Pystyykö sairaanhoitaja tai lääkäri katsomaan nimellä tietoja kannasta?
Pystyykö esim sairaanhoitaja selaamaan kenen tahansa ihmisten terveystietoja nimen perusteella? Vai vaatiiko katsominen myös sosiaaliturvatunnuksen?
Kommentit (166)
Myös sairaaloiden infossa on ollut työttömiä palkkatuella, he lajittelevat osastojen postit, antavat avaimia hoitajille, neuvovat potilaille osastojen sijainnin jne.
Vierailija kirjoitti:
(Tampereella) sairaalassa jos laittaa nimen hakukenttään, antaa se kaikki, kaikkialla asuvat samannimiset. Itse pitää valita oikea henkilö esim toisen nimen tai syntymävuoden perusteella. Joskus saattaa mennä sekaisin, usein muutamassa sekunnissa asian huomaa. Itse monesti kirjoitan potilastietoihin, miksi kävin tiedoissa, jos ei ole meidän potilas.
No ei kyllä saisi mennä sekaisin. Vähän tarkkuutta sinne!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni pk-seudullakin pitää viedä kysely omalle terveysasenalle ja erikseen HUSiin. Ja jos katselija on muualla kuin omalla alueella, miten saa KAIKKI tiedot?
Teillä menee taas Kanta ja paikalliset sairauskertomusjärjestelmät sekaisin.
Olen eri, mutta tuossa ei puhuta mitään Kannasta. Nimenomaan se on ongelma, jos jostain sellaista järjestelmästä katsotaan, johon ei tee tietopyyntöä aivan kuten kirjoittaja kirjoittaa. Kannasta potilas itse näkee lokin mitä on katsottu ja milloin, mutta ei sitä kuka on katsonut (paitsi omat katselunsa).
Aloituksen otsikossa nimenomaan kysytään Kanta-arkistoon tehtyjä katseluita! Ja moni kommentoija kirjoittaa Kanta, Kanta.
Lokitiedot kertoo Oli neuvolan täti käynyt vähän urkkimassa potilastietoja. No eipä ole ollut neuvolaan mitään asiaa joten rikos tuo on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se Kanta rekisteröi terveydenhuoltolaitosten käyttämiin tietojärjestelmiin tehtyjä tietohakuja!
Kuinka monessa hoitolaitoksessa sinä asioit? Mäntsälässä, Lohjalla, Helsingissä... Nämä kaikki viime vuonna ja sama peli nyt jatkuu?
No, sit teet kaikkiin paikkoihin lokitietojen pyynön.
Kyllä minun kannastani näkyy myös kaikenlaista. Diagnooseja, selitteitä lääkärikäynneistä, terapiakäynneistä, lääkityksistä jne. Lääkärini pyysi luvan katsoa tietoja, joten jotain sieltä on pakko nähdä muidenkin kuin minun itseni?
Joo. Mut asiattomien selailujen suhteen Kanta rekisteröi vain Kantaan tehdyt selaukset.
Milloin ymmärrätte, että useimmiten taustatiedot haetaan paikallisesti käytetystä SAIRAUSKERTOMUSJÄRJESTELMÄSTÄ.
Olen eri, mutta näinhän asia on. Jokaisesta sairauskertomusjärjestelmästä pitäisi tilata lokitiedot vielä erikseen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä yhtään miksi ihmeessä jotain jaksaa niin paljon kiinnostaa toisten ihmisen sairaskertomukset että pitää mennä urkkimaan.
Kun on pakottava uteliaisuus eikä omaa moraalia. Ratsaahan monet puolisoidensa puhelimia vaikka laitonta sekin on.
Sairaaloissa on myös siivoojia/laitoshuoltajia palkkatuella.
Palkkatukityöstä ei kerry enää ansiosidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Myös sairaaloiden infossa on ollut työttömiä palkkatuella, he lajittelevat osastojen postit, antavat avaimia hoitajille, neuvovat potilaille osastojen sijainnin jne.
No, mut jos on infossa tai puhelinkeskuksessa, käyttöoikeuksia potilastietojärjestelmiin tuskin annetaan ja ainakaan ei niin laajoina että pääsee kertomuksia lukemaan.
Käyttöoikeuksia voidaan rajata ja rajataan!
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus on esittänyt 23.9.2024, että palkkatukea kohdennettaisiin pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaisesti erityisesti yksityiselle ja kolmannelle sektorille.
Hyvinvointialueiden ja hyvinvointiyhtymien mahdollisuuteen saada palkkatukea ei esitetä muutoksia. "
https://valtioneuvosto.fi/-//1410877/hallituksen-esitys-palkkatuen-kohd…
Hyvinvointialue tarkoittaa sairaalaa ja palolaitosta.
Työttömiä on myös palolaitoksella toimistotöissä palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Pystyy. Sen kun kirjoittaa haluamansa nimen hakukenttään niin saa kaikki tiedot käsiinsä.
Sallittuahan se ei missään nimessä ole, mutta mitään teknistä estettä urkkimiselle ei ole. Tietosuoja on 100% hoitohenkilökunnan moraalin varassa.
