Ahdistaa jo äitienpäivä kun täytyy mennä anoppilaan, missä kaikki miehen sukulaiset haukkuu minun leipomiset.
Leivon kahvileipiä ja täytekakun töiden jälkeen viikolla. Lauantaina ajetaan 340 km miehen kotipaikkakunnalle. Viedään leivonnaiset, äitienpäivälahjat ja viikoksi valmiita ruokia anopille. Siellä siivotaan koko talo, saunotetaan ja kylvetetään anoppi. Sunnuntaina koko miehen suku tulee mummilaan kahville ja minä tarjoilen leipomisiani. Joku suolainen piirakka pellillinen, jossa sieniä tai kylmäsavulohta, täytekakkuja pari kappaletta, kinuskipaloja, korvspuusteja, pikkuleipiä ja tuulihattuja, joihin teen täytteet ja vispaan kermat sunnuntaina aamulla. Juomiksi kahvia ja limuja, kuoharia ja liköörejä. Minä ja mies ei juoda alkoa, mutta anopille ja miehen sukulaisille maistuu.
Kun vieraat tulee mummilaan alkaa valitus: miten täällä on p*sk*ista ette sitten viittineet siivota; ai jaa ei ol viälä kahvia pöydässä, ootta tulleetkin nukkumaan. Ja sitten kahvipöydässä alkaa kommentointi: hyi miten imelätä, meiän perttu ei tykkää elä syö perttu imelätä torttua, kauhia miten on imelää kermavaahtoa en tykkää imelästä miksei oo vehnästä, muori tykkäis niin vehnäsestä miksei oo enempi vehnästä?
No olihan siinä mun korvapuustit.
Hyi kauhee miten paljon voita sokeria ja kanelia. Oot ihan pilannu nämä korvapuustit, mikset laittanu vehnästä kun muori niin tykkää vehnäsestä.
ja hyi en syö sieniä tiäkkö Lorvinsuolla kuolj kolme kun söivät sieniä ette työ hesalaiset ymmärrä sieniä, en syö eläkä anni laita muorille piirakkaa siinä on sieniä ei tiijä mitä on hesalaiset poimineet.
Ja kun vieraat on lähteneet, siivotaan taas paikat ja lähetään ajelemaan 340 km takaisin kotiin.
Kommentit (340)
Eli poika onkin se joka lähtökohtaisesti mieluummin harrastaa vapaansa ja lomansa Uudellamaalla ja ulkomailla, sen sijaan että käväisisi hienolla autollaan äitinsä luona. Joku asunto ja oleilu Nizzassa menee kesälläkin äidin ohi? Onhan tuo nyt sitten selvä mistä veljien ja siskojen kenkä puristaa. Jotenkin oudosti olet lukenut tuota kuviota jos ei sulle hahmotu, että teidän elämäntyyli vaikuttaa pinnalliselle.
Älä mene. Vietä oma äitienpäivä vaikka yksin. Mieluummin tietysti lasten kanssa, jos heillä ei vielä ole omia perheitä.
Valittelisin mahakipua ja sanoisin etten voi lähteä mutta mies voi ja nauttisin viikonlopun itekseni. Enkä kyllä miehen mieliksi tuollasta rumbaa sietäis
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ne leipomukset kyseisen paikkakunnan leipomosta ja käy ne mentyäs hakemassa, samoin voit tilata sinne paikallisen siivoojan, kalliimpaa tosin mutta säästät itseäsi. Näin minä teen.938
Siis mitä ihmettä? Miten naiset suostuu vielä tuohon, että hoitavat anopin asoita satojenkin kilometrien päästä, vaikka anopilla on omiakin lapsia?
Täälläkin joaka toinen neuvoo, että osta anopille ruuat ja herkut pitopalvelusta. Eikö tuo nyt ainakin ÄITIENPÄIVÄNÄ pitäisi olla niiden lasten asia, eikä miniän???
ja miksi se ap:n mies joka sentään on anopin lapsi tilaan ja maksa ja hommaa äidilleen äitienpäivä tarjottavat? Miksi se on ap:n tehtävä???
Ihme kynnysmattoja yks sun toinen nainen. Passaa ja palvele koko miehen suku jopa äitienpäivänä.
Kyllä huomaa että aloitus on provo kun ap ei vastaa esitettyihin kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi miehesi käy äitinsä luona noin vähän vuodessa? Se on tämön purkamisessa oleellisinta.
