Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nelikymppiset äidit näyttää siltä että ne on luovuttaneet

Vierailija
04.05.2025 |

Kävin lapseni kanssa Hoplopissa ja huomasin taas saman ilmiön. Naiset istuvat tuijottamassa kännykkää, tukka likaisena, päällä kulahtaneet leggarit ja huppari, joka viestii että elämä on pysähtynyt. Ei meikkiä, ei ryhtiä, ei mitään mikä kertoisi että omasta itsestä enää välitettäisiin.

Tämä ei ole ulkonäkökommentti vaan havainto. Kun katson itseäni peilistä, haluan näyttää siltä että olen edelleen hereillä. Että elämä ei loppunut synnytykseen tai siihen että joku mies joskus lähti. Että vaikka olen äiti, olen yhä oma itseni.

En puhu luksuksesta. Tarkoitan ihan perusasioita: puhtaat vaatteet, hiukset harjattuna, katse joka ei ole sammunut. Miksi se on niin monelle suomalaiselle naiselle liikaa? Ulkomailla köyhätkin naiset pitävät huolta itsestään.

Ja ennen kuin joku mainitsee burnoutin tai ruuhkavuodet, kysyn vain: onko se todella ylpeyden aihe, että elämästä on tullut pelkkää selviytymistä?

Ehkä jotkut ovat tyytyneet olemaan vain äitejä. Minä en aio olla.

Kommentit (312)

Vierailija
281/312 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan nauttisi suunnattomasti kun joku ylipainoinen mamma  ryömisi siellä iso maharöllö ja  jenkkakahvat farkuista ulos pursuten,kireä olkaintoppi kainaloihin hilautuneena ja kajalit hikoilusta levinneenä. 

Muitakin vaihtoehtoja on olemassa. Sporttityylikin voi olla tyylikäs. 

Vierailija
282/312 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miten leggingsikansan mielestä löytyy vain kaksi vaihtoehtoa, homssuinen lökölegginssi-look tai tällätty kireäfarkku-narutoppi-look. 

Onhan se aika masentavan näköistä, kun rivi mammoja näyttää joltain kerjäläisseurueelta. Kun voisi olla edes siistit sporttivaatteet. Ei tarvitse olla edes meikkiä, kunhan on puhdas ja hiukset siistillä ponnarilla likaisen harakanpesän sijaan. On eri asia näyttää pultsarilta kuin sporttisen rennolta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/312 |
06.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miten leggingsikansan mielestä löytyy vain kaksi vaihtoehtoa, homssuinen lökölegginssi-look tai tällätty kireäfarkku-narutoppi-look. 

Onhan se aika masentavan näköistä, kun rivi mammoja näyttää joltain kerjäläisseurueelta. Kun voisi olla edes siistit sporttivaatteet. Ei tarvitse olla edes meikkiä, kunhan on puhdas ja hiukset siistillä ponnarilla likaisen harakanpesän sijaan. On eri asia näyttää pultsarilta kuin sporttisen rennolta. 

On tosin hölmön näköistä pukeutua sporttisesti jos ei ole urheilemassa. Tai varsinkin silloin jos ei ole edes sporttinen ihminen. 

Vierailija
284/312 |
07.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täällä vastaa 40v isä. Yhden lapsen kanssa on yli puolet enemmän energiaa kaikkeen, esim. itsestä huolehtimiseen. Kun saat toisen, niin omaa aikaa on enää 1/3. Kolmannen lapsen kohdalla oma aika loppuu täysin ja se on vain selviytymistä ja huolehtimista että saahan edes vähän nukuttua ja syötyä. Kaikki muu on tällöin aivan toisarvoista. Tätä kestää sitten vähintäänkin siihen asti, kun se nuorin on ainakin kouluikäinen.

Yhden lapsen vanhemmat... Hah! Niin helppoa sanoa.

No mulla on kolme lasta ja en tunnista tuota lainkaan. Seuraava on vaatinut aina vähemmän työtä kuin edellinen. Lapseni ovat jo nuoria aikuisia tai myöhäistenejä, eli ehkä aika kultaa muistot

Vierailija
285/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku jaksaa olla niin täynnä itseään. Ketään ei kiinnosta.

Vierailija
286/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheiluvaatteet kuuluu salille. Ei HopLoppiiin.

