Volvon sähköiseen EX90-lippulaivamalliin uusi akusto maksaa Suomessa peräti 50223 euroa, joka on yli puolet uuden auton hinnasta. 111 kilow
Volvon sähköiseen EX90-lippulaivamalliin uusi akusto maksaa Suomessa peräti 50223 euroa, joka on yli puolet uuden auton hinnasta. 111 kilowattitunnin akustolla varustettu EX90 maksaa Suomessa noin 98000 euroa.
Jos EX90-mallin akun korvaa uuden sijasta Ruotsissa kunnostetulla akustolla, maksaa se tuolloin noin 9100 euroa. Hinnan päälle tulevat 68 tunnin vaihtotyöt, jotka maksavat Suomessa 198 euroa tunnilta.
melko kallista
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Jälleenmyyntiarvoa ei ole ja kohta tulee kalliiit maksut kun ne viedään hyötykäyttöasemille.. sähköauton osto on varmin tie köyhyyteen
Itse olen jo reilusti plussalla. Ostin sähköauton jo 2018 ja taloudellisesti yksi parhaista ostoksistani. Nyt ajettu hieman yli 370tkm, keskimäärin mennyt sähköön 2€/100km eli sieltä tullut säästöä esim maltillisen 5l/100km dieseliin noin 26000€. Akuston vaihdoin vuosi sitten hintaan 7000€ niin nyt pitäisi taas päästä sellaiset 6-7 vuotta lisää kevyesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakiahan on muutettu niin että myös synteettinen polttoaine on sallittu, mutta luulen että sitä tulee esiintymään lähinnä erilaisissa urheiluautoissa kuten Ferrarissa tai Porche 911.
Direktiivia ei ole vieläkään muutettu.
Meppi Eero Heinäluoma kertoi vaalikoneessa, että "ei niitä (huonoja) päätöksiä joka toinen vuosi voi muutella"
Eli sähköautopakkodirektiiviä ei muuteta, sanoo Heinäluoma, SDP (työläisen asialla, ehehhe)
Sähköautopakotus on ja pysyy. Ihmisiltä rahat pois kalliista autosta ja kalliista akusta. Kierto nopeutuu, rahastus lisääntyy.
"Eli sähköautopakkodirektiiviä ei muuteta,"
Niin, sen keskimääräisen 12 vuotta vanhan auton omistaja joutuu siis sirtymään sähköautoon hetikohta jo vuonna 2047.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jälleenmyyntiarvoa ei ole ja kohta tulee kalliiit maksut kun ne viedään hyötykäyttöasemille.. sähköauton osto on varmin tie köyhyyteen
Itse olen jo reilusti plussalla. Ostin sähköauton jo 2018 ja taloudellisesti yksi parhaista ostoksistani. Nyt ajettu hieman yli 370tkm, keskimäärin mennyt sähköön 2€/100km eli sieltä tullut säästöä esim maltillisen 5l/100km dieseliin noin 26000€. Akuston vaihdoin vuosi sitten hintaan 7000€ niin nyt pitäisi taas päästä sellaiset 6-7 vuotta lisää kevyesti.
eli elät kilometrikorvauksilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hiukset vielä päässä?
Autot ovat aina olleet kalliita Suomessa ja korjaukset kalliita. Se muuttui jonkun verran kun autot yleistyivät ja niitä on/oli paljon saatavana käytettyinä, pienelläkin rahalla sai auton itselleen ja ylläpito korjauksineen on/oli halpaa. Uudet autot maksavat/maksoivat kuitenkin samaan aikaan edelleen paljon ja myös huollot.
Sähköauto on suhteessa varallisuuteen, jos on varaa ostaa 110 000 Volvo ja vaihtaa se muutaman vuoden välein, se on hyvä, sen 50 000 euron akun varmaan jättää useimmat vaihtamatta, vakuutusyhtiö saattaa sen vaihtaa kiusallaan jos laskee että säästää vähän siihen verrattuna että antaa uuden auton tilalle.
Käytettyjen sähköautojen hinnat hakevat vielä paikkaansa ja jossain vaiheessa vakiintuu se paljonko käytetyistä kannattaa maksaa ja tiedossa on mahdolliset korjauskulut.