Oleellisinta olisi selvittää, miksi ap vihaa Itä-Suomea niin, että kehittää tällaisen sysip*skan provon. Sieniä on perinteisesti syöty nimenomaan itämurteiden alueella. Ja tuossa murreyritelmässäkin tosiaan on kaikki pielessä.
Ja tämäkään ei ole kovin oleellista. Muistetaanhan äitejä itsellemme sopivalla tavalla!
Äitienpäivä satuja jälleen. 🤣 Takakontti täynnä leipomuksia ja mennään kelvettämään anoppia....😜
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon äitienpäivänä käyny huoltiksilla tankkaamassa. Kyllä niin näyttää oudolta kun mummuja ja äitejä viedään sinne syömään buffet. Loukkaus se minusta on avuttomilta miehiltä ja pojilta ja tyttäriltä.
Niissä on ihan hyvää ruokaa, ei ole loukkaus ketään kohtaan.
Mummutkin on erilaisia. Joku ei ehkä nauti jossain kalliissa kartanoravintolassa käymisestä, missä puku/tyyli-väki käy. ABC on "turvallinen " ja rento paikka. Yhdessäoloa kuitenkin. Sama mummujen lapsillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus oon äitienpäivänä käyny huoltiksilla tankkaamassa. Kyllä niin näyttää oudolta kun mummuja ja äitejä viedään sinne syömään buffet. Loukkaus se minusta on avuttomilta miehiltä ja pojilta ja tyttäriltä.
Niissä on ihan hyvää ruokaa, ei ole loukkaus ketään kohtaan.
Hyvää ruokaa my ass. Kattokaapa miltä siellä käyvät työporukat näyttää: verensokerit ja kolesterolit varmasti koholla, kaikenlaista ylipainoa ja ongelmaa kehossa. Moni ruoka on pakkasesta lämmitettyä puolivalmistetta kermalla.
Tämähän on päivänselvää. syy on "HESA" eli olette helsinkiläisiä. Sieltä se kaikki paha tulee muualla asuvien mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi syyn sille, miksi en suostu tapaamaan miniää äitienpäivänä. Juhlikoot kotonaan, minä en halua ketään valittamaan valintojaan ja kantamaan leipomisiaan pöytääni, itse osaan tarjottavat tehdä, vaikka miniä toisin luulee. Joka vuosi ruikuttaa, että olis niin kiva päästä mökille, mutta minä muistutan, että se on minun mökki, minä juhlin siellä enkä todellakaan ryhdy pelastamaan lapsenlapsia rantavedestä. Menkööt vaikka ABC:lle syömään.
Anteeksi mitä? Sinä juhlit äitienpäivääsi yksin, ilman niitä ihmisiä joiden ansiosta sinä olet äiti?
Itä-Suomen ilmapiiri on hieman sellainen; kehuja tai kiitosta ei jaeta, mutta vähättelevä kritiikki ja pahantahtoinen, juoruava kyräily on normia. Kuka sellaisessa ympäristössä kukoistaa? Ei ainakaan kukaan muualta saapunut ja vielä vähemmän kukaan autenttinen nepsytyyppi.
En minä ainakaan olisi halukas leipomaan yhtään äitienpäivän pullapitkoa, jos anopin ja appiukon asenne olisi pilkkanaureskelu.
Ehkä kaksi kertaa, mutta en enää kolmatta.
Älä suostu kynnysmatoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa parempaan?
Vierailija kirjoitti:
Itsekin voin uskoa, että tuollaista joillakin on. Sellaiset ihmiset ketkä eivät ole joutuneet oikein kunnon turvenuijien ja junttien laskiämpärinä olemaan, eivät usko.
Maalla on monenlaista sakkia. Jotkut ovat todella todella metsäläisiä ja tympeitä ihmisiä. Sivistymättömiä. Toki on fiksujakin, mutta kyllä tässä maassa vaan riittää joka lähtöön porukkaa, uskokaa pois.
Jotkut ihmiset ovat edelleenkin kuin jostain 1800-luvun perämetsän töllistä. Ihan oikeasti.
Ovat, ovat, mutta tarinan mukaan ap ja miehensä eivät ole. Miksi siis aloittajan mies antaa sukulaistensa kohdella aloittajaa noin rumasti, eikä itse edes laita tikkua ristiin tarjottavien suhteen?
Ja miksi ap sietää moista?
