Tabu, josta Suomessa ei haluta puhua: koiria on aivan liikaa ja todella useat niistä vieläpä huonosti koulutettuja räksyttäjiä.
Siis ihan oikeasti: 3-4 koiraa kerrostaloasunnossa ei ole normaalia. Ei myöskään se, että koira saa hepulin kun kävelyllä kohdataan vastaantulija.
Kommentit (416)
Ei minua normaalit koirat haittaa, mutta näitä kaikesta triggeröityviä ongelmatapauksia on ihan liikaa. Jos asuu koiran kanssa kaupunkialueella, niin kyllä se koira pitäisi kouluttaa kunnolla ja totuttaa vieraisiin koiriin, ihmisiin, polkupyöriin jne. Hermoherkkä rakki on arvaamaton ja vaarallinen.
Valtion ja kuntien rahat on vähissä, koiraveron voisi ottaa taas käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi jatkuvasti haittaa muille aiheuttavat koirat pitäisi lopettaa. Jos joku ei saa koiraansa opetettua niin, ettei räksytä non stop tai karkaile, hyökkäile ihmisten kimppuun jne, niin elukka pois ja eläintenpitokielto, uhkasakko runsas kiellon rikkomisesta.
Mulla ehdotus hallitukselle valtion rahapulaan; koiravero takaisin lakiin. Ja isommat sakot niille jotka eläintenpitokiellosta huolimatta ottavat lisää eläimiä
Vierailija kirjoitti:
Ja säkin voisit mennä töihin etkä ehdotella lisää veroja. Sun loisiminen syö niitä verorahoja. T:eläkeläinen.
Ihmiset on nyt töissä eikä itke vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja säkin voisit mennä töihin etkä ehdotella lisää veroja. Sun loisiminen syö niitä verorahoja. T:eläkeläinen.
Yli 40v työelämää takana :)
Täysin samaa mieltä, koiria on liikaa sellaisilla ihmisillä joilla niitä ei pitäisi olla. Ja pidän koirista, olen itsekin sellaisen omistanut. Minun koirani oli hyvin hoidettu ja hyvin koulutettu, ja sai tarpeeksi liikuntaa ja muuta aktiviteettia. Kilpailin sen kanssa tottelevaisuuskokeissa, kävimme monta kertaa viikossa treeneissä ja lisäksi harrastimme jäljestystä. Panostin sen ruokintaan aivan viimeisen päälle, laadukasta nappulaa, lihaa ja sisäelimiä, kananmunaa, lohiöljyä ja vitamiineja. Säännöllinen eläinlääkäri, turkin, hampaiden ja kynsien hoito. Tällä hetkellä minulla ei ole koiraa koska ei ole resursseja huolehtia siitä noin hyvin, enkä halua tinkiä niistä yhtään.
Yksi tuttu sanoi että hän minun kauttani oppi miten hyvin koirasta voi ja pitää huolehtia. Että hän oli aiemmin ajatellut että ne vain on, niille annetaan vain jotain ruokaa ja käytetään välillä kävelyllä.
Minusta koiria hankitaan liikaa siksi että kyllähän talossa koira kuuluu olla. Aivan liikaa on koiria joilla on hampaat huonossa kunnossa ja jotka eivät saa lähellekään tarpeeksi aktiviteettia ja liikuntaa. En todellakaan tarkoita että kaikkien pitäisi harrastaa tavoitteellisesti tai kilpailla, mutta kaikkien tulisi kouluttaa koiralleen perusasiat ja kertailla niitä säännöllisesti, lisäksi koiralle kuin koiralle on hyvä antaa säännöllisesti nenätöitä. Fyysisestä liikunnasta puhumattakaan, aikuinen terve koira ei väsy ihmisen kävelytahdissa. Onneksi nykyään on tullut näitä koirametsiä. Jokainen koira ansaitsee kunnon ruoan, minusta on kummallista että jotkut ihmiset ovat tarkkoja omasta ruokavaliostaan, mitataan protskut ja hiilarit, vältellään sokeria ja ultraprosessoitua, mutta lemmikille ostetaan sitä halvinta sahajauhoa mitä kaupasta saa.
Jos koiran elämä on sitä että se käy aamulla vartin ulkona, on päivän yksin kotona ja töiden jälkeen pääsee pikku kävelylle, sitten taas illaksi yksin kotiin kun ihmiset lähtee harrastuksiin ja ties minne, sitten pikku lenkki illalla, ja yöksi lukitaan makuuhuoneesta ulos niin tuohan on aivan hirveää elämää aktiiviselle laumaeläimelle. Jokaisen pitäisi ennen koiran hankintaa miettiä että mitä minä pystyn tarjoamaan sille koiralle, ei sitä että minä haluan koiran.
Suomalaiset on jotenkin niin hermostuneita ja agressiivisia itse siella taluttimen paassa etta ei ihme etta koirat rahisee. Kyllahan se koira tunnistaa oman omistajan jannityksen.
Kun nyt muissa euroopan maissa ei ole samaa rahinaa vaikka koiria pidetaan kaupungilla irtikin. Koirat on jotenkin sosiaalistuneempia
Suomalainen jotenkin suorittaa koiranomistamistaankin. Rentoutta peliin, saantosuomea vahemman
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin ihan valmis kieltämään koirat kerrostaloissa. Etenkin näin keväisin kun kadut lainehtivat paskaa. Saisi edes kaupungilla kulkea ilman köntsiä.
