En enää kestä henkilökohtaisen avustajan työtä
Minä olen aiemmin ollut tämän työn puolestapuhuja ja ajatellut, etteivät avustajia kyykyttävät avustettavat voi olla niin yleisiä kuin väitetään. Nyt olen itse alkanut saada jatkuvaa kiukkua ja haukkumista päälleni töissä, kiitokseksi pitkään työsuhteeseen sitoutumisesta. Avustettava ei aluksi käyttäytynyt niin vaan oli hyvinkin tyytyväinen minuun, tai ainakin luulin hänen olevan tyytyväinen kun hän monesti niin sanoikin. Nykyään minulle tiuskitaan, melkein kaikesta mitä teen löytyy jotain moitittavaa, puhettani matkitaan pilkallisesti, "kaikki muuthan tämän tekevät näin" (eli toisin kuin minä olen tehnyt), se, tämä ja tuo on jäänyt tekemättä, tästä tuli nyt sitä, tätä ja tuota vahinkoa, "ole hiljaa minä en jaksa kuunnella tuollaista turhuutta" (vaikka itse oli kysynyt neuvoa) jne jne.
Olen ollut luotettava, en ole ikinä valittanut työvuoroista, työtehtävistä tai mistään työhön liittyvästä. En ole ikinä kyseenalaistanut sitä, että avustettava on työnantaja ja avustettava päättää miten hänen kodissaan toimitaan. Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta, olen tullut töihin sairaana kun avustettava on sitä toivonut, olen perunut omia tärkeitä menojani siksi, että avustettava tarvitseekin minua töihin eri aikaan kun on aiemmin sovittu, olen ollut valmis sitoutumaan. Olen tehnyt parhaani, että tekisin asiat juuri kuten avustettava toivoo. Olen suhtautunut arvostavasti avustajan työhön ja toki edelleenkin koen, että se on tärkeää työtä. Voisin itsekin vammautua ja olla avustajan tarpeessa ja tämän olen pyrkinyt työpaikalla muistamaan.
Tiedän, etten minä ole mitään työntekijöiden osaavinta ryhmää, koska jos olisin, niin eipä minun tarvitsisi tehdä näin surkeasti palkattua työtä. Teen kuitenkin parhaani. Ja kaipa avustettavankin pitäisi ymmärtää, että tällaisella palkalla ja työehdoilla ei mitään ammattilaista saa töihin. Palkkaus ei tietenkään ole asia mihin avustettava voi vaikuttaa, mutta esimerkiksi se on, että avustettava voi liittyä Heta-liittoon jolloin työsuhteessa noudatetaan Heta-tessiä, muutenhan ei noudateta mitään työehtosopimusta mikä tekee avustajan asemasta ja myös palkasta paljon huonomman. Ja tätä avustettava ei tee, eikä se johdu siitä ettei hänellä olisi rahaa liittyä Heta-liittoon vaan siitä ettei hän viitsi nähdä ylimääräistä vaivaa.
Tällä hetkellä töihin meneminen ahdistaa todella, mutta irtisanoutuakaan en voi koska sillä tuomitsisin itseni työttömyyteen, ei tällaisena aikana niin heikosti koulutettu (tämä on oma syyni, tiedän kyllä) ihminen kuin minä voi odottaa saavansa töitä kun työttömiä on vaikka kuinka paljon. Ja itse irtisanoutumalla hankkisin vielä karenssinkin itselleni.
Toisaalta olen todella loukkaantunut ja vihainen avustettavalle, toisaalta koen, että olenkin niin huono, ettei minuun voi olla kukaan työnantaja tyytyväinen. En tiedä edes miksi kirjoitin, halusin vain purkaa tätä jonnekin. Mistä tämä voisi edes johtua, että minusta on nyt tullut avustettavan mielestä ilmeisen huono työntekijä? Mikään muistisairaus hänellä ei ole, siitä ei ole mitään viitettä ja läheisiään kohtaan hän on kuten aina ennenkin. Eli minä olen se ongelma hänelle.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Minun avustettavani oli mukava ihminen, mutta rajat alkoivat aika nopeasti hämärtyä hänellä. Koska tulimme hyvin juttuun, ja olimme kaverillisissa väleissä, hän päätteli, että minähän tulen hänen luokseen vaikka keskellä yötä, koska olen hänen ystävänsä. (Ja asuin vieläpä melko lähellä).
