Väitöstutkimus: Teinipoikien hampaat pilalla energiajuomien yms. vuoksi
Pojilla vaurioita oli selvästi enemmän kuin tytöillä. Eroosiovaurioita oli jopa lähes puolella 15-17-vuotiaista pojista, tytöistä joka neljännellä.
Methuenin tutkimuksen mukaan eroosiovauriot liittyvät mm. energia- ja virvoitusjuomiin.
Kommentit (14)
"TUTKIJA muistuttaa, että eroosioriski ei häviä, vaikka juomat olisivat sokerittomia ja makeutusaineilla makeutettuja"
Yleinen harhaluulo että vain sokeri olisi paha.
Missä kunnossa ne hampaat on joskus 25-vuotiaana? Monella hampaiden hoito heikkenee entisestään kun äiti ei enää vahdi...
Meillä poika ei onneksi juo energiajuomia, mutta tyttö senkin edestä. Eikä pese hampaitaan. Meillä käydään jatkuvia keskusteluja ja riitoja energiajuomista sekä hampaiden pesusta. Minä pakotan tytön pesulle.
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika ei onneksi juo energiajuomia, mutta tyttö senkin edestä. Eikä pese hampaitaan. Meillä käydään jatkuvia keskusteluja ja riitoja energiajuomista sekä hampaiden pesusta. Minä pakotan tytön pesulle.
Näytä tämä tutkimus/lehtijuttu tytölle. Haluaako oikeasti että hampaat liukenee?
Tuttavaperheessä on ruokajuomana PepsiMax. Hullua...
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokajuomasta hampaat mene, jos ei sitä pepsiä lipittele pitkin päivää. Mä olen 50 ja olen koko ikäni juonut kevytcolajuomia ruokajuomana, 2 kertaa päivässä. Ei vieläkään mitään ongelmia hampaissa. Mutta minä tosiaan juon sen siinä aterian kanssa "kerralla", en hörpi niin että sitä on suussa pitkiä aikoja kuten jotkut varsinkin energiajuomia juo, että tölkki on mukana menossa ja sieltä otetaan huikkia vähän kerrallaan pitkän ajan kuluessa.
Yäk. Huonohampaisuus vaikuttaa vuosien myötä siihen miten ihmistä kohdellaan kun ajatellaan elämänhallinnassa olevan vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ruokajuomasta hampaat mene, jos ei sitä pepsiä lipittele pitkin päivää. Mä olen 50 ja olen koko ikäni juonut kevytcolajuomia ruokajuomana
Aloititko lapsena jo?
Hyvä syyllistää aina ihmisiä, kun hampaisiin ei meinaa saada mistään korjausta, säästetään. Nyt teinipojat. Hyvä tietysti huomioida happojen vaikutus ja muun sellaisen. On ihmisiä joilla kiille ei palaudu normaaliksi ja paikat irtoavat, vaikkei olisi ollut energiajuomia.
Oma poika on onneksi niin nirso siitä mitä suuhunsa laittaa, ettei ole nuo energiajuomatkaan kiinnostaneet. Jotain hyötyä nirsoilustakin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä syyllistää aina ihmisiä, kun hampaisiin ei meinaa saada mistään korjausta, säästetään. Nyt teinipojat. Hyvä tietysti huomioida happojen vaikutus ja muun sellaisen. On ihmisiä joilla kiille ei palaudu normaaliksi ja paikat irtoavat, vaikkei olisi ollut energiajuomia.
No ei nyt varmastikaan puolet pojista ole sellaisia joilla synnynnäinen ongelma kiilteessä 🤦
Olen maistanut energiajuomaa ja se oli pahaa. Ihme että ne menee kaupaksi.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010888893.html