Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En enää kestä henkilökohtaisen avustajan työtä

Vierailija
07.05.2025 |

Minä olen aiemmin ollut tämän työn puolestapuhuja ja ajatellut, etteivät avustajia kyykyttävät avustettavat voi olla niin yleisiä kuin väitetään. Nyt olen itse alkanut saada jatkuvaa kiukkua ja haukkumista päälleni töissä, kiitokseksi pitkään työsuhteeseen sitoutumisesta. Avustettava ei aluksi käyttäytynyt niin vaan oli hyvinkin tyytyväinen minuun, tai ainakin luulin hänen olevan tyytyväinen kun hän monesti niin sanoikin. Nykyään minulle tiuskitaan, melkein kaikesta mitä teen löytyy jotain moitittavaa, puhettani matkitaan pilkallisesti, "kaikki muuthan tämän tekevät näin" (eli toisin kuin minä olen tehnyt), se, tämä ja tuo on jäänyt tekemättä, tästä tuli nyt sitä, tätä ja tuota vahinkoa, "ole hiljaa minä en jaksa kuunnella tuollaista turhuutta" (vaikka itse oli kysynyt neuvoa) jne jne. 

Olen ollut luotettava, en ole ikinä valittanut työvuoroista, työtehtävistä tai mistään työhön liittyvästä. En ole ikinä kyseenalaistanut sitä, että avustettava on työnantaja ja avustettava päättää miten hänen kodissaan toimitaan. Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta, olen tullut töihin sairaana kun avustettava on sitä toivonut, olen perunut omia tärkeitä menojani siksi, että avustettava tarvitseekin minua töihin eri aikaan kun on aiemmin sovittu, olen ollut valmis sitoutumaan. Olen tehnyt parhaani, että tekisin asiat juuri kuten avustettava toivoo. Olen suhtautunut arvostavasti avustajan työhön ja toki edelleenkin koen, että se on tärkeää työtä. Voisin itsekin vammautua ja olla avustajan tarpeessa ja tämän olen pyrkinyt työpaikalla muistamaan.

Tiedän, etten minä ole mitään työntekijöiden osaavinta ryhmää, koska jos olisin, niin eipä minun tarvitsisi tehdä näin surkeasti palkattua työtä. Teen kuitenkin parhaani. Ja kaipa avustettavankin pitäisi ymmärtää, että tällaisella palkalla ja työehdoilla ei mitään ammattilaista saa töihin. Palkkaus ei tietenkään ole asia mihin avustettava voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi se on, että avustettava voi liittyä Heta-liittoon jolloin työsuhteessa noudatetaan Heta-tessiä, muutenhan ei noudateta mitään työehtosopimusta mikä tekee avustajan asemasta ja myös palkasta paljon huonomman. Ja tätä avustettava ei tee, eikä se johdu siitä ettei hänellä olisi rahaa liittyä Heta-liittoon vaan siitä ettei hän viitsi nähdä ylimääräistä vaivaa.

Tällä hetkellä töihin meneminen ahdistaa todella, mutta irtisanoutuakaan en voi koska sillä tuomitsisin itseni työttömyyteen, ei tällaisena aikana niin heikosti koulutettu (tämä on oma syyni, tiedän kyllä) ihminen kuin minä voi odottaa saavansa töitä kun työttömiä on vaikka kuinka paljon. Ja itse irtisanoutumalla hankkisin vielä karenssinkin itselleni.

Toisaalta olen todella loukkaantunut ja vihainen avustettavalle, toisaalta koen, että olenkin niin huono, ettei minuun voi olla kukaan työnantaja tyytyväinen. En tiedä edes miksi kirjoitin, halusin vain purkaa tätä jonnekin. Mistä tämä voisi edes johtua, että minusta on nyt tullut avustettavan mielestä ilmeisen huono työntekijä? Mikään muistisairaus hänellä ei ole, siitä ei ole mitään viitettä ja läheisiään kohtaan hän on kuten aina ennenkin. Eli minä olen se ongelma hänelle.

Kommentit (129)

Vierailija
61/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarinassa on liian monta epäjohdonmukaisuutta ja kummallista uhriutumista ja selittelyä. Hae opiskelemaan, hae saikkua uupumukseen, vaihda avustettavaa, mene välitysfirmalle töihin, mene kokonaan toiseen työhön, jää työttömäksi jne jne. Vaihtoehtoja on monia.

T. Henkilökohtainen avustaja

Epäjohdonmukaisuutta tulee kun yrittää kertoa tilanteestaan riittävän tarkasti ja vastata kysymyksiin, mutta ei voi mm. sellaisen jutun kuin vaitiolovelvollisuuden vuoksi kertoa niin, että avustettavan voi tunnistaa vaan on pakko olla kertomatta tiettyjä asioita ja muuttaa joitakin liian tarkkoja tunnistetietoja. Tiedän, että moni kertoo tästä työstä tätä seikkaa miettimättä, mutta minä en halua itselleni vielä siitäkin ongelmia.

Höpöhöpö.