Työaikoja hän ei halunnut millään sopia etukäteen, koska kätevämpää olisi aina vain hälyyttää minut paikalle, kun tarve vaatii. Mä en tähän suostunut, ja sainkin vääntää tästä aiheesta sitten...mutta pidin puoleni, vaikka hän loukkaantui. Verisesti.
Tästä syystä kannattaa pitää töissä se työrooli päällä ihan alusta asti. Tottakai täytyy olla ystävällinen ja empaattinen, mutta ammatillisella tasolla. Sitä on vaikea lähteä jarruttelemaan enää siinä vaiheessa, kun se raja on pidempään jo ylitetty. Se voi myös viedä sitä luottamusta asiakkaan puolelta, vaikka ihan perusteltua olisikin muuttaa toimintaa.
Vaihda avustettavaa, tuolla alalla kyllä löytyy töitä hakevalle. Äläkä jää kuuntelemaan syyllistämistä avustettavan harmituksesta, hän on itse käytöksellään aiheuttanut tilanteen. Etsikööt uuden avustajan.
Olet maannut kynnysmattona lattialla ja työnantaja on pyyhkinyt jalkansa sinuun mennen tullen.
Ota selvää, mihin kaikkeen avustajan kuuluu suostua ja mihin ei - ja ryhdistäydy. Alalla on säännöt ja sopimukset olemassa.
Mun eka ja entinen sellainen ärsytti mua liikaa. Kun olin menos kampaajalle, se oli änkeemäs mukaan !!!! MIT se pjaska siellä olis tehny ???? Eihän sinne saa tulla liikaa porukkaa käyttämään ! Ja kävimme yhes taidekerhost, ja sielläkin oli eräs hullu aina änkeämässä ja tuputtamassa ties mitä häpeällistä........ja tää pjaska kävi siellä usein heidän luonaan ! Sekin vei suoraan sanottuna hänet multa ! Nykyinen on suht mukava, mut sama juttu o siel kerhos tän saman hullun kans ! Sil o oma ohjaaja, tuputtakoot sille kaikkea roskaa ! Ei muille ! Nyt se meni kesätauolle viime ma. Ite en kyl alentuis tohon ammattiin........
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi itsellesi uusi työpaikka ja irtisanoudu!. Olet ollut liian joustava, työvuorot täytyy tietää etukäteen. On olemassa ihan mukavia ja helppohoitoisempia asiakkaita. Tai hakeudu hoitoapulaiseksi johonkin laitokseen, missä enemmän asukkaita ja henkilökuntaa. Henkilökohtaisista avustajista on aina pulaa, miksiköhän?
Kaikkiin töihin mitä laitoksissa on, vaaditaan nykyään koulutus. Ei esim. hoiva-avustajaksi pääse ellei ole hoiva-avustajan koulutusta.
Oppisopimuskoulutus tapahtuu pääasiassa työpaikalla ja työstä saa harjoittelijan palkkaa. Välillä koululla teoriapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta tuntia teet töitä kuukaudessa avustajana?
Teen melkein täydet tunnit per päivä, en sano tarkkaa määrää koska avustettavakin saattaa lukea tätä palstaa ja todennäköisesti lukeekin, enkä halua antaa liian tarkkoja tietoja ettei tunnisteta. Isoja tuntimääriä on vaikea saada, monilla avustettavilla on vain pari tuntia päivässä ja sillä nyt ei kukaan elä. Eli ei niitä sopivia paikkoja nyt niin paljon ole kuitenkaan mistä valita.
