Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En enää kestä henkilökohtaisen avustajan työtä

Vierailija
07.05.2025 |

Minä olen aiemmin ollut tämän työn puolestapuhuja ja ajatellut, etteivät avustajia kyykyttävät avustettavat voi olla niin yleisiä kuin väitetään. Nyt olen itse alkanut saada jatkuvaa kiukkua ja haukkumista päälleni töissä, kiitokseksi pitkään työsuhteeseen sitoutumisesta. Avustettava ei aluksi käyttäytynyt niin vaan oli hyvinkin tyytyväinen minuun, tai ainakin luulin hänen olevan tyytyväinen kun hän monesti niin sanoikin. Nykyään minulle tiuskitaan, melkein kaikesta mitä teen löytyy jotain moitittavaa, puhettani matkitaan pilkallisesti, "kaikki muuthan tämän tekevät näin" (eli toisin kuin minä olen tehnyt), se, tämä ja tuo on jäänyt tekemättä, tästä tuli nyt sitä, tätä ja tuota vahinkoa, "ole hiljaa minä en jaksa kuunnella tuollaista turhuutta" (vaikka itse oli kysynyt neuvoa) jne jne. 

Olen ollut luotettava, en ole ikinä valittanut työvuoroista, työtehtävistä tai mistään työhön liittyvästä. En ole ikinä kyseenalaistanut sitä, että avustettava on työnantaja ja avustettava päättää miten hänen kodissaan toimitaan. Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta, olen tullut töihin sairaana kun avustettava on sitä toivonut, olen perunut omia tärkeitä menojani siksi, että avustettava tarvitseekin minua töihin eri aikaan kun on aiemmin sovittu, olen ollut valmis sitoutumaan. Olen tehnyt parhaani, että tekisin asiat juuri kuten avustettava toivoo. Olen suhtautunut arvostavasti avustajan työhön ja toki edelleenkin koen, että se on tärkeää työtä. Voisin itsekin vammautua ja olla avustajan tarpeessa ja tämän olen pyrkinyt työpaikalla muistamaan.

Tiedän, etten minä ole mitään työntekijöiden osaavinta ryhmää, koska jos olisin, niin eipä minun tarvitsisi tehdä näin surkeasti palkattua työtä. Teen kuitenkin parhaani. Ja kaipa avustettavankin pitäisi ymmärtää, että tällaisella palkalla ja työehdoilla ei mitään ammattilaista saa töihin. Palkkaus ei tietenkään ole asia mihin avustettava voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi se on, että avustettava voi liittyä Heta-liittoon jolloin työsuhteessa noudatetaan Heta-tessiä, muutenhan ei noudateta mitään työehtosopimusta mikä tekee avustajan asemasta ja myös palkasta paljon huonomman. Ja tätä avustettava ei tee, eikä se johdu siitä ettei hänellä olisi rahaa liittyä Heta-liittoon vaan siitä ettei hän viitsi nähdä ylimääräistä vaivaa.

Tällä hetkellä töihin meneminen ahdistaa todella, mutta irtisanoutuakaan en voi koska sillä tuomitsisin itseni työttömyyteen, ei tällaisena aikana niin heikosti koulutettu (tämä on oma syyni, tiedän kyllä) ihminen kuin minä voi odottaa saavansa töitä kun työttömiä on vaikka kuinka paljon. Ja itse irtisanoutumalla hankkisin vielä karenssinkin itselleni.

Toisaalta olen todella loukkaantunut ja vihainen avustettavalle, toisaalta koen, että olenkin niin huono, ettei minuun voi olla kukaan työnantaja tyytyväinen. En tiedä edes miksi kirjoitin, halusin vain purkaa tätä jonnekin. Mistä tämä voisi edes johtua, että minusta on nyt tullut avustettavan mielestä ilmeisen huono työntekijä? Mikään muistisairaus hänellä ei ole, siitä ei ole mitään viitettä ja läheisiään kohtaan hän on kuten aina ennenkin. Eli minä olen se ongelma hänelle.