Kaiken huippuna tiedot näkyy niissäkin hyvinvointialueelle joissa et ole ikinä ollutkaan hoidossa eli tietoja ei pysty rajaamn näkymään vain vaikka omalla hyvinvointialueelle. Jos poistat jonkun hoitokäynnin näkymästä, niin sitä ei näe myöskään hoitoosi osallistuvat henkilöt eli joko näytät hoitokäynnin kokonaan näkymästä tai sen näkee kaikki koko Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, mut jos on infossa tai puhelinkeskuksessa, käyttöoikeuksia potilastietojärjestelmiin tuskin annetaan ja ainakaan ei niin laajoina että pääsee kertomuksia lukemaan.
Käyttöoikeuksia voidaan rajata ja rajataan!
Sairaalan osastolla on annettu. Siellä työttömät on tehneet samoja töitä kuin osastonsihteerit. Toki heillä on vaitiolovelvollisuus ollut.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Annetaanko siivoojalle tunnukset sairauskertomusjärjestelmään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni pk-seudullakin pitää viedä kysely omalle terveysasenalle ja erikseen HUSiin. Ja jos katselija on muualla kuin omalla alueella, miten saa KAIKKI tiedot?
Teillä menee taas Kanta ja paikalliset sairauskertomusjärjestelmät sekaisin.
Olen eri, mutta tuossa ei puhuta mitään Kannasta. Nimenomaan se on ongelma, jos jostain sellaista järjestelmästä katsotaan, johon ei tee tietopyyntöä aivan kuten kirjoittaja kirjoittaa. Kannasta potilas itse näkee lokin mitä on katsottu ja milloin, mutta ei sitä kuka on katsonut (paitsi omat katselunsa).
Aloituksen otsikossa nimenomaan kysytään Kanta-arkistoon tehtyjä katseluita! Ja moni kommentoija kirjoittaa Kanta, Kanta.
Kantaan siirretyssä tiedossa on suurin osa tiedoista yhtenäisesti, siksi se on olennaisin. Sieltä sen lokin voi itse katsoa jo nykyäänkin, mutta ei nimiä. Ei minustakaan ole juuri muita tietoja kuin kannassa olevat, kun olen sairaalassa ollut vain kerran sinä aikana, kun sähköiset järjestelmät ovat tulleet. Osastolla ollessahan kirjoittetaan päivittäin vointikuvauksia ym. ne eivät varmaan Kantaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Annetaanko siivoojalle tunnukset sairauskertomusjärjestelmään?
Ei, mutta työttömiä on myös osastonsihteerin töitä tekemässä palkkatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy. Sen kun kirjoittaa haluamansa nimen hakukenttään niin saa kaikki tiedot käsiinsä.
Sallittuahan se ei missään nimessä ole, mutta mitään teknistä estettä urkkimiselle ei ole. Tietosuoja on 100% hoitohenkilökunnan moraalin varassa.
Kaiken huippuna tiedot näkyy niissäkin hyvinvointialueelle joissa et ole ikinä ollutkaan hoidossa eli tietoja ei pysty rajaamn näkymään vain vaikka omalla hyvinvointialueelle. Jos poistat jonkun hoitokäynnin näkymästä, niin sitä ei näe myöskään hoitoosi osallistuvat henkilöt eli joko näytät hoitokäynnin kokonaan näkymästä tai sen näkee kaikki koko Suomessa.
Pyydä Kanta-arkistosta lokitiedot!
Juu, ja tiiätkö Suomen hallitus ja supo ja avaruusoliotkin pääsevät sua koskeviin Kanta-tietoihin ihan tosta vaan, sekä myös Seiska-lehden toimittajat.
Palkkatuella saa olla 10 kuukautta töissä, valtio maksaa 50 % palkasta ja saa olla toiset 10 kuukautta perään, jos vaihtaa työpaikkaa.
Toimeentulotukeen tulee työvelvoite
Nuo tulee kaupunkien yksikköihin esim. päiväkoteihin ja kouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Palkkatuella saa olla 10 kuukautta töissä, valtio maksaa 50 % palkasta ja saa olla toiset 10 kuukautta perään, jos vaihtaa työpaikkaa.
Työttömiä on paljon kaupoissakin palkkatuella.
Otsikkona on pystyykö lääkäri tai hoitaja katsomaan tietoja. Niin laitoin, että myös työtön pystyy. Työttömät ovat tehneet täysin samoja töitä kuin osastonsihteerit työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa /työpäivä.
Esim. tilanneet laboratoriokokeita ja takseja, merkinneet diagnooseja, tehneet kokousmuistioita, osaston käyntikortteja, purkaneet potilaskansioita, vastanneet puhelimeen, tilanneet veripusseja, keittäneet kahvia hoitajille. Tulostaneet papereita, kun potilas siirretään.
Aina te haukutte työttömiä.
Hyvinvointialue irtisanoo, kohta olette itse palkkatuella haukuttuna työttömänä töissä.