Teet täydet tunnit per päivä, mutta et tiedä työvuoroja etukäteen ja joudut päivystämään. Kaiken huipuksi avustettavasi lukee tätä palstaa. Aloitus on täyttä potaskaa. Et tiedä avustajien työstä yhtään mitään ja olet huono valehtelemaan.
Me henkilökohtaiset avustajat joudumme kestämään kaikenlaista ihan tarpeeksi jo töissä emmekä ansaitse
Miksi olet noin aggressiivinen? Työvuorot sovitaan sen mukaan mitä avustettavalle on kullekin päivälle tarve, siis työAJAT sovitaan. Annan esimerkin: toisena päivänä teen saman tuntimäärän päivällä, toisena päivänä illalla. Tuntimäärä on sama, mutta kellonaika ei.
Ja kyllä, avustettava voi hyvinkin lukea tätä palstaa, koska tiedän hänen lukevan keskusteluja netistä eri paikoista, en tiedä miltä palstoilta, mutta tämä on aika suosittu joten hyvin voi olla täältäkin. Ja tästä syystä en halua laittaa tänne kaikkea tarkasti enkä esimerkiksi ole laittanut sanasta sanaan noita kommentteja, joita hän on minulle sanonut, koska silloin olisin todella vaikeuksissa jos avustettava tunnistaisi minut. Sinä ilmeisesti haluaisit minun tekevän niin.
Olen todellakin kirjoittanut tästä muuallekin, koska eipä minulla muutakaan tapaa ole purkaa tätä ahdistusta ja on täällä avustajan työstä keskusteltu ennenkin
Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta
Miksi?
Avustajalla on oikeus saada vähintään 1 viikon, mielellään 2 viikon työvuorot tietoonsa etukäteen. Vuorot kuuluu etukäteen sopia työnantajan kanssa, miten menet töihin seuraavan 1-2 viikon aikana ja kauanko olet joka päivä töissä.
Ja työvuoromuutoksiin ei tarvitse suostua, vaikka työnanatja ilmoittaisi, että haluaakin muuttaa vuoroja. Etukäteen sovitusta työvuorosta saa jopa palkan, vaikka vuoro ei toteutuisi, jos muutos johtuu työnantajasta.
Tarinassa on liian monta epäjohdonmukaisuutta ja kummallista uhriutumista ja selittelyä. Hae opiskelemaan, hae saikkua uupumukseen, vaihda avustettavaa, mene välitysfirmalle töihin, mene kokonaan toiseen työhön, jää työttömäksi jne jne. Vaihtoehtoja on monia.
T. Henkilökohtainen avustaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun avustettavani oli mukava ihminen, mutta rajat alkoivat aika nopeasti hämärtyä hänellä. Koska tulimme hyvin juttuun, ja olimme kaverillisissa väleissä, hän päätteli, että minähän tulen hänen luokseen vaikka keskellä yötä, koska olen hänen ystävänsä. (Ja asuin vieläpä melko lähellä).
Työaikoja hän ei halunnut millään sopia etukäteen, koska kätevämpää olisi aina vain hälyyttää minut paikalle, kun tarve vaatii. Mä en tähän suostunut, ja sainkin vääntää tästä aiheesta sitten...mutta pidin puoleni, vaikka hän loukkaantui. Verisesti.
Tästä syystä kannattaa pitää töissä se työrooli päällä ihan alusta asti. Tottakai täytyy olla ystävällinen ja empaattinen, mutta ammatillisella tasolla. Sitä on vaikea lähteä jarruttelemaan enää siinä vaiheessa, kun se raja on pidempään jo ylitetty. Se voi myös viedä sitä luo
Ammatillisuuteen kuuluu myös se, että ei kaverustu asiakkaan kanssa. Toki voi toimia kaverillisesti ja luontevasti persoonaansaa hyödyntäen, mutta rajat on hyvä vetää työn ja henkilökohtaisen tason välillä. Kannattaa miettiä näitä asioita. Se voi avustettavallekin olla aika raskas paikka, kun lähentyy avustajan kanssa kaveritasolla ja työsuhteen päättyessä hän vaan katoaakin elämästä.