Kommentit (129)

Vierailija
81/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistelen kuulleeni, että henkilökohtaisista avustajista nimenomaan on pulaa. Luulisi siinä kohtaa painavan aika paljon myös työkokemuksen, jos vaikka koulutus olisi jäänyt hieman vähemmälle. Olet siitä onnellisessa asemassa, että työn vaihtajalla on työhaussa parempi asema kuin kokonaan työttömällä. Olisiko siis mahdollisuus hakea toista työpaikkaa?

Käytöksen muutoksesta luulisin samaa kuin joku toinen tuolla edellä eli olet tullut tutuksi ja kaikki ulkokultaisuus on karissut. Avustettavasi uskaltaa ns. näyttää todelliset karvansa ja kiukutella estottomasti. Voisin veikata, että jos saat uuden työpaikan ja ilmoitat lopettavasi, alkaa kova show siitä, miten voit hänet hylätä, kun olet kuitenkin paras avustaja ja miten nyt hän pärjääkään.

Olen hakenutkin muita töitä, mutta kun ihan yksinkertaisistakin töistä kilpailevat sadat hakijat niin eip

Siivooja?

Vierailija
82/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisin syy sille, että avustettava haluaa toimia itse työnantaja on se, että on helpompi käyttää avustajaa asioihin/ aikatauluihin/ jne, joihin ko. avustajaa EI alunperin ole tarkoitettu/ myönnetty.

Tällöin avustajan kannattaa olla erityisen tarkka, ettei lähde tanssimaan minkätahansa pillin mukaan. Tarvittaessa ihan selkeästi vain ja ainoastaan 'by the book'.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun avustettavani oli mukava ihminen, mutta rajat alkoivat aika nopeasti hämärtyä hänellä. Koska tulimme hyvin juttuun, ja olimme kaverillisissa väleissä, hän päätteli, että minähän tulen hänen luokseen vaikka keskellä yötä, koska olen hänen ystävänsä. (Ja asuin vieläpä melko lähellä). 

Työaikoja hän ei halunnut millään sopia etukäteen, koska kätevämpää olisi aina vain hälyyttää minut paikalle, kun tarve vaatii. Mä en tähän suostunut, ja sainkin vääntää tästä aiheesta sitten...mutta pidin puoleni, vaikka hän loukkaantui. Verisesti.

Tajuavatkohan avustettavat itse, kuinka kohtuuttomia pyyntöjä tekevät?

Vierailija
84/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta tuntia teet töitä kuukaudessa avustajana?

Teen melkein täydet tunnit per päivä, en sano tarkkaa määrää koska avustettavakin saattaa lukea tätä palstaa ja todennäköisesti lukeekin, enkä halua antaa liian tarkkoja tietoja ettei tunnisteta. Isoja tuntimääriä on vaikea saada, monilla avustettavilla on vain pari tuntia päivässä ja sillä nyt ei kukaan elä. Eli ei niitä sopivia paikkoja nyt niin paljon ole kuitenkaan mistä valita.

Se on jo tunnistanut XDDDD

Vierailija
85/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde opiskelemaan niin pääset tuosta tilanteestasi irti ja saat paremman ammatin jossa jaksaa henkisesti paremmin.

Vierailija
86/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pula muka näistä avustajista on? Olen tyrkyttänyt itseäni avustajaksi jo vuoden, enkä ole päässyt yhdenkään vajakin avustajaksi. Aivan käsittämätöntä! Olen valmis auttamaan iltaisin ja viikonloppuisin. 

Vierailija
87/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda avustettavaa, tuolla alalla kyllä löytyy töitä hakevalle. Äläkä jää kuuntelemaan syyllistämistä avustettavan harmituksesta, hän on itse käytöksellään aiheuttanut tilanteen. Etsikööt uuden avustajan.

