Vinkkejä rippijuhlien tarjoiluihin pienellä budjetilla, mutta tyylikkästi
Edessä olisi lapsen rippijuhlat ja juuri kurjasti jouduin työttömäksi talvella, eikä rahatilanne ole paras mahdollinen. Haluan kuitenkin järjestää ihanat juhlat, joissa olisi kauniit ja laadukkaat tarjoilut, mutta ehkäpä teidän vinkeillä saisin ne kustannukset pidettyä maltillisina :)
Kotona pidetään ja vieraita tulossa 35. Haluaisin suolaista tarjottavaa myös, sillä muutama vieras tulossa kauempaa, mutta jo tilojen takia kyseeseen tulisi cocktaityyppinen tarjoilu, pöydän ääreen kaikkien ei ole mahdollista päästä istumaan. Olen miettinyt esim. voileipäkakkua tai sitten suolaisia piirakoita ja salaatteja. Myös täytekakku toki ja jotain muutakin pientä makeaa. Onko voileipäkakku vaikeaa tehdä itse? Suolaisia piirakoita ja salaatteja osaan varmasti (ehkä?) tehdä, mutta täytekakku pakko ulkoistaa, siinä en onnistu koskaan.
Onko teillä ollut tarjoilija juhlissa? Mielelläni ottaisin, mutta sekin lisäkulu, toisaalta en haluaisi tuhlata tärkeää päivääni olemalla kokonaan kiinni keittiössä ja kaatamassa kahvia ym.
Kaikki vinkit ja ohjeet tulisi todella tarpeeseen. Kiitos jo etukäteen!
Kommentit (269)
Vierailija kirjoitti:
Jos seisten syödään, tarjolla ei voi olla mitään, mikä vaatii veitsen ja haarukan. Eli voileipäkakku on ihan mahdoton vaihtoehto. Joku piirakka tms, joka on pilkottu käytännössä suupaloiksi, charcuterietarjotin tms. Makeaksi jotain pieniä palasia, esim mokkapalat saat helposti ja edullisesti esille. Ja siitä saa näyttävänkin tarvittaessa, samoin joku suklaakakkupohjaan tehty homma, yksi pellillinen riittää. Lisäksi vaikka marjoja ja hedelmiä suupaloiksi pilkottuna. Suklaakonvehteja jne.
Voileipäkakkua syödään lusikalla. En ole kenenkään nähnyt syövät sitä haarukalla ja veitsellä.
No ei näytä olevan rahasta puute, jos suunnittelee voileipäkakkua ja täytekakkua, joita ei osaa itse (ehkä?) tehdä. Ihan tarjoilijakin pitäis olla. Nykyäidit on ihan harhasia budjettiensa ja (olemattomien) kykyjensä kanssa. Mielikuvituskin näyttää loistavan poissaolollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo tosi paljon hyviä ehdotuksia! Samaan tyyliin lähtisin minäkin:
Cocktailpiirakat ja munavoi
Suolainen piirakka
Vihreä salaatti
Ison ja kalliin tilatun täytekakun sijaan kakkubuffa, esim. kulhokakku onnistuu keneltä tahansa, esim. https://www.anninuunissa.fi/kulhokakku-taydellinen-havikkiherkku/ tällä ohjeella tulee superhyvä! Viime kesän rippijuhlissa moni kehui! Tämän lisäksi pakastealtaasta mutakakku, koristella esim. tuoreilla vadelmilla ja oheen kermavaahtoa, ja jos kuitenkin tietää, että suvun vanhimmat kaipaa perinteistä täytekakkua, niin tilata vaikka kolmanneksi kakuksi leipomosta pieni 10 hlön kakku.
Lisäksi makea tarjotin, johon sekaisin vaahtokarkkeja (ovat edullisia), macaronseja (Pirkan, pakastealtaasta) ja marenkeja (valmiita). Tulee näyttävä kombo ja edullinen kuitenkin myös. Tarjottimen sijaan esim aaltomaljakkoon saa
Jos haluaa mennä pienellä budjetilla, suosittelen juustokakkua, itse tehtynä. Marjat maksaa aina. Britakakkukaan ei ole älyttömän hintainen kun marjoja vain ripotellaan päälle.