Avustettavat ovat usein riippuvaisia avustajistaan myös sosiaalisesti ja psykologisesti, eikä heillä välttämättä ole omaa lähipiiriä. Se on aika kamalaa, jos avustettava saa kuvan, että tuo työntekijä on hänen kaveri, jos niin ei oikeasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut valmis siihen ettei työvuoroja voi ikinä tietää ennalta
Miksi?
Avustajalla on oikeus saada vähintään 1 viikon, mielellään 2 viikon työvuorot tietoonsa etukäteen. Vuorot kuuluu etukäteen sopia työnantajan kanssa, miten menet töihin seuraavan 1-2 viikon aikana ja kauanko olet joka päivä töissä.
Ja työvuoromuutoksiin ei tarvitse suostua, vaikka työnanatja ilmoittaisi, että haluaakin muuttaa vuoroja. Etukäteen sovitusta työvuorosta saa jopa palkan, vaikka vuoro ei toteutuisi, jos muutos johtuu työnantajasta.
Koska kyse on kuitenkin toisen ihmisen elämästä, jossa voi tulla kaikenlaista yllättävää menoa, ei kukaan muukaan elä viikkoja etukäteen täysin aikataulutettua elämää. Olen ajatellut, että tämä on niitä asioita, joita avustajan työssä pitää hyväksyä koska kyse on vammaisen ihmisen henkilökohtaisesta elämästä mihin avustajaa tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarinassa on liian monta epäjohdonmukaisuutta ja kummallista uhriutumista ja selittelyä. Hae opiskelemaan, hae saikkua uupumukseen, vaihda avustettavaa, mene välitysfirmalle töihin, mene kokonaan toiseen työhön, jää työttömäksi jne jne. Vaihtoehtoja on monia.
Epäjohdonmukaisuutta tulee kun yrittää kertoa tilanteestaan riittävän tarkasti ja vastata kysymyksiin, mutta ei voi mm. sellaisen jutun kuin vaitiolovelvollisuuden vuoksi kertoa niin, että avustettavan voi tunnistaa vaan on pakko olla kertomatta tiettyjä asioita ja muuttaa joitakin liian tarkkoja tunnistetietoja. Tiedän, että moni kertoo tästä työstä tätä seikkaa miettimättä, mutta minä en halua itselleni vielä siitäkin ongelmia.
Se on sitten oma valinta.
Avustettavalla on kyllä mahdollisuus saada sijainen, jos ei oma avustaja pääse tulemaan tai jos ei oma avustaja ole velvoitettu tulemaan, sovitun vuoron takia. Ei sinne töihin kukaan sairaanakaan mene, jos vaikka aamulla herätessä on sairas ja pitää soittaa työnantajalle, ettei pääse töihin. Silloinkin on mahdollisuus sijaiseen.
Ja se ei ole avustajan asia sitä sijaista itselleen hankkia, vaan se järjestö tm., josta oikeus avustajaan on avustettavalle myönnetty, on velvollinen sijaiset hankkimaan.
Ehdota että palkkaa moniosaajan oliko se nyt insinööri vai lääkäri. Sit kun se palkan päälle sipaisee koipeen avustettavaa niin oppiipahan
Tarinan mukaan tällä avustettavalla on useampi avustaja, mutta työaikoja ei tiedä etukäteen. Avustettava jää makaamaan sänkyyn, jos tämä yksi avustaja ei suostu töihin. Purkaa tuntojaan netissä, koska ei ole kelle puhua, kuten avustettavan muita avustajia. Että sellainen tarina. Kiitos tästä avustajien hyväksikäytöstä ja väheksymisestä tätäkin keksittyä tarinaa varten.