Ei tarinassa sanottu missään, että ap ja miehensä olisivat jotain viisaita. Mies on selkeästi tyhmä ja ei arvosta naistaan yhtään. Ap taasen on nössö eikä osaa vetää mitään rajoja. Lässykkä helsinkiläinen. Varmasti sössöttää ärsyttävällä tavalla, ja maalaiset vihaavat sellaista. Maalaisten mielestä kaikkien kuuluisi hospottaa vammaisen kuuloista itämurretta viäntämällä, kiäntämällä ja kahdentamalla konsonatit ruman kuuloisesti.
Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomeen ja Karjaloihin tuollainen laittaminen on pesiytynyt yhä. Mutta pääasia olisi, että miehesi visiitti äitinsä luona ei olisi tuollainen spektaakkeli, vaan tavallistaisitte käynnit. Johan tuosta jää veljille ja siskoille todella omituiset muistotkin. Jos on Itä-Suomi kyseessä niin ei kyllä mitään tuulihattuja sinne. Hämeen suuntaan ehkä joo.
Voi luoja mitä ennakkoluuloja:D ja niitä ihan pokkana totena kirjoitellaan. Vai ei Itä-Suomeen tuulihattuja:D
Nää vihaiset vastaukset usein niputtaa anopin yhteen niiden haukkuvien kansss, tai vaihtoehtoisesti sotkee hänetkin inhottavaksi, vaikkei AP ole niin sanonut.
Kommentoin tätä nyt ensimmäistä kertaa, enkä ole lukenut ketjua kovin tarkasti.
Minusta AP tosiaan voisi harkita tarjottavien muuttamista tai hankkimista tosiaan vaikka valmiina.
Mutta anoppia en loukkaisi, hänhän on jo muistisairaskin. Ja ehkä yrittäisin edes vähän ymmärtää myös niitä haukkujia. Ei siksi, että pitäisi hyväksyä huono käytös. Mutta sillekin on jokin syy, luultavasti alemmuudentunnetta.
Mies haluaa sinne. En jättäisi käymättä, ihan anopin takia. Hänhän on jo iäkäs, ei tuota loputtomasti kestä.
Ehkä jotain vastausta voi miettiä. Tai olla miettimättä, onhan se aika vaikeaa lähteä sille linjalle, ja se voi vain pahentaa asiaa.
Täällä tuntuu olevan paljon itsellisiä ja voimaantuneita, jotka jotenkin tuntuvat vihaavan omia puolisoitaankin. Menköön mies itse äitinsä luo! No ehkä mies kuitenkin toivoo puolisonsa sinne mukaan. Silläkö ei ole mitään arvoa?
Toki tietysti kiinnostaisi kuulla, miten mies suhtautuu näihin tilanteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta päivää vanha kermakakku autossa aiheuttaa ruokamyrkytyksen
Sanoiko ap että kakku oli monta päivää vanha?
Luitko aloituksen kunnolla? Jos hän sanoo tekevänsä kakkua viikolla töiden jälkeen niin tuleehan siitä jo pari vaikka perjantaina tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaa ne leipomukset kyseisen paikkakunnan leipomosta ja käy ne mentyäs hakemassa, samoin voit tilata sinne paikallisen siivoojan, kalliimpaa tosin mutta säästät itseäsi. Näin minä teen.938
Siis mitä ihmettä? Miten naiset suostuu vielä tuohon, että hoitavat anopin asoita satojenkin kilometrien päästä, vaikka anopilla on omiakin lapsia?
Täälläkin joaka toinen neuvoo, että osta anopille ruuat ja herkut pitopalvelusta. Eikö tuo nyt ainakin ÄITIENPÄIVÄNÄ pitäisi olla niiden lasten asia, eikä miniän???
ja miksi se ap:n mies joka sentään on anopin lapsi tilaan ja maksa ja hommaa äidilleen äitienpäivä tarjottavat? Miksi se on ap:n tehtävä???
Ihme kynnysmattoja yks sun toinen nainen. Passaa ja palvele koko miehen suku jopa äitienpäivänä.
Aloittajan miehän on 2 kertaa vuodessa käyvä tähti äitinsä luona ja silloin näytetään. Anopin lähellä asuvat 6 sisarusta hoitavat arjen. Voin kyllä ymmärtää kun tullaan "hienona" järjestämään juhlat jne kun muut vie mummua lääkäriin, katsovat arkiset ruuat, kylvettävät jne. Voi porukka olla vähän sarkastinen 2 kertaa vuodessa käyvälle veljelleen. Vaikka tuomiset on komiat.
Ei ole.