Jos haluaa ns budjettitarjottavat niin itse tarjoaisin
- suolaiset tuulihatut: näyttävät, itse tuulihatut halpoja. Täyte.
- patonki koristeltuna, päälle oman maun mukaan. Meillä viimeksi valmis skagentahna. Halvemmallakin pääsee. Täytettä menee vähän per patonki. Tsi muu pieni leipä päällysteellä.
Suolaista piirakkaa: nämä yleensä edullisempia kuin voileipäkakku. Etenkin jos joudut harjoitella ensin.
- juustokakku: tämä on halvin. Jos haluat vähän panostaa, britakakku. Näyttävämpi.
Cocktailpaloja suosittelisin muuten jos pöytätilaa syömiseen ei ole mutta ne käyvät usein kalliiksi. Esim ketjussa mainittu mozzarellatikku hieman hintava 35 vieraalle.
Lidl paistopisteen tuotteita pöytä täyteen. Me tehtiin noin rippijuhlissa ja meni max 300 euroa ruokiin , oli hyvää , kaikille kelpasi ja edullista. Ja minulta lähti suuri stressi pois kun ei tarvinnut leipoa taas yötämyöhään ja järjestellä kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakku on helppo tehdä itse. Katso netistä ohjeita. Tee vaikka muutama harjoituskakku ensin. Tarjoilija ei ole välttämätön, teet seisovan pöydän, josta vieraat ottavat itse.
Älä tee muutamaa harkoituskakkua ensin, ne ainekset maksaa. Sillä rahalla palkkaa jonkun tekemään ne kaikki kakut ja piirakat sun kanssasi jotta onnistuu. Minä voin vaikka tulla eikä maksa paljon.
Ostin äitienpäiväksi kaupasta juuri voileipäkakun, maksoi 16 euroa. Siitä syö n. 10 - 15, riippuu paljonko kukin ottaa. Ainekset maksavat enemmän, koska pieniä määriä ei voi ostaa. En muuten ymmärrä, että on pakko pitää komeat juhlat, ellei ole varaa niihin. Vanhemman lapsemme rippijuhlissa oli voileipiä, kakkuja ja täytekakku. Nuoremmalle oli sitten varaa pitää oikein ruokapidot. Molemmissa vieraita 30 - 40.
Itse panostin piirakoihin. Hyvät piirakat. Nämä ostin valmiina ja loput tein itse. Munavoi päälle.
Täytekakkupohjia tein kaksi, helppoja kuin mikä tulee lasiin 4-5kananmunaa, samanverran sokeria, ne vaahdoksi, sit saman verran jauhoja sekaan. Kato ohje.Täytteenä mansikkahilloa,mansikoita ja kermavaahtoa. Perus täytekakku. Tai sitten ihan kuivakakku?
Ei ehkä leipomon kaunein kakku mutta kivoilla koristeilla saa nätiksi ja pursottamalla kermavaahdon. Näihin en jaksanut panostaa mutta hyvin meni kakut silti.
Pidä tarjoilut yksinkertaisina. Suolaista ja makeaa. Ei tarvi olla montaa eri sorttia. Hyvin kelpaa vieraille yksi suolainen herkku vaikka se piirakka tai pari munavoilla ja lisäksi kakkupala tai pullaa.
Leivo itse vaikka pullaa lisäksi. Tai kysy äitiäsi/siskoasi leipomaan jonkun tarjottavan.
Keksejä kahvin kanssa.
Näin itse nykyisin toimin. Rahaa ei ole paljoa käyttää moniin eri ruokalajeihin ja näin valmistelutkin pysyy maltillisena. Aikaa jää keskittyä juhliin ja muihin valmisteluihin.
Voileipäkakun sijaan tavallisia ja glueteenittomia pakastekarjalanpiirakoita. Maistuu lähes kaikille vieraille. Paista ne edellisenä päivänä ja suojaa hyvin kuivumiselta.