Olen miettinyt tätä, mutta pelkään, että tilalle tulisi samanlaisia hankaluuksia. Haluaisin kokonaan eroon avustajan työstä, koska se tilanne, että avustettava on samalla työnantaja on todella kuormittava avustajalle. Vaikka ymmärränkin miksi avustettavat haluavat olla työnantajia. Varmaan itsekin haluaisin olla jos vammautuisin, mutta avustajan kannalta se ei vain useinkaan toimi. Liian tiivis suhde ihmiseen, joka on työnantajasi.

Aivan älytöntä selittelyä, valitusta ja tietämättömyyttä. Suurin osa vammaisista nimenomaan ei halua toimia työnantajina ja moni onkin jonkin avustajia välittä

Tämä kommentti kertoo, että sen kirjoittaja on täällä se, joka ei tiedä alasta mitään. Suurin osa vammaisista nimenomaan haluaa päättää itse kaikesta ja siihen työnantajamalli sopii parhaiten, siitäkin huolimatta, että työnantajamallista aiheutuu vaikeuksia myös vammaisille itselleen. Työnantajamalliin pakottamistakin tapahtuu, on esimerkiksi kehitysvammaisia, jotka on käytännössä pakotettu työnantajamalliin ja jotkut muutkin kokevat sen liian raskaaksi, mutta kyllä iso osa vammaisista haluaa sen, koska siinä itsemääräämisoikeus toteutuu parhaiten. Sinä vaikutat ihmiseltä, joka näkee vammaiset vain avuttomina hoidokkeina eikä itse asioistaan päättämään kykenevinä aikuisina. 

Myös firmojen toiminnasta moni vammainen valittaa ja tietäisit tämän jos oikeasti olisit perehtynyt alaan. 

Vierailija
88/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monta tuntia teet töitä kuukaudessa avustajana?

Teen melkein täydet tunnit per päivä, en sano tarkkaa määrää koska avustettavakin saattaa lukea tätä palstaa ja todennäköisesti lukeekin, enkä halua antaa liian tarkkoja tietoja ettei tunnisteta. Isoja tuntimääriä on vaikea saada, monilla avustettavilla on vain pari tuntia päivässä ja sillä nyt ei kukaan elä. Eli ei niitä sopivia paikkoja nyt niin paljon ole kuitenkaan mistä valita.

Se on jo tunnistanut XDDDD

Voi olla, kiitos mm. tämän jankkaajan joka tenttasi minua asioista, joista en ihan syystä halua liian tarkasti kertoa.

Vierailija
89/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten oma valinta.

Avustettavalla on kyllä mahdollisuus saada sijainen, jos ei oma avustaja pääse tulemaan tai jos ei oma avustaja ole velvoitettu tulemaan, sovitun vuoron takia. Ei sinne töihin kukaan sairaanakaan mene, jos vaikka aamulla herätessä on sairas ja pitää soittaa työnantajalle, ettei pääse töihin. Silloinkin on mahdollisuus sijaiseen.

Ja se ei ole avustajan asia sitä sijaista itselleen hankkia, vaan se järjestö tm., josta oikeus avustajaan on avustettavalle myönnetty, on velvollinen sijaiset hankkimaan.

Todella moni avustaja menee töihin sairaana ja työnantajamallissa työnantajalle eli avustettavalle kuuluu sijaisten hankinta. Ei sitä mikään järjestö tee.

Avustajia välittävä järjestö järjestää akuutit sijaistarpeet. Eli se taho, minkä kautta työpaikkailmoituksen löysit.

Kun omalle avustettavalleni (työnantajalleni) ei meinannut löytyä sijaista lomani ajaksi, kerrottiin, että vammaispalvelusta tulee siinä tapauksessa joku, jos ei työnhaun kautta haettua palkattua avustajaa saada ajoissa. Myös akuteissa poissaoloissa sijainen tulee tarvittaessa sieltä.

Avustajan kuuluu kyllä ilmoittaa sijaistarve, jos työnantaja itse ei kykene ilmoittamiseen. Mutta ei avustaja itse hanki sitä sijaista työnantajalleen.

