksesta, jossa on pariparsaa ristissä(noin karrikoiden) ja hintakin 50e annos.
Kyllä ABC:llä pystyy syömään terveellisesti, jos vaan haluaa. Kyse on sielläkin omista valinnoista. Jos mättää lautasen täyteen punaista lihaa ja jättää muun syömättä, niin eihän se kovin terveellistä ole. Näihän moni työmies näyttää tekevän, kun siellä lounaalla käy.
Vierailija kirjoitti:
Nää vihaiset vastaukset usein niputtaa anopin yhteen niiden haukkuvien kansss, tai vaihtoehtoisesti sotkee hänetkin inhottavaksi, vaikkei AP ole niin sanonut.
Kommentoin tätä nyt ensimmäistä kertaa, enkä ole lukenut ketjua kovin tarkasti.
Minusta AP tosiaan voisi harkita tarjottavien muuttamista tai hankkimista tosiaan vaikka valmiina.
Mutta anoppia en loukkaisi, hänhän on jo muistisairaskin. Ja ehkä yrittäisin edes vähän ymmärtää myös niitä haukkujia. Ei siksi, että pitäisi hyväksyä huono käytös. Mutta sillekin on jokin syy, luultavasti alemmuudentunnetta.
Mies haluaa sinne. En jättäisi käymättä, ihan anopin takia. Hänhän on jo iäkäs, ei tuota loputtomasti kestä.
Ehkä jotain vastausta voi miettiä. Tai olla miettimättä, onhan se aika vaikeaa lähteä sille linjalle, ja se voi vain pahentaa asiaa.
Täällä tuntuu olevan paljon itsellisiä ja voimaantuneita, jotka jotenkin tuntuvat vihaavan omia puolisoitaankin. Menköön mies itse äitinsä luo! No ehkä mies kuitenkin toivoo puolisonsa sinne mukaan. Silläkö ei ole mitään arvoa?
Toki tietysti kiinnostaisi kuulla, miten mies suhtautuu näihin tilanteisiin?
<
^Tässäkin ap vastailee itselleen.
Minusta huonoimmat neuvot koko ketjussa on näitä, joissa kehotetaan valehtelemaan vointi huonoksi ja jäämään verukkeella kotiin. Myötähävettää tuollainen aika paljon. Selittää paljon kyllä maan muuttunutta ilmapiiriä, kommunikoinnin tasoa ja semmoista kantokykyä, mikä porukoilta puuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa parempaan?
Näin varmaan on. Silti voin katsoa asiaa omalta kannaltani ja toivoa terveellisempää ja maukkaampaa ruokaa juuri äideille ja mummoille. Myös papoille, ei se isänpäivänäkään sen parempaa ruokaa ole. Syy on siis minusta huoltiksissa ja siinä ruuassa.
Jätä nyt ees äitienpäivänä tuo ihmisten ulkonäön tarkkailu ja ortoreksiset paasauksesi. Elämä ei ole pelkkää kaalin ja lantun syömistä. Ai niin, lantussakin on hiilihydraattia.
Samaa sarjaa koominen trullialoitus kuin parin päivän takainen kaveripariskuntaa kummiuteen väkisin painostava nuorehko äiti.
Viihdehömpästä nämä menee.
Tekaistujen aloitusten kirjoittajat ovat vaavin sisällöntuottajia, ajatellaan se vaikka niin. Moni saa näistäkin konkreettisia käypiä neuvoja.
Joten kiitos Ap.
Vierailija kirjoitti:
Minusta huonoimmat neuvot koko ketjussa on näitä, joissa kehotetaan valehtelemaan vointi huonoksi ja jäämään verukkeella kotiin. Myötähävettää tuollainen aika paljon. Selittää paljon kyllä maan muuttunutta ilmapiiriä, kommunikoinnin tasoa ja semmoista kantokykyä, mikä porukoilta puuttuu.