Uunipellin kokoisen tai useamman pienemmän täytekakun voi tehdä kääretorttutaikinasta. Kääretorttutaikina nousee hyvin, kun huoneenlämpöiset kananmunat vatkaa kunnolla vaahdoksi. Jos joku pohja jostain syystä epäonnistuu, niin koko kakku ei mene pilalle.
Paista pohjat hyvissä ajoin. Leikkaa ne valmiiksi tarjottimelle tai isoille kakkuvadeille sopivan kokoiseksi, laita leivinpaperia tai talouskelmua pohjien väliin ja pakasta.
Edellisenä päivänä ota pohjat sulamaan, levyt irtoaa helposti toisistaan, täytä ja koristele.
Valmiit kakut ja muut tarjottavat vievät jääkaapissa tilaa. Saatko joltakin lainaksi pientä jääkaappia?
Itse ostin torista pöydän alle mahtuvan jääkaapin muutamalla kympillä, juhlien jälkeen myin sen pois.
Mukavia ja stressittömiä juhlia, muista pyytää apua että pääset itsekin juhlimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos seisten syödään, tarjolla ei voi olla mitään, mikä vaatii veitsen ja haarukan. Eli voileipäkakku on ihan mahdoton vaihtoehto. Joku piirakka tms, joka on pilkottu käytännössä suupaloiksi, charcuterietarjotin tms. Makeaksi jotain pieniä palasia, esim mokkapalat saat helposti ja edullisesti esille. Ja siitä saa näyttävänkin tarvittaessa, samoin joku suklaakakkupohjaan tehty homma, yksi pellillinen riittää. Lisäksi vaikka marjoja ja hedelmiä suupaloiksi pilkottuna. Suklaakonvehteja jne.
Voileipäkakku syödään lusikalla. Jos tarvitsee veitsen ja haarukan on jotain mennyt valmistuksessa pahasti pieleen.
En ole koskaan ymmärtänyt tuota. Keitot, puurot yms syödään lusikalla. Kakut, piirakat ja voileipäkaku haarukalla.
Vierailija kirjoitti:
Voileipäkakun sijaan tavallisia ja glueteenittomia pakastekarjalanpiirakoita. Maistuu lähes kaikille vieraille. Paista ne edellisenä päivänä ja suojaa hyvin kuivumiselta.
Uunipellin kokoisen tai useamman pienemmän täytekakun voi tehdä kääretorttutaikinasta. Kääretorttutaikina nousee hyvin, kun huoneenlämpöiset kananmunat vatkaa kunnolla vaahdoksi. Jos joku pohja jostain syystä epäonnistuu, niin koko kakku ei mene pilalle.
Paista pohjat hyvissä ajoin. Leikkaa ne valmiiksi tarjottimelle tai isoille kakkuvadeille sopivan kokoiseksi, laita leivinpaperia tai talouskelmua pohjien väliin ja pakasta.
Edellisenä päivänä ota pohjat sulamaan, levyt irtoaa helposti toisistaan, täytä ja koristele.
Valmiit kakut ja muut tarjottavat vievät jääkaapissa tilaa. Saatko joltakin lainaksi pientä jääkaappia?
Itse ostin torista pöydän alle mahtuvan jääkaapin muutamalla kympillä, juhlien jälkeen myin sen pois.
Kääretorttutaikinasta saa gluteenittoman korvaamalla vehnäjauhot perunajauhoilla kokonaan. Yhden pellillisen leikkaat neljään osaan, siitä tulee pieni kakku.
Vierailija kirjoitti:
Lidl paistopisteen tuotteita pöytä täyteen. Me tehtiin noin rippijuhlissa ja meni max 300 euroa ruokiin , oli hyvää , kaikille kelpasi ja edullista. Ja minulta lähti suuri stressi pois kun ei tarvinnut leipoa taas yötämyöhään ja järjestellä kaikkia.
Lidlin karjalanpiirakat ovat todella hyviä, maistuvat sellaisenaankin, mutta toki juhlissa lisäksi jotain päällepantavaa.