Vierailija
90/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä saat kyllä burn outin tässä nykyisessä työssäsi. Nosta hyvä ihminen kytkintä ennenkuin sinusta ei ole mihinkään. Ennemmin uuteen työhön, opiskelemaan tai jopa työttömäksi kuin työkyvyttömäksi burn outin vuoksi koska sieltä takaisin nouseminen voi viedä vuosia sun elämästä. 

Vierailija
91/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli asiakas toisensa perään sellaisia että sain ensin haukut kaikista muista avustajista ja sitten jokaisesta tekemästäni asiasta. Siis ei vain yksi vaan ainakin viisi peräkkäin. Ensin ajattelin etten vain voi tietää millaista on olla heidän asemassaan ja pettyä saatuun apuun aina uudestaan, ja osa elää jatkuvan kivun kanssa tai muuten turhautuneena. Aloin sinun tapaasi ahdistua töihin menemisestä, ja lopulta aloin oikeasti osoittaa uupumisen merkkejä. Olen työssäni nöyrä mutta reipas, toimintavalmis, herkällä korvalla kuunteleva, opettelen eri ihmisten yksilölliset toiveet, saavun paikalle luotettavasti ja minua usein kysytäänkin ihan toivomuksena uudestaan avustamaan, jos olen tehnyt vaikkapa sijaisuuden. Olen jopa tehnyt fyysisesti raskaita 12 tunnin keikkoja, joista yksi oli oikeasti yli 36h keikka, josta en luonnollisesti voinut laskuttaa läheskään koko ajalta. Asiakas olisi missannut tärkeän jutun ellen olisi toiminut näin ja halusin olla reilu.

Silti saan aina vain nyreää naamaa, tiuskimista, suoraa haukkumista, arvostelua, henkisen roskiksen virkaa ja huutamista siitä että joku asia on minulle uusi. Aloin kieltäytyä keikoista ja sanoin pari asiakkuutta irti. Päätin että lähden. Sen jälkeen sain soiton yhteyshenkilöltäni joka maanitteli ottamaan edes yhden uuden ja ihan kysymättä ilmoitti että tämä asiakas on toooosi kiva ja siellä on viihdytty. Ihmettelin miksi se pitää mainita vaikka en ollut sanonut mitään asiakkaiden hankaluudesta. Sitten yhteyshenkilö myönsi että on laittanut minut pelkästään haastavimmille asiakkaille sillä minä olen niin reipas! Tämä siitä lähtien kun olen tullut UUTENA TÖIHIN.

Meinasin lopettaa siltä istumalta koko leikin mutta otin vielä sen yhden asiakkaan. Hän on ihana, vaikka on varmaan tuskaisemmassa asemassa kuin moni niistä muista. On silti ainoa jolle teen enää keikkaa. Haistakoon firma muuten vaikka homeen.

Vierailija
92/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten oma valinta.

Avustettavalla on kyllä mahdollisuus saada sijainen, jos ei oma avustaja pääse tulemaan tai jos ei oma avustaja ole velvoitettu tulemaan, sovitun vuoron takia. Ei sinne töihin kukaan sairaanakaan mene, jos vaikka aamulla herätessä on sairas ja pitää soittaa työnantajalle, ettei pääse töihin. Silloinkin on mahdollisuus sijaiseen.

Ja se ei ole avustajan asia sitä sijaista itselleen hankkia, vaan se järjestö tm., josta oikeus avustajaan on avustettavalle myönnetty, on velvollinen sijaiset hankkimaan.

Todella moni avustaja menee töihin sairaana ja työnantajamallissa työnantajalle eli avustettavalle kuuluu sijaisten hankinta. Ei sitä mikään järjestö tee.

Jos avustaja on itse työnantaja niin työpaikkailmoitus voi olla vaikka Duunitorissa ja se, jolle hakemus lähetetään on avustettava itse, ei mikään muu taho. Hyvinvointialueen vammaispalvelu myöntää oikeuden avustajaan ja maksaa avustajan palkan, mutta avustettava etsii itse avustajansa ja hoitaa muutkin työnantajan velvollisuudet. Moni ei millään ymmärrä tätä eikä sitä, että henkilökohtaisen avun järjestämistapoja on useita ja nyt on kyse työnantajamallista. Lisäksi on paikkakunnissa eroja siinä, mitä apua ongelmatilanteisiin saa vammaispalvelusta. Myöskään se, että vammaispalvelun pitäisi tehdä jotain, ei ole yksi yhteen sen kanssa, että se todella tekee.

