Ihmetyttääkö teitä muita ihmiset jotka elävät "rikkaasti" mutta eivät kuitenkaan tienaa paljon?
Tuntuu että lähipiirissä on paljon ihmisiä jotka asuvat uusissa asunnoissa lähellä ydinkeskustaa tai vähän kauempana rivitaloissa/paritaloissa, huonekalut on vähän Ikeaa parempaa, usein on oma auto, jääkaapissa muutakin kuin Rainbowta tai Pirkkaa, usein lomaillaan vähintään kerran vuodessa. Jos on lapsia niin on harrastuksia ja lapsilla merkkivaatteita ja iPhonea ynnä muuta.
Mutta nämä ihmiset joko perusduunarihommissa tai kuitenkin tiedän, että eivät tienaa mitään tähtitieteellisiä summia, bruttopalkat usein 2500-3500 paikkeilla max.
Miten näillä ihmisillä on varaa tuollaiseen? Jotkut heistä vielä eronneita. Toki näissä tilanteissa voi olla että saavat elatusmaksuja, mutta silti.
Itse tienaan bruttona 3500 ja asun yksin, mutta varaa ei ole kuin vanhaan kämppään lähiössä, eipä juuri jää rahaa matkusteluun tai muuhun.
Yksi kaveri on pitkäaikaistyötön, asuu juuri vasta rempatussa kaksiossa, hänelle maksetaan terapiat ja kuntosalit ja kaikki. Eihän hänellä toki paljon rahaa jää käyttöön, mutta tuntuu silti hassulta että hänellä on melkeinpä korkeampi elämänlaatu tekemättä mitään kuin mulla joka tekee taukoamatta töitä mutta silti tuntuu että elän kädestä suuhun.
Kommentit (124)
Olen miettinyt samaa. Todennäköisesti he pitävät kulutusluotoilla kulisseja yllä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on siis paljon velkoja, kulutusluottoja?
Kulutusluottoa ei ole ikinä ollut. Asuntolainaa on kylläkin, ja kasvaneiden korkojen takia asumiseen menee iso osa nettotuloista.
-AP
No esim. me tienaamme 0e ansiotuloa. Pääomatuloja jonka taustalla yrityskauppa. Ja pari perintöä.
Minä olen samaa miettinyt. Vanha omakotitalo kohta maksettu ja molemmat töissä. Matkusteltu ei olla ikinä kun mennyt kädestä suuhun ja muuhun kaikki. Toki mökkikin on joka on velaton... Kohta loppuu asuntolaina eli sospa sitä sitten.
Ihmetyttää ja on aina ihmetyttänyt.
Yksi selittävä tekijä on tietenkin se, että meidän perhe ei elä kädestä suuhun, vaan säästämme aina osan siitä mitä tienaamme ja laitamme säästöt tienaamaan puolestamme vielä lisää ja toinen syy on, että jotkut elävät velaksi ja me emme. Ainoa lainamme on asuntolaina. Autoakaan emme hanki kuin käteisellä.
Emmekä maksimoi kulutusta, vaan supistamme juoksevia kulujamme. Säästämme pahanpäivän ja eläkepäivien varalle ja loput perinnöksi. Eikä tee mieli kustantaa tuhlureiden elämää! Lapsemme eivät saa kaikkea, vaan joutuvat ihmettelemään välillä jopa, kun oletetusti köyhien ja/tai velkaisten lapset saavat jotain mitä he eivät saa. Tämä kasvattaa lastemme luonnetta ja he ovat oppineet myös säästämään ja viivästyttämään mm omien materiaalisten tarpeidensa tyydyttymistä.
No voit säki muuttaa pois Helsingistä.
Saatan olla kuvailemasi ihminen. Minusta meillä on ihan kiva elintaso ja varaa kaikenlaiseen ekstraan, ollaan miehen kanssa duunareita, yhteenlasketut nettotulot on 3800e. Yksi lapsi on ja pari kissaa. Matkustellaan, syödään hyvin ja ostetaan kivoja asioita tarpeeseen, ei kuitenkaan pelkästä ostamisen ilosta. Ei ole luottoja tai lainoja.
Eihän kukaan voi olla niin tyhmä ja kuvittelee, että jollain 3500e/kk brutolla olisi mahdollisuus korkeampaan elintasoon kun toimeentukitulorotalla pääkaupunkiseudulla? Ei kukaan ole niin tyhmä, että kävisi palkkatöissä PKS alle 5000e/kk. Tuilla pääset lähes samaan nollatyöllä kun mitä jos käyt keskipalkkaisessa työssä 160h/kk.
Oma asunto maksettu esim. perinnöillä tai säästöillä. Asuminen vie paljon, jos joutuu lainoja makselemaan. Lisäksi pikkuvalinnoilla säästää paljon. Meillä minä olen kotiäiti ja mieheni töissä. Miehen tulot alle 60 000€/vuosi ja tuohon sisältyy pääomatuloja. Ulkomailla ei lomailla, mutta kotimaassa kylläkin ja mökillä. On kalliita vaatteita, mutta ne ostettu alella. Juuri ostin parit useamman sadan euron takit viidelläkympillä ja alle. Samoin löytyi lähes parinsadan euron kenkiä -70%. Vuosia sitten ostin Sievin lähes kahdensadan euron kengät 40€:lla. Käyn läpi yleensä nuo -70% alet ja isommat.