Etenkin jos kropasta näkee,että kuntosalin asemasta vietetty aikaa Mäkkärissä 

Vierailija
287/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihoni "syö" meikkivoiteen  ja ripsari leviää,en näytä sievöltä vaan epäsiistiltä ja uskokaa pois,olen kokeillut useita eri meikkimerkkejä! Naamani vain jotenkin hylkii meikkiä.

Ja tukan kun pesee aamulla,niin iltapäivällä se jo tihkuu rasvaa.

Että anteeksi vain ,kun käyn aamulla suihkussa ja istun iltapäivällä kuvottavana  rasvalettinä leikkipaikalla. Leggibsitkin on Lidlistä.

Vierailija
288/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse näkisin että luovuttaminen on ihan tervettä kehitystä. Ei se ripsiväri tee kenestäkään parempaa ihmistä, osa tajuaa sen nuorempana kuin toiset.

Vierailija
289/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tosin hölmön näköistä pukeutua sporttisesti jos ei ole urheilemassa. Tai varsinkin silloin jos ei ole edes sporttinen ihminen. 

Sporttinen ei tarkoita pinkeitä urheilutrikoita ja toppia, vaan esimerkiksi siistejä verkkareita tai väljiä treenihousuja ja collegepaitaa. Eli vapaa-ajan vaatteita.

Mutta olen samaa mieltä sinänsä, en kannata yleistä lookia, jota näkee yleisesti, eli ne kireät urheilutrikoot lyhyen yläosan kanssa, vaikka kantaja ei näytä varsinaisesti urheilua harrastavan. En kyllä halua esimerkiksi ravintolassa nähdä urheilullistakaan takamusta kireissä trikoissa, liian paljastavaa omaan makuuni. 

Vierailija
290/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheiluvaatteet kuuluu salille. Ei HopLoppiiin.

Etenkin jos kropasta näkee,että kuntosalin asemasta vietetty aikaa Mäkkärissä 

En ole athleisuren vastustaja ja mielestäni rento vaatetus sopii hoplopiin paremmin kuin farkut. Tässä hyvä esimerkki sporttisesta asusta, joka variaatioineen sopii kaikille.

https://www.voguebusiness.com/consumers/the-future-of-athleisure

Vierailija
291/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman itsekin. Harmaat hiirulaisäidit ohuine rasvaisine hiuksineen, viivasuu alaspäin. Lapsen ehdoilla mennään. Huono ryhti, mitäänsanomaton ilme. Minä meikkasin silloinkin kun lapset olivat pieniä- tottakai oma olo on parempi, kun näyttää hyvältä. Mutta jokainen tavallaan- tulkaa sitten tänne kitisemään, kun mies vilkuilee muita naisia. 

Eli tälläydyt, koska pelkäät miehesi lähtevän muuten jonkun muun mukaan?

Kuulostaa vahvalta ja hyvältä suhteelta.

Vierailija
292/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä sait päähäsi että se on ylpeyden aihe? Luojan kiitos Hoploppiin saa mennä minkä näköisenä äitinä tahansa. Itse tykkään laittautua kun lähden kotoa, mutta en koe ylemmyyttä niihin laittautumattomiin äiteihin, kun tiedän että samalta näytän suuren osan ajasta itse, eikä siinä ole mitään väärää. Parempi jos voi lähtä matalalla kynnyksellä lasten iloksi ulos.

Mieheni sanoi joskus kun päivittelin oman ulkonäön laskua lasten saannin jälkeen, että kyllähän vaikka linnutkin on aivan sulat mintissä hienoina etsimässä paria ja sitten kun ovat saaneet poikasia niin ovat hoitamassa niitä aina sulat pörröissä ja sotkuisina. Se on hetken aikaa kun lapset on pieniä ja normaalia että vanhemmat ei ehdi aina samalla tavalla panostaa tai kiinnostua omasta ulkonäöstä, kun huolehtii lapsista ja aika ihan kortilla.

Hei, sulla on ihana mies. Oikeasti. Olen iloinen puolestasi.

Vierailija
293/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehenä olisin tyytyväinen jos rakkaus ymmärtäisi ja sallisi myös muita laiminlyöntejä kuin naisen ulkonäösta huolehtimisen. 

- Ei meillä tarvitse siivota joka päivä, koska rakastamme toisiamme

- lopetimme keskiluokkan esittämisen duunari palkalla, koska rakkaus on se tärkein. 

- mieheni jäi työttömäksi, mutta rakastan silti. 