60-70-luvulla uudet autot maksoivat ihmisten palkkoihin nähden paljon ja uudet autot ajettiin ruosteromuiksi ja moottoritkin rikki usein alle 10 vuodessa ... tällä hetkellä on luotettavaa tekniikkaa ja 20 -vuotiastakin autoa monet pitävät melkein uutena ja odottavat vielä ajavansa 10 vuotta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko hiukset vielä päässä?
Mistä tulee se ajatus että akku säteilisi jotenkin paljon? Ei ainakaan mistään sähkötekniikan osaamisesta.
Ostan kerran vuodessa katsastetun bensa auton noin tuhannella eurolla. Myyn romumetallina pois.
Vierailija kirjoitti:
Ostan kerran vuodessa katsastetun bensa auton noin tuhannella eurolla. Myyn romumetallina pois.
No kukin tavallaan. Itse en enää jaksa romuilla ajella.
Sähköautot ovat nyt vähän samanlaisessa tilanteessa kuin automaattivaihteistot olivat Suomessa vielä noin 20 vuotta sitten. Sitä vastustetaan tavan vuoksi, mutta sitten kun päästään kokeilemaan niin enää ei luovuta. Tänä vuonna taitaa yksi kymmenestä uudesta polttomoottoriautosta olla manuaalivaihteinen.
Tulipalo on todenäköinen eli ei kannata säilyttää lähellä asuinrakennuksia.
Vierailija kirjoitti:
Teslojen juuttuvat ovenkahvat tyhjentävät akut
Tesla on autona yksi parhaista. Ei siis pelkästään siksi, että on täyssähköinen vaan noin muutenkin ajokokemus sellaisella on tehty erittäin miellyttäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesla on autona yksi parhaista. Ei siis pelkästään siksi, että on täyssähköinen vaan noin muutenkin ajokokemus sellaisella on tehty erittäin miellyttäväksi.
Minua ei miellyttäisi yhtään toimintamatka-ahdistus (range anxiety) . Se on sairaus, jonka jokainen sähköauton omistava joutuu kärsimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei miellyttäisi yhtään toimintamatka-ahdistus (range anxiety) . Se on sairaus, jonka jokainen sähköauton omistava joutuu kärsimään.
Nykyään on markkinoilla jo paljon sellaisia täyssähköautoja joiden kanssa ei tarvitse ollenkaan kärsiä siitä että toimintamatka olisi liian lyhyt tarpeeseen nähden.
Tesla
Mercedes-benz Eqe, Eqs.
Volkswagen ID.7
BMW I4,I5,iX
Volvo Ex90
Sekä monia muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa sellainen kivireki!! Ei todellakaan mikään miellyttävä ajokokemus!!
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tätä sähköautopakotusta ei ole mietitty loppuun asti.
Mitä sähköautoille tapahtuu kun niistä tulee 8 vuotta vanhoja?
Kuka ottaa riskin tuollaisesta pommista?
Onko tämä sitä kestävää kehitystä että meille pakotetaan kertakäyttökulttuuria?
Mee katsomaan nettiautosta mitä niille tapahtuu. Siellä on vaikka kuinka paljon myynnissä tuon ikäisiä sähköautoja. Mitä niille nyt tapahtuisi? Mitä 8 vuotiaille autoille yleensä tapahtuu? Niillä ajetaan.
Vierailija kirjoitti:
Sähköautot ovat ohi menevä muoti ilmiö..
Sellaisen 15 vuotta niitä on tainnut olla, ja määrät kasvaa koko ajan. Määrittele "ohimenevä".
"Millaista energiapolitiikkaa se on kun jokin kehityssuunta tavallaan kielletään?"
Jos puhut synteettisistä polttoaineista niin niitä ei ole kielletty.
"Eihän patterrikäyttökään ole vielä varmaa suuressa mittakaavassa."
No se on ainoa vaihtoehtoinen autojen energiamuoto jota on laajasti saatavilla ja jonka energiantuotanto on jo olemassa ja kohtuuhintaista. Joten on se kaikkia muita vaihtoehtoja vähintään vuosikymmen edellä.
"Geologit puhuvat mineraalien saatavuuden rajoituksista."
Akkujen mineraalitarpeet ovat jo muuttuneet aika paljon juuri tuon takia ja koko ajan enemmän siirrytään materiaaleihin joita on paljon saatavilla.