Nakkeja
Perunasalaattia
Lihapullia
Vegepullia
Salaatinlehtiä
Kirsikkatomaatteja
Ananasmurskaa
Kinkkukuutioita
Italiansalaattia
Herneitä purkista
Vierailija kirjoitti:
Nakkeja
Perunasalaattia
Lihapullia
Vegepullia
Salaatinlehtiä
Kirsikkatomaatteja
Ananasmurskaa
Kinkkukuutioita
Italiansalaattia
Herneitä purkista
Jorma-eno rohmuaa ison kasan nakkeja ja lihapullia. Eno jonon viimeiseksi siis.
Karjalanpiirakat 2 täytevaihtoehdolla, täytekakku ja lusikkaleivät hyvä tarjoilu. Kaiken voi tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä on jo tosi paljon hyviä ehdotuksia! Samaan tyyliin lähtisin minäkin:
Cocktailpiirakat ja munavoi
Suolainen piirakka
Vihreä salaatti
Ison ja kalliin tilatun täytekakun sijaan kakkubuffa, esim. kulhokakku onnistuu keneltä tahansa, esim. https://www.anninuunissa.fi/kulhokakku-taydellinen-havikkiherkku/ tällä ohjeella tulee superhyvä! Viime kesän rippijuhlissa moni kehui! Tämän lisäksi pakastealtaasta mutakakku, koristella esim. tuoreilla vadelmilla ja oheen kermavaahtoa, ja jos kuitenkin tietää, että suvun vanhimmat kaipaa perinteistä täytekakkua, niin tilata vaikka kolmanneksi kakuksi leipomosta pieni 10 hlön kakku.
Lisäksi makea tarjotin, johon sekaisin vaahtokarkkeja (ovat edullisia), macaronseja (Pirkan, pakastealtaasta) ja marenkeja (valmiita). Tulee näyttävä kombo ja edullinen kuitenki
Juustokakku ei ole mielestäni edullinen,yhteen kakkuun tarpeet maksaa noin 10-15€ ainakin, eikä yksi kakku riitä 35 hengelle. Ihan tavallinen sokerikakkupohjaan tehty täytekakku on edullisin,jos suht tavalliset täytteet ja kermavaahto päällä. Kyllä tuosta saa myös juhlavan näköisen.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt tuota. Keitot, puurot yms syödään lusikalla. Kakut, piirakat ja voileipäkaku haarukalla.
Keitot ja puurot kyllä syödään lusikalla,mutta ihan sama kummalla voileipäkakku,piirakat ja kakut syödään. Veitsiä ja haarukkaa ei kyllä tarvita voileipäkakun syömiseen.
Vierailija kirjoitti:
Juu on leivoshaarukka, mutta siihen ei kuulu veitsi. Jos noita leivoskaarukoita ei ole , niin silloin pikkulusikalla on OK täytekakulle.
Olin kerran häissä, jossa oli laitettu voileipä tarvikkeet pöytään ja jokainen kokosi itselleen voileipää makunsa mukaan.
Vinkki voileipäkakkuun. Teen voileipäkakkuun kolme väliä, yhden raejuustolla kevennetystä munavoista, yhden tsatsikista ja vain yhden välin savulohesta, kevätsipulista ja tuorejuustosta. Toimii. Pintaan halvinta tuorejuustoa maidolla tarvittaessa ohennettuna. Coopin tuorejuusto on ihan hyvää tuohon tarkoitukseen.
Meillä ei lautasia tarjolla. Ainoastaan sorminaposteltavaa eli voinmakuisia popkorneja, 3 kpl 1€ Tokmannilla. Lisäksi ruisnappeja, joissa tonnikala-tuorejuustotäyte ja pieni pala paprikaa ja kevätsipulia.
Viinirypäleitä jos tarjouksesta löytyy. Lisäksi vaahtokarkkeja. Kahvia termarista sekä Fun light mehua. Tarjottavat maksaa joku 10€ ja on tyylikästä.
Viime 60-vuotispäivillä tehtiin itse suolaisia piirakoita muun muassa suppilovahveroista, mutta silloin oli pahvilautaset. Hintaa piirakoille tuli joku 2-3€ kpl ja olivat suosittuja ja tyylikkäitä myös.