Jos kävisivät useammin ei tarvitsisi niin kovasti näyttää kuin kahdella vuosittaisella käynnillä esitetään mummon arjen hoitaville sisaruksille
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä suhtautumisessa jotain häikkää on. Eihän sekään ole oikein, että ap ei loisi mitään suhdetta anoppiin.
En arvosta kovin paljoa sellasta linnoittautumista omiin poteroihin, vaan pikemminkin yhdessöoloa edes joskus. Ei täällä varmasti kukaan tarkoita, että miniä maksaa pitopalvelusta otetut jutut, vaan tietysti miehensä. Ja kyllä, arvostan siskojen ja veljien eforttia, jotta äiti voi vielä asua talossaan. Se on sitä arjen sietämistä ja kauas katsomista. Siinä on laitettava itsensä sivuun ajoittain ja sekin tekee ihan hyvää.
Tuon haukkumisen ja marisemisen vuoksi en vaan ite kokkaisi ja leipoisi. Ja kyllä, pojan on käytävä useammin vuodessa äitinsä luona ihan tavallisilla vierailuilla. Jos on hyvä työ, on siitä myös lomat ja vapaat mitä juurikin joskus uhrata.
Se nyt riippuu todella monesta asiasta, mikä on milloinkin oikein ja mikä väärin. Eivät kaikkien vanhemmat ole mitään ihania ja lempeitä ihmisiä. On olemassa myös väkivaltaisia ja henkisesti sairaita ikäihmisiä. Joskus on hyvä suojella omaa ja läheistensä fyysistä ja henkistä terveyttä jättämällä vierailut vähemmälle tai kokonaan väliin.
Onhan tuo nyt täysin törkeää käytöstä haukkua, jos ap tulee siivoamaan, leipomaan ja kylvettämään anoppiaan. Ei hänen sitä mikään pakko olisi tehdä. Kertoo, että haukkujien päänupissa on jotain vikaa.
Eikä se, että suku asuu lähellä ole merkki, että he auttaisivat yhtään sen enempää. Meilläkin asui vanhapoika äitinsä kanssa, mutta edes suihkuun hän ei anoppia ikinä vienyt. Kotipalvelu hoiti anopin täysin. Ulos ei voinut koskaan viedä edes kesäaikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on ihan hyvää ruokaa, ei ole loukkaus ketään kohtaan.
Hyvää ruokaa my ass. Kattokaapa miltä siellä käyvät työporukat näyttää: verensokerit ja kolesterolit varmasti koholla, kaikenlaista ylipainoa ja ongelmaa kehossa. Moni ruoka on pakkasesta lämmitettyä puolivalmistetta kermalla.
Missä sinä näät pelkästään laihoja suomalaisia syömässä, kun puolet kansasta on ylipainoisia?
Itse en harrasta juurikaan ulkonasyömistä(paitsi silloin, ku olen jälkikasvun luona
Väitän minäkin että terveellisesti syöminen ABC:lla on kyllä vaikeaa. Mausta nauttimisesta puhumattakaan.
Ensinnäkään pakastetut asiat ihan kategorisesti ei ole parantuneet vaan huonontuneet ravintoarvoiltaan.
Kylmät salaatit sopivat kauhean harvoille, eikä talvella oikein kenellekään. Niitä kun vedät olet pitkällä aikavälillä itsekin täynnä kylmää vettä ja ruuansulatuksesi jäähtyy ja hidastuu.
Kylmien ruokajuomien nauttimien ei ole kenenkään ruuansulatukselle sopivaa.
Huoltiksen kahvi viimeistelee junttauksen, ei kerkiä imeytyä esim. raudat.
Jokaisessa välissä syöt säilöntä- ja lisäaineita, joita ketju tarvitsee, mutta sinussa ne eivät lopeta toimintaansa. Hiiva kohottaa, lisäaineet ja toksiinit häiritsee suolta koko Nähdään pian!.
Aloittajan anopillahan on siis asiat hyvin kun kaukana asuva poika käy kaksi kertaa vuodessa pesemässä. Tuo sokerimössöjä ja likööriä.