Mikä on höpöhöpöä? Vaitiolovelvollisuusko?

Vierailija
62/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on, ettei op tiedä henkilökohtainen avustajan työstä tarpeeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eka ja entinen sellainen ärsytti mua liikaa. Kun olin menos kampaajalle, se oli änkeemäs mukaan !!!! MIT se pjaska siellä olis tehny ???? Eihän sinne saa tulla liikaa porukkaa käyttämään ! Ja kävimme yhes taidekerhost, ja sielläkin oli eräs hullu aina änkeämässä ja tuputtamassa ties mitä häpeällistä........ja tää pjaska kävi siellä usein heidän luonaan ! Sekin vei suoraan sanottuna hänet multa ! Nykyinen on suht mukava, mut sama juttu o siel kerhos tän saman hullun kans ! Sil o oma ohjaaja, tuputtakoot sille kaikkea roskaa ! Ei muille ! Nyt se meni kesätauolle viime ma. Ite en kyl alentuis tohon ammattiin........

Eli siis mitä teet työksesi vai oletko juuri sellainen huono avustettava joka haukkuu muita, joista tässä keskustelussa puhutaan 

Vierailija
64/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tukia on karsittu jo, mutta se on eri asia kuin niiden lakkauttaminen. Trollihan tämä tosiaan taitaa olla.

Kuinka joku voi olla näin luottavainen? Minä en luota enää yhtään siihen, että joku taho pitää huolta ja siksi en ikinä halua joutua työttömäksi.

Emme me voi tietää mitä tässä vielä tapahtuu. 

Avustettavasi voi haluta vaihtaa avustajaa tai vaikka kuolla yhtäkkiä. Kaikenlaista tosiaan tapahtuu.

Ap voisi hankkia potkut niin ei ole karenssia. Koskapa avustettava ei ole tyytyväinen, vois ehdottaa vaihtoa.

Vierailija
65/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tekee ruikuttaa, mutta ei usko kun sanotaan, miten asiat alalla on ja menee. Senkuin sitten teet työtä jatkossakin peräsuoli pitkällä.

Vierailija
66/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarinassa on liian monta epäjohdonmukaisuutta ja kummallista uhriutumista ja selittelyä. Hae opiskelemaan, hae saikkua uupumukseen, vaihda avustettavaa, mene välitysfirmalle töihin, mene kokonaan toiseen työhön, jää työttömäksi jne jne. Vaihtoehtoja on monia.

Epäjohdonmukaisuutta tulee kun yrittää kertoa tilanteestaan riittävän tarkasti ja vastata kysymyksiin, mutta ei voi mm. sellaisen jutun kuin vaitiolovelvollisuuden vuoksi kertoa niin, että avustettavan voi tunnistaa vaan on pakko olla kertomatta tiettyjä asioita ja muuttaa joitakin liian tarkkoja tunnistetietoja. Tiedän, että moni kertoo tästä työstä tätä seikkaa miettimättä, mutta minä en halua itselleni vielä siitäkin ongelmia.

Höpöhö

Sun jutut on ihan höpöhöpöä ja suurin osa henkkareista sen tajuaa.

Vierailija
67/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on joku narsku varmaankin. Sano sille suorat sanat, niin oppiipahan olemaan. Ei kenenkään tartte toisen kusipäisyyttä sietää. 

Tämä ei kyllä ole totta. Olen tuntenut tämän ihmisen sen verran kauan, ja avustettavan puolustukseksi on nyt sanottava, että suurimman osa ajasta hän ei ole ollut nälvivä ja vihainen. Viime aikoina hänestä on tullut sellainen. Sen olen kyllä huomannut, että hän on aina ollut kova arvostelemaan muita (ei minua vaan ihmisiä eri tilanteista, esim. hoitajia ja muita ammattilaisia, entisiä työkavereita, tuttavia ym.) siitä kuinka huonosti nämä ovat käyttäytyneet, mutta ei ole huomannut kuinka tökerösti itse usein puhuu. Mutta toisaalta hän osaa olla todella mukavakin, siis ihan aidosti eikä teeskennellyn liioittelevalla kuten nämä persoonallisuushäiriöiset.

Mutta tämä, että hän nälvii minua ja on hirveän pahalla tuulella usei

Teistä on tullut liian tuttuja hänen mielestään ja siksi uskaltaa purkaa kiukkunsa sinuun. Tämä on minulle niin tuttua kotipalvevussa, että mitä kauemmin minulla on joku asiakas, niin alkavat kohdella minua kuin jotain perheenjäsentä, jolle voi näyttää sen huonommankin puolensa. Siksi en tee kenellekään enää mitään ylimääräisiä palveluksia, kun lopulta alkaa vaan veetuttaan kun niitä aletaan pitää itsestäänselvyyksinä ja saa vielä haukut päällensä siltä aiemmin niin herttaiselta mummelilta. 

Vierailija
68/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on sitten oma valinta.