Olemme siis hyväosaisia, hyväpalkkaisia, mutta lähdimme nuorina nollasta opiskelemaan ja työelämään.
6.
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt samaa. Todennäköisesti he pitävät kulutusluotoilla kulisseja yllä.
Jotkut varmasti joo mutta älä yleistä kuitenkaan.
Taas joku työttömälle kateellinen. Hohhoijaa.
Olet kateellinen pitkäaikaistyöttömälle, joka joutuu käymään terapiassa? Ole onnellinen, että olet saanut töitä etkä tarvitse terapiaa.
Vuokralla ollessa on helpompi asua keskustassa.
Mulla on eronneena 50-50 äitinä ainakin rikas ex-mies, joka maksaa 80-90 % lasten kuluista vaikka lapsilisät tulee mulle. Ei maksa elareita, kerron vain mitä pitää ostaa. Ollaan hyvissä väleissä ja välillä hän maksaa mullekin lahjuksia tai pyytää mukaan maksamalleen matkalle. Asun vuokralla vaikka voisin ostaa asunnon, mutta 3 lapsen kanssa 2500 bruttotuloilla saan asumistukea ja pystyn säästämään/sijoittamaan rahani paremmin + ei ole kaikki asuntoon sidottuna. Opiskelen monimuoto-opintoina ja tulojen kasvaessa pitää sitten hankkia se asuntokin. Siis ex maksaa lasten harrastukset ja matkat ja vaatteet, tarvikkeet, pitkälti ruoatkin. Mulla menee rahat 1. säästöön ja rahastoihin 2. mersuun 3. matkoihin 4. kauneudenhoitoon 5. harrastuksiini 6. venevuokriin (säästän myös omaa venettä varten mut pitää toki myös harjoitella/testailla rauhassa)
Enkä edes liioittele, mulle osui vain unelmien avioero. Juuri ennen eroa suostuin sovussa allekirjoittamaan avioehdon, ettei mieheltä mene elinkeino. Nyt karma kiittää. 🙏
Meillä on taustalla yksi hyvin perinteinen juttu: ostettiin ensin kaksio. Hyvä taloyhtiö, ok sijainti, ei ylihintainen asunto. Asuttiin kolme vuotta, maksettiin siinä lainaa pois, myytiin.
Ostettiin rivitaloneliö. Lainaa 70% myyntihinnasta. Asuttiin siinä tyytyväisinä pienten lasten kanssa, remontoitiin vuosien varrella lähes lattiasta kattoon. Samaan aikaan taloyhtiö piti perus hyvää huolta kaikesta.
9 vuoden asumisen jälkeen myytiin pois. Lainan kuittaamisen jälkeen omaa rahaa oli yli 100k€. Ja sitten "vasta" rakennettiin talo.
Nyt on uusi talo. Auto oli pakko vaihtaa ehjempään, mutta vaihdettiin vasta kun kuopus meni kouluun. Tällöin päivähoitomaksu jota oltiin maksettu, vaihtui auton osamaksuksi. Ostettiin hybridi, joten vero on pieni ja auto latautuu puolison työpaikalla ilmaiseksi.
Nettotulot on meillä n. 4700€/kk. Lapsia kolme.
Olen pitkäaikaistyötön ja lähiympäristöni tietää sen.
Ajattelin ostaa kesäksi jälleen prätkän. Ne puheet selän takana tietää taas.
On perintöä, säästöjä, jne.
Mulla on iso uusi asunto hyvällä alueella. Tässä tapauksessa vuokralla asuminen mahdollistaa paljon paremman elintason kuin olisi varaa ostaa, kyttäsin hinta-laatu-suhteelta sopivaa kotia kauan. Ilman lapsia saattaisin toimia toisin ja panostaa tulevaisuuteen enemmän, mutta nyt heidän elämäänsä kuuluu vanhat kaverit ja omat huoneet vaikka toinen maksaja puuttuu.
Meillä on myös varaa käydä välillä ulkona syömässä tai viikonloppumatkoilla ja kerran vuodessa pienellä ulkomaanreissulla. Sama näissä: vahdin hotellihintoja yms todella tarkasti, samoin arkinen ruokalasku on kurissa. En shoppaile ikinä ns huvin vuoksi, polta, juo baareissa juuri koskaan, autoile, käytä taksia, värjää hiuksia tai käy kosmetologilla jne jne. En koskaan myöskään maksa rahasta, vaan teen hankinnat aina etukäteen säästämällä. Budjetoin ja seuraan sitä budjettia myös, jolloin mun pienet tulot aina kummasti vaan riittää.
Oma elämä ei ole mitään äveriästä, mutta voin kuvitella että asunnon ja pienten huvien vuoksi jollekin se voisi näyttäytyä kalliimpana kuin on. Veikkaan että näet vain sen toisen puolen etkä niitä asioita, jotka on päätetty jättää pois.
Sulla on siis paljon velkoja, kulutusluottoja?