Vierailija
93/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea kokonaan mutta jos avustettava tiuskii sulle ja käyttäytyy huonosti  niin älä enää mene sille asiakkaille ja jos pomo kyseessä niin vaihda firmaa.

Itse avustajana isossa firmassa ja avustaja saa valita avustettavan ja avustettava saa valita avustajansa  enkä katselisi hetkeäkään hankalaa asiakasta /pomoa.  7 vuotta olen ollut eikä ole ollut kuin 1 hankala asiakas jonka luona kävin yhden kerran ja sen jälkeen ilmoitin pomolle että en enään mene sen avustettavan  luokse  koskaan.

Vierailija
94/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paloi käpy hoitotyöhön ja kirjaimellisesti heitin hanskat tiskiin / haistatin vitut. Näin jälkeenpäin kaduttaa, miten käyttäydyin tuossa tilanteessa. Olin todella loppuunpalanut ja sain itseni terapian avulla kuntoon. Opiskelin uuden ammatin ja nyt olen tyytyväinen töihin / elämääni, ehkä eniten koskaan. 

Vierailija
95/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kokonaan mutta jos avustettava tiuskii sulle ja käyttäytyy huonosti  niin älä enää mene sille asiakkaille ja jos pomo kyseessä niin vaihda firmaa.

Itse avustajana isossa firmassa ja avustaja saa valita avustettavan ja avustettava saa valita avustajansa  enkä katselisi hetkeäkään hankalaa asiakasta /pomoa.  7 vuotta olen ollut eikä ole ollut kuin 1 hankala asiakas jonka luona kävin yhden kerran ja sen jälkeen ilmoitin pomolle että en enään mene sen avustettavan  luokse  koskaan.

En ole firman kautta töissä vaan suoraan avustettavalle. Eli jos en enää mene töihin niin sitten minulla ei ole mitään työtä. 

Monet avustajat haluavat nykyään töihin firmojen kautta eikä työnantajamallin ja ymmärrän vihdoin miksi.

Vierailija
96/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita jaksaa tärkeää työtä. Mieti hoitajilla on niitä 50 päivässä hoidettavana . Pääset helpolla. 

Vierailija
97/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita jaksaa tärkeää työtä. Mieti hoitajilla on niitä 50 päivässä hoidettavana . Pääset helpolla. 

Toisaalta kyllä, mutta nämä eivät ole hoitajan pomoja, jotka saavat mm. irtisanoa hoitajan, eikä hoitaja ole yhden ja saman kanssa kahdestaan tuntitolkulla joka päivä. 

Vierailija
98/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parempi kaikkien kannalta olisi asua palvelutalossa jossa olisi muitakin hoitajia ja asukkaita

Avustajat käyvät myös palvelutaloissa.

Vierailija
99/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae henkilökohtaisen avustajan töitä eri firmojen kautta (esim. Suomen Avustajapalvelut). Kun saat uuden tai uusia avustettavia, lähde tuolta tyrannilta pois. Ja voithan nykyisellekin sanoa, että jos olet niin huono avustaja, olisiko hänen syytä laittaa paikka auki ja hakuun ja etsiä parempi? Ehkä sitten tajuaa miten sulle käyttäytyy ja muuttaa käytöstään, koska haluaakin pitää sinut.

Vierailija
100/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa hakeutua avustajan työhön yrityksen kautta. Siinä on sitten aina puskuri välissä ja saa tukea vaikeissa tilanteissa. Ei myöskään tarvitse tehdä mitä tahansa älytöntä mitä avustettava keksii määrätä työksi. Itselläni yritys on tullut väliin, kun avustettava heittäytyi hankalaksi. En ikinä menisi työnantajamalliin avustajaksi.