Mitenkä nuo kaksi liittyvät yhteen? Asun kerrostalossa, mutta ihan samoilla kulmilla on rivitaloja, paritaloja, omakotitaloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun vertaa koirien käytössä Suomessa ja Espanjassa niin ei voi kuin ihmetellä. Miten ihmeessä Suomessa ne on niin sekaisin tosi usein?
Koska monet koirat on idänjalostussuuntaa ja pentutehtaasta. Ja myös vauvoja eikä ne saa olla koiria. Espanjassa koirat ei myöskään ole niin paljon yksin erossa laumasta. Sellaiset on sielläkin ärhäköitä vahteja. Mutta pureva koira ei kauaa Espanjassa hengissä selviä.
Sanoisin etta on kiinni omistajista, ei koirista. Suomalainen ei ole rento ja itseluottamus puuttuu, sitten jannitetaan kaikkea ja koira reagoi olemalla agressiivinen. remmirahinalla.
En koskaan ole muualla kuin suomessa nahnyt tata etta nameja tyonnetaan kuonoon kun joku tulee vastaan. On erikoinen kulttuuri. Koirat varmaankin myos otetaan pois emoiltaan liian aikaisin. Emo ei ehdi kasvattaa tavoille ja se sitten periytyy
Pitäisi olla jokin koira-ajokortti, joka suoritetaan ennen koiran ottamista. Pätee muihinkin lemmikkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kelan paska loiset alapeukuttanut.tukin leikkauksia jatkettava.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi olla jokin koira-ajokortti, joka suoritetaan ennen koiran ottamista. Pätee muihinkin lemmikkeihin.
Kyl sul on lapselliset jutut.
venäjä olis sulle oikea maa asua siel kieltoja ja lupia riittää.
Vierailija kirjoitti:
Olisin valmis suorittamaan lemmikkikortin, vaikka itsellä ei koiria olekaan vaan jyrsijöitä. Tämä takaisi edes jonkinlaisen ymmärryksen lemmikin hoidosta, koulutuksesta ja perustarpeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat aiheuttavat imastonmuutosta. Tarvitaan kunnon vihrevero jotta päästöt saadaan korvattua.
Syövät vielä lihaa mikä on synneistä suurin
No tapa ittes homo niin hillitset ilmastonmuutos ja tätä jankutusta mitä pidät täällä.
Ihanan empaattista käytöstä koirahullulta! <3 Muistakaahan se että ihmiset ovat niitä jotka teistä oikeasti välittävät ja pitävät huolta loppujen lopuksi. Jos tätä valtiota rakit pyörittäisivät, ei mistään tulisi yhtään mitään.
Sitä kissa ostaisi. Koirahan on nykyään hän. 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin ihan valmis kieltämään koirat kerrostaloissa. Etenkin näin keväisin kun kadut lainehtivat paskaa. Saisi edes kaupungilla kulkea ilman köntsiä.
Mitenkä nuo kaksi liittyvät yhteen? Asun kerrostalossa, mutta ihan samoilla kulmilla on rivitaloja, paritaloja, omakotitaloja.
Kaupunkiin jäisi paljon vähemmän paskaa jos ne kiellettäisiin kerrostaloista, täällä on enimmäkseen niitä ja lisää koppeja nousee koko ajan. Ei ole koiralle sopiva ympäristö (sic!) ja tuskinpa ne nauttivat myöskään busseissa, kahviloissa ja ruokakaupoissa. Plus naapurit kiittävät.
Tuoreen tutkimuksen mukaan ruotsalaiskodeissa on yhä enemmän kissoja ja koiria. Yhdessä seitsemästä ruotsalaiskodista on koira. Maassa lasketaan olevan 881 000 koiraa ja 1 441 000 kissaa.
Keski-Pohjanmaa eräässä kaupungissa on eräs koiranomistaja isoine koirineen aiheuttaa pelkoa . On käynyt useasti eläinten ja ihmisten kimppuun.
On ilmeisesti saanut eläinten pito kiellon, mutta aina silti vaan saa uuden koiran.
Ehdotan laki aloitusta, jossa koirien pito kerrostaloissa kielletään, sellaisen saisi omistaa vain jos on perusteltu syy kuten opas koira tai kipu/ terapia koira.
Ne haukkuu öisin myös useasti eikä valittaa voi. Miksi koirat saa terrorisoida vapaasti?
Lisäksi ehdotan, että koira pito pitää asettaa luvanvaraiseksi kaupunki alueella ja omistajan tulee suorittaa testi, jossa todistaa kykenevänsä kouluttaa ja huolehtia koirasta sekä talous. Minusta tuilla elävällä ei kuulu olla koiraa.
Lisäksi koiranomistajan on vietävä koira käytös testeihin, kun koira on tietyssä iässä ja jos ei läpäise testiä saa yrittää kerran uudestaan, jos sittenkään ei läpäise testiä, niin koira valtiolle.
Itse olen tuolla elävä ja aina halunnut koiraa koko ikäni, mutta tiedän, etten pysty huolehtimaan siitä, vaikka kuinka olisi söpö ja en hakua pitää eläintä 'vankina' ilman, että hän saa elää lajityyllistä elämää
Mun mielestä ihmiset on sairaita . Minä olen eläinrakas ja juuri siksi en ota lemmikkiä, koska se on minusta epäeettistä.
Tiivistettynä: koirat pitää kieltää kerrostaloissa ( myös pienet sillä juuri ne saakelin pikku fifit haukkuu eniten).
Koirien pitäminen luvanvaraiseksi
Ja koiravero
Sokeat eivät ole syy koirien määrän kasvuun. Eniten naurattaa nämä, jotka tarvitsevat lenkkikaveriksi.