Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nelikymppiset äidit näyttää siltä että ne on luovuttaneet

Vierailija
04.05.2025 |

Kävin lapseni kanssa Hoplopissa ja huomasin taas saman ilmiön. Naiset istuvat tuijottamassa kännykkää, tukka likaisena, päällä kulahtaneet leggarit ja huppari, joka viestii että elämä on pysähtynyt. Ei meikkiä, ei ryhtiä, ei mitään mikä kertoisi että omasta itsestä enää välitettäisiin.

Tämä ei ole ulkonäkökommentti vaan havainto. Kun katson itseäni peilistä, haluan näyttää siltä että olen edelleen hereillä. Että elämä ei loppunut synnytykseen tai siihen että joku mies joskus lähti. Että vaikka olen äiti, olen yhä oma itseni.

En puhu luksuksesta. Tarkoitan ihan perusasioita: puhtaat vaatteet, hiukset harjattuna, katse joka ei ole sammunut. Miksi se on niin monelle suomalaiselle naiselle liikaa? Ulkomailla köyhätkin naiset pitävät huolta itsestään.

Ja ennen kuin joku mainitsee burnoutin tai ruuhkavuodet, kysyn vain: onko se todella ylpeyden aihe, että elämästä on tullut pelkkää selviytymistä?

Ehkä jotkut ovat tyytyneet olemaan vain äitejä. Minä en aio olla.

Kommentit (312)

Vierailija
141/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan asuttu samassa rivitaloasunnossa viisi vuotta enkä ole nähnyt seinänaapurin naista KERTAAKAAN ilman meikkiä tai hiukset laittamatta. Epänormaalimpaa se minusta on, että n. 45-vuotias nainen ei voi poistua edes viemään roskia tai ulkoiluttamaan koiraa kuin viimeisen päälle laittautuneena. Hoitaa työkseen vammaisia, joten edes töiden takia ei ole velvollisuutta olla koko ajan laittautunut. Siis töissä tuskin on sellaista pukukoodia kuin joissain toimistotöissä. 

Mitä epänormaalia tuossa on? Mä käyn suihkussa joka aamu, meikkaan ja vasta sen jälkeen poistun kotoa. Meikit pesen pois illalla enkä kesken päivän ala poistaa niitä. Minusta on epänormaalimpaa kulkea tukka rasvaisena, kauhtuneissa verkkareissa ja silmälasit likaisina ympäriinsä.

Ja mitään välimuotoa ei ole? 

Onko

Rivarissa on helppo päästää pikkukoira aamupissalle takapihalle ensihätään.

Vierailija
142/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän minä ihmettelen sinun kaltaisia ihmisiä, jotka ovat aina kyttäämässä ja arvostelemassa muita. Ei kenenkään tarvitse tälläytyä sinua varten, ja ylipäänsä ihmettelen miksi jonnekin hoploppiin pitäisi laittautua? 

Ja kyllä, joskus elämässä saattaa tulla sellainen vaihe, että arki ja elämä on pelkkää selviytymistä. Asiaan ei kuitenkaan auta yhtään se, että joku ulkopuolinen vielä äimistelee ja arvostelee. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin aina lasten kanssa siellä telineissä ja liukumäessä. Mulla ei ollut älypuhelinta kun lapset oli hoplop-iässä niin ei vienyt puhelinkaan huomiota. Meikkiä ei ollut mutta kova meno aina.

Vierailija
144/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ollaan asuttu samassa rivitaloasunnossa viisi vuotta enkä ole nähnyt seinänaapurin naista KERTAAKAAN ilman meikkiä tai hiukset laittamatta. Epänormaalimpaa se minusta on, että n. 45-vuotias nainen ei voi poistua edes viemään roskia tai ulkoiluttamaan koiraa kuin viimeisen päälle laittautuneena. Hoitaa työkseen vammaisia, joten edes töiden takia ei ole velvollisuutta olla koko ajan laittautunut. Siis töissä tuskin on sellaista pukukoodia kuin joissain toimistotöissä. 

Jokaisella on oikeus laittautua tai olla laittautumatta, ei ole ulkopuolisen henkilön asia arvostella. 

Vierailija
145/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh, en arvannut että tämä saa näin monen takertumaan leggareihinsa.

Täällä syytellään minua siitä, että katson ympärilleni ja uskallan sanoa ääneen sen, mitä monet kyllä ajattelevat mutta eivät kehtaa kirjoittaa. Olenko ylimielinen, jos en halua sulautua harmaaseen? Vai onko se teistä niin outoa, että joku ei ole lakannut olemasta nainen sen jälkeen kun sai lapsen?

Kummallista on se, että suurin osa kommenteista ei puhu itse aiheesta vaan minusta. Jotkut ihan kiukkuisia siitä, että laitan ripsiväriä ja suoristan tukan ennen kuin lähden leikkipuistoon. Miettikää hetki. Teidän viha ei kohdistu muhun, se kumpuaa siitä, että näette peilissä jotain, mistä ette pidä.

Ap

Mistäs sun viha ja ylimielisyys kumpuaa? Mietippäs sitä. 

Voi kuule, ei tämä kumpua viha

Itsevarmuus on eri asia, kuin ylimielisyys. 

Ei toisia halveksuvaa kukkoilijaa miesporukassakaan kauaa katsella.

Vierailija
146/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä menin aina lasten kanssa siellä telineissä ja liukumäessä. Mulla ei ollut älypuhelinta kun lapset oli hoplop-iässä niin ei vienyt puhelinkaan huomiota. Meikkiä ei ollut mutta kova meno aina.

Tämä mamma tuskin lähtee kiipeilemään ja hulluttelemaan, koska siinä voi mennä tukka sekaisin ja huulipunatkin lähtee.