No minä olen sillä tavalla outo ja aikaani jäljessä, että ymmärrän ap:n halun leipasta ja siivota ja muuta. Joskun perheelle sanonkin että olen vaarattomalla tavalla läheisriippuvainen ja erittäin vanhalla softalla varustettu.
Aluksi totean että käyn todellakin omilla matkoilla, harrastuksissa ja kulttuurimenoissa ilman ketään perheestä, kyse ei ole jatkuvasta päivystämisestä. Mutta minusta valittu perhe tarkoittaa vaivaa ja huolta myös. Minun anoppilani on ok, ei vikaa. Lapsuudenkotini ja sisarusten perheet ovat hyvän tahdon piirissä, mutta kauhean kauhean läheisiä ei heistä oikein saa. Asun kaukana ja panostan kesäkäyntiin eniten. Huhkitaan, laitellaan paikat kuntoon ja marjat pakkaseen jne. Muilla vuoden käynneillä ollaan tavallisesti ja tehdään keittiöasioita yhdessä tai hoidetaan lääkäriasioita. Vaikka perhe ei ole varsinaisesti läheinen, on arvo tietää mahdollisimman paljon siitä mistä puoliso ja minä olemme kotoisin. Sitten siirrän sitä lapsille.
Ketjussa tuntuu käyvän sellainen kylmä viima, kun puolustetaan aivan nuppi punaisena omaa aikaa ja arvoa. Vanhuus kuitenkin loppuu yhtenä päivänä. Onpa kummallista ettei poika käy useammin. Joku syy siihen on, mukavuudenhalu tai ajattelemattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän on päivänselvää. syy on "HESA" eli olette helsinkiläisiä. Sieltä se kaikki paha tulee muualla asuvien mielestä.
Enemmän täällä on keskusteltu siitä miten muualla maassa asuvat ihmiset on täysiä juntteja. Eivät osaa syödä/arvostaa hienoja pääkaupunkiseudun (?) herkkuja, kuten tuulihattuja :D Ilmeisesti vain pääkaupunkiseudulla asuu fiksuja ihmisiä.
En kiellä, etteikö jotkut ihmiset maalla ole sitä mieltä, että kaikki kaupunkilaiset on typeriä( näin ajattelee moni koulujakäymätön) mutta sama pätee toisinkin päin. Monella kaupunkilaisella on se kuva, että maaseudulla ei ihmisillä ole mitään sivistysta ja kaikki vaan luo lantaa.
Maatiloja on vähän ja maaseudunkin elinkeinorakenne on palvelut , kauppa ja teollisuus. Yhtälailla maalla asuu korkeasti koulutettuja. Opettajat, lääkärit, apteekkarit, ym ym ja siellä kaupungissakin niitä, joilla se peruskoulu on ehkä juuri ja juuri läpi kahlattu. Ja ihmiset muuttaa kaupungeista maalle ja toisin päin ja aina se on se sama ihminen. Joko fiksu tai tyhmä.
Kyllä tässä suhtautumisessa jotain häikkää on. Eihän sekään ole oikein, että ap ei loisi mitään suhdetta anoppiin.
En arvosta kovin paljoa sellasta linnoittautumista omiin poteroihin, vaan pikemminkin yhdessöoloa edes joskus. Ei täällä varmasti kukaan tarkoita, että miniä maksaa pitopalvelusta otetut jutut, vaan tietysti miehensä. Ja kyllä, arvostan siskojen ja veljien eforttia, jotta äiti voi vielä asua talossaan. Se on sitä arjen sietämistä ja kauas katsomista. Siinä on laitettava itsensä sivuun ajoittain ja sekin tekee ihan hyvää.
Tuon haukkumisen ja marisemisen vuoksi en vaan ite kokkaisi ja leipoisi. Ja kyllä, pojan on käytävä useammin vuodessa äitinsä luona ihan tavallisilla vierailuilla. Jos on hyvä työ, on siitä myös lomat ja vapaat mitä juurikin joskus uhrata.