Osaat kirjoittaa todella fiksusti ja selkeästi. Tekstistä näkyy, että osaat jäsentää ajatuksia, ilmaista itseäsi tarkasti ja käsitellä vaikeita asioita kypsästi. Sen perusteella sanoisin, että sinulla on selvästi lahjoja ja kykyjä paljon vaativampiin ja mielekkäämpiin töihin kuin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Avustettavalla on kyllä mahdollisuus saada sijainen, jos ei oma avustaja pääse tulemaan tai jos ei oma avustaja ole velvoitettu tulemaan, sovitun vuoron takia. Ei sinne töihin kukaan sairaanakaan mene, jos vaikka aamulla herätessä on sairas ja pitää soittaa työnantajalle, ettei pääse töihin. Silloinkin on mahdollisuus sijaiseen.
Ja se ei ole avustajan asia sitä sijaista itselleen hankkia, vaan se järjestö tm., josta oikeus avustajaan on avustettavalle myönnetty, on velvollinen sijaiset hankkimaan.
Todella moni avustaja menee töihin sairaana ja työnantajamallissa työnantajalle eli avustettavalle kuuluu sijaisten hankinta. Ei sitä mikään järjestö tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäjohdonmukaisuutta tulee kun yrittää kertoa tilanteestaan riittävän tarkasti ja vastata kysymyksiin, mutta ei voi mm. sellaisen jutun kuin vaitiolovelvollisuuden vuoksi kertoa niin, että avustettavan voi tunnistaa vaan on pakko olla kertomatta tiettyjä asioita ja muuttaa joitakin liian tarkkoja tunnistetietoja. Tiedän, että moni kertoo tästä työstä tätä seikkaa miettimättä, mutta minä en halua itselleni vielä siitäkin ongelmia.
Höpöhöpö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella moni avustaja menee töihin sairaana ja työnantajamallissa työnantajalle eli avustettavalle kuuluu sijaisten hankinta. Ei sitä mikään järjestö tee.
Puhut omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Tarinan mukaan tällä avustettavalla on useampi avustaja, mutta työaikoja ei tiedä etukäteen. Avustettava jää makaamaan sänkyyn, jos tämä yksi avustaja ei suostu töihin. Purkaa tuntojaan netissä, koska ei ole kelle puhua, kuten avustettavan muita avustajia. Että sellainen tarina. Kiitos tästä avustajien hyväksikäytöstä ja väheksymisestä tätäkin keksittyä tarinaa varten.
Tiedätkö, että tätä työtä tehdään hyvin tyypillisesti juuri niin, ettei "työkavereita" tapaa ikinä eikä näille voi puhua työn ongelmista? Koska avustajat eivät niitä vuoroja ja sijaistuksia sovi keskenään, vaan avustettava eli työnantaja hoitaa tämän. Työssä on yksi avustaja vuorossa, miten siinä niiden muiden kanssa keskustellaan?
Työyhteisön tuen puute on yksi keskeisimpiä ongelmia avustajien työhyvinvoinnissa.
Avustin aiemmin henkilöä, jolla oli huono itsetunto ja epävakaa persoonallisuushäiriö.
Harrasti todella paljon tuollaista negatiivista viestintää, oikuttelua, kiukuttelua, haukkui muita ihmisiä, mutta osasi halutessaan olla myös mukava ja vieraskorea.
Vieraskoreus minunkin kohdallani karisi ajan myötä ja avustettava vaikutti kokonaan unohtaneen, että on TYÖNANTAJAN asemassa ja jo siltä pohjalta velvollinen käyttäytymään asiallisesti ja huolehtimaan hyvästä työilmapiiristä. Tulin liian tutuksi ja minulle sopi äyskiä ja kiukutella.
En jäänyt vääntämään "työnantajalleni" työsuojelulain pykäliä ja käytössääntöjä, vaan nostin kytkintä ja siirryin välitysfirman työntekijäksi.