Avustettavalla on kyllä mahdollisuus saada sijainen, jos ei oma avustaja pääse tulemaan tai jos ei oma avustaja ole velvoitettu tulemaan, sovitun vuoron takia. Ei sinne töihin kukaan sairaanakaan mene, jos vaikka aamulla herätessä on sairas ja pitää soittaa työnantajalle, ettei pääse töihin. Silloinkin on mahdollisuus sijaiseen.

Ja se ei ole avustajan asia sitä sijaista itselleen hankkia, vaan se järjestö tm., josta oikeus avustajaan on avustettavalle myönnetty, on velvollinen sijaiset hankkimaan.

Todella moni avustaja menee töihin sairaana ja työnantajamallissa työnantajalle eli avustettavalle kuuluu sijaisten hankinta. Ei sitä mikään järjestö tee.

Puhut omiasi.

Kuka ne sitten työnantajamallissa järjestää? 

Vierailija
69/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää avustajan työt heti. Niin minäkin tein. Ap kertomus on kuin omani että arvostelua tuli jos en hakenut avustettavalle alkoholia ja kaikkea. Otin loparit jo kuukauden päästä

Vierailija
70/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla minun sukulaiseni avustaja, voisin hyvin kuvitella. Pahoitteluni, että hän on niin raskas. 

Vierailija
71/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://motiivilehti.fi/lehti/artikkeli/jhl-jatti-lakkovaroituksen-henk…

Tuo jankkaaja voi varmaan mennä tällekin linkin avustajalle sanomaan, että hän on trolli eikä oikea avustaja koska aina joku taho järjestää sijaiset ja kaiken.

Vierailija
72/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä, nyt olet väärässä. Ellei nyt ole joku henkeä uhkaava tilanne, että tarvitsee jäädä vaikka odottamaan ambulanssia työvuoron päättymisen jälkeen. Joustaa toki avustaja voi halutessaan, mutta velvoitetta ei ole. 

Vierailija
73/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö alkaa puhua samalla tavalla takaisin avustettavalle

Vierailija
74/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni kiinnostaa tämä työ, opintojen ohella lisätyöksi. Mitä avustaja firmaa kannattaa lähestyä, millä on tarjota töitä? 

Vierailija
75/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö alkaa puhua samalla tavalla takaisin avustettavalle

Joskus tekisi mieli, mutta en usko, että se yleensä mitään auttaa, pahentaa vain. En usko, että avustettava miettisi omia puheitaan, hän vain suuttuisi todella paljon. 

Vierailija
76/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda avustettavaa, tuolla alalla kyllä löytyy töitä hakevalle. Äläkä jää kuuntelemaan syyllistämistä avustettavan harmituksesta, hän on itse käytöksellään aiheuttanut tilanteen. Etsikööt uuden avustajan.

Olen miettinyt tätä, mutta pelkään, että tilalle tulisi samanlaisia hankaluuksia. Haluaisin kokonaan eroon avustajan työstä, koska se tilanne, että avustettava on samalla työnantaja on todella kuormittava avustajalle. Vaikka ymmärränkin miksi avustettavat haluavat olla työnantajia. Varmaan itsekin haluaisin olla jos vammautuisin, mutta avustajan kannalta se ei vain useinkaan toimi. Liian tiivis suhde ihmiseen, joka on työnantajasi.

Vierailija
77/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihda avustettavaa, tuolla alalla kyllä löytyy töitä hakevalle. Äläkä jää kuuntelemaan syyllistämistä avustettavan harmituksesta, hän on itse käytöksellään aiheuttanut tilanteen. Etsikööt uuden avustajan.

Olen miettinyt tätä, mutta pelkään, että tilalle tulisi samanlaisia hankaluuksia. Haluaisin kokonaan eroon avustajan työstä, koska se tilanne, että avustettava on samalla työnantaja on todella kuormittava avustajalle. Vaikka ymmärränkin miksi avustettavat haluavat olla työnantajia. Varmaan itsekin haluaisin olla jos vammautuisin, mutta avustajan kannalta se ei vain useinkaan toimi. Liian tiivis suhde ihmiseen, joka on työnantajasi.

Aivan älytöntä selittelyä, valitusta ja tietämättömyyttä. Suurin osa vammaisista nimenomaan ei halua toimia työnantajina ja moni onkin jonkin avustajia välittävän yrityksen asiakkaina.

Vierailija
78/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se piti vielä lisätä, että avustettavani vaatii minua haistelemaan hänen pierujaan ja ottamaan hänen pieruja myös suuhuni. Nenääni polttelee ja suuni on aivan tulessa. Mutta pakko tähänkin on suostua.

Ap

Haista vee ja poistu tältä palstalta!!!

Missä välissä tää pierukommentti änkäs tänne, vai enkö tajua jotain ?

Vierailija
79/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en tee ihmisläheistä työtä. Liikaa kusipäisiä ihmisiä. En kestäisi.

Vierailija
80/129 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla niitä jotka vain kerjäävät sääliä ja liioittelevat kaikkea, jottei tarvitsisi tehdä mitään muutoksia elämässään. Tai trolli.