Miksi vain nainen on saanut luvan rupsahtaa ilman seurauksia?

Mieheni sai yllättäen potkut koeajalla. Olin kotona itse vapaapäivällä silloin, kun soitti asiasta ääni väristen. Kun tuli kotiin, niin ensitöikseen halasin ja sanoin, ettei tämä ole maailmaloppu. Tuin ja kannustin, sai lopulta uuden työn.

Vuosia myöhemmin lähti uuden rakkauden perään. Nykyään tiedän, ettei parisuhteisiin kannata panostaa. Panostan mieluummin vaikka harrastuksiin ja sisustukseen, jos ylimääräistä energiaa on.

Vierailija
294/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No täällä vastaa 40v isä. Yhden lapsen kanssa on yli puolet enemmän energiaa kaikkeen, esim. itsestä huolehtimiseen. Kun saat toisen, niin omaa aikaa on enää 1/3. Kolmannen lapsen kohdalla oma aika loppuu täysin ja se on vain selviytymistä ja huolehtimista että saahan edes vähän nukuttua ja syötyä. Kaikki muu on tällöin aivan toisarvoista. Tätä kestää sitten vähintäänkin siihen asti, kun se nuorin on ainakin kouluikäinen.

Yhden lapsen vanhemmat... Hah! Niin helppoa sanoa.

No mulla on kolme lasta ja en tunnista tuota lainkaan. Seuraava on vaatinut aina vähemmän työtä kuin edellinen. Lapseni ovat jo nuoria aikuisia tai myöhäistenejä, eli ehkä aika kultaa muistot

Olen yh yhdelle add tytölle jolla tutkitaan autismia.Tukiverkkoja ei ole,viimeksi lapsi ollut yltä erossa minusta 5 v sitten. Olisipa sisarus joka olisi " normaali" ehkä saisin joskus hetken omaa aikaa. 

Vierailija
295/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut saman itsekin. Harmaat hiirulaisäidit ohuine rasvaisine hiuksineen, viivasuu alaspäin. Lapsen ehdoilla mennään. Huono ryhti, mitäänsanomaton ilme. Minä meikkasin silloinkin kun lapset olivat pieniä- tottakai oma olo on parempi, kun näyttää hyvältä. Mutta jokainen tavallaan- tulkaa sitten tänne kitisemään, kun mies vilkuilee muita naisia. 

Eli tälläydyt, koska pelkäät miehesi lähtevän muuten jonkun muun mukaan?

Kuulostaa vahvalta ja hyvältä suhteelta.

Samaa olin kirjoittamassa.

Vierailija
296/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sait päähäsi että se on ylpeyden aihe? Luojan kiitos Hoploppiin saa mennä minkä näköisenä äitinä tahansa. Itse tykkään laittautua kun lähden kotoa, mutta en koe ylemmyyttä niihin laittautumattomiin äiteihin, kun tiedän että samalta näytän suuren osan ajasta itse, eikä siinä ole mitään väärää. Parempi jos voi lähtä matalalla kynnyksellä lasten iloksi ulos.

Mieheni sanoi joskus kun päivittelin oman ulkonäön laskua lasten saannin jälkeen, että kyllähän vaikka linnutkin on aivan sulat mintissä hienoina etsimässä paria ja sitten kun ovat saaneet poikasia niin ovat hoitamassa niitä aina sulat pörröissä ja sotkuisina. Se on hetken aikaa kun lapset on pieniä ja normaalia että vanhemmat ei ehdi aina samalla tavalla panostaa tai kiinnostua omasta ulkonäöstä, kun huolehtii lapsista ja aika ihan kortilla.

Hei, sulla on ihana mies. Oikeasti. Olen il

Ihanasti sanottu mieheltä.

Vierailija
297/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että, ihanaa kun joku vielä jaksaa meikata Hoplopiin. Mä en nykyään ehdi, kun pitää töiden jälkeen hakea lapset, tehdä ruuat, pestä pyykit ja olla vielä edes vähän läsnä ennen nukkumaanmenoa. Mutta kiva että sulla on aikaa tarkkailla muiden leggareita.

Mä en ole luovuttanut. Mä elän oikeaa elämää, en jotain someprofiilia varten. Ja kyllä, joskus tukka on likainen ja päällä on se, mikä löytyi. Se ei tarkoita ettei olisi sisältöä. Mutta ehkä sä tarvitset kiiltävää pintaa, kun muuta ei ole?