Sellasta täyttä elämää... 😁

Vierailija
147/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ja olen saanut aina kuulla kommentteja, että miten sä jaksat meikata ja laittaa hiuksia joka päivä. En ole sitä suurena ponnistuksena pitånyt tähän mennessä

n48

Vierailija
148/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi naine olla laiska!

T.Mahamut

Vierailija
149/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman ja olen saanut aina kuulla kommentteja, että miten sä jaksat meikata ja laittaa hiuksia joka päivä. En ole sitä suurena ponnistuksena pitånyt tähän mennessä

n48

Halveksutko sinä myös niitä, joita se ei kiinnosta?

Vierailija
150/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös miehet pitäneet enemmän naturellista? 

Vierailija
151/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa on ihailun ja ylpeyden aihe kulkea hiukset likaisina. Minulle on toisten ulkonäölle ihan sama, mutta kai sentään suihkussa ehtii ihan jokainen äiti-ihminenkin käydä? 

Vierailija
152/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n48

En, mulla on ystäviä jotka eivät meikkaa. Mulle se on ihan sama mitä joku muu tekee

Vierailija
153/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän minä ihmettelen sinun kaltaisia ihmisiä, jotka ovat aina kyttäämässä ja arvostelemassa muita. Ei kenenkään tarvitse tälläytyä sinua varten, ja ylipäänsä ihmettelen miksi jonnekin hoploppiin pitäisi laittautua? 

Ja kyllä, joskus elämässä saattaa tulla sellainen vaihe, että arki ja elämä on pelkkää selviytymistä. Asiaan ei kuitenkaan auta yhtään se, että joku ulkopuolinen vielä äimistelee ja arvostelee. 

Ja mietitäänpä, että vaikka kaiken muun hoitaisi tiptop, niin arvostelua tulee kun sen kaiken huolehtimisen ja hoitamisen keskellä äiti ei meikkaa !!! 

Voi luoja oikeasti :D 

Vierailija
154/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain Suomessa on ihailun ja ylpeyden aihe kulkea hiukset likaisina. Minulle on toisten ulkonäölle ihan sama, mutta kai sentään suihkussa ehtii ihan jokainen äiti-ihminenkin käydä? 

Mulla alkoi hiukset rasvoittua hullun lailla, kun lopetin e-pillerit. Vaikka joka ilta hiuksensa pesi, niin ennen seuraavaa iltaa ne olivat jo rasvaiset. Myös naama räjähti aknelle.

Ei ikinä enää hormonisotkuja.

Vierailija
155/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

n48

Minä en halveksu, mutta ihmettelen niitä, jotka viihtyvät sottaisissa hiuksissa ja roikkuvissa vaatteissa, omaa tunnelmaa tai mieltä ne ei ainakaan kohota eivätkä muutenkaan tuo mitään lisäarvoa elämään. Rennosti pukeutunut voi olla myös näyttämättä ihan seinästä repäistyltä eikä meikin mukana automaattisesti tule jakkupukua ja lakalla kyllästettyä kypärää.

T. Eri

Vierailija
156/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mietitäänpä, että vaikka kaiken muun hoitaisi tiptop, niin arvostelua tulee kun sen kaiken huolehtimisen ja hoitamisen keskellä äiti ei meikkaa !!! 

Voi luoja oikeasti :D 

Äiti on aina paska äiti ja vääränlainen nainen, vaikka mitä tekis. Siks onkin parempi viitata toisten vaatimuksille kintaalla ja elää omaa elämää. 😊

Vierailija
157/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katsellut itsekin jossain tilanteessa, että missä iässä iskee se Nanso-paituli ikä. Että herra mun vereni, en halua ikinä tanttaantua sellaiseksi, joka kulkee tukka likaisena, takapuoli 7 leivän leipäuunin kokoisena jossain marimekon tunikassa

Vierailija
158/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä imee mehut tehokkaasti.

Ja hoplopissa jännästi ei ikinä ole isejä, joilla on huppari, verkkarit, likaiset vaatteet tai lippis päässä tuijottamassa lasittunein silmin puhelinta tai paikan liian nuorta kesätyöntekijää. Heillä on aina puku, kengät lankattu, tukka puunattu viimeisen päälle, ryhti suorassa kaikki asiat kertoen siitä, että lapsiin ja itsensä (ulkonäön) hoitamiseen laitetaan aikaa ja vaivaa.

Vai koskeeko tämä "sinun pitää olla nätti paikassa kuin paikassa" vain naisia? 

Vierailija
159/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut itsekin jossain tilanteessa, että missä iässä iskee se Nanso-paituli ikä. Että herra mun vereni, en halua ikinä tanttaantua sellaiseksi, joka kulkee tukka likaisena, takapuoli 7 leivän leipäuunin kokoisena jossain marimekon tunikassa

Ei nuo ole kyllä mun silmään olleet epähygienisiä ja epäsiistejä. Joillekin äitiys tuntuu olevan niin iso osa identiteettiä, että tyylikin muistuttaa lastentarhan tai Pikku Kakkosen tätiä. Ite en sellasista vaatteista tykkää, mutta ei mua mitenkään häiritse, jos joku muu tykkää.

Vierailija
160/312 |
05.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi hiukset rasvoittua hullun lailla, kun lopetin e-pillerit. Vaikka joka ilta hiuksensa pesi, niin ennen seuraavaa iltaa ne olivat jo rasvaiset. Myös naama räjähti aknelle.

Ei ikinä enää hormonisotkuja.

Lisään vielä, että silloin iho äityi niin hankalaksi, että meikkaaminen oli pakko jättää hetkeksi tauolle. Tuntui niin epämukavaltakin kevytkin meikki iholla silloin.