Katson Sinkkuelämää ja herranjestas kun ysärillä oltiin laihoja!
Minusta ne oli silloin aikoinaan kun katsoin niin ihan normaalin näköisiä, Miranda ehkä jopa tanakka. Ei nykyisin naiset (nuoretkaan) näytä tuolta.
N43
Kommentit (112)
Noitahan mainostettiin anorektisina teineinä. Meidän yläasteella piti ainakin olla pieni pömppis. Anorektinen ei saanut olla. Hoikka kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Noitahan mainostettiin anorektisina teineinä. Meidän yläasteella piti ainakin olla pieni pömppis. Anorektinen ei saanut olla. Hoikka kylläkin.
Eivät olleet teinejä, vaan 90-luvun esikuvia ulkonäön suhteen, samoin kuin esim edellä mainittu Kate Moss. En kannata nykyistä kehipositiivisuuttakaan, mutta ysärillä meno oli sairasta. Mitään pömppiksiä ei todellakaan sallittu.
Missä te oikein kuljette kun olette näkevinänne koko ajan lihavia nuoria? Joo, ne, jotka ovat ylipainoisia, ovat usein todella ylipainoisia, tämä on muuttunut, mutta enemmistö ei ole ylipainoisia. Pojissa on tukeviakin jo aika paljon, mutta tytöissä heitä ei kyllä paljon ole.
Ja niihin ysärin ihmisiin; minä olin nuori silloin ja eivät todellakaan kaikki olleet noin laihoja. Sairaalloista laihuutta ihannoitiin ja nuorten vaatteet olivat sellaisia, että monilla vaatemerkeillä ei edes ollut saatavilla muita kuin tosi pieniä kokoja. Olin itse lääketieteellisesti täysin normaalipainoinen, mutta pidin itseäni läskinä kun en sopinut tuohon ihanteeseen enkä mahtunut niihin minikokoisiin vaatteisiin. Myös lukiossamme oli useanpia tyttöjä, jotka eivät olleet mitään langanlaihoja, eivät ylipainoisiakaan, mutta eivät myöskään pieniä. En tiedä mitä he ajattelivat kehoistaan, minä häpesin omaani. Normaalipainoisia nuoria naisia sanottiin lihaviksi. Monet tuon ajan julkkikset, joiden laihuutta ihailtiin, ovat myöhemmin kertoneet kärsineensä syömishäiriöstä.
Nykyään ihanne on taas mennyt äärimmäisen laihuuden puolelle, some täyttyy luiden esittelystä ja nälkiinnyttämisen ihannoinnista ja monet julkkiksetkin ovat kutistuneet nollakokoon.
Minä ajattelin 9-26 vuotiaana, että olen kamalan oksettava ja järkyttävän lihava, jota kukaan ei voi koskaan rakastaa.
Tuohon aikaan sain kuulla nimittelyä kotona, koulussa, ja muuallakin. "lehmä" "läskiperse" "norsu" "matami" "mätisäkki" "löllerö" "ihrakasa" "junttura" "syvyyspommi" "emakko" ja vaikka mitä.
Kun olen katsonut vanhoja kuvia tai nähnyt jälkikäteen vaatteita joihin olen mahtunut, niin en todellakaan ollut mitään noista rumista nimittelyistä. Olin kaunis ja hoikka. Mutta ne rumat puheet saivat minut uskomaan, että olen kamalan iso ja arvoton ihminen, joka ei ansaitse mitään hyvää, ei rakkautta, ei kunnioitusta, ei mitään.
Britney Spearsin ja Jennifer Love Hewittin lihomista kauhisteltiin 2007-2008. Molempia pidettiin ihan kunnon läskeinä silloin. Nykystandardeilla olisivat varmaan hoikkeliineja...
https://cdn01.justjared.com/wp-content/uploads/2007/09/britney-vmas/bri…
Vierailija kirjoitti:
Missä te oikein kuljette kun olette näkevinänne koko ajan lihavia nuoria? Joo, ne, jotka ovat ylipainoisia, ovat usein todella ylipainoisia, tämä on muuttunut, mutta enemmistö ei ole ylipainoisia. Pojissa on tukeviakin jo aika paljon, mutta tytöissä heitä ei kyllä paljon ole.
Ja niihin ysärin ihmisiin; minä olin nuori silloin ja eivät todellakaan kaikki olleet noin laihoja. Sairaalloista laihuutta ihannoitiin ja nuorten vaatteet olivat sellaisia, että monilla vaatemerkeillä ei edes ollut saatavilla muita kuin tosi pieniä kokoja. Olin itse lääketieteellisesti täysin normaalipainoinen, mutta pidin itseäni läskinä kun en sopinut tuohon ihanteeseen enkä mahtunut niihin minikokoisiin vaatteisiin. Myös lukiossamme oli useanpia tyttöjä, jotka eivät olleet mitään langanlaihoja, eivät ylipainoisiakaan, mutta eivät myöskään pieniä. En tiedä mitä he ajattelivat kehoistaan, minä häpesin omaani. Normaalipainoisia nuoria naisia sanottii
Isossa kaupungissa kun liikkuu, jatkuvasti tulee vastaan nuoria naisia, joilla on tämäntyylinen vartalo: https://images.sanoma-sndp.fi/20686cb98570e6999581dc0b4bf018c9.jpg/norm…
Ysärillä tuota olisi pidetty auttamattoman lihavana.
Tässäkin kuvassa kaksi selvästi ylipainoista nuorta, ei mikään harvinainen näky tosiaan katukuvassa: https://images.sanoma-sndp.fi/ee64512095d91c355d5ccddd1b63c08d.jpg/norm…
Vierailija kirjoitti:
Siis itekin miettinyt, että on käsitykset muuttuneet. Ei silloin kukaan ajatellut, että he oli poikkeuksellisen hoikkia. He oli ihan normaaleja. Mutta nyt kun katsoo, niin ihan että ei kukaan normaalielämässä näytä tuolta. Newsflash: kaikki normaalit näytti tuolta aikanaan. Nykyään syödään aivan hurjia määriä, ei liikuta ollenkaan ja ajatellaan, että lihavuus on normaalia.
No ei näyttäneet normaaleilta. Olin teini ysärillä ja kavereiden kanssa kadehdittiin Frendien jne vartaloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet teinejä, vaan 90-luvun esikuvia ulkonäön suhteen, samoin kuin esim edellä mainittu Kate Moss. En kannata nykyistä kehipositiivisuuttakaan, mutta ysärillä meno oli sairasta. Mitään pömppiksiä ei todellakaan sallittu.
Sinä et ole koko Suomi. Meillä oli pömppismuoti. Piti olla oikeanlainen pömppis, ei läskimaha, ei vyyhti, vaan pömppis, kuin alkuraskauden pömppis. Ei saanut olla kuoppaa, piti olla pömppis.
Vierailija kirjoitti:
ysärillä ei oltu keksitty lohtusyömistä tai nälkähormooneja...
Se Miranda ainakin ahmi niitä kakkuja ja laittoi roskikseen kun yritti vastustaa kakkujen mättämistä lohtusyömisenään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Frendit -sarjaa mainostettiin lauseella "söpöt, anorektiset tytöt". Kampanja poistettiin valitusten vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Britney Spearsin ja Jennifer Love Hewittin lihomista kauhisteltiin 2007-2008. Molempia pidettiin ihan kunnon läskeinä silloin. Nykystandardeilla olisivat varmaan hoikkeliineja...
https://cdn01.justjared.com/wp-content/uploads/2007/09/britney-vmas/bri…
No ei hoikkeliineja, mutta normaalivartaloisia. Britneyn vartalo varsinkin normaali ja ihan fit, eli ei tuolloinkaan olisi tarvinnut kauhistella.
Tuolla Jennifer Love Hewittillä taas A-vartalo eli massa kasaantunut alavartaloon, ylävartalo normaali. Ei mitään vikaa eikä tarvisi arvostella tai olisi milloinkaan tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä et ole koko Suomi. Meillä oli pömppismuoti. Piti olla oikeanlainen pömppis, ei läskimaha, ei vyyhti, vaan pömppis, kuin alkuraskauden pömppis. Ei saanut olla kuoppaa, piti olla pömppis.
Ehkä tulet sieltä mistä minäkin. Minua arvosteltiin kovasti, kun olin mukamas liian laiha, vaikka olin normaalipainoinen. Tämä siis 2000-luvun alussa. Vasta paljon myöhemmin kuulin, että laihuus olikin ihanne. T. Ohis
Itse olin yhden epäonnisen suhteen purkautumisen jälkeen niin sydänsuruissani, että laihduin huomaamattani alle 50 kiloiseksi, pituutta kuitenkin liki 170 cm. Normaalipainoni oli kolmen lapsen jälkeen 55 kiloa. Vasta esivaihdevuosissa aloin lihoa ja nyt 6kymppisenä noista hoikimmista ajoista on jo kymmeniä kiloja. Mutta silloin nuorena en tehnyt mitään hoikkuuden eteen, päinvastoin; syötiin ja juhlittiin. Tosin herkkuja ei syöty läheskään päivittäin ja määrät olivat pienempiä kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se Miranda ainakin ahmi niitä kakkuja ja laittoi roskikseen kun yritti vastustaa kakkujen mättämistä lohtusyömisenään
Muistan tämän kohtauksen ja se jotenkin alleviivasi sitä asennetta, että herkuttelu on naiselle noloa ja ällöttävää. Tätä asennetta oli joka paikassa. Itseäni jollain lailla hävettää vieläkin vaikka ottaa ravintolassa joku iso jälkiruoka, ajattelen, että ihmiset katsovat, että tuossa tuokin akka syödä mässää, kannattaisi laihduttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tulet sieltä mistä minäkin. Minua arvosteltiin kovasti, kun olin mukamas liian laiha, vaikka olin normaalipainoinen. Tämä siis 2000-luvun alussa. Vasta pal
Oli kyse 90-luvusta, ei 2000-luvusta.
Sellainen mukavan luonnollinen hoikkuus ei ole näköjään enää muotia. Naiset on nykyään joko lösähtäneitä tai lihaksikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan tämän kohtauksen ja se jotenkin alleviivasi sitä asennetta, että herkuttelu on naiselle noloa ja ällöttävää. Tätä asennetta oli joka paikassa. Itseäni jollain lailla hävettää vieläkin vaikka ottaa ravintolassa joku iso jälkiruoka, ajattelen, että ihmiset katsovat, että tuossa tuokin akka syödä mässää, kannattaisi laihduttaa.
Mietin vaan, että oliko se sitten isossa kuvassa niin huono juttu. Että ihmiset jätti jälkiruuat syömättä? Kun nykyään on todellinen kansanterveydellinen ongelma lihavuuden suhteen. Olisi ehkä ollut parempi meidän kaikkien terveydelle ja kukkarolle, jos tuo jälkiruuaton kausi olisi jatkunut vielä.
/0-luvulla ihmiset oli enimmäkseen hoikkia ja lihaksikkaita terveellä tavalla. Nyt on plösöjä läskejä.
Ei ysärillä yleisesti tavalliset ihmiset ihannoineet laihuutta, koska ihmiset olivat jo pääosin normaalipainoisia. Laihuuden ihannonti oli ennemminkin nuorten ja median villitys.
Ennen vanhaan ihmiset olivat äärimmäisen vaativia ulkonäön ja laihuuden suhteen. Toki he eivät sitä tunnustaneet tai myöntäneet; olivat muka vaatimattomia: "Ei sinun mikään missi tai malli tarvitse sentään olla, minä olen niin vaatimaton, että minulle riittää ihan sellainen tavallinen naapurintyttö vaan, kuten Jennifer Aniston tai semmoinen vaan."