Tsemiä jatkoon. Me muut jatketaan täällä arkea. Sä voit jatkaa katselua.

Meikkaamiseen menee aamulla 10 min. Suihkussa käymiseen menee vartti.

Ap:lle. Voi herra jestas muiden naisten vihaa, jos näyttää naiselliselta ja seksikkäältä.

Miksi meikkaisin muita varten?

Vierailija
298/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kais itä tarvitse olla joku IG-tyrkky-baby turbohuulineen 

Vierailija
299/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että, ihanaa kun joku vielä jaksaa meikata Hoplopiin. Mä en nykyään ehdi, kun pitää töiden jälkeen hakea lapset, tehdä ruuat, pestä pyykit ja olla vielä edes vähän läsnä ennen nukkumaanmenoa. Mutta kiva että sulla on aikaa tarkkailla muiden leggareita.

Mä en ole luovuttanut. Mä elän oikeaa elämää, en jotain someprofiilia varten. Ja kyllä, joskus tukka on likainen ja päällä on se, mikä löytyi. Se ei tarkoita ettei olisi sisältöä. Mutta ehkä sä tarvitset kiiltävää pintaa, kun muuta ei ole?

Tsemiä jatkoon. Me muut jatketaan täällä arkea. Sä voit jatkaa katselua.

Meikkaamiseen menee aamulla 10 min. Suihkussa käymiseen menee vartti.

Ap:lle. Voi herra jestas muiden naisten vihaa, jos näyttää naiselliselta ja seksikkäältä.

Miksi meikkaisin muita varten?

Ja tuo nyt kuulostaa enemmän toiveajattelulta, että joku katsoisi "vihaisesti", koska olet laittautunut :D

Todennäköisimmin kukaan ei kiinnitä sinuun edes mitään huomiota. Kun olin lapseni kanssa hoplopissa tämän ollessa pieni, niin en oikeasti edes muista mitään muista siellä olleista ihmisistä.

Sen muistan lähes valokuvantarkasti, miten taaperoikäinen lapseni oli onnessaan pallomerestä, miten laski ekaa kertaa mielestäni tosi korkeaa liukumäkeä ilosta kikattaen jne.

Enkä kyllä muista edes, mitä vaatteita itselläni oli päällä. Ei ole näin jälkikäteen niitä olennaisimpia muistoja.

Vierailija
300/312 |
08.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh, en arvannut että tämä saa näin monen takertumaan leggareihinsa.

Täällä syytellään minua siitä, että katson ympärilleni ja uskallan sanoa ääneen sen, mitä monet kyllä ajattelevat mutta eivät kehtaa kirjoittaa. Olenko ylimielinen, jos en halua sulautua harmaaseen? Vai onko se teistä niin outoa, että joku ei ole lakannut olemasta nainen sen jälkeen kun sai lapsen?

Kummallista on se, että suurin osa kommenteista ei puhu itse aiheesta vaan minusta. Jotkut ihan kiukkuisia siitä, että laitan ripsiväriä ja suoristan tukan ennen kuin lähden leikkipuistoon. Miettikää hetki. Teidän viha ei kohdistu muhun, se kumpuaa siitä, että näette peilissä jotain, mistä ette pidä.

Ap

Mä meikkaan fiiliksen mukaan ja ihan normaalisti ilman mitään kiukkuja ihmiset suhtautuu minuun vaikka olisin meikannutkin.

Sun kirjoituksista tulee sellainen vai

Jos mun elämä todella olisi pelkkää tyhjää kuorta, niin silti se näyttäisi paremmalta kuin se väsynyt samea selittely, jossa meikkaamattomuus ja kulahtaneet vaatteet esitetään jotenkin älyllisenä ylemmyytenä. Joka kerta kun joku täällä väittää ettei ketään kiinnosta miltä näyttää, niin tiedän osuneeni hermoon.

Ei mua haittaa, että jotkut luovuttaa se on jokaisen oma valinta. Mutta kun se pitää vielä pukea hyveeksi ja selittää, että "aidot ihmiset ei meikkaa", niin se vasta surullista onkin. Meikillä ei haeta hyväksyntää. Meikillä osoitetaan, ettei olla unohtaneet itseämme.

Mä en tarvitse teidän hyväksyntää. Mutta teidän reaktiot kertoo, että te tarvitsisitte ehkä edes hitusen